Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vietnamese specialiteiten

Dit stukje is misschien minder geschikt voor mensen met een wat zwakke maag.

Een bekend gezegde luidt: Vietnamezen eten alles met poten behalve een tafel en alles wat vliegt behalve een vliegtuig.

En dat klopt aardig: je kunt zo ongeveer elke diersoort - beschermd of niet- op een menukaart aantreffen. Voorbeelden zijn slang, hond, krokodil, zeeëgel, gewone egel, kikkerbilletjes en nog veel meer onbekende dier- en vissoorten.
.........

Goeie morgen ( middag )
_O- Geweldig! Dit geeft al zo ontzettend veel voorpret. Mevrouw overland zit al te griezelen. Heel raar want gisteren hebben we nog varkenspens en maag (skembici) gegeten. :9~
Gelukkig is ze na wat alcohol overal voor in....
 
Laatst bewerkt:
Ehhh....rijstwijn met slangenbloed? (Je kunt altijd nog iets over de Vietnamese voordelen vertellen (maar dan moet je er zelf ook aan geloven)).
 
Laatst bewerkt:
Dames

Hoe de situatie nu is weet ik eigenlijk niet. Maar tijdens mijn sabattical was het als westerling niet toegestaan Vietnamese dames op je hotelkamer te laten overnachten. Toen Minh en ik een reisbureautje binnenstapten met de vraag of we een trip naar de Mekong konden boeken was het antwoord: “dat kan, maar niet in 1 hotelkamer”. De man achter de balie kwam wel onmiddelijk met de oplossing. Ik boekte een bed in een tweepersoonskamer, dus bij een andere mannelijke deelnemer en Minh boekte een kamer voor zich alleen. Inchecken gebeurde in onze eigen kamers en in de lift zei ik tegen de andere man, dat hij die nacht het rijk alleen had. De man, die ons de tickets had verkocht, bleek ook onze gids tijdens de gehele trip te zijn en stond (toevallig?) ook breedgrijnzend bij ons in de lift. Tja, het riekt......

Als je als man alleen op de boulevard van Nha Trang loopt of bv. op Le Duan Street in HCM (de straat waar o.m. de Nederlandse en Amerikaanse ambassades zijn) stoppen er regelmatig motorfietsen (en een enkele fiets) met vrouwen, getooid met lange handschoenen, helm, zonnebril en stofmasker (ik neem tenminste aan dat er een vrouw onder die vermomming zit) die “Boem-boem?” naar je roepen. Om het wat lomp te formuleren: je hebt geen flauw idee wat je koopt (bijna letterlijk een kat in de zak (en nee, dat is geen typo!)).
 
erg leerzaam allemaal hier doe er vooral eens wat meer foto's bij :) *O*
Het is vaak erg moeilijk om bij het verhaal passende foto's te vinden. Ik heb van Vietnam voornamelijk dia's, die na onze emigratie nogal door elkaar liggen. Sorteren staat op de to-do-lijst, maar wordt -ondanks mijn onderschrift- zonder veel spijt regelmatig naar achteren geschoven. Ik zal zien wat ik kan doen.

Edit: OK, ik heb toch nog wel wat digitaal. Ik probeer af en toe wat toe te voegen.
 
Laatst bewerkt:
De boulevard van Nha Trang. Vroeger stond op de plaats van dit rare bouwsel een oorlogsmonument.
full
 
Laatst bewerkt:
Karaoke dames

Tijdens één van mijn eerste zelf-georganiseerde reizen heb ik een tijdje in Hanoi doorgebracht en heel veel lopend bekeken. Je komt dan af en toe langs bars waar “Karaoke” op staat. Ik kan absoluut niet zingen en heb dus ook niets met karaoke. Maar goed, er zaten af en toe aardige dames voor de deur die je naar binnen probeerde te halen. Mijn standaard-antwoord was altijd dat ik niet kan zingen. Pas veel later hoorde ik dat je in dit soort karaoke-bars, ehhh, hoe zal ik het zeggen, “samen kunt zingen”. Toen begreep ik pas de soms vreemde blikken, die de dames op mij wierpen bij mijn antwoord. Tja, ik heb het al eerder geschreven, ik ben soms wat naief.
 
Reizen naar en in Vietnam

Hou altijd rekening met het feit dat rond Tet hier vrijwel alles gesloten is. Dus plan je vakantie er omheen of accepteer dat je bijna nergens heen kunt.

Je kunt een georganiseerde reis boeken vanuit Nederland. Je kunt ook op de bonnefooi gaan en ter plaatse alles regelen. Dat is in Vietnam vrij goed te doen. Er zijn heel veel hotels en resorts, veel ook met een eigen website, dus je kunt je vanuit NL al wat oriënteren. En je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt: vanaf pakweg $15 heb je al een redelijke kamer, vaak met airco en tv.

Vervoer
Er zijn meerdere manieren om door Vietnam te reizen. Eigenlijk staat dit ook in alle reisgidsen maar toch een korte samenvatting van de mogelijkheden.

Motor
Ik heb hier zelf geen enkele ervaring mee. Ik heb de motor altijd gebruikt voor “boodschappen”, niet voor trips. Kan ik dus verder niets over zeggen. Wat ik wel weet is dat ik als buitenlander geen motor kan kopen. Die van mij staat dus ook op naam van iemand anders. Door Overland is eerder in dit topic VietMotorbikes | als mogelijkheid voor het huren/kopen van een motorfiets genoemd. Zie de site en beslis zelf.....

Bus
Veruit het gemakkelijkst en goedkoopst. Je kunt in heel veel reisbureautjes een ticket kopen. B.v. HCM-Nha Trang (ca. 450 km.) kost dacht ik iets van $12. Dit is dan een open ticket. Je kunt bv. zeggen dat je eerst naar Phan Thiet wil. Met de dagbus kom je daar dan rond lunchtijd aan en wordt dan voor de deur van je hotel/resort afgezet. Als je verder wilt bel je de middag tevoren op en dan wordt je de volgende dag rond lunchtijd weer opgepikt voor je hotel. Om ca. 18:00 ben je dan in Nha Trang. Er staan meestal voldoende taxi’s op de plaats waar de bus stopt, om je naar een hotel te brengen (bij voorkeur dat van hun keuze, dat levert weer provisie op)..
Op die manier kun je van HCM helemaal naar Hanoi rijden en telkens ergens een paar dagen blijven en doorreizen als je zin hebt.
Er gaat ook een nachtbus, maar die heb ik nooit genomen.

Trein
De trein is wat duurder maar zeker comfortabeler. Je kunt ook je motor meenemen. Als de motor niet te groot is en een middenstandaard heeft kun je hem ook in laten kratten. Anders pakken ze hem in met plastic en karton. E.e.a. is geen enkele garantie dat hij onbeschadigd aankomt. En vergeet maar dat je vergoeding kunt krijgen als er een beschadiging is. Zorg ook dat de tank zo goed als leeg is bij vertrek. Ze tappen eerst de tank leeg omdat er tijdens de treinreis geen benzine in mag zitten. Die ben je dus kwijt. Bij aankomst mag je dan een litertje benzine kopen. Inderdaad, dezelfde die bij vertrek van anderen afgetapt is. Tja, met het inpakken van motoren verdien je ook niet veel.

If you want a soft-sleeper (the highest class available on Vietnamese trains), book your train ticket directly at the train station as far in advance as you are able. Having a private travel agent book this ticket will quite often result in you paying the agent for a soft-sleeper — the agent will book a hard-sleeper and you will not know until you board the train and it is too late to make changes. This is one of the most common scams in Vietnam! Soft sleeper rooms are 4 berth, hard sleepers are 6 berth. You can sit comfortably on a lower bed in a 4 berth room but in a 6 berth you will have to be very short in order to sit up straight.
Bron: Vietnam - Wikitravel

Dagtrein
Dit ontvingen we van één van onze gasten..
We had the day train from HCM city to Nha Trang. It is worthwhile to do. The travel agency made the reservations. We had a compartment for ourselves. Great when you have a lot of luggage (at the end of the trip) and you always have a place by the window. The costs were €130. In the train they come along with coffee, tea, lemonade and sweets. Later they have hot meals. Departure from HCM city is about 6:30 AM. Estimated arrival time in Nha Trang is around 14:00. Fun to do.
Ze waren met z’n tweeën dus ik denk dat dit het totaalbedrag was.

Vliegtuig
Je kunt bij elk reisbureautje en op veel plaatsen rechtstreeks bij Vietnam Airlines tickets kopen. De kosten zijn redelijk, bv. ca. $60 voor Nha Trang-HCM enkele reis. En daarvoor krijg je tijdens de vlucht dan ook nog een flesje water!
Vroeger was dit de enige maatschappij voor binnenlandse vluchten. Tegenwoordig is er nog één maar daar heb ik geen enkele ervaring mee.
 
Visum in Holland

Voor Vietnam heb je een visum nodig. Het schijnt mogelijk te zijn om dat in Vietnam op het vliegveld te krijgen maar ik heb geen flauw idee over kosten, wachttijd, mogelijkheden en problemen. Je kunt hem veel beter in Holland halen. Er zijn bureau’s die dat voor je kunnen doen maar het gemakkelijkst en goedkoopst is het om het zelf te doen.

Download het formulier
Van http://www.vietnamembassy.nl/en/ en dan <Consulair section | Form> kun je een formulier downloaden om een visum aan te vragen. Print dat voor iedere persoon uit.

Vul het formulier in
Dit is gemakkelijk. Je moet alleen beslissen of je een Single of Multiple Entrance visum wilt. Je hebt de laatste nodig als je andere landen als bv. Laos of Cambodia wil bezoeken en daarna teruggaat naar Vietnam. Voeg 1 pasfoto toe.

Het visum
Ga met formulier en paspoort naar de ambassade in Den Haag. Dat hoeft overigens niet persoonlijk.
Nassauplein 12
2585 EB ’s-Gravenhage
070 36 48 917
Open van 14:00 – 17:00.
Als je binnenkomt moet je een nummertje trekken en wachten tot het nummer wordt afgeroepen. Je geeft je paspoort en formulier en betaalt. Dit moet contant. Als je vergeten bent om genoeg geld mee te nemen, geen probleem: naast de ambassade is een postkantoor. Je krijgt een briefje dat je hebt betaald. Dan ca. 15-30 minuten wachten en je krijgt je paspoort terug met visum. Kijk voor prijzen op de website.

Nota
Normaal krijg je geen nota voor het visum, Als je ook een annuleringsverzekering voor je vlucht afsluit, vraag dan een nota voor het betaalde bedrag. Als je van de verzekering gebruik moet maken kun je ook het visum claimen. De verzekeringsmaatschappij vraagt dan om een nota. Op dit moment speelt dit bij iemand en ik weet dus nog niet hoe de verzekering zal reageren op alleen een kopie van het visum in het paspoort..
 
Visum in Holland

Voor Vietnam heb je een visum nodig. Het schijnt mogelijk te zijn om dat in Vietnam op het vliegveld te krijgen maar ik heb geen flauw idee over kosten, wachttijd, mogelijkheden en problemen. Je kunt hem veel beter in Holland halen. Er zijn bureau’s die dat voor je kunnen doen maar het gemakkelijkst en goedkoopst is het om het zelf te doen.

Download het formulier
Van http://www.vietnamembassy.nl/en/ en dan <Consulair section | Form> kun je een formulier downloaden om een visum aan te vragen. Print dat voor iedere persoon uit.

Vul het formulier in
Dit is gemakkelijk. Je moet alleen beslissen of je een Single of Multiple Entrance visum wilt. Je hebt de laatste nodig als je andere landen als bv. Laos of Cambodia wil bezoeken en daarna teruggaat naar Vietnam. Voeg 1 pasfoto toe.

Het visum
Ga met formulier en paspoort naar de ambassade in Den Haag. Dat hoeft overigens niet persoonlijk.
Nassauplein 12
2585 EB ’s-Gravenhage
070 36 48 917
Open van 14:00 – 17:00.
Als je binnenkomt moet je een nummertje trekken en wachten tot het nummer wordt afgeroepen. Je geeft je paspoort en formulier en betaalt. Dit moet contant. Als je vergeten bent om genoeg geld mee te nemen, geen probleem: naast de ambassade is een postkantoor. Je krijgt een briefje dat je hebt betaald. Dan ca. 15-30 minuten wachten en je krijgt je paspoort terug met visum. Kijk voor prijzen op de website.

Nota
Normaal krijg je geen nota voor het visum, Als je ook een annuleringsverzekering voor je vlucht afsluit, vraag dan een nota voor het betaalde bedrag. Als je van de verzekering gebruik moet maken kun je ook het visum claimen. De verzekeringsmaatschappij vraagt dan om een nota. Op dit moment speelt dit bij iemand en ik weet dus nog niet hoe de verzekering zal reageren op alleen een kopie van het visum in het paspoort..


vergeet geen foto mee te nemen als je op het vliegtuig stapt anders mag je voor 10 dollar op het vliegveld meteen een foto van je zelf aanschaffen (oplichting door de overheid)
deze "moet" bij een kopie van het visum ingeleverd worden, echter ze nemen niet eens de moeite om deze vanaf hun digitale camera uit te printen....
 
Ik heb zelf in Vietnam nog nooit een foto hoeven in te leveren. Op welk vliegveld was dat en wanneer?
Of heb je soms in Vietnam een visum aangeschaft? Dan kan het: in Nederland moet je ook een pasfoto meenemen.
 
Visum bij aankomst ("on arrival") in Vietnam:
Een "visa on arrival" (of "landing visa") is uitsluitend verkrijgbaar met een visumautorisatie. Voordeel van dit type visum is dat je voor vertrek niet naar de ambassade hoeft. Bovendien is het iets goedkoper: $45. Houd echter rekening met het volgende:
Een "visa on arrival" is vooral goed verkrijgbaar op de luchthavens van Hanoi en Ho Chi Minh City! Vergeet je pasfoto niet mee te nemen. Kom je "overland" Vietnam binnen, dan kan je niet bij alle grensposten van deze mogelijkheid gebruik maken.
Uitsluitend reisorganisaties kunnen een visumautorisatie voor je aanvragen.
 
Laatst bewerkt:
Met plezier alle verhaaltjes gelezen :)
Hier staat ook nog op de planning om te "backpacken op brommers" door vietnam.
Weet alleen nog niet of dat deze zomer, of volgend jaar zomer word.
 
Wegenkaarten

Er zijn in Vietnam géén gedetailleerde wegenkaarten te koop. Ik ken als boekenfanaat alle boekwinkels in Nha Trang en heel veel in HCM. Echt overal gezocht, nergens iets te vinden.
Ik heb zelf uiteindelijk een kaart in Nederland gekocht bij Donner in Rotterdam. Dit is de meest gedetailleerde kaart die ik kon vinden. De gegevens:
Vietnam Süd.
Schaal 1:600.000
World Mapping Project
www.reise-know-how.de
Prijs jan. 2013 ca. €12 (als ik mij goed herinner).
Met 2 kaarten wordt dus heel Vietnam gecovered. Ik heb zelf Nord niet meegenomen.

Helaas voor mij ligt Nha Trang precies op de vouw tussen de voor- en achterkant, dus ik moet nogal eens van kant wisselen als ik dingen uitzoek.

Mocht iemand ooit tegen een gedetailleerdere kaart aanlopen (of misschien wel in de kast hebben liggen) hoor ik heel graag de gegevens daarvan.

Ik heb ook nog wat geëxperimenteerd met het printen van kaartjes uit Google Maps maar werd daar niet echt blij van. Maar misschien bereiken jullie betere resultaten (en dan graag hier het hoe en wat melden).
 
En voor wie een poosje in Vietnam wil werken: ik ontving vandaag een mail van het Ministerie van Buitenlandse zaken (dit gebeurt automatisch als je dat bij de ambassade hebt opgegeven) waarin ze een kandidaat voor de functie van managementassistent(e) zoeken voor de ambassade in Hanoi.

Opgeven vóór 22/4.
 
Laatst bewerkt:
En voor wie een poosje in Vietnam wil werken: ik ontving vandaag een mail van het Ministerie van Buitenlandse zaken (dit gebeurt automatisch als je dat bij de ambassade hebt opgegeven) waarin ze een kandidaat voor de functie van managementassistent(e) zoeken voor de ambassade in Hanoi.

Opgeven vóór 22/4.


Hoe lang is een poosje?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan