Vindt je dat jij verantwoord rijdt ?

Hoe verantwoord rij jij ?

  • Ik rij héél verantwoord .

    Stemmen: 20 9,0%
  • Ik rij meestal verantwoord .

    Stemmen: 156 70,3%
  • Ik weet het niet .

    Stemmen: 5 2,3%
  • Ik rij soms verantwoord .

    Stemmen: 19 8,6%
  • Ik rij onverantwoord .

    Stemmen: 22 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    222
Ik rijd meestal verantwoord, vooral als ik op de motor zit (waarom is er eigenlijk maar75%noclaim/bonalekkerhoorrrrrrkorting te verdienen, ik :] al heel lang met 75%)
ach en snelheid O-) O-) , als je te langzaam gaat val je om O-)

:] Klaverbladere :] n kan toch geen kwaad tijdens de best bekeken tv-programma's, als er al 12 miljoen kijkbuiskindertjes braaf achter het blauwe oog zitten... (helaas is NL nu uitgeschakeld, anders hadden we zondag een mooie MF avondtoerrit kunnen hebben)
 
Ik word vaak voor idioot uitgemaakt.
Ook de term mafkees scoor ik vaak.
Maar zelf vind ik het nogal meevallen, in een woonwijk rij ik wel stapvoets.
 
Noujah verantwoord, ehm tis meer dat ik zo rij dat ik van alles en iedereen fouten verwacht...En dat wanneer ik vol in een bocht wil gaan en ik 'iets' zie of er een tegenliggen aan komt gelijk als 't gas minder. (daarom hou ik ook zo van rustige bochtige wegen, en die dan een keer of 4 over rijden :} )
 
ik rij heel verantwoord
en ik rij nooit harder als toegestaan O-) O-) O-)
(niet in het topic je hoogste snelheid ooit? kijken aub)
 
Laatst bewerkt:
Tja verantwoord.... ik maak gewoon optimaal gebruik van het motorrijden. Alle gaatjes waar ik tussen pas pik ik in als het maar opschiet. Heel goed opletten wat de medeweggebruiker doet. Niet over het trottoir ofzo alleen als het echt niet anders kan, en dan stapvoets. Heb ik trouwens wel is een prent voor gehad was :( 120 gulden...of ik effe of wou stappen.
Maar verder wel zo weilig mogelijk voor mezelf...maar wel een beetje rap. Geen getreuzel als het stoplicht op groen springt enzo :X
 
Verantwoord met betrekking tot wat???

andermans veiligheid?
die van je zelf?
de portemonnee van Spee?
de portemonnee van de motorboer?
de relatie met je buren?
de reputatie van "de motorrijder"?
je eigen portemonnee?

Bij mij: zo'n beetje afnemend van boven naar beneden....
 
Ik rij voor mijn gevoel meestal verantwoord....nam eergister een 180 graden afritje met leuke snelheid en moet wegens een plasje diesel (?) zwaar van mijn lijn....tja wat is dan verantwoord?
Geen idee, maar je had iig reserve om te kunnen ontwijken ;)





Daarna ff wezen afstomen op een industrieterrein en heb ik ff bakstenen in het water gegooid...

Wil ik een baksteen uit het water pakken ...hoor ik pssssssssssstttt bij mijn hand...stoom vloog eraf.

Wat heb jij toch met Bakstenen :? :?




Ik moet maar zeggen dat ik meestal verantwoord rij. Kom zelden motorrijders tegen die echt verantwoord rijden. Kom ook zelden andere bestuurders tegen die verantwoord rijden trouwens...
 
ik rijd heel verantwoord, maar wel stevig door.....tenminste, dat dacht ik...tot ik een stukkie achter Joker, Redline Rider en Mitch reed... :}

Wist niet dat Assen langs de Eem lag...... :+ Houd echt wel van lekker doorrijden, maar ze moesten minstens 2 keer, ??, op mij wachten, omdat ik 200 over een B-weg best kan bijhouden, maar die koekblikken, he....zouden zij die niet tegen komen voor me of zo?
 
Goede morgen allemaal ,

Zo , de eerste reacties zijn binnen , waarmee ik gelijk één achterliggend punt van mijn vraag kan toelichten : Relativiteit .

"Verantwoord" zal een ieder weer anders in de oren klinken , afhankelijk van uit wat voor "nest" je komt , en welke maatschappelijke status je hebt (of jezelf toebedeelt) in het heden . Voor de één is een rijstijl verantwoord , terwijl voor een ander die zèlfde rijstijl als volslagen duivels wordt ervaren .

Relativeren is een kernwoord in mijn vraagstelling ; op basis waarvan beoordeel je het begrip "verantwoord" ? Een bijzonder relevant antwoord in deze komt van ons aller "Baksteen" ;"Geen idee, maar je had iig reserve om te kunnen ontwijken" . De "reserve" in dit antwoord geeft blijk van een anticiperend vermogen om zo te rijden dat je nog ruimte/tijd hebt om te reageren wanneer er zich onverwachte situaties voordoen . Ook wel defensief rijden genoemd . Er zijn aan de andere kant ook rijders die willen weten tot welke snelheid zij bijvoorbeeld een bocht kunnen "nemen" . De "reserve" zal in dat geval veel kleiner , zo niet non-existent zijn . Het zogenaamde offensief rijden .

Een ander gedeelte van de vraag , waarin relativeren misschien wel een nòg grotere rol speelt , heeft betrekking op de omgeving ; verantwoord rijden betekent óók dat je de veiligheid van je mede-weggebruikers in acht neemt . Wanneer je de macht over het stuur verliest door met (veel) te hoge snelheid te rijden , en daardoor een ongeval veroorzaakt , zal de situatie voor iedereen (hoop ik) wel duidelijk zijn ; onverantwoord voor jezelf èn de eventuele andere weggebruikers .
Anders ligt het in de situatie wanneer iemand met zijn motor met 230 km/u op de snelweg auto's links en rechts passeert op het moment dat daar naar zijn gevoel voldoende ruimte en gelegenheid voor is . Ondanks dat de motor-rijder het gevoel zal hebben dat zijn rijstijl "verantwoord" is ("er is toch niets gebeurd" ?) zal hij of zij meerdere automobilisten de schrik op het lijf jagen (ik zal jullie de complexe cyclus van consequenties die dàt met zich mee brengt besparen) en daarmee de verkeers-veiligheid aardig in het gedrang brengen . Is het feit dat deze motor-rijder ongeschonden op de bestemming aankomt het bewijs dat hij of zij verantwoord rijdt ?

Ik vraag mij af of er niet een paar mensen zijn die , wanneer ze een paar minuten de tijd nemen , en zich even proberen voor te stellen hoe ze zouden reageren wanneer ze die ànder zouden zijn , een ànder antwoord geven als dat ze eerder gedaan hebben .

Bedankt voor jullie reacties !

Groetjes uit Brabant : Willem
 
Laatst bewerkt:
Goede morgen allemaal ,

Zo , de eerste reacties zijn binnen , waarmee ik gelijk één achterliggend punt van mijn vraag kan toelichten : Relativiteit .

"Verantwoord" zal een ieder weer anders in de oren klinken , afhankelijk van uit wat voor "nest" je komt , en welke maatschappelijke status je hebt (of jezelf toebedeelt) in het heden . Voor de één is een rijstijl verantwoord , terwijl voor een ander die zèlfde rijstijl als volslagen duivels wordt ervaren .

Relativeren is een kernwoord in mijn vraagstelling ; op basis waarvan beoordeel je het begrip "verantwoord" ? Een bijzonder relevant antwoord in deze komt van ons aller "Baksteen" ;"Geen idee, maar je had iig reserve om te kunnen ontwijken" . De "reserve" in dit antwoord geeft blijk van een anticiperend vermogen om zo te rijden dat je nog ruimte/tijd hebt om te reageren wanneer er zich onverwachte situaties voordoen . Ook wel defensief rijden genoemd . Er zijn aan de andere kant ook rijders die willen weten tot welke snelheid zij bijvoorbeeld een bocht kunnen "nemen" . De "reserve" zal in dat geval veel kleiner , zo niet non-existent zijn . Het zogenaamde offensief rijden .

Een ander gedeelte van de vraag , waarin relativeren misschien wel een nòg grotere rol speelt , heeft betrekking op de omgeving ; verantwoord rijden betekent óók dat je de veiligheid van je mede-weggebruikers in acht neemt . Wanneer je de macht over het stuur verliest door met (veel) te hoge snelheid een ongeval te veroorzaken , zal de situatie voor iedereen (hoop ik) wel duidelijk zijn ; onverantwoord voor jezelf èn de eventuele andere weggebruikers .
Anders ligt het in de situatie wanneer iemand met zijn motor met 230 km/u op de snelweg auto's links en rechts passeert op het moment dat daar naar zijn gevoel voldoende ruimte en gelegenheid voor is . Ondanks dat de motor-rijder het gevoel zal hebben dat zijn rijstijl "verantwoord" is ("er is toch niets gebeurd" ?) zal hij of zij meerdere automobilisten de schrik op het lijf jagen (ik zal jullie de complexe cyclus van consequenties die dàt met zich mee brengt besparen) en daarmee de verkeers-veiligheid aardig in het gedrang brengen . Is het feit dat deze motor-rijder ongeschonden op de bestemming aankomt het bewijs dat hij of zij verantwoord rijdt ?

Ik vraag mij af of er niet een paar mensen zijn die , wanneer ze een paar minuten de tijd nemen , en zich even proberen voor te stellen hoe ze zouden reageren wanneer ze die ànder zouden zijn , een ànder antwoord geven als dat ze eerder gedaan hebben .

Bedankt voor jullie reacties !

Groetjes uit Brabant : Willem

Damn, probeer ik deze post te lezen, raak ik helemaal gerelativeerd door de totale irrelevantie van deze complexe cyclus van consequenties op een topic op MF met een heel hoog "ouwe wijven" gehalte :+
Wat je eigenlijk wil zeggen Willem is dat iedereen wat rustiger moet rijden zoals jij op je Goldwing doet? Anders krijgen we ongelukken en bezorgen we motorrijders (zoals jij) een slechte naam?
Greetz
Martian
 
Wat is verantwoord? Ik rij dagelijks de ring Amsterdam en dan zie je wel eens wat... b.v. een motorrijder die rechts rijdt met ongeveer tempo 80 en door een vrachtwagen wordt ingehaald... Die rijdt in mijn ogen onverantwoord. Of een idioot op de A6 die 10 meter achter een vrachtwagen rijdt om uit de wind te zitten... |(

Ik rijd door, niet stevig, want daar heb ik de motor niet voor... Probeer mijn grenzen van rijvaardigheid te respecteren; en merk dat die grenzen aardig beginnen op te rekken ;) *D

Plezier en overleven staan voorop en ik denk regelmatig na over verkeerssituaties die ik heb meegemaakt of me voorstel en wat dan de beste actie is.

Edit:
De "reserve" in dit antwoord geeft blijk van een anticiperend vermogen om zo te rijden dat je nog ruimte/tijd hebt om te reageren wanneer er zich onverwachte situaties voordoen . Ook wel defensief rijden genoemd . Er zijn aan de andere kant ook rijders die willen weten tot welke snelheid zij bijvoorbeeld een bocht kunnen "nemen" . De "reserve" zal in dat geval veel kleiner , zo niet non-existent zijn . Het zogenaamde offensief rijden .

Er is meer aan defensief rijden dan wat jij hier zegt, namelijk ook: duidelijke positie op de weg. Stel je assertief en beslist op. Laat je zien door je handelen en positie op de weg. Wijfelend en onvoorspelbaar weggedrag maken het voor andere bestuurders lastig om op jou te anticiperen. Bij het rij-examen moet je laten zien dat je weet dat je op een motor zit; gebruik de mogelijkheden van een motor. b.v. vlot optrekken bij een stoplicht is ruimte achter je maken zodat die auto's niet op je achterwiel zitten.

Willem, heb je al eens een VRO-1 gedaan of iets dergelijks?
 
Laatst bewerkt:
Ligt wel een beetje aan de bui die ik heb, voor mijn gevoel rijdt ik altijd verantwoord!! Zullen er velen niet mee eens zijn, maar daar kan ik niets aan doen... Ik houdt iig wel altijd rekening met andere verkeersdeelnemers! :)


En ik stop ook altijd voor iedereen wanneer deze onderuit zijn gegaan, ook al is het zijn eigen schuld!!! 8-) (Sorry kon het niet laten :+ )
 
Ik rij standaard te hard, doe ik in mn auto ook, maar dat is denk ik niet per se onverantwoord. Verder ben ik vooral bezig te anticiperen op andermans onverantwoorde gedrag (stuur naar links gooien zonder over schouder te kijken, bumperkleven, onnodig remmen op de snelweg). Ik hou voldoende afstand, kijk ver vooruit, hou mn eigen veiligheid in de gaten, dus denk dat ik meestal wel verantwoord rijd! *D
 
Goede morgen allemaal ,

Zo , de eerste reacties zijn binnen , waarmee ik gelijk één achterliggend punt van mijn vraag kan toelichten : Relativiteit .

"Verantwoord" ... ... ... zij verantwoord rijdt ?

Ik vraag mij af of er niet een paar mensen zijn die , wanneer ze een paar minuten de tijd nemen , en zich even proberen voor te stellen hoe ze zouden reageren wanneer ze die ànder zouden zijn , een ànder antwoord geven als dat ze eerder gedaan hebben .

Bedankt voor jullie reacties !

Groetjes uit Brabant : Willem

Gutte gutte, ik dacht ik een moraalridder was ;( Als je je ogen op de weg houdt en niet kijkt naar andere onbelangrijke zaken zoals de reactie van anderen die dan weer naar jou en je mederijder(ster) kijken, zie je topics, dan is motorrijden een stuk makkelijker en verantwoorder.

Doe wat je instructeur je leerde
herhaal eens wat BV's (ook met een Goldwing?!?)
controleer je theorie kennis af en toe
wees lief voor je motor


Hatsikidee 8-) 8-) 8-)





Hatsikidee
 
Ik rij standaard te hard, doe ik in mn auto ook, maar dat is denk ik niet per se onverantwoord.
Welles gevaarlijke gek :+

Ik haal rechts in, rij ietsje te hard (te druk om echt door te stampen in de spits hier), ga over stoepen en fietspaden om voor bij het stoplicht te komen als de weg geblokkeerd is, rij regelmatig door rood.

Maar wel allemaal verantwoord vind ik zelf O-)

En heel af en toe onverantwoord gas open trekken en links/rechts inhalend over de snelweg heen slalommen
 
Ik rij altijd als een oud wijf *D

[serieusmodus]Als ik kijk naar het aantal "ikziemijnlevenvoorbijflitsmomenten" valt het nogal mee, en in groep(tourtjes) hoor ik nooit klachten[/serieusmodus]

Verder zie sig ;)
 
Ik vraag mij af of er niet een paar mensen zijn die , wanneer ze een paar minuten de tijd nemen , en zich even proberen voor te stellen hoe ze zouden reageren wanneer ze die ànder zouden zijn , een ànder antwoord geven als dat ze eerder gedaan hebben .
Nee want dat deed ik dus al in mijn eerste antwoord ;)
 
Ik rij meestal verantwoord, maar ik kan me goed indenken dat anderen daar een andere mening over hebben ;) .
En soms gaan bij mij ook de remmen los, maar dan moet ik er zeker van zijn dat onbesuisde acties van mijn kant geen gevolgen hebben voor derden.
 
Goede morgen allemaal ,

Zo , de eerste reacties zijn binnen , waarmee ik gelijk één achterliggend punt van mijn vraag kan toelichten : Relativiteit .

"Verantwoord" zal een ieder weer anders in de oren klinken , afhankelijk van uit wat voor "nest" je komt , en welke maatschappelijke status je hebt (of jezelf toebedeelt) in het heden . Voor de één is een rijstijl verantwoord , terwijl voor een ander die zèlfde rijstijl als volslagen duivels wordt ervaren .

Relativeren is een kernwoord in mijn vraagstelling ; op basis waarvan beoordeel je het begrip "verantwoord" ? Een bijzonder relevant antwoord in deze komt van ons aller "Baksteen" ;"Geen idee, maar je had iig reserve om te kunnen ontwijken" . De "reserve" in dit antwoord geeft blijk van een anticiperend vermogen om zo te rijden dat je nog ruimte/tijd hebt om te reageren wanneer er zich onverwachte situaties voordoen . Ook wel defensief rijden genoemd . Er zijn aan de andere kant ook rijders die willen weten tot welke snelheid zij bijvoorbeeld een bocht kunnen "nemen" . De "reserve" zal in dat geval veel kleiner , zo niet non-existent zijn . Het zogenaamde offensief rijden .

Een ander gedeelte van de vraag , waarin relativeren misschien wel een nòg grotere rol speelt , heeft betrekking op de omgeving ; verantwoord rijden betekent óók dat je de veiligheid van je mede-weggebruikers in acht neemt . Wanneer je de macht over het stuur verliest door met (veel) te hoge snelheid te rijden , en daardoor een ongeval veroorzaakt , zal de situatie voor iedereen (hoop ik) wel duidelijk zijn ; onverantwoord voor jezelf èn de eventuele andere weggebruikers .
Anders ligt het in de situatie wanneer iemand met zijn motor met 230 km/u op de snelweg auto's links en rechts passeert op het moment dat daar naar zijn gevoel voldoende ruimte en gelegenheid voor is . Ondanks dat de motor-rijder het gevoel zal hebben dat zijn rijstijl "verantwoord" is ("er is toch niets gebeurd" ?) zal hij of zij meerdere automobilisten de schrik op het lijf jagen (ik zal jullie de complexe cyclus van consequenties die dàt met zich mee brengt besparen) en daarmee de verkeers-veiligheid aardig in het gedrang brengen . Is het feit dat deze motor-rijder ongeschonden op de bestemming aankomt het bewijs dat hij of zij verantwoord rijdt ?

Ik vraag mij af of er niet een paar mensen zijn die , wanneer ze een paar minuten de tijd nemen , en zich even proberen voor te stellen hoe ze zouden reageren wanneer ze die ànder zouden zijn , een ànder antwoord geven als dat ze eerder gedaan hebben .

Bedankt voor jullie reacties !

Groetjes uit Brabant : Willem

Wat een oud wijf

Krijg hier een beetje dat schoolgevoel terug.
Kun je voorstellen wat ik hier van vindt :r :r :r
 
ik rij heel verantwoord
en ik rij nooit harder als toegestaan O-) O-) O-)
(niet in het topic je hoogste snelheid ooit? kijken aub)

Met een Busa zeker
full


Ik vind mezelf meestal wel verantwoord rijden. Natuurlijk gaat het vaak wel iets( O-) ) te hard, zeker op al die leuke 60km-wegen :( . Maar daar waar het nodig is pas ik altijd mijn snelheid aan aan de situatie. Maar ja, je ziet niet alles aankomen dus (ook) ik heb wel eens een moment van gelukkig ging dat goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan