Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Karaoke

Vietnamezen zijn er gek op en ik word er gek van.

Ik heb al eerder geschreven dat ik niet kan zingen en dus niets met karaoke heb. Niet alleen dat, ik heb er gruwelijk de pest aan. Het grote probleem is dat iedere Vietnamees denkt dat hij/zij een wereldtalent is. In de praktijk zijn dat er maar een paar en klinken de meesten nog slechter dan wanneer ik mijn strot opentrek. En geloof mij, dat is al echt dramatisch.

HELIOS (Herrie En Lawaai Is Ons Streven)
Als ze dat nu nog maar in speciale karaokebars doen (jawel, er zijn ook echte!), dan gaat het nog wel. Maar nee, het lijkt wel of, in ieder geval hier in de buurt, in alle huizen een karaoke-installatie staat. En die moet natuurlijk op max-volume werken. Dat betekent regelmatig 2-5 huizen om je heen, waar mensen (neem ik tenminste aan) in een microfoon staan te kreunen, janken, gillen, krijsen, jammeren en hoe je het verder wil noemen. Of er een zak met aardappelen van de trap af rolt. Laat ik het zo zeggen: mijn honden huilen zuiverder op toonhoogte dan wat hier met ontmoedigende regelmaat een microfoon vasthoudt. En aangezien in elk huis ook nog een andere artiest wordt vermoord ......

Oplossing?
Bij het horen van alle geraas moet ik op de één of andere manier vaak aan actieve euthenasie denken. Ik bedoel, het klinkt toch echt als een hevig en ondraaglijk lijden en volgens mij is het ook ongeneeselijk. Voor een dergelijke oplossing zou toch begrip moeten zijn??? Die bliksemstraal precies op die karaoke-installatie krijgen is ook zo moeilijk......

full
 
Gereedschap

Helaas, kwaliteitsgereedschap is hier nauwelijks te koop. Het meeste is Chinees pisbakkenstaal en Vietnamees waaibomenhout. Voor mij een heel groot probleem. Soms lukt het om van bepaalde dingen een wat betere kwaliteit te kopen. Maar meestal niet, zeker niet in een betrekkelijk kleine plaats als Nha Trang. Voorbeeld, in 1½ jaar ben ik al aan het derde kraantje (VND 20.000/st.) op mijn Vietnamese compressor, de derde luchtspuit en de tweede drukregelaar. Inmiddels heb ik gelukkig een zaakje gevonden waar ze ook wat betere kwaliteit verkopen dus hopelijk....

Ik heb tijdens mijn laatste vakantie dan ook maar wat gereedschap etc. in Nederland gekocht.

Voor wie een lange trip wil gaan maken is het misschien een goed idee om vanuit NL wat goed gereedschap mee te nemen. Er zijn ruim voldoende motorshops waar ze de fiets kunnen repareren, maar als je ergens midden in de bush problemen krijgt.....
 
Tandarts-materialen

Huh? Jazeker, tandarts-materialen. Ik heb gemerkt, dat je bv. de haakjes uitstekend kunt gebruiken om dichtgesoldeerde gaatjes in printplaten open te maken, als kraspen, om dingen in moeilijke hoekjes te verwijderen, etc. etc. etc. De spiegeltjes zijn perfect om zaken op moeilijke plaatsen toch te kunnen bekijken. Pincetten, altijd handig. In Nederland denk ik wat moeilijk te verkrijgen maar hier in Nha Trang te koop voor weinig bij
Duy Linh
19 Co Loa
Nha Trang

Je kunt er zelfs complete tandartsboren kopen, die je zo op je compressor of lichtnet kunt aansluiten. Voor het fijnere boor- en freeswerk. Voor als iemand zijn tweetaktje wil opvoeren?

Voor wie dit serieus van plan is een paar hints. Ze hebben verschillende typen met ook verschillende diameters voor freesjes. Neem een voorbeeld mee voor de maat als je al een set hebt. Natuurlijk kun je ook ter plaatse freesjes kopen voor de betreffende boor. De dop, waar de slang op moet, wordt los verkocht. Vergeet die niet. Ze hebben 3 typen:
1. Lucht. Chinees materiaal voor VND 800.000. Hier moeten betrekkelijk dunne freesjes in. Het freesje staat onder een hoek. Dit is een klein en licht doosje.
2. Lucht. Zwaardere kwaliteit voor VND. 3.000.000. Hierin passen voor mij de iets dikkere freesjes, die ik in Holland heb gekocht. Dit is een recht model. Twee kleine en vrij lichte doosjes.
3. Elektrisch. VND 3.300.000 incl. trafo en voetpedaal. Lijkt veel op nr. 2. Een grote (geschat 30 * 30 * 15 cm.) en door de trafo vrij zware doos.

Ik loop er zelf ook nog over te denken, vandaar dat ik deze gegevens heb. Ik heb nu voor het fijnere werk een kleine Kinzo boortol, maar die wordt heel snel bloedheet. Ik ben er nog niet uit....
 
Elektriciteit en telefoon

Elektriciteit gaat hier iets anders dan in Nederland. Onze elektriciteitsmeter zit, samen met nog een stuk of wat meters van andere buren, buiten op een paal, die in de tuin van de buren staat. Van daaruit hebben we een kabel getrokken, die via een grote isolator op de eerste verdieping het huis binnenkomt.

Beschikbaarheid
De elektriciteit voor onze streek wordt opgewekt door waterkracht. In de zomer is dat een probleem, want dan is er geen of te weinig water. Het gebeurt dan minstens 1 keer per week dat er vanaf ca. 07:00 ’s morgens tot een uur of 6 ’s avonds geen elektriciteit is. Meestal door de week, maar soms ook op zondag (en waarschijnlijk om mij te pesten meestal op een dag dat er F1 of MotoGP is). Ik heb wel een aggregaat staan maar gebruik hem eigenlijk niet zo vaak vanwege de herrie. Internetten is er dan ook nauwelijk bij. Ik heb wel een UPS, dus daar hang ik af en toe mijn modems aan en dan kan ik even mijn mail checken. Aan dingen werken lukt ook meestal niet want veel gereedschap werkt op elektriciteit. Gelukkig heb ik een hoop boeken meegenomen naar Vietnam......

Noodverlichting
Soms valt ook ’s avonds de prik weg. Dat is gelukkig meestal betrekkelijk kort, zo’n 5 – 30 minuten. Eén van onze allerbeste aankopen is de noodverlichting: een tl-buis met ingebouwde accu. Deze wordt continue opgeladen en de lamp gaat automatisch aan als de elektriciteit uitvalt.

Internet
Telefoon en internet is nog erger. Dat komt vanaf een paal op ca. 100 m. We hebben zelf 2 palen moeten kopen en ingraven, waar de kabel langs loopt. Eén ervan staat op het land van buren (en dus brengen we die trouw elk jaar met Tet een presentje). De tweede paal staat in de hoek van ons eigen terrein. Van daar uit loopt de kabel over de muur en dan naar dezelfde plaats als de elektriciteit op de 1e verdieping. Ik heb daar zelf een doos gemonteerd met zowel voor telefoon als internet een bliksembeveiliging (in NL gekocht). Ik ben de flits uit het telefoonmodem in ons tijdelijk huis nog niet vergeten! Ook kontroleren we met enige regelmaat of de kabel nog vrij hangt (hij loopt over een pad) en of de takken van de bomen er niet op hangen.

Problemen
En helaas, gisterenmiddag ging het mis. Ik stond volledig gekleed met helm op om een kort testrondje met de motor te maken toen Minh kwam zeggen dat internet het niet meer deed. “OK, ik rij wel even langs de kabel en als ik terugkom kijken we wel verder”. Ik reed dus niet langs maar over de kabel. OK, omgekeerd, motor teruggezet en met wat gereedschap weer naar de kabel. Daar bleek inmiddels het hele pad versperd door een omgevallen boom. Geluk gehad, iets later vertrokken en ik had hem bovenop mij gehad. Vervolgens ben ik een hele tijd bezig geweest om de kabel weer in de paal op ons terrein te krijgen. Een bamboe ladder geleend (en die zwiept nog harder dan een vishengel), tegen de wiebelende paal gezet en de draden weer aan elkaar bevestigd. Lastig, want er blijkt toch wat prik op te staan. Niet zoveel, maar als je op 2 m hoogte met 1 slipper op een smal randje van de muur staat en de andere op een wankele ladder is elk schokje er één teveel. Hoe het nu zit ben ik nog niet echt enthousiast over dus ik moet nog eens nadenken hoe dat beter kan (inderdaad, de monteur weer in de mast laten klimmen is DE oplossing). Enfin, voorlopig doet internet het weer zoals uit deze post blijkt.

Op de foto is men bezig de paal te plaatsen. De voet staat in beton en ter hoogte van de bovenkant van de muur is hij met wat touw aan het gaas vastgezet.

full


Eén van deze kastjes is onze elektriciteitsmeter

full


En nog een voorbeeld van apparatuur van de bouwers

full
 
Laatst bewerkt:
Oorlogsmusea

Voor wie ook iets van die geschiedenis wil weten/zien. Van de meeste is het al weer zeer lange tijd geleden dat ik er geweest ben. Ik weet dus niet of ze nog allemaal bestaan, maar ik verwacht van wel.

Dien Bien Phu
Hier zijn in 1954 de Fransen verslagen. Er zijn een paar bunkers en een museum. Verder is er niet zoveel te beleven. Ik wilde hier persé heen vanuit historisch oogpunt. Pas bij de 3e poging is het gelukt. De 1e keer wist het reisbureau ineens van niets meer van mijn boeking, de 2e keer waren er overstromingen en werd de trip op het laatste moment afgeblazen. De 3e keer hebben Minh en ik een jeep gehuurd en toen lukte het. Je bent een dag of 3 onderweg. Het vliegtuig is een alternatief. En als je op de motor kunt......

Hanoi
  • Hanoi Hilton. De gevangenis waar Amerikaanse piloten gevangen werden gehouden. Midden in de stad, zodat het niet gebombardeerd zou worden. Het grootste deel is weg i.v.m. de bouw van een paar torenflats.
  • Oorlogsmuseum in Dien Bien Phu street.
  • Luchtvaarmuseum met veel oude vliegtuigen.
  • Museum van de revolutie. Ik kan me niet echt meer herinneren of er ook nog een deel over de oorlog met de Amerikanen is.

Hue

De verboden stad. Niet echt een museum, maar wel de plaats waar tijdens het Tet-offensief van 1968 zwaar gevochten is. Vooral heel veel kogelgaten te zien.

My Lai
Het dorp, waar door de Amerikanen o.l.v. luitenant Calley 347 burgers werden gedood. Is nu een soort “openluchtmonument”.

Marble Mountains
Vlakbij is China beach, waar de Amerikaanse mariniers af en toe een paar dagen “vakantie” mochten houden. Ik weet niet of daar nog iets speciaals te zien is (met uitzondering van de Marmeren Bergen).

Ho Chi Minh city
  • Independance palace
  • Amerikaanse ambassade. Het gebouw, wat bekend is van de laatste dagen van de oorlog, bestaat niet meer.
  • Museum van de revolutie
  • Museum van de oorlogsmisdaden tegen Vietnam. Vo Van Tan 28. Ik heb geen flauw idee of deze nog bestaat. Ik ben er tijdens mijn 1e reis naar Vietnam geweest.
  • Cu Chi tunnels. Een absolute must! Komt nog een aparte post over.
  • Het HCMC museum in Ly Tu Trong. Ook voor deze geldt dat ik niet zeker meer weet of dit ook deels over de oorlog gaat.
Door Nocer al eerder gepost:
  • Gedemilitairiseerde Zone (DMZ)
  • Khe San
  • Hamburger hill

Door Grxrrr genoemd:
Hanoi: Hun Tiep Lake met resten van een neergestorte bommenwerper. Het zou een B52 bommenwerper moeten zijn: B-52 in My Backyard
 
Laatst bewerkt:
Hue
De verboden stad. Niet echt een museum, maar wel de plaats waar tijdens het Tet-offensief van 1968 zwaar gevochten is. Vooral heel veel kogelgaten te zien.
Misschien moet je meer van oorlog en cultuur houden dan ik om je hier te vermaken, maar ik vond het een dodelijk saai gebeuren. Het Hué Royal Palace was ook een dorre bedoening, schril contrast met alle andere plaatsen waar ik ben geweest.


Ik weet dat er nog één museum in Le Thanh Ton street zit met o.a. een tank in de tuin (of was het een helicopter?) maar ik weet niet meer welke dat is.
Bedoel je het War Remnants Museum? Aantal vliegtuigen en een tank in de tuin, maar niet op Le Thanh Ton.

-edit-
En een helikopter
 
Laatst bewerkt:
@Ellan Vannin. Bedankt. Maar vergeet ook alle aanvullers niet. Leer ik ook veel van. Ik hoop op nog veel meer aanvullingen.

@picodealion.
Voor mij was het “iets minder saai”: op die middag in de Verboden Stad begon mijn (uiteindelijk zware) voedselvergiftiging zich te roeren en ben ik voornamelijk toiletten aan het bezichtigen geweest.

Ik zie op de kaart uit de link dat het War Remnants museum aan Vo Van Tan ligt. Dus misschien is dat het Museum van de oorlogsmisdaden tegen Vietnam, dat ik eerder noemde. Zeker weten doe ik het niet.

Ik heb ook het museum gevonden wat ik dacht dat in Le Thanh Ton zit. Het zit vanaf Le Loi één straat verder. Het is het HCMC museum in Ly Tu Trong. Ook voor deze geldt dat ik niet zeker meer weet of dit ook deels over de oorlog gaat.
 
Water

Het is vrijdag vandaag, dat wil zeggen onderhoud aan de waterinstallatie. Hier in de omgeving heeft iedereen een waterput: er ligt geen waterleidingensysteem. Ook wij hadden een waterput laten graven, zo tot ca. een meter of acht. Dat is een tijd goed gegaan totdat het water bruin werd door te veel ijzer in het water. We hebben toen een gat laten boren tot ca. 24 m. Helaas, het was wel beter maar het water werd nog steeds bruin. We hebben nu een aantal filters erachter en die spoel ik 1 keer per week. Vandaag dus.

Vanuit de nieuwe put wordt het water door de filters gepompt naar een metalen 1500 l.-tank. Vandaar gaat het met een tweede pomp naar een 1500 l.-tank op het dak. Van daaruit gebruiken we het in huis. De pompen werken automatisch: als het waterpeil in een tank te laag wordt start de pomp.

Voor drinkwater kopen we 20 liter-flessen mineraalwater. Daarom ook nog even een gigantische open deur: drink veel water, want je zweet ook veel!

Je kunt altijd de flessen water meenemen, die in de mini-bar op de hotelkamer staan. Maar over het algemeen is dat erg duur. (Veel) goedkoper is het om de flessen water gewoon buiten in een winkeltje of supermarkt te kopen. Net als voor alles geldt ook hiervoor: informeer bij meerdere zaken wat het kost. Op een gegeven moment ken je van een aantal artikelen de prijzen wel en kun je aardig inschatten of het een reële prijs is of niet. Zo niet: afdingen of op naar de volgende winkel (of kopen, maar teveel betalen....)


De eerste handgegraven waterput. Men is hier bezig betonnen ringen erin aan te brengen.

full


Het boren van de tweede put.

full


De watertank beneden. De leiding linksonder gaat naar de oude waterput, die midden boven is de nieuwe. De kranen zijn om te kunnen kiezen tussen oude of nieuwe put of om het water in de tank extra te filteren. Doordat er al een aantal leidingen lagen is het een beetje spagettie-montering geworden.

full
 
McGyver

Deze heb ik in een iets andere versie ook al in het McGyver topic gepost, maar ik vind dat hij eigenlijk hier ook thuishoort.


Mijn splinternieuwe Vietnamese motor was af-fabriek al geMcGyvered!

De rubber slang tussen het luchtfilter en carburateurs past niet. Vraag me niet waarom ze geen passende slang hebben bij een voor Vietnamse begrippen vrij dure motor. Maar wat doet men dus? Een slang (waarschijnlijk van een ander type motor) wordt doormidden gesneden, er wordt een stuk pvc-pijp ingeschoven, beide delen worden aan elkaar gelijmd en voor de stevigheid wordt er een slangenklem overheen gemonteerd.

Het ergste is dat het eigenlijk nog steeds niet goed past. Ik heb daarom zelf maar een iets langer en dikker stuk pvc gepakt, dat wat aangepast en ertussen gezet. Het zit nu met 2 slangenklemmen vast. Het is nog steeds volkomen waardeloos maar het moet voorlopig maar. Die echte Japanse fiets komt wel steeds dichterbij.....

Ik heb trouwens inmiddels ook gezien dat de oppervlakte van de beide openingen van de caburateurs groter is dan de oppervlakte van het stuk pvc-pijp dat ze er tussen hebben gemonteerd. Ofwel, ze hebben een aardige vernauwing in de luchtinlaat ingebouwd. Ik weet niet hoeveel invloed het zal hebben maar toch.

Voor de rest zijn bijna alle monteurs hier McGyvertjes. De in het McGyver-topic vermeldde aanpassingen zijn hier zo ongeveer “standaard werkwijze”. Ofwel, je fiets zit met pvc-pijp, lijm en ijzerdraad aan elkaar, zelfs een nieuwe.

Af-fabriek
full


Mijn aanpassing
full
 
Leuk topic! 8 jaar geleden naar Vietnam op vakantie geweest. Geweldig en zeker een aanrader.

Destijds gedurende een week of 3 met de bus van HoChiMinh, via Dalat en vervolgens langs de kust met diverse stopovers naar Hanoi gereisd. Bus was prima te doen, al was ik wel vaak de enige westerling maar dat maakte het juist leuk en interessant. Voor je het wist werd je weer door iemand uitgenodigd en zie je veel meer van het echte vietnamese leven ipv. alleen het toeristische. Kwam misschien ook omdat ik alleen reisde.

Toendertijd werd ik in elke plaats aangesproken door mannetjes op motoren die zich aanbieden als gids. Ik ben hier vaak op ingegaan en ook op die manier kwam ik op plaatsen waar je als toerist met een georganiseerde excursie niet komt. Werd regelmatig meegenomen naar hun huis om hun kinderen Engels te laten oefenen met me :)
Achteraf kun je natuurlijk ook zeggen, misschien niet al te slimme move, je springt bij iemand op de motor, geeft een dollar of 10 als ik het me goed herinner en geen idee waar (los van de standaard toeristische dingen) hij je mee naar toe neemt.

Met betrekking tot de oorlog is Hun Tiep Lake in Hanoi ook nog wel een bezoekje waard, overblijfselen van ik dacht een neergestorte bommenwerper liggen/lagen daar nog altijd.
Edit: het zou een B52 bommenwerper moeten zijn: B-52 in My Backyard
 
Laatst bewerkt:
Laat ik dan ook maar spuit 56 zijn... Maar ook ik heb ervaring in het mooie Vietnam!

Welliswaar alleen in Saigon en naar beneden (Delta). Mijn schoonouders wonen in Rach Gia en we hebben ook familie in Saigon! Eind oktober gaan we weer een maandje.

Ik reed daar als toerist gewoon rond toen ik nog geen rijbewijs had, nog nooit aan de kant gezet. Wel kreeg ik als tip van mijn schoonvader om altijd wat koffiegeld voor de agenten bij me te hebben (Paar euro is al snel veel).

Mijn schoonvader is een groot Motorfan, Koopt vaak nieuwe en verkoopt niks.

1fbcye.jpg


Hier nog een foto uit de oude doos! Ook ik heb ervaring met de rebel dus
 
Laatst bewerkt:
@gsxrrr. Ik heb ook de site aan de originele post toegevoegd. Staat nu ook op mijn lijst als ik weer een keer naar het noorden ga.

Gebruik maken van motorfietsen gebeurt heel veel. Je hoort overal "motorbike?". Ik heb het zelf nooit gedaan omdat ik altijd mijn eigen gids bij me had, maar ik zou het anders zeker doen. Ik ga ook het liefst naar de niet-toeristische plaatsen, ook voor eten. Doe ik bij voorkeur overal, niet alleen in Vietnam.
 
@MarvelousM. Maar dan kun jij ongeveer evenveel over Vietnam vertellen als ik :)

Inderdaad, ook de Rebel, maar dan het chopper-model. Erich (mijn Engelse vriend hier) heeft ook dit model.

Over het algemeen valt het ook wel mee met aanhouden. Zeker als je alleen bent: de politie spreekt zelden Engels. De enige keer dat ik te hard reed had ik ook echt pech: vlak voor Tet, Minh achterop en ook nog een Engels-sprekende agente. Dan kun je het schudden.

Mocht je deze vakantie nog wat noordelijker reizen dan Saigon.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan