Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Via Linked-in zijn een aantal personen van Yamaha Vietnam te vinden. Misschien even brutaal deze mensen benaderen. Nee heb je...
Eén van de personen op LinkedIn heeft mijn uitnodiging aanvaard. Ik heb zojuist een kort mailtje gestuurd dan ik heb morgen een lange introductiemail zal sturen. Bedankt voor de hint.
 
'Slangen voeren aanval binnen oogwenk uit'

Slangen vallen sneller aan dan mensen met hun ogen kunnen knipperen, zo blijkt uit een nieuwe studie. Als ratelslangen en adders hun prooien aanvallen, schieten ze binnen een tiende van een seconde op hun doel af. Mensen doen er twee keer zo lang over om met hun ogen te knipperen. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Louisiana in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Handschoen
De wetenschappers filmden een zwarte rattenslang, een Texaanse ratelslang en enkele adders terwijl de dieren door een proefpersoon werden lastig gevallen met een pluche handschoen.

De slangen vielen verschillende keren uit naar de handschoen. Uit de opnames bleek dat al die aanvallen binnen een tiende van een seconde werden uitgevoerd. Het lichaam van de slangen bereikte bij de uitvallen steeds een versnelling van minimaal honderd meter per seconde kwadraat.

De versnelling van de dieren ligt daarmee twee keer zo hoog als de G-krachten waarmee piloten van straaljagers te maken krijgen, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Mythe
Tot nu toe werd aangenomen dat adders hun aanvallen sneller uitvoeren dan andere soorten slangen. Maar dat blijkt een mythe. Alle slangensoorten handelen ongeveer even snel als ze een prooi of bedreiging zien, zo concluderen de Texaanse wetenschappers.

Door de razendsnelle aanvallen zijn de slangen hun prooien in de natuur (konijnen en ratten) veel te snel af.


Bron: 'Slangen voeren aanval binnen oogwenk uit' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Zie FredVN in "Vietnam"
Grenzeloos respect voor Bugi, die met een paar perfect gerichte aanvallen het beest in no time onschadelijk maakte.
 
A2 rijbewijs

Erich heeft zich vorig jaar al opgegeven voor zijn A2-rijbewijs. Maar helaas, hij heeft nog steeds geen oproep ontvangen. Blijkbaar hebben ze nog niet voldoende deelnemers om een examen te organiseren.

Toen ik half januari terug kwam uit NL en informeerde, waren de aanvragen net de deur uit naar de politie en kon die van mij niet meer mee. Omdat ik ook een internationaal rijbewijs heb meegenomen en de Yamaha MT-03 nog steeds niet leverbaar is zat er geen druk achter. Maar nu het bij Erich al maanden duurt is het misschien een goed idee om toch maar vast met de procedure te starten.

Ik moet komende week toch naar Nha Trang, dus combineer ik het maar gelijk met de verplichte medische keuring (ook voor A1 gehad). Op de terugweg kunnen we dan meteen alle formulieren inleveren.

Wie weet, doe ik alsnog gelijk met Erich examen, net als A1. :+
 
A2 rijbewijs (2)

Ik ben benieuwd.....

Minh kwam gistermiddag met het verhaal, dat er een gerucht gaat dat je voor A2 medisch wordt afgekeurd als je ogen slechter zijn dan -5. Op zich zou ik dat erg vreemd vinden als je ziet wat hier allemaal op de weg rondhobbelt.

Aan de andere kant, dit is en blijft Vietnam, waar niets te dol is.

OK, misschien bedoelen alleen maar dat je bij een dergelijke afwijking verplicht een bril of lenzen moet hebben.

We gaan het meemaken. Wordt dus vervolgd.
 
Een beetje geld doet wonderen..


A2 rijbewijs (2)

Ik ben benieuwd.....

Minh kwam gistermiddag met het verhaal, dat er een gerucht gaat dat je voor A2 medisch wordt afgekeurd als je ogen slechter zijn dan -5. Op zich zou ik dat erg vreemd vinden als je ziet wat hier allemaal op de weg rondhobbelt.

Aan de andere kant, dit is en blijft Vietnam, waar niets te dol is.

OK, misschien bedoelen alleen maar dat je bij een dergelijke afwijking verplicht een bril of lenzen moet hebben.

We gaan het meemaken. Wordt dus vervolgd.
 
Ziekenhuis

Vanzelfsprekend plaats ik dit hooguit voor mijzelf en niet voor de Vietnam-visitors. O-)

In FredVN in "Vietnam" stond een samenvatting van adressen in Nha Trang. Daar zaten ook 2 hospitaals bij:
* Hospitaal: Quan Dan Y
34/4 Nguyen Thien Thuat Street
Nha Trang
(vlak bij de backpackers wijk)
Tel. 058 3528866 - 3528877

Hospitaal: Tam Tri
57-59 Cao Thang
P. Phuoc Long
Nha Trang
Hotline: 0978 231 826
Tel.: +84 058 3882 312
http://tamtrihospital.com/
Bij de met een * gemerkte zaken ben ik zelf min of meer vaste/regelmatige klant. Dat is vaak gekomen na langdurig zoeken en proberen. Kortom, de beste keus.



Ervaringen

Inmiddels hebben we van meerdere mensen goede berichten gehoord over het Tram Tri hospitaal, terwijl we zelf vinden dat Quan Dan Y toch wat minder is geworden. Dus denkelijk volgende keer Tam Tri maar eens testen.

Hopelijk duurt het nog een tijdje voor ik deze ervaringen hier moet delen.
 
Young trio tries to make Saigon shopping tourist-friendly
Alleen als cynicus by nature en met de bekende korte-termijn-filosofie van vrijwel iedere Vietnamees in gedachten heb ik zo mijn ernstige twijfels……

Jaja...
“We proudly serve fixed price and great quality”.
fixed price kan ook betekenen "we hebben een te hoge prijs en handelen niet (meer)" O-)

I could charge 10 times higher, even more, for a VND70,000-80,000 T-shirt. Even if customers bargain the price down to half or a third, I still gain big.”

mwah, ik vid die 70-80 duizend al niet mis, als ik me goed herinnen heb ik dat ook betaald en de handelaren waren toch erg blij.
3 voor 5 dollar zat er soms ook in.

Qualiteit? mwaah, na 20x wassen existeren ze nog, volstaat dus _O-
 
Yamaha

Via LinkedIn heb ik contact gelegd met een (hoge?) Yamaha-medewerker (FredVN in "Vietnam"). Ik heb ook hem mijn verzoek met argumenten voor een Sport Service Center in Nha Trang gestuurd. En uiteraard de prangende vraag of en wanneer die MT-03 hier nu eindelijk arriveert. O-)

Na een aantal mails kwam:
“Detail I can not say because its company rule. Very sorry. I just can say not too long and also not just only MT-03. We are working on sport models you can check on website.”

Op mijn laatste mail dat “not long” hier in Vietnam een volstrekt nietszeggend begrip is (OK, in de mail aanmerkelijk beleefder geformuleerd), is (nog) geen antwoord gekomen. En ook niet zal komen vrees ik.

In het Yamaha R3 topic werd afgelopen vrijdag een link naar een wat ouder testverslag gegeven: Monomuis in "Yamaha R3 - A2", Wat mij daarbij opviel is dat eigenlijk een heel ander beeld wordt gegeven van de R3 als in de meeste andere reviews. Monomuis, bekend A1/A2-tester, kan zich er dan ook niet in vinden.

Hoe dan ook, ik zal binnenkort een beslissing moeten nemen:
- Wachten op de MT-3
- Een R3 kopen
- Mijn huidige fiets handhaven.
Toch maar een muntje opgooien met resp. kop, munt en zijkant?

Voor wie de modellen, waar de man het over heeft, zelf wil zien: http://www.yamaha-motor.com.vn/San-pham-2/Xe-nhap-khau-34
 
Laatst bewerkt:
Zikavirus bij twee vrouwen vastgesteld in Vietnam

Bij twee vrouwen in Vietnam is het zikavirus vastgesteld. Het zijn de eerste infecties in het Aziatische land, aldus het Vietnamese ministerie voor Gezondheidszorg dinsdag.

De vrouwen van 64 en 33 jaar voelden zich eind maart niet lekker worden.

Na drie testrondes bleken de vrouwen met het zikavirus besmet te zijn. Hun situatie is volgens het ministerie stabiel. Familieleden, vrienden en buren zijn uitgebreid onderzocht, maar bij hen zijn geen infecties gevonden.

Het zikavirus is voor ongeboren baby's en zwangere vrouwen heel gevaarlijk. Keiharde wetenschappelijke bewijzen dat het virus tot misvormde schedeltjes zou leiden, zijn er nog niet officieel, maar het staat vast dat het zikavirus de placenta en het zenuwstelsel kan beschadigen.

Het virus wordt voornamelijk overgedragen door een muggensoort, maar besmettingen door geslachtsgemeenschap zijn ook mogelijk.


Bron: Zikavirus bij twee vrouwen vastgesteld in Vietnam | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Nog een argument voor als de eerder gemelde blokkade van de sloot problemen op gaat leveren.
 
Yamaha

Via LinkedIn heb ik contact gelegd met een (hoge?) Yamaha-medewerker (FredVN in "Vietnam"). Ik heb ook hem mijn verzoek met argumenten voor een Sport Service Center in Nha Trang gestuurd. En uiteraard de prangende vraag of en wanneer die MT-03 hier nu eindelijk arriveert. O-)

Na een aantal mails kwam:
“Detail I can not say because its company rule. Very sorry. I just can say not too long and also not just only MT-03. We are working on sport models you can check on website.”

Op mijn laatste mail dat “not long” hier in Vietnam een volstrekt nietszeggend begrip is (OK, in de mail aanmerkelijk beleefder geformuleerd), is (nog) geen antwoord gekomen. En ook niet zal komen vrees ik.

In het Yamaha R3 topic werd afgelopen vrijdag een link naar een wat ouder testverslag gegeven: Monomuis in "Yamaha R3 - A2", Wat mij daarbij opviel is dat eigenlijk een heel ander beeld wordt gegeven van de R3 als in de meeste andere reviews. Monomuis, bekend A1/A2-tester, kan zich er dan ook niet in vinden.

Hoe dan ook, ik zal binnenkort een beslissing moeten nemen:
- Wachten op de MT-3
- Een R3 kopen
- Mijn huidige fiets handhaven.
Toch maar een muntje opgooien met resp. kop, munt en zijkant?

Voor wie de modellen, waar de man het over heeft, zelf wil zien: http://www.yamaha-motor.com.vn/San-pham-2/Xe-nhap-khau-34

Misschien, heel misschien heb je iemand wakker geschud bij Yamaha en komt dit persoon nog in beweging ook. Je kan niet zeggen dat je er zelf niets aan hebt gedaan.
 
Vietnamese parlement stelt nieuwe minister-president aan

Het Vietnamese parlement heeft Nguyen Xuan Phuc donderdag gekozen als de nieuwe premier van het Aziatische land.

De 61-jarige Phuc is aangesteld voor een termijn van vijf jaar. Zijn voornaamste taak is om de brede economische hervormingen in Vietnam door te zetten. Het land heeft een van de snelst groeiende economieën in Azië.

De voormalige vice-premier neemt het stokje over van Nguyen Tan Dung, die na een maximale periode van twee termijnen geen deel meer uitmaakt van het partij-establishment. Phuc is net als zijn voorganger lid van de Communistische Partij.

Dat het parlement donderdag koos voor Phuc mag geen verrassing heten. Hij was de enige kandidaat die door de partij naar voren was geschoven.

Samen met partijleider Nguyen Phu Trong en president Tran Dai Quang, die vorige week werd aangesteld, gaat Phuc deel uit maken van het driemanschap die het land moeten leiden.


Bron: Vietnamese parlement stelt nieuwe minister-president aan | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

full


O-)
 
Yamaha
Hoe dan ook, ik zal binnenkort een beslissing moeten nemen:
- Wachten op de MT-3
- Een R3 kopen
- Mijn huidige fiets handhaven.
Toch maar een muntje opgooien met resp. kop, munt en zijkant?

Als je voor punt 2 kiest komt de MT3 een maand later uit :P
 
Yamaha, the still continuing story....

In Jurgendb in "Vietnam" kwam hij met het achteraf briljante idee, om via LinkedIn mensen van Yamaha te benaderen. Ik geef toe, ik geloofde op dat moment niet zo erg in enige vorm van succes. Zelfs nog steeds niet, toen er onverwacht snel reacties kwamen.

Ook in FredVN in "Vietnam" had ik het bij het verkeerde eind (Xin Loi). Het heeft even geduurd, maar ook op mijn laatste mail is antwoord gekomen. Ik zag op de Yamaha-website dat er een motorbeurs was, dus dat had ongetwijfeld en terecht voorrang.

Het antwoord, dat ik gisteren ontving, luidde:
“Ok I just can say, for this year we dont bring MT-03 yet. Very sorry, just can say that.”

Mijn eerdere opmerking, dat “not long” hier in Vietnam een volstrekt nietszeggend begrip is, is weer volledig uitgekomen. Maar ik waardeer het zeer, dat ik nu een duidelijk antwoord heb. Ik hou dit tenminste maar aan als vaststaand feit. O-).

Kortom, ik moet toch een muntje gaan zoeken:
- Kop = R3
- Munt = R3
- Zijkant = oude fiets handhaven

Ik laat het resultaat weten. :+
 
Rijbewijs

Zowel Minh als ik kregen kort geleden een sms met als tekst “Het reisadvies voor Vietnam is aangepast onder zelf een motorvoertuig besturen. Zie Reisadvies Buitenlandse Zaken.

We hebben dit uiteraard opgezocht. Het zegt:

Zelf een motorvoertuig besturen
Voor het zelf besturen van een motorvoertuig in Vietnam, heeft u een Vietnamees rijbewijs nodig. Zelfs voor het besturen van een brommer of kleine motor. In de praktijk wordt een internationaal rijbewijs niet geaccepteerd als geldig rijbewijs. Voor toeristen met een visum korter dan drie maanden is het niet mogelijk om een Vietnamees rijbewijs te verkrijgen.
Let op: u bent strafbaar als u zonder geldig rijbewijs een brommer of motor bestuurt. Bovendien bent u niet verzekerd en kunt u aansprakelijk worden gesteld voor hoge kosten als u bij een verkeersongeval betrokken raakt.”



Internationaal rijbewijs
Op 20-9-2015 schreef ik het volgende:
“Vanaf 1 oktober 2015 mogen buitenlanders met een internationaal rijbewijs rijden in Vietnam volgens Degree 29/2015 / TT-BGTVT. Hij/zij moet bij zich hebben:
- een geldig internationaal rijbewijs
- het eigen nationale rijbewijs
en mag dan voertuigen besturen zoals volgens het eigen rijbewijs is toegestaan.
(Degree is een soort “regel/voorschrift” die onder een wet staat qua hierarchie. Ik weet hier geen goed woord voor).

Het internationale rijbewijs moet zijn afgegeven door een land dat de Weense Conventie in 1968 heeft ondertekend. Volgens de Degree behoren Nederland en België daarbij.

Vietnam zal ook per die datum beginnen om een internationaal rijbewijs te geven aan Vietnamezen en buitenlanders met een verblijfsvergunning voor Vietnam.”

Zie FredVN in "Vietnam"

Minh heeft dit nogmaals gecontroleerd en het degree is nog steeds geldig. Dat de meeste politieagenten waarschijnlijk nooit een internationaal rijbewijs hebben gezien, tja...


Briefwisseling
Ik heb over deze verschillen een mail naar de rijksoverheid gestuurd en er kwam een uitgebreide brief terug. Het belangrijkste deel daaruit (zelf overgetypt, hopelijk zonder fouten):
“Zoals wordt vermeld op de website van Rijksoverheid is het reisadvies opgesteld met informatie, verkregen van o.a. de Ned. Ambassade in Hanoi en de lokale autoriteiten. Het hoofddoel van die informatie is om de burger te informeren over de veiligheid in een land.

Op basis van die informatie werd het reisadvies over het zelf besturen van een motorvoertuig aangepast.

De ambassade liet weten dat de reiziger in Vietnam hiervoor een Vietnamees rijbewijs nodig heeft. Daarbij stelde de ambassade ervan op de hoogte te zijn dat er websites te vinden zijn waar staat dat het besturen van een motorvoertuig met een int. rijbewijs in Vietnam mogelijk is. Het is echter niet duidelijk of dit formeel overheidsbeleid is.

Het risico voor een Nederlander om onbedoeld te rijden zonder een geldig rijbewijs is daarmee groot en de consequenties hiervan kunnen zeer ernstig zijn. Daarom zal het reisadvies niet worden aangepast.”



Degree
Dat men vanuit overheidsstandpunt kiest voor veiligheid kan ik mij heel goed voorstellen. Ik heb alleen wat moeite met de zin “Het is echter niet duidelijk of dit formeel overheidsbeleid is.” Dus voor wie net zo eigenwijs is als ik de bronvermelding van het degree:

Website of the Ministry of Transportation
29/2015/TT-BGTVT - Thông tư quy định về cấp, sử dụng giấy phép lái xe quốc tế

The pdf file of Degree 29/2015/TT-BGTVT (Vietnamese)

See Chapter I I I - Item 11 related to "Using International Driving Permit (IDP) issued by countries joined in Vienna Agreement".


Wat ga ik doen?
Nogmaals, ik begrijp volledig het standpunt van de overheid. Niettemin, als ik eerder een zwaardere motor dan een A2-rijbewijs heb dan zal ik de pdf uitprinten en bij mijn international rijbewijs voegen. Zelf verwacht ik dat ik dan wettelijk goedgekeurd op een zwaardere fiets zit.

Als ik nu op vakantie naar Vietnam zou gaan en een motor zou huren, zou ik hetzelfde doen: internationaal rijbewijs + print. Ook voor A1.

Let wel, dit is mijn persoonlijke mening.
Voor wie mijn voorbeeld wil navolgen: leef je uit maar.... volledig op eigen risico!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan