Virago 1100 loopt maar op 1 cilinder en bezinelekkage

pieter646

Rookie
13 mrt 2004
5
0
Beste mensen,

Ik heb een Yamaha Virago XV1100 uit 1986 (is ooit uit Canada geïmporteerd). De motor liep altijd perfect, totdat ik hem twee winters stil heb laten staan :N. Mijn garage heeft de carburators helemaal schoon gemaakt, nieuw brandstoffilter ertussen, maar toch kom ik niet van een probleem af. Omdat mijn garage het niet opgelost krijgt, stel ik mijn vraag hier.

Soms valt 1 cilinder uit. Logischerwijs voel je dan meteen dat de motor flink in vermogen inlevert, maar je kunt er wel nog mee rijden. Het probleem komt soms gewoon voor bij stadsrijden (koude motor).
Als hij goed warm is doet het zich ook voor als je 'm even flink doortrekt op de snelweg (5000 rpm). Vroeger was dit echt geen enkel probleem. De laatste keer reed ik rustig door op de snelweg (80-90 km/h), en startte de cilinder (onder het rijden) uit zichzelf weer op na een minuutje of vijf.

Wanneer die cilinder uitvalt, loopt er (flink wat) benzine uit de beluchter van de linker carburator. Wanneer je de motor uitzet, en het contact weer aanzet en de benzinepomp begint te pompen, begint de benzine alweer te lekken. Ook de uitlaten worden flink nat.

Als de motor is afgekoeld, kun je vaak weer normaal starten/rijden.

Het tweede probleem is het naklappen als je gas terugneemt. Wanneer je gewoon 80 rijdt in z'n 5, en je laat het gas los, hoor je van die lekkere klappen. Als hij maar op 1 cilinder loopt, hoor ik dit niet, daarom denk ik dat het met elkaar te maken heeft.

Beide problemen had ik niet voor het 2 jaar stilstaan. Mijn garage zegt dat het komt door mijn half-open uitlaten, maar die zaten er al onder toen ik hem kocht. Hij heeft hem rijker afgesteld door die schroef gewoon wat te verdraaien, maar dat helpt niet.

Op aanraden van de garage heb ik nu geprobeerd een flesje Forté Moto Power 1 toe te voegen en vervolgens een litertje of 6 bij te tanken, maar dit helpt ook niet.

Een garage die ik gebeld heb, denkt dat het te maken heeft met de carburator/vlotter of de onsteking. Wat denken jullie :?

Alvast bedankt!
 
Ik denk dat je vlotter blijft hangen en daardoor loopt de carburateur over.
Misschien eens de carb's ertussenuit halen en de vlotterkamer en de rest schoonmaken.
Dat klappen is een "viragokwaal" met open uitlaten waarbij de carburateurs niet aangepast zijn.
Goed gestelde kleppen en vooral gsynchroniseerde carb's maken het minder tot over.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de snelle reacties! Ja, ik heb ook het idee dat de vlotter blijft hangen, maar de carbs zijn nu al een twee keer schoongemaakt en probleem blijft.

Een garage zei dat je de carb alleen goed schoon krijgt door hem ultrasoon te reinigen, mee eens?? Het verbaasde mij.
 
Een garage zei dat je de carb alleen goed schoon krijgt door hem ultrasoon te reinigen, mee eens?? Het verbaasde mij.

Dat hoeft niet hoor, als de sproeiers maar schoon zijn...Waarschijnlijk hapert de vonk van de betreffende cilinder, hij krijgt wel benzine, wat niet verbrandt, maar doorgaat de uitlaat in en verbrandt daar...(knallen). Draai de bougie er eens uit en kijk of hij nat is..
 
als de onsteking zou uitvallen, loopt er geen benzine uit de ontluchting van de carburateur.
dus ik denk ook dat je vlotter blijft hangen.
en als je de carburateur wil reinigen, is ultrasoon de beste manier.
of dat nodig is, ik denk van niet , want de motor rijdt tussen de problemen door normaal.
daarom ik zou een paar nieuwe vlotternaalden proberen.
 
:^

Ultrasoon is een goede reinigingsmethode, maar misschien is het niet nodig.

Je kunt slijtage aan de vlotternaald zelf goed zien. En het is verstandig om zowel naald als zitting samen te vervangen (bij de dealer kun je ze ook enkel als setje kopen). Wil je enkel de naalden vervangen, ik geloof dat ik er nog ergens twee heb voor een XV1100.
 
het eerste waar ik ook denk is de vlotter die blijft hangen ook omdat hij overstroomt op het moment dat het (mis) gaat.

ik ben indd voor ultrasoon reinigen... gewoon kan ook maar is meer werk _O-
 
Zoek maar éérst een andere garage.....
Motor rijker zetten als de vlotter al overloopt |(
Voor de rest heb je gewoon een lekkende vlotter en/of vuil toevoer vanaf je brandstoftank.
Maak de vlottrenaalden schoon (of vervang de setjes), leg nieuwe "O" ringen om de vlotterzittingen, stel het niveau netjes af.
Een nieuw brandstof filter zal ook vaak wel wenselijk zijn, ik zou het iig metéén wisselen.
Stelt allemaal geen éne klap voor, gewoon een kwestie van netjes werken, ultrasoon is hier hélemaal niet nodig, je komt goed bij alle kanaaltjes betreffende jouw storing. ;)
 
Ja, het brandstoffilter is net vervangen.
Het rijker zetten was om het probleem met het "klappen" van de uitlaat op te lossen.
Toen had ik het vlotterprobleem nog niet ontdekt.

Het klappen is toch een naverbranding in de uitlaat? 's Avonds zie je de vlammen eruit komen als je je gas loslaat! Klopt het dan wel dat hij rijker moet staan om dat op te lossen? Zelf krijg ik het idee dat de motor juist al te veel brandstof krijgt, waardoor de naverbranding ontstaat.

Maar jullie hebben dus ook het idee dat het verzuipen en klappen met elkaar te maken heeft?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan