Virago bougie vraag / probleem

jgpeggeman

MF veteraan
Donateur
4 jun 2020
1.171
2.420
Kampen
Instagram
Sinds een tijdje loopt de Virago niet al te lekker meer (houd in / klappert bij zwaardere belasting), en heeft hij startproblemen. We hadden alles nagekeken, en het leek in eerste instantie op een brandstof probleem. Tijdens het nakijken van de bougies vonden we wel dat hij wat zwak vonkte, maar als je de bougie niet rechtstreeks aan het blok hield, maar een klein stukje er tussen, vonkte die verder wel goed. Tevens loopt de motor op zich zeer goed (tot voor kort). Bougies zijn vorig jaar vervangen. Een ander ding wat we constateerden, is dat als hij slecht wilde starten, de bougies elke keer kletsnat waren.

Nu heb ik het volgende vreemde geconstateerd. Met de bougiedop er op, loopt hij maar op één 'poot', trek je de bougiedop er af, loopt ie (uiteraard) ook op een poot, maar als je hem er half op houd, dan loopt ie opeens op twee 'poten'. (zoals je in het filmpje ziet, gaat het toerental opeens omhoog)




We hebben de bougiedop losgehaald, en deze zat binnenin de dop wel erg los (zit een soort weerstand, een veertje en de connector voor naar de bougie in). Deze weer goed in elkaar gezet, en het lijkt daarmee opgelost.

Maar zeker ben ik niet helemaal. Ik hoop dat er hier mensen kunnen zijn, die me wat wijzer kunnen maken. Vooral het feit dat hij beter loopt als je de dop er niet helemaal op hebt. Voor mijn gevoel is dat helemaal niet logisch, vandaar mijn vraag hierzo
 
Oplossing
Zie je nou wel? Precies dezelfde antwoorden die ik je vanmiddag al gaf.
Doorgeslagen, gepareld. De weerstand in de dop heeft het daardoor wellicht begeven. De isolator kaduuk, porselein kapot.
Nu al een kleine update. Ik wilde net nog een keer testen, en toen liep die weer op één 'poot'. Ik heb de bougiedop eens doorgemeten, en ik heb oneindige weerstand. Dus eerst maar eens een nieuwe bougiedop gehaald. Deze ter controle ook eens doorgemeten, en deze geeft keurig 5k ohm aan...

... echter zijn de problemen verre van opgelost. De Virago wil niet starten ;( . Hij krijgt wel brandstof, maar aan slaan >ho maar...

De bougies getest, en ik kom weer tot een eigenaardige constatering. Als ik de bougie rechtstreeks tegen het frame houd, heb ik geen vonk, maar wanneer ik deze er een stukje vanaf houd, heb ik een keurige vonk. Dit op zowel de voorste als de achterste bougie.

Ik weet dus even niet wat de volgende stap zou moeten zijn... domweg alles vervangen lijkt me niet de slimste aanvliegroute
 
Ik heb de bougies al wel omgewisseld. Ik ga kijken of ik de bobines ook eens kan omwisselen. Maar wat ik vreemd vind, is dat de bougies (beide) niet vonken (zowel voor als achter) als ik deze tegen het frame aan houd. Maar dat de wel vonken als ik de bougie er een stukje vanaf houd
 
Ik ben op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: “waarom vonkt de bougie niet als ik hem tegen het frame houd, maar wel als ik hem er een stukje vanaf houd?”
 
Ik ben op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: “waarom vonkt de bougie niet als ik hem tegen het frame houd, maar wel als ik hem er een stukje vanaf houd?”
Ben niet echt elektrisch onderlegd, maar zou het kunnen zijn dat door de afstand, en daarmee een grotere weerstand, zich spanning kan opbouwen voordat de vonk overspringt. En als je hem er tegenaan houdt de stroom gewoon weglekt/sijpelt? Is dat mogelijk bij een slechte bobine?
 
Waarmee houdt je het tegen het frame?
Of beter: een ongelakt deel vh frame.
Ik houd de bougies zowel met de punt als de zijkant tegen een ongelakt deel van het frame (diverse plekken / bout koppen geprobeerd) met hetzelfde resultaat.

Ben niet echt elektrisch onderlegd, maar zou het kunnen zijn dat door de afstand, en daarmee een grotere weerstand, zich spanning kan opbouwen voordat de vonk overspringt. En als je hem er tegenaan houdt de stroom gewoon weglekt/sijpelt? Is dat mogelijk bij een slechte bobine?
Mijn gedachte gaat ook uit naar een slechte bobine, maar dan zouden beide bobines stuk moeten zijn.
 
Ik ben op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: “waarom vonkt de bougie niet als ik hem tegen het frame houd, maar wel als ik hem er een stukje vanaf houd?”
Start hem eens met je vinger in de bougiedop, ga je vonken?

Maar zonder gekheid, waarschijnlijk zijn je kabels of bougies rot. Vers kabeltje, dop en bougies aanschaffen en dan weer gaan met de virago.:]
 
Start hem eens met je vinger in de bougiedop, ga je vonken?

Maar zonder gekheid, waarschijnlijk zijn je kabels of bougies rot. Vers kabeltje, dop en bougies aanschaffen en dan weer gaan met de virago.:]
Leuk grapje}), maar serieus, je grap zet me wel aan het denken.

TS, probeer de vonktest eens met een klein schroevendraaiertje in de bougiedop ipv de bougie, als
ie dan wel vonkt zijn toch de bougies stuk vrees ik.
 
Ik denk dat ik eerst maar eens ga beginnen met verse bougies. ik denk dat dat geen kwaad kan… en een setje nieuwe kabels en doppen (heb al een nieuwe dop) kost ook de kop niet
 
Na verder onderzoek, blijkt het antwoord van @Willem correct te zijn…

…echter wel met een kleine aanvulling. Het bleken inderdaad de bougies te zijn. Er zaten de verkeerde in (waar ik per toeval achter kwam toen ik nog even door het wph aan het bladeren was) De bougies die er in zaten, waren exact dezelfde als degene die ervoor ook in zaten, echter sinds het type bougie voor nieuwere Virago’s. Er zaten dus NGK BPR7ES bougies in, en dat moesten NGK BP7ES bougies zijn. Een stom lettertje verschil maakt een hoop uit! Deze vonken namelijk wel ‘normaal’ als je ze tegen het blok aan houd _O-



de Virago heeft nog nooit zo makkelijk gestart!! binnen één slag gewoon starten!

p.s. ik heb de bougiedop van de achterste bougie ook vervangen (al eerder) want die gaf een oneindige weerstand, terwijl dat een weerstand van 5kOhm zou moeten zijn. Ik denk dat die gesloopt is door de verkeerde bougies, dus de voorste bougiedop ga ik ook maar preventief vervangen (heb hem al in huis)
 
Mooi dat het is opgelost. *O*


Dit betekenen de letters en cijfers op een bougie

Dia9.jpg


Dia8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na nog wat verder onderzoek aangaande de bougies, heb ik de volgende conclusie getrokken… wanneer je bougiedoppen met een weerstand hebt, dan moet je bougies zonder weerstand gebruiken (iig bij oudere tweecylinder Yamaha’s zoals de XV’s en bijvoorbeeld oude XJ’s ). In de dop zit namelijk al een weerstand van 5kOhm, en dat samen met de weerstand in R bougies geeft dat teveel weerstand.

Nu schijnt het wel zo te zijn, dat er door de hogere weerstand een ’langere’ vonk ontstaat, maar minder krachtig. De Virago heeft dus veel liever een krachtige ’korte’ vonk dan een ‘langere’ wat zwakkere vonk.

Zo leer je elke keer weer wat bij… Nog nooit zoveel kennis over bougies opgedaan in zo’n korte tijd.. 😂
 
Zojuist nog even nagemeten, en de nieuwe bougies hebben een afstand van 0,5 mm en de oude een afstand van 0,6.

Gelijk ook maar even de nieuwe bougiedop er op gezet, oen ook de oude bougiedop van de voorste cylinder had een oneindige weerstand (wat volgens mij in ieder geval betekend dat deze teveel weerstand heeft om fatsoenlijk te meten). De nieuwe doppen hebben een meetbare weerstand van 5kOhm
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan