Virago 750 '83 met Virago 920 '87 cilinderkop?

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.332
598
Goedenavond,

Weet iemand of de cilinderkop van een Yamaha Virago 920 uit 1987 past op het motorblok van een Yamaha Virago 750 uit 1983?
In mijn 750 cilinderkop zit een zeer waarschijnlijk een scheur en ik kan aan een 920 blok komen uit 1987.
Andere opties is om het gehele blok te swappen, in dat geval hoor ik graag of een 920 blok in het frame past van een 750 uit '83? En passen uitlaten, carb's etc dan ook? Mijn uitlaten en carb's heb ik namelijk net netjes gemaakt en gereviseerd.

Ik hoor het graag :)
 
Ben er net achter dat er geen 920's zijn gemaakt na 1983. Deze is pas in '87 op kenteken gekomen. Het is mij (en de eigenaar) niet bekend uit welk jaar het blok van de 920 exact komt dus.
 
Hoi,

Er worden veel 750cc cilinderkoppen op 981cc virago's en TR1's gemonteerd, om de compressieverhouding iets te verhogen dat past 1:1, dus zou andersom ook moeten lukken. Maar lijkt me geen goed idee.... de 920 kop heeft een grotere verbrandingskamer en gaat dus je compressieverhouding verlagen (niet handig). En de grotere kleppen uit de 920 kop hebben een negatieve invloed op het koppel bij lagere toeren van het blok.

Er is heel veel uitwisselbaar met die virago blokken.

Hele blok kan ook, uitlaat en carbs passen mechanisch gezien vast wel, maar of het grotere blok (in motorinhoud) dan nog fatsoenlijk loopt waag ik te betwijfelen, ben bang van niet.

Ik zou een 750 kop of blok proberen te scoren..... of gewoon die scheur laten lassen, moet ook lukken.

Succes ermee!

Later,

Loek
 
Bedankt voor de snelle reactie!
Inderdaad niet gezien dat de boring van het blok anders is, ik dacht dat het alleen in de slag zat (andere krukas).
Heb inmiddels ook gezien dat de ontstekingsmodule van mijn 750 niet werkt met het 920 blok, dus zo blijf je onderdelen zoeken.

De scheur lassen wordt ook lastig, deze zit onder de nokkenas en is nauwelijks bereikbaar (ik kan de scheur ook niet zien).
Even verder zoeken naar een 750 kop dus.
Misschien dat een 700 kop ook kan, deze boring is 2,8 mm kleiner, dus heeft een iets hogere compressie, maar denk dat dat in de marge valt?

Nogmaals bedankt voor de snelle en duidelijke reactie.
 
Er staat heel veel info op viragotech.com beetje oubollig forum. Maar alles wat je wil weten is wel te vinden.
De 700 kop Weet ik niks van. Maar zijn die veel geleverd in Nederland?

Als je nog een keer iets wil met ontsteking moet je maar eens kijken naar ignitech. Supergoede instelbare ontsteking. Maakt bij mij echt veel verschil.

Later,

Loek
 
Er staat heel veel info op viragotech.com beetje oubollig forum. Maar alles wat je wil weten is wel te vinden.
De 700 kop Weet ik niks van. Maar zijn die veel geleverd in Nederland?

Als je nog een keer iets wil met ontsteking moet je maar eens kijken naar ignitech. Supergoede instelbare ontsteking. Maakt bij mij echt veel verschil.

Later,

Loek
700 was voor USA/Canada.
Ik heb een XV920 en TR1 staan, die samen 1 motor wordn. Rest vd onderdelen gaat weg.

Initech heb ik eerder ook al spul vandaan. Prima bedrijf.
 
Is in Nederland misschien niet zo eenvoudig te vinden... Maar ebay staat vol met 750 koppen uit Amerika.... Geen idee hoe dat gaat met kosten van versturen.

Veel cilinderkoppen

Wat betreft een andere kop (virago700) dan heb je wel twee andere koppen op je blok zitten, is misschien ook een beetje gek. En reparatie van die kop, als er inderdaad een scheurtje zit wordt dat vaak met een penetratievloeistof opgezocht. Is een specialistisch klusje, al zou het best mee kunnen vallen bij een revisiebedrijf. Kop leeghalen alles demonteren en eens vragen bij zo'n bedrijf. Stuk is het toch al....

Succes ermee!
 
Kop is best te lassen ( meestal ! )
Met m'n vorige koekblik een behoorlijk smerige scheur in het blok gehad.
Is gelast, tot inruil 90k + verder, ging er van alles kapot aan dat hok.. Maar die kop is goed gebleven.

Prijs ( ok, was in Polen ) , viel ook erg mee, 80 euro was de reparatie inclusief vlakken ect. ( ex montage.. uiteraard )
 
Viragotechforum.com lees ik inderdaad ook mee.
Bedankt voor de tip over Ignitech. Heb momenteel geen problemen, maar goed om te weten voor de toekomst.
En ook bedankt voor de link naar eBay, al zie ik wel dat de verzendkosten behoorlijk zijn.

Toch maar eens op zoek naar een motorsloop in de omgeving van Brabant, kijken of het iets goedkoper kan dan eBay. Kan evt ook een compleet 750 blok zoeken natuurlijk.
@Martell, ik zal het onthouden als ik nog iets nodig heb. Mocht jij eens een vroeg 750-blok ('81-'83) tegen het lijf lopen, houd ik me aanbevolen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan