Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik tel een stuk of 80 spaken, hier zijn het er normaal 36.. Is dat hip, of is dat omdat de velg enorm zwak is?

Medio volgend jaar verloopt mijn rijbewijs. Dus ben ik diversie opties nagegaan. Daarnaast heb ik een apart topic geopend met de volgende vraag:
~“Bij mijn eerstvolgende bezoek aan NL met de feestdagen wil ik meteen mijn rijbewijs verlengen. Ik moet tegelijk met de aanvraag mijn huidige rijbewijs meesturen naar de RDW. De RDW levert geen verklaring, waarmee ik zonder rijbewijs mag rijden. Kortom, tijdens mijn verblijf in NL achter het stuur van een auto zitten is niet mogelijk.

Of ziet iemand toch nog legale mogelijkheden?”

Je mag als toerist toch gewoon rijden als je je Vietnamese rijbewijs bij je hebt? Evt. met internationaal rijbewijs als vertaling als dat bestaat in Vietnam?

Dat kan. En als hij daar geen zin in heeft kost het €90.
Als ik Wegmisbruikers kijk wordt daar zelden een boete voor gegeven. In combinatie met de kleine kans om aangehouden te worden (1 keer in m'n leven) is de kans vrij klein.
 
Laatst bewerkt:
Ik tel een stuk of 80 spaken, hier zijn het er normaal 36.. Is dat hip, of is dat omdat de velg enorm zwak is?Je mag als toerist toch gewoon rijden als je je Vietnamese rijbewijs bij je hebt? Evt. met internationaal rijbewijs als vertaling als dat bestaat in Vietnam?Als ik Wegmisbruikers kijk wordt daar zelden een boete voor gegeven. In combinatie met de kleine kans om aangehouden te worden (1 keer in m'n leven) is de kans vrij klein.
Ja. :+

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb. Maar het zou best eens beide kunnen zijn. Ik zal Minh nog eens laten bellen.

Probleem is, dat het een motorrijbewijs is. En mijn dochter heeft een auto. Maar het probleem heeft zich al voor een behoorlijk deel zelf opgelost. Eén deze dagen start ze met een nieuw project. Een keiharde eis was, dat ze 5 dagen/week moet werken en met name tussen kerst en oud-en-nieuw.
Dat betekent ook, dat ik weinig zal kunnen rijden, dus de risico's ook niet al te groot zijn. O-)
 
Beestenweer

Het regent al een aantal dagen “cats and dogs”, zoals mijn weerstation zegt. Omdat de programmatuur op mijn weer-pc wat problemen geeft en ik dus geen historische waarden kan zien heb ik alleen een paar waardes van de afgelopen dagen rond 23:00 (=bedtijd) genoteerd.
• een aantal dagen van de vorige week: 60-80 mm
• zondag: 112 mm
• maandag: 136 mm
• dinsdag: 34 mm. (’s morgens, dus denkelijk de uitloper van maandag)
• woensdag: 68 mm.

Dinsdag leek het wat beter te worden. Helaas. Ik kan de tuinslang voorlopig nog opgerold laten liggen. Voordeel is, dat de waterput gelukkig weer aardig vol zit.
 
Samen zingen versnelt ontstaan van vriendschappen

Mensen die samen zingen, bouwen relatief snel een sociale band op, zo blijkt uit een nieuwe studie.
De deelnemers aan een zangcursus voelen zich na een maand al veel meer met elkaar verbonden dan mensen die samen een cursus creatief schrijven volgen.
Mogelijk zijn gezamenlijke zangrituelen in de loop van de evolutie dan ook ontstaan als middel om groepen mensen dichter bijeen te brengen.
Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Oxford in het wetenschappelijk tijdschrift Royal Society Open Science .

Verbondenheid
De wetenschappers volgden bij hun onderzoek meer dan honderd proefpersonen die zangles namen of deelnamen aan een cursus creatief schrijven. Na elke les moesten de deelnemers aangeven hoe verbonden ze zich voelden met hun medecursisten op een schaal van 1 tot 7.
Na twee lessen van een uur in een tijdsbestek van een maand voelden de zingende proefpersonen zich al gemiddeld 2 punten meer verbonden met hun groepsgenoten dan de schrijvende deelnemers. Dat verschil werd in de loop van de tijd kleiner. Na zeven maanden les hadden de schrijvende en zingende deelnemers een vergelijkbare sociale band opgebouwd.

Knuffelhormoon
Het onderzoek suggereert volgens hoofdonderzoeker Eiluned Pearce dat gezamenlijk zingen het ontstaan van vriendschappen versnelt. "Door te zingen breek je het ijs en komt het proces van sociale binding eerder op gang", verklaart ze op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science .
Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat in het brein van zingende mensen opvallend veel van het 'knuffelhormoon' oxytocine wordt aangemaakt, een stof die verbinding met anderen zou stimuleren.

Schooljaar
Pearce vermoedt dan ook dat zingen in de loop van de evolutie veel door mensen is gebruikt om sociale verbanden aan te gaan. "Het is goed voorstelbaar dat onze evolutionaire voorouders bepaalde zangrituelen gebruikten om zich in groepsverband sneller aan elkaar te verbinden, zodat ze daarna samen activiteiten konden ondernemen zoals jagen."
Pearce hoopt mensen met haar bevindingen te inspireren om ook in deze tijd sneller tot elkaar te komen. "Misschien zouden we aan het begin van een nieuw schooljaar of voor een zakelijke bespreking in groepsverband moeten zingen zodat er betere sociale relaties ontstaan."


Bron: 'Samen zingen versnelt ontstaan van vriendschappen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Mijn eerste (en elke volgende) reactie is “B*LLSH*T”.

Zodra ik begin te zingen loop ik een zeer serieus risico dat de enige activiteit die met mij samen zal worden ondernomen, het omdraaien van mijn nek, het inslaan van mijn schedel of het ophangen in een hoge palmboom is.

"Door te zingen breek je het ijs en komt het proces van sociale binding eerder op gang". Het enige dat hier breekt tijdens het karaoke-gekrijs zijn de ruiten en het enige proces van binding het microfoonkoord om de nek.

Ik kan moeiteloos zo ongeveer elke conclusie onderuit halen, maar nee. Met suggesties als “voor een zakelijke bijeenkomst in groepsverband zingen” doet ze dat zelf al veel beter dan dat ik dat ooit zal kunnen.

Ik kan haar (Eiluned Pearce — PSY) alleen maar aanraden om in het kader van haar research hier op het terras een glaasje Dalatwijn te komen drinken als het karaoke-geweld hier rondom losbarst. Hoewel, dan weet je nooit of dat loskomende knuffelhormoon niet van de wijn komt. :+
 
Uiteraard heb ik die gevolgd (braaf als altijd). O-)
Maar toen ik het programma van die ochtend zag en het ook nog eens mooi motorweer bleek te zijn vond ik spijbelen een veel aantrekkelijker idee dan jodelen. :]

Morgen meer.
 
Samen zingen (2)

In FredVN in "Vietnam" heb ik het al eerder gehad over “samen zingen”. Goh, ze zal dát toch niet bedoelen? Ik bedoel, ze heeft het over:
• Knuffelhormoon
• Sociale verbanden
• Jagen
• (Groepen!) mensen dichter bij elkaar te brengen
• Samen activiteiten ondernemen.
• Etc.

Ja, in dat geval heeft ze gelijk: je kan beter ”samen creatief zingen” dan “samen creatief schrijven”. O-) :+

O, misschien is dan mijn suggestie in FredVN in "Vietnam" ook wel iets voor haar als volgend research-onderwerp.
 
'Werkgever moet roken onder werktijd verbieden'

Longarts Pauline Dekker pleit voor een rookverbod onder werktijd - ook in de pauzes. Volgens haar ontlopen werkgevers die rokende werknemers hun gang laten gaan hun zorgplicht.
Zeven op de tien werkgevers gaat nooit met werknemers in gesprek over hun rookgedrag en het effect daarvan op hun gezondheid. Zij zien dat niet als hun verantwoordelijkheid en vinden roken een privéaangelegenheid. Dat blijkt uit een enquête onder 500 leidinggevenden die is uitgevoerd door PanelWizard.

Onterecht, stelt Dekker. "Roken staat met stip op één als grootste ziekmaker. Rokers zijn anderhalf keer zo vaak en zo lang ziek als niet-rokers. Een op de vier sterft zelfs al voor zijn pensioenleeftijd aan de gevolgen van roken", zegt de longarts van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk.

Verslaving
"Roken is een verslaving, geen vrije keuze, zoals werkgevers denken. Door rookpauzes toe te staan en een rookhok te bouwen, faciliteren zij een verslaving. Ze laten hun werknemers toch ook geen alcohol drinken of drugs gebruiken onder werktijd?"

Dat het werk zelf niet zou lijden onder roken, zoals onder alcoholgebruik, klopt volgens de longarts ook niet. "Rokers zijn minder geconcentreerd, omdat de hoeveelheid nicotine in hun bloed een half uur na de sigaret weer afgenomen is. Dat zorgt voor ontwenningsverschijnselen. Daar komt bij dat iemand die drie keer per dag tien minuten kwijt is met roken, op jaarbasis drie weken extra vakantie neemt."

Hulp bij stoppen
Werkgevers moeten hun personeel helpen om te stoppen, stelt Dekker. "Dat hoort bij een zorgplicht. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat hun werknemers zo lang mogelijk gezond inzetbaar zijn. En stoppen is heel lastig als je collega's nog elke dag in het rookhok staan."


Bron: 'Werkgever moet roken onder werktijd verbieden' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl




“Rokers zijn minder geconcentreerd.....”

AHA!!

Nu weet ik waarom er hier een schromelijk tekort aan professionaliteit heerst. En waarom het resultaat van werkzaamheden vaak een zooitje is. De bewijzen zijn duidelijk:
• Een zeer groot deel van de Vietnamezen rookt.
• Hai, mijn zeer gewaardeerde lasser, rookt niet.

Allemaal heel logisch toch?
 
Misschien moet de koffie automaat dan ook verdwijnen... Koffie zorgt voor maagzweren en is een opwekkend middel welk effect na korte tijd weer verdwijnt. De uren die sommige werknemers bij de koffie automaat doorbrengen... Pure diefstal van de baas zijn tijd, lijkt me!
 
Massage

Ik heb al eerder de massagesalon van Mrs. Anh aanbevolen (FredVN in "Vietnam" ). Ik moet bekennen dat het al weer even geleden is dat ik er zelf geweest ben. Dus als iemand er “binnenkort” heen gaat hoor ik graag hoe het er nu is.

Traditional Medicine Clinic Ngoc Anh
31/1 Nguyen Binh Khiem Str.
District 1
Ho Chi Minh City
Tel: (08).38229.496 – (08).38291.609
NgocAnhSpa: Massage | Massage Thái, Massage Nhật, Massage tại nhà, Massage Đá nóng, herbal

Sinds ik de laatste keer op de website heb gekeken is er veel veranderd. Er staan o.a. een hele serie massage-video’s op. Helaas is de website in het Vietnamees, maar openen met Google Translate geeft voldoende informatie.

Het onderstaande bericht printen en meenemen helpt misschien bij het krijgen van een goede masseuze (al geef ik geen garanties)



Xin chào Ms. Ngọc Ánh,

I recommended your massage salon to this person and told many good things about it. I am very sure you will prove that I am right.

From Nha Trang I wish everybody all the best. Till we meet again in HCMC.

Minh & Fred – Holland (Teacher)



Xin chào Ms. Ngọc Ánh,

Tôi đã giới thiệu massage salon của bạn cùng nhiều điểm tốt của nó cho người bạn này. Tôi tin rằng họ sẽ có cơ hội xác nhận chuyện đó.

Chúc bạn nhiều sức khỏe và thành công. Hy vọng sẽ có cơ hội gặp lại.

Minh & Fred - Hà lan (Teacher)
 
Roken en koffie

“Misschien moet de koffie automaat dan ook verdwijnen... Koffie zorgt voor maagzweren en is een opwekkend middel welk effect na korte tijd weer verdwijnt. De uren die sommige werknemers bij de koffie automaat doorbrengen... Pure diefstal van de baas zijn tijd, lijkt me!”


Ik heb even geprobeerd om dit naar de Vietnamese situatie te vertalen, zoals ik dat ook met het roken deed.

De meeste koffieautomaten in Vietnam zijn van dit model.

full


En je hebt gelijk, het kost erg veel tijd en een heleboel geschraap met lepeltjes voordat er eindelijk een klein beetje koffie in de zeer dikke melk zit. Kost ook overduidelijk uren. Dus staat er bij ons bij wat grotere werkzaamheden altijd een koelbox met ijswater en is koffiedrinken en roken gewoon door ons verboden. Voordeel van het één-partij-stelsel hier: ik heb een goed voorbeeld meegekregen. :+

Bij de laatste verbouwing heeft men daarom ook maar 1 keer kort geprotesteerd toen ik zei dat de sigaret uit moest op de plaats waar ik ook was: werk is schaars hier in de buurt. En voor de koffieautomaat weet men eigenlijk niet beter: een onbekend begrip hier tijdens het werken.

Alleen dat opwekkende middel..... O-)
 
Vietnamese koffie zorgt voor maagzweren maar ook voor obesitas en diabetes; zie gewoon de laag gecondenseerde melk op de foto.
Maar lekker is het wel.
En het zorgt voor sociaal contact, getuige hiervan de duizenden koffiestalletjes waar mannen (!) zitten bij te kletsen. (en zo komen we weer bij de diefstal van tijd @ Dwaal
 
Onhandigheid jonge generaties zit bouwmarkten dwars'

Bouwmarkten in Nederland staan onder druk doordat consumenten steeds minder tijd steken in klussen. Dat geldt vooral voor alleenwonenden en jongere generaties.
Jongere generaties hebben er geen lol in en ze zijn vaak ook niet handig. Dat meldt ABN AMRO in een rapport over deze sector.
Bouwmarkten zouden moeten profiteren van het economisch herstel en het aantrekken van de huizenmarkt, maar dat is volgens de bank niet het geval.
Vorig jaar leefde de sector na de zware crisisjaren wel wat op, maar die opleving kreeg dit jaar geen vervolg. De omzet daalt en de winstmarges staan onder druk. "Voor de bouwmarkten is het nog crisis", schrijven economen van de bank.

Eigen vermogen
Naast onhandige types zijn er andere factoren die zwaar weer veroorzaken voor de sector. Zo hebben huizenkopers minder geld voor verbouwing, omdat ze steeds meer eigen vermogen moeten inbrengen om de aankoop van een woning te financieren.
Daarnaast opereren bouwmarkten in een vechtmarkt, waar grote multinationals (Hornbach en nieuwkomer Bauhaus) scherpe prijzen kunnen berekenen omdat ze groot kunnen inkopen en daarbij meer kortingen kunnen bedingen.

Kansen
Van de 970 bouwmarktvestigingen begin 2007, waren er begin 2014 nog 850 over. Inmiddels staat de teller op 785, staat in het rapport. Toch ziet ABN AMRO kansen voor bouwmarkten, nu niet alleen de huizenmarkt maar ook de consumentenbestedingen aantrekken.
Bouwmarkten zouden moeten inzetten op expertise en een persoonlijke benadering, juist nu er steeds meer eenpersoonshuishoudens zijn.
Uit onderzoek blijkt dat voor 29 procent van de consumenten de kennis van het personeel aanleiding is om naar een bouwmarkt te gaan. Verscheidene bouwmarkten spelen hierop in, bijvoorbeeld met een app waarmee klussers thuis raad kunnen vragen aan het winkelpersoneel.


Bron: 'Onhandigheid jonge generaties zit bouwmarkten dwars' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl



Ik vroeg me meteen af waarom er hier in Vietnam helemaal geen bouwmarkten zijn (althans, ik ben er nog nooit ergens één tegengekomen).

• Een jongere generatie die echt helemaal niets meer kan?
• Goedkope klussers?
• Luiheid?
• Geen expertise, om over persoonlijke benadering maar te zwijgen?

Ach, misschien roken ze gewoon allemaal.......... O-)
 
Vietnamese koffie zorgt voor maagzweren maar ook voor obesitas en diabetes; zie gewoon de laag gecondenseerde melk op de foto.
Maar lekker is het wel.
En het zorgt voor sociaal contact, getuige hiervan de duizenden koffiestalletjes waar mannen (!) zitten bij te kletsen. (en zo komen we weer bij de diefstal van tijd @ Dwaal
Het is zeker lekker: het heeft ook een heel andere smaak dan de Hollandse koffie. Ik hou alleen niet van die melk, dus drink het ook altijd zwart (en sterk). Kortom, alleen maar kans op een maagzweer en geen obesitas ( O-) ) of diabetes.
 
die andere smaak komt dan helaas van de zaken die toegevoegd worden.
Veel van de koffies hier zijn heel erg zwart (kleurstoffen) en dik/romig (zetmeel).

Daarnaast is Vietnam een land van Robusta bonen (groeit makkelijker, ook op warmere plaatsen meer naar zeeniveau toe en kent minder problemen, vandaar de naam).
Robusta koffie heeft een zuurdere smaak dan Arabica en daarom wordt er een 'aanbevolen dagportie' suiker in zo'n miniem kopje gegooid
 
Motor

Ik controleerde gisteravond, eigenlijk een beetje gedachteloos en niet geheel serieus, de verlichting van mijn motor.
Hé, het rechterknipperlicht achter en het achterlicht doen het niet.
OK, met enige moeite het kapje van het knipperlicht eraf gekregen.
Het lampje getest.
Is goed.
Dan even spanning meten.
Niets.
Fijn, dat wordt dan zonder schema een storing zoeken.

Toch maar even met de zaklantaarn ergens in de holtes onder allerlei afdekkappen gekeken. Hé, wat glinstert daar zo mooi, ongeveer in het midden van de foto?
Juist ja: koperen bedrading.
En dat hoort volgens mij niet.
Daar hoort volgens mij isolatie om heen te zitten.
Hoewel bij deze fiets natuurlijk niets zeker is.
Oh ja, toch wel: de kwaliteit! :r

Dat wordt dus vandaag kijken of en zo ja hoe ik bij de bedrading kan komen en kijken wat de schade is. Het was met de zaklantaarn niet helemaal goed te zien of het door schuren/trillingen is gekomen of dat de beesten (ratten) eraan hebben zitten knagen. Het lijkt op het laatste. Alleen kon ik zo niet zien waar ze dan naar binnen zijn gekomen. Maar dat komt wel als ik de zaak open maak.

Ik ben weer een dagje van de straat. Nou ja, het is al weken slecht weer dus heel erg is dat ook niet. Alleen zijn er leukere dingen te bedenken dan deze (beesten)klus.

Morgen (of zo) meer.

full
 
Motor (2)

Wat een (&^$^#&^$-klus (Xin Loi, ehhh beestenklus)..

Nadat ik de kap van de achterkant had verwijderd en de montageplaat met het achterlicht en knipperlichten had laten zakken bleek de schade groter dan ik de avond ervoor dacht. Twee draden waren volledig doorgebeten en 4 draden behoorlijk beschadigd.

Ik heb even na zitten denken over de alternatieven.
• Laten repareren. Mijn eer te na. Bovendien hou ik mijn gerede twijfels over de gemiddelde Vietnamese monteur en de manier waarop het zou worden gerepareerd (ik verwacht gewoon wat isolatieband om de slechte plekken heen wikkelen en je ziet er niets meer van).
• Een nieuwe kabelboom kopen. Dit omdat ik ook op andere plaatsen nog wat kleine beschadigingen zag. Maar dit “idee” onmiddellijk terzijde geschoven. Duurt weken, kost veel en eindigt ongetwijfeld met de verkeerde kabelboom.
• Zelf repareren. Eén van de zeer gewaardeerde forumleden (waarvan ik overigens niet verwacht dat hij hier meeleest) heeft in een ander topic ooit gevraagd of “ik die persoon was die voor ieder wissewasje naar de lokale machine shop moet?” Tja, dit was geen wissewasje, dus bleef er weinig anders over dan wat zelfwerkzaamheid. O-)

Uiteindelijk heb ik het toch een beetje op zijn Vietnamees gedaan. Ik heb de beschadigde stukken er tussenuit geknipt en die vervangen door nieuwe kabel. Die op Vietnamese manier in elkaar gedraaid en gesoldeerd. Helaas heeft mijn soldeerstation een paar weken geleden de geest gegeven (als zoveel dingen hier) maar mijn zeer oude Engel soldeerpistool doet het gelukkig nog steeds (afkloppen!!!). Wat extra tape en bescherming om de kabel en zowel achter-/remlicht als knipperlicht doen het weer.

Er was wel één “probleem”: het is hier al weken slecht weer, voornamelijk ’s middags. Dus ik dacht: “ik zet de motor buiten op het overdekte terras om meer licht te hebben”. En ja hoor, de hele middag zon (vanaf ca. 14:00 is het hele terras zonnig) en bloedheet. Die tijd toen maar deels besteedt om binnen nieuwe bedrading aan het achterlicht te maken.

Vandaag de zaak achter weer allemaal vastzetten en de rest van de kabels controleren.

De foto’s zijn van de bedrading op de motor en die van het achterlicht. Bij het achterlicht zat er een soort rubber slang om de draden vanaf het achterlicht tot aan de stekker. Die is dus ook deels weggevreten.

full

full
 
Harley

Ik kreeg deze link van Jan Koko toegestuurd: https://testrideandwin.harley-davidson.asia/en_AP/#CustomKing
Voor wie de komende tijd in Hanoi of Ho Chi Minh city is en iets met Harley’s heeft moet zeker even het formulier invullen.

Oh, en na 2 keer bekijken ook al meteen als advertentie... :(

Maar OK, beter dan de advertenties van AliExpress die ik hiervoor ontving. Ik wil die met alle plezier plaatsen maar ik heb mijn ernstige twijfels of de dame en heren moderatoren dit op prijs zullen stellen. Ik hoor het verder wel.

Succes met de wedstrijd!

full
 
Bezoek

Afgelopen vrijdag de 13e was er grote opschudding.

Minh lag al in bed. De honden lagen rustig in de woonkamer al half te slapen. Ik was in de slaapkamer en merkte dat de grote zaklantaarn niet op zijn plaats stond. Die staat daar altijd voor de zekerheid op een vaste plaats omdat de elektriciteit hier op de meest ongelegen momenten uitvalt. Ik had hem gebruikt bij het sleutelen aan mijn motor en lag nog in de garage.

Toen ik terugliep waren beide honden ineens erg actief bij de zitbank. Ik dacht eigenlijk dat een ratje zich in de woonkamer had gewaagd. Maar omdat ze steeds wilder werden, steeds luider jankten en op alle mogelijk manieren probeerden om onder de bank te komen riep ik Minh erbij. Samen probeerden we de zware bank wat naar achteren te kantelen tot ineens een luide gil van Minh: een slang!!

Een beest van minstens een halve meter probeerde door de kamer weg te vluchten. Bugi, de baas van de twee honden, viel onmiddelijk aan. Met een serie duidelijk gerichte beten kreeg hij hem zover dat hij niet meer weg kon en met wat aanvallen net achter de kop werd het karwei doeltreffend afgemaakt.

We hebben geen flauw idee wanneer het beest naar binnen is gekomen. Ik kan me zelfs niet herinneren ooit een slang op ons land gezien te hebben. Laten we hopen dat het ook meteen de laatste is.

Foto’s van de actie maken was niet mogelijk want ik kon niet langs de honden om mijn toestel te pakken. De foto is gemaakt toen we hem buiten hebben gelegd. Zaterdagmorgen hebben we hem begraven.

Bugi (zie de foto) is trouwens toch goed in dit soort acties. Pakweg een week geleden zat een wat grotere rat boven op de garagedeuren. Met een lange stok wisten we hem langs de zijkant naar beneden te dwingen, waar Bugi al stond te wachten. De eerste aanval was ook meteen raak. Een paar extra beten en ook die rat zal nooit meer aan de bedrading van mijn motor knagen.

full

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan