virago batterij probleem

matt4

Die hard MF'er
27 jan 2004
329
1
mainvault
ik heb een yamaha virago van 1990.

vandaag heb ik er enkele probleempjes mee gehad. tijdens het rijden viel mijn motor uit. ik wou hem weer in gang steken maar als ik het contact aanlegde was er zo een snel getik , dit kwam van ergens aan de batterij. en hij wou niet meer starten? dan heb ik dat getik gewoon laten doen en ging vanzelf weg, en nadat het getik wegging kon ik hem starten.

dit heb ik 4maal op 5Km tegengekomen.

Kan mij iemand helpen met mijn probleem?

mvg,

Matthieu Opsomer
 
Heb ook een virago 535 (1988) gehad, allee mijn vriendintoh.
Uitvallen tijdens rijden ook meegemaakt. Was simpel. De reserve vanb de tank is niet echt een reserve. Er is een sensor die ziet dat er wat weinig naft in zit, en daarom de naftpomp afsluit. Resultaat: gesputter = naft bijna op. Oplossing: knopje op stuur omzetten naar reserve = naftpomp weer aan = verder rijden. Nu was het zo dat bij mijn virago die sensor kapot was, met als gevolg dat de pomp altijd afgesloten werd (simpel uitgelegd want het is iets ingewikkelder maar soit), en dus de motor altijd afsloeg zelfs met volle tank. remedie: reserve knop aan stuur ALTIJ op reserve laten staan.
Wat het tikken betreft: bij het starten van een virago word eerst naft in de carbs gepompt (naftbak staat onder zadel, zelfs de modellen met druppeltank hebben grootste deel van reservoir onder zadelzitten. daarom moet de naft gepompt worden). Hoe leger de carbs, bij lang stilstaan bievorbeeld, hoe meer er eerst moet gepompt worden. Laat je virago 1 dag staan dan kan de pomp 5 keer tikken. laat hem 1 week staan, dan kan de pomp wel 20 keer tikken. Een start na 1 uur levert meschien maar 2 tikken op. Dus: sleutel omdraaien, killswitch omzetten, laten uittikken tot het getik stopt. en dan pas starten, met 3/4 choke en 1 millimeter gas (niet meer anders verzuipt em). Als de motor aanslaat, klein streepje gas bij tot hij geod stationair draait, daarna menuutje laten opwarmen tot je de choke halfweg kan zetten (soort klik stand) daarna wegrijden ....
 
aanvulling: tfeit dat je dit 4 keer op 5km bent tegengekomen is 100% bewijs dat je reserve knop de boosdoener is. Stilvallen: willen starten, tikken = naft in carbs pompen, daarna slaat pomp weer af vanwege reserveknop niet op reserve. De in je carbs gepompte naft is genoeg om 2 km te rijen, daarna valt em weer stil, en herhaalt het spel zich. Dus .... reserve knop aan je stuur (dat dus geen echte reserve is maar een knop die je pomp forfait activeert nadat de sensor zegt "er is geen naft genoeg", ALTIJD op reserve laten staan. (en hou je tripmeter in de gaten anders van je helemaal zonder naft, en dan helpt enkel een wandelingske naar het naftstation :}
Succes ermee
 
Nee hoor Willem, met de batterij is alles wel ijn orde, anders start em simpelweg niet. Hij heeft enkel last van een kapotte reserve sensor. [me]Wullebolle had identiek hetzelfde probleem .. nadien nog anderhalf jaar met zelfde accu gereden. Neemt niet weg dat je de accu ook nie effe kan checken hé, die moet tenslotte ALTIJD in prima conditie zijn: bijvullen indien nodig, accupolen kuisen en invetten met poolvet. En regelmatig es wat bijladen met een druppellader (NIET met een autoacculader, want dat helpt je accu na een paar keer definitief om zeep wegens te grote laadstroom, een autoacculader mag je enkel gebruiken om in noodgevallen "help ik moet naar men werk" effe een kwartiertje een boost te geven)[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan