Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jackfruit

Gisteren hebben we een spoedcursus jackfruit-testen gehad.

We hebben een jackfruitboom in de tuin staan. Jackfruit zijn grote vruchten met een harde en stekelige schil. We hadden alleen geen flauw idee hoe je weet of die dingen rijp zijn. Dus maar aan de buurvrouw gevraagd. Die stuurde het 13-jarige zoontje van haar broer als grote expert. Hij toonde ons de truc. Je piekt tegen het fruit. Als het een wat hogere toon is, is het nog niet rijp. Een lage toon wil zeggen dat de vrucht rijp is. Hij heeft de rijpe vruchten geplukt (en zijn nichtje, die er ook bij was, net niet onthoofd toen zijn hakmes doorschoot). De buurvrouw gaat ze schoonmaken en we delen het goede deel van het fruit.

De jackfruitboom in onze tuin
full


Deze zijn nog niet rijp
full
 
Hmmm.....lekker....wij noemen Nangka in Indonesie.

Je schreef: Je piekt tegen het fruit......hoe doe je dat?
 
Laatst bewerkt:
Het schijnt ook erg gezond te zijn.

Net zoals je een knikker wegschiet, met je wijsvinger vanaf je duim.

Op dezelfde manier testen ze hier de bandenspanning van de motorfiets.
 
Oh, weer van geleerd. Met die band zal mij niet lukken, ga gewoon indrukken.

Net durian op, van de pasar malam in Den Haag gekocht. Dit keer heb ik 4 porties gegeten....voorheen hele vrucht in een keer.
 
Laatst bewerkt:
Met die band lukt het de Vietnamezen ook niet. Bij de oplevering van mijn motor was 1 band ongeveer de helft en de andere bijna het dubbele. Bij bezoek een bandenspanningsmeter meenemen.

Oh, is er weer Pasar? Dat mis ik als vaste bezoeker dan wel. De Durian niet.
 
Op FB - afgelopen zondag
Tong Tong Fair & Festival
18 uur ·
Vanavond hebben we de 56e Tong Tong Fair afgesloten, die bijna 100.000 bezoekers heeft getrokken. We zijn hier heel erg blij mee en danken iedereen voor hun bijdrage.
De 57e Tong Tong Fair vindt plaats van woensdag 27 mei tot en met zondag 7 juni 2015. Tot volgend jaar!
 
Vakantie

Het is me opgevallen dat er dit jaar nog niemand heeft aangekondigd naar Vietnam op vakantie te komen. Nou ja, eentje, maar dat is een vaste jaarlijkse bezoeker.

Heb ik met mijn posts mensen afgeschrikt om hier vakantie te vieren? Ik hoop het niet want dat is zeker niet de bedoeling. Het land blijft absoluut de moeite waard om te bezoeken.

Dus, niet aarzelen, tickets boeken en komen genieten van land, volk en Dalat wijn. :+

De foto’s zijn gemaakt in Mui Ne.

full


full
 
In de nachtdienst blijft dit toch mijn favo topic om te lezen. Maybe maar eens gaan kijken in Vietnam
 
Engelse les 2

Nog een paar aanvullingen op o.a. FredVN in "Vietnam"

Tijdens de extra lessen wordt de stof behandeld, die bij toetsen wordt gegeven. Een probleem is dat de kinderen, die Minh les geeft, deze stof dus niet behandeld krijgen maar wel moeten kennen om een goed cijfer voor de toets te halen. Dat betekent weer, dat Minh de basisstof moet bekijken en o.a. via zoeken op internet moet trachten te voorspellen, wat de inhoud van de toets zou kunnen zijn. Op basis daarvan kan ze dan haar lessen voorbereiden. En met succes, zoals is gebleken.

Eerder schreef ik over de dochter van de overburen het volgende.
Onze overbuurvrouw is zeer tevreden: haar dochter is voor Engels dank zij Minh’s lessen van “vrij slecht” naar “goed” gegaan. Helaas kwam dat (nog) niet helemaal tot uitdrukking in haar cijfer. Dat werd gedrukt omdat ze geen bijles neemt bij de Engelse leraar van haar school. Tja, hier kan zoiets.
Inmiddels is ook dat goedgekomen. Bij haar laatste examen kort geleden is ze van goed naar excellent gegaan, de hoogste waardering. En nog steeds zonder bijles op school. En gelukkig met hoofd (zie de post over het jackfruit).

Wat Minh verder doet is tijdens de schoolvakanties 2 keer per week een les geven om op die manier wat vooruit te werken. Het is gebleken, dat deze manier van werken wat speelruimte geeft tijdens het schooljaar.
 
Had ik al verteld dat ik dit jaar 8 weken ga? Van 26 oktober tot 20 december ben ik in Rach Gia, het zuiden van Vietnam te vinden.

Plannen tot zo ver zijn, paar dagen HCM, weekje ofzo naar Hanoi/hoge noorden (voor het eerst), paar dagen naar Cambodja op de motor. En dit jaar denk ook weer naar het mooie Phu Quoc(eiland).

Nha Trang mist nog in het rijtje, dat is niet omdat het daar niet mooi is. Maar afgelopen jaar is ons daar te vaak gevraagd of vanuit gegaan dat wij Russen waren....
 
Zdravstvuyte

Jawel, jij bent die vaste jaarlijkse bezoeker, waar ik het 11/6 over had.

Nha Trang is mooi maar toch primair een badplaats. Ik zou zelf i.p.v. Nha Trang wat meer in het noorden rondkijken. In Hanoi is al voldoende te bezichtigen om dagen bezig te zijn. Ook in de omgeving zijn er voldoende mooie plaatsen om te bezoeken. Denk aan Halong Bay (een must), Hoa Lu, Mai Chau en wat verder weg Sapa (kan frisjes zijn). Genoeg voor een paar weken...
 
Wonen in Vietnam

Wie na een bezoek graag in Vietnam wil blijven wonen zal woonruimte moeten zoeken. Dat kan een huurhuis zijn, maar bv. ook een stukje land in the middle of nowhere, om daar een huisje op te zetten.

Voor het zoeken van land heb je hier eigenlijk de hulp van bekenden nodig, mensen die weten waar een stuk land te koop is. Je ziet tijdens het rondrijden ook regelmatig bordjes dat er iets te koop is. Zodra je iets gevonden hebt beginnen de echte problemen. De belangrijkste vraag waar je antwoord op moet zien te krijgen is: “Waarom wil men het verkopen?”

Voorbeelden van land dat te koop staat (en waar je gerust wat ??vraagtekens?? bij kunt zetten):
- Terrein grenzend aan een begraafplaats (wel lekker rustig).
- Terrein met ernaast een fabriekje voor vissaus (en die troep stinkt me een partij....). Hier werd door degene, die het terrein liet zien, gezegd dat we als buitenlanders met wat klagen het fabriekje wel weg zouden krijgen. Maar aangezien het geloof in sprookjes na mijn kindertijd toch “wat minder” is geworden.....
- Een echt geweldig stuk terrein aan de weg naar de Tam Ba modderbaden. Voorkant aan de weg, achterkant aan de rivier (visioenen van een bootje etc.). Bij navraag hoorden we dat er plannen waren om langs de rivier een weg te maken, waarbij er zonder meer pakweg 30 m. van het land ingepikt zou worden. OK, er zou nog ca. 50 m over blijven, maar 30 m. van de lengte gewoon weggeven en dan ook nog een weg vlak voor je voor- en achterdeur....
- Een leuk stukje land, waarbij voorbijgangers opmerkten, dat er op termijn op 100 m. een grote weg aangelegd zou worden. Dat klopte, daar ligt nu de nieuwe weg naar Dalat.
- Naast een grote hoogspanningstrafo en onder de hoogspanningsleiding, die daar vanaf vertrok. Niet eens naar de prijs geïnformeerd.

Kortom, huren is eenvoudiger. Temeer omdat je als buitenlander geen bezit hier kunt hebben.
 
Mui Ne

De foto's van Mui Ne een paar dagen geleden brachten weer een aantal goede maar ook minder goede (en verdrongen) herinneringen naar boven.

Naar Vietnam was jaren voor ons primair op familiebezoek. En meestal probeerden we dat te combineren met iets anders. Zo hebben we bv. ook korte bezoeken aan Laos en Cambodia gebracht.

Eén van de eerste jaren wilden we het combineren met een paar dagen aan zee in een resort. We boekten dat bij een van de reisbureaus, die ook de busreizen verzorgen. Ik dacht Sinh cafe. Dit is echt het slechtste geweest van alles wat ik in Vietnam op reisgebied heb meegemaakt.

De kamer hield niet over maar ok, we slapen er alleen maar dacht ik nog in mijn onschuld. Nou, van slapen is niet veel terecht gekomen. Er was een kudde politieagenten uit HCM op het resort om zich een aantal dagen, ehhh nachten uit te leven. Het bier drinken en dronkemansgelal ging door tot een uur of 4. Het resort reageerde niet op onze telefoontjes. Mogelijk omdat we 's middags ook al problemen hadden gehad.

De lunch was van slechte kwaliteit. Daarnaast vergaten ze van alles in de keuken. Toen we daarom vroegen drukte hun hele houding uit van: "zeur niet, er staat genoeg op tafel". De manager, die we daarover aanspraken, haalde haar schouders op en liep gewoon weg. Waarschijnlijk omdat we bij het reisbureau het verblijf vooraf hadden moeten betalen.

Het ergste was dat we ook nog aan onszelf gingen twijfelen. Is het nu echt zo slecht . Zijn we nu echt zo kritisch? Ligt het nu echt aan ons?

Voor het diner hadden we geen zin in dezelfde ellende als bij de lunch dus wandelden we de weg een stukje af. 100 meter verder was een ander resort: Hai Yen. Vooruit, dat maar proberen. Slechter dan ons eigen resort kon het nooit zijn. Toen we zaten te eten wisten we het weer: het lag niet aan ons. Wat een verademing. Het was op dat moment een heel klein resort met 8 kamers, gedreven door een zeer relaxed echtpaar. En ze hadden nog kamers over.

De volgende morgen hebben we - met enige moeite- opgezegd. Het resort wilde de rest van het reeds betaalde bedrag niet teruggeven. Telefonisch overleg met Sinh cafe hielp. Als we terug kwamen in HCM konden we het ophalen. (Dat is verder vrij probleemloos verlopen. We hadden een overzicht met klachten gemaakt en de manager zei op een gegeven moment "hou maar op, ik ben overtuigd, je krijgt je geld teug".)

We zijn diezelfde morgen naar Hai Yen verhuisd en hebben daar uitstekende dagen gehad. En het was nog een stuk goedkoper ook. We zijn daarna diverse malen teruggeweest voor een paar dagen. Inmiddels zijn er een serie kamers bijgebouwd en is er een zwembad. De foto’s zijn uit 2009, ons laatste bezoek.

Het laatste bezoek is 2 jaar geleden geweest door een vriend die bij ons op bezoek kwam. Hai Yen heeft nu aan de andere kant van de weg een soort dependance. De zaken gaan dus blijkbaar goed. Onze vriend had het er ook wel naar zijn zin.

Hoe het er nu, 2 jaar later, is weten we niet. Voor wie het wil proberen:
haiyenguesthouse.com - de beste bron van informatie over haiyenguesthouse.

We zijn heel nieuwsgierig naar de ervaringen.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Motorshop Nha Trang

Ik heb al eerder laten weten dat ik uitermate tevreden ben over dit zaakje. Een praktijkvoorbeeld.

Voetsteunen motor
Op mijn motor heb ik voetsteunen met een rechte bovenkant. De fabriek heeft die dingen schuin naar voren gemonteerd, alleen natuurlijk niet allebei gelijk. Stel je voor, zeg. Je voet staat op de ene step op het platte deel en op de andere step op de rand (geschat onderling verschil 25-30 gr. en dan zwijg ik nog over de hoogteverschillen). Door de constructie is rechtzetten niet mogelijk (hoewel ik daar uitgebreid mee bezig ben geweest)..

Dus wilde ik ronde steunen proberen. Op naar mijn favoriete motorzaakje. Eén van de knapen naar buiten geroepen, op mijn stepjes gewezen en met mijn vinger een cirkel gedraaid om aan te geven dat ik ronde wilde. Zonder een woord te zeggen verdween hij weer naar binnen om binnen 20 seconden met ronde steps aan te komen. Helaas paste het montagestuk niet tussen de bestaande vaste steunen. Op mijn vraag of hij nog andere had wees hij naar een rek. Hiervan bleek het montagestuk smaller en paste ruimschoots. De prijs? VND 25.000 voor een set. Voor minder dan een euro kan ik testen. OK, het ziet er van dichtbij wat blikkerig uit. Maar ik heb het (vooringenomen?) gevoel dat ze de trillingen van de motor net ietsje meer dempen dan de origineel gemonteerde. Bovendien kon ik met wat plaatjes ook mooi het hoogteverschil oplossen.

De test is wat mij betreft volledig geslaagd. Ik kan nu rustig op zoek naar een stel goede en mooie ronde steunen. En mijn motorzaakje heeft zich wederom bewezen.
 
Zakelijk inzicht

Ik heb gisteren mijn goede ervaringen met het motorzaakje genoemd. Meestal gaat het hier anders. Een treffend voorbeeld.

Een poosje terug wilden we een kruiwagen kopen. Omdat we geen zin hadden om zo’n ding op onze motor te vervoeren belde Minh naar de zaak waar we vaker spullen kopen, met name pvc. Deze zaak zit op ca. 3 km. afstand.
“Hebben jullie kruiwagens?”
“Jazeker”
“Wat kosten die?”
“VND 450.000”
“Brengen jullie die thuis?”
“Jazeker”
“OK, breng hem maar”.

Twee uur later nog steeds niets. Minh belt opnieuw en krijgt de zoon van de eigenaar aan de lijn.
“Wij brengen niets!”
“Ik heb zojuist gebeld en hij zei dat de kruiwagen gebracht zou worden”.
WIJ BRENGEN NIETS! Anders verdienen we er niets op!”
En met deze op luide en arrogante toon uitgesproken woorden brak hij het gesprek af.

Of ze deze techniek zo op de Vietnamese school voor het midden- en kleinbedrijf leren weet ik niet maar het is weer een briljant voorbeeld van het zakelijk inzicht van de gemiddelde Vietnamees: het zeer-korte-termijn-denken.

Het kan gelukkig ook slimmer.

Minh belde vervolgens een winkeltje in Dien Khanh, het dichtsbijzijnde plaatsje op ca. 8 km., waar we ook wel vaker kopen.
“Hebben jullie kruiwagens?”
“Jazeker”
“Wat kosten die?”
“VND 410.000”
“Brengen jullie die thuis?”
“Jazeker”
“Wat kost dat?”
“Moment, even aan de overkant vragen”
1 minuut later “VND 50.000”
“OK, breng hem maar”

Een klein uurtje later stond de man met de kruiwagen op zijn motor voor de poort. In totaal waren we zelf uiteindelijk maar VND10.000 meer kwijt en iedereen tevreden:
- wij, want we hadden een kruiwagen en hij werd aan huis afgeleverd
- de winkel want die had weer wat verkocht
- de motorrijder, want die had ook weer wat verdiend.

Als ze bij de eerste zaak wat slimmer waren geweest hadden ze ook een bedrag voor het brengen gerekend. Dan was ook iedereen tevreden geweest en wij waren klant gebleven. Nu ga ik naar een andere zaak voor mijn spullen.
 
Elektriciteit

Gisteren weer eens een hele dag geen elektriciteit. Vandaar ook geen bijdrage. Ik baalde stevig, want ik ben zoals eerder geschreven met mijn motor bezig en had o.a. mijn boor- en slijpmachine nodig.
Ook geen prik voor de fans voor wat verkoeling.
Niet even snel het koffie-machien aanzetten.
De koelkast niet te vaak opendoen.
Gewoon afzien dus!

Ik realiseerde mij nog weer eens, dat dit voor een heleboel kleine bedrijfjes een groot probleem is. Mijn lasser bv. werkt soms op locatie maar heel vaak thuis. Hij maakt daar o.a. hekwerken etc. en gebruikt daarbij veel electrisch gereedschap. Volgens mij kan hij dan een dagje duimen draaien. En ik denk niet dat het al een vetpot is. Morgen is hij hier: zijn dochtertje krijgt deze zomer les van Minh en hij combineert het brengen van haar met wat laswerk voor mij. Ik zal het hem eens vragen.
 
Vrachtvervoer

Iemand huren om zaken met de motorfiets te vervoeren is heel normaal. Vandaar dat je regelmatig motoren ziet met objecten die (veel) groter zijn dan de fiets zelf. Komplete huisraad wordt op die manier overgebracht.

We maken daar wel vaker gebruik van, met name voor de wat grotere artikelen.

We wilden een trapleer die je ook kan uitklappen tot ladder. Tijdens een trip naar Nha Trang zagen we toevallig een paar mensen buiten werkzaamheden verrichten op een dergelijke ladder. Op de vraag van Minh over het adres kreeg ze bereidwillig antwoord. Wij erheen en een ladder uitgezocht. Toen de vraag of hij thuisbezorgd kon worden, want dit leek mij echt een klus voor een “ervaren vervoerder”. De winkel belde iemand, maar die had geen zin en mompelde iets over politiecontroles. En dat was het, iedereen in de winkel ging weer over tot de orde van de dag. We zijn maar weggegaan....

Toen Minh een paar weken later in Dien Khanh was zag ze een zaakje die ook trapleren bleek te verkopen. De gewenste lengte besteld en hij werd keurig netjes volgens afspraak aan het eind van de middag afgeleverd. Twee man op de motor: de voorste rijdt en de achterste houdt de trapleer vast. Ik dacht ook iets van VND 50.000 voor het brengen. Ga je zelf niet voor zitten modderen.

Soms lukt het echt niet en moet je een klein vrachtautootje huren. Wij bestellen het materiaal voor onze waterfilters in HCM. Dat wordt door dat bedrijf bij het busstation afgeleverd en komt met de nachtbus deze kant op. In Dien Khanh is een stopplaats en daar wordt alles uitgeladen. We hebben ook het telefoonnummer van de eigenaar van een kleine vrachtwagen, dus die bellen we als de spullen gearriveerd zijn. Hij haalt ze op bij het busstation en brengt ze voor VND 100.000 netjes voor de deur. Ideaal.
 
Trapleer = huishoudtrap. Ik vraag me nu af of dat Belgisch is, of afkomstig uit een bepaalde windhoek in Nederland.

Either way: ik lees nog altijd met veel plezier dit topic! De gevarieerde onderwerpen zo anders dan hier zijn leuk om te lezen.
 
Hai Yen

Nog een aanvulling op de post van 14 juni.

Indertijd zat Hai Yen (je spreekt het trouwens uit als hai ien) in de $10-15 categorie. Helaas staan de actuele prijzen niet op de website dus ik kan niet vergelijken. Ik denk wel dat ze nog steeds betrekkelijk goedkoop zullen zijn.

Zelf hebben we een aantal keren in de hoekkamer boven gezeten (die op de foto). Heerlijk in een luie stoel vanaf het terras over de zee uitkijken.

Wie test de huidige situatie?
 
Goh, ik had niet verwacht dat “trapleer” een onbekend woord zou zijn. Ik ben geboren en getogen Rotterdammer en daar is “trapleer”voor zover mij bekend het meestgebruikte (enige?) woord voor zo’n ding.

@Magnamaniac. Nieuwsgierige vraag. Uit welke omgeving kom jij en hoe noemen ze een trapleer bij jullie?
 
Taxi (1)

Er komt dit weekend een familielid van Minh over die een paar dagen in Nha Trang blijft. A.s. maandagavond is er een etentje met de familie. Omdat ik geen zin heb om in het donker met mijn kleuren- en nachtblinde ogen in hoogstwaarschijnlijk niet geheel okselfrisse staat op mijn motor naar huis te rijden moet er een taxi geregeld worden.

We hebben een min of meer vaste chauffeur, Hoang. Hij heeft een grote 7-persoons auto. Hij heeft geen taximeter want hij maakt voornamelijk grote ritten, bv. een meerdaagse trip naar Dalat o.i.d. Voor een rit van ons huis naar Nha Trang en terug rekent hij een vaste prijs van VND 500.000. Een gewone kleine taxi rekent meestal ongeveer VND 400.000. Voordeel van Hoang is dat hij een grote wagen heeft en een goede chauffeur en uiterst stipt is. Hij is altijd minstens 10 minuten voor de afgesproken tijd voor de poort. Nadeel is dat hij in Nha Trang woont en het dus altijd minstens een half uur rijden is om hier te komen. Voor een gewone trip geen probleem maar voor een spoedgeval is dit te lang.

Sinds kort werkt de zoon van het buurtwinkeltje hier vlak bij ook als taxichauffeur. Omdat het dichtbij is willen we dit even testen. En een ritje naar Nha Trang zonder echte tijdsdruk is daarvoor een mooie gelegenheid. Dus Minh belde hem donderdag op om een afspraak te maken. Dat was goed, maar konden we hem maandag daar nog even aan helpen herinneren? Minh is in een luid gelach uitgebarsten en heeft iets gezegd in de geest van: "als jij een professionele taxichauffeur wil zijn moet je niet je klanten opzadelen met het bijhouden van je afspraken. Die verwachten jou zonder meer op de afgesproken tijd voor de deur."
"Eh, ja ja, je hebt eigenlijk wel gelijk. OK, je ziet me verschijnen".

Murphy kennende hebben we voor de zekerheid het worst-case scenario maar vast te voorschijn gehaald.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Goh, ik had niet verwacht dat “trapleer” een onbekend woord zou zijn. Ik ben geboren en getogen Rotterdammer en daar is “trapleer”voor zover mij bekend het meestgebruikte (enige?) woord voor zo’n ding.

@Magnamaniac. Nieuwsgierige vraag. Uit welke omgeving kom jij en hoe noemen ze een trapleer bij jullie?
Uit oost brabant, zoals RemcoNL 'm ook al noemde: een huishoudtrap of keukentrap (maar da's meestal de kleine 2 of 3 trede-versie) Onder die naam zie ik 'm ook altijd staan in reclame van bv Blokker, Gamma e.d.
 
Ook in Noord Holland kennen ze het woord trapleer. Misschien wat ouderwets. :? ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan