Virago elektrisch probleem

Tech

Rookie
19 aug 2004
7
0
Delft
Ik probeer een Virago 700 uit '85 nieuw leven in te blazen, maar nog zonder resultaat. Het ding heeft 4-5 jaar compleet stil gestaan.

Ik loop tegen een elektrisch probleem aan. De vorige eigenaar heeft nl. geprobeerd 'm met startkabels verkeerd-om (!) 'm te starten.... :X

Het ding geeft nu dus geen kik meer. Geen vonk, geen licht, niets. Bij het inschakelen van het contact hoor je geen relais klikken. Ik vermoed dat ergens iets doorgeslagen is, bijvoorbeeld een diode-unit, starter-relay ofzo.

Ik heb alle zekeringen gechecked, deze lijken goed. Heeft er iemand tips hoe ik verder kan zoeken?
 
heeft zo'n ding een CDi ?
zoja, die dingen willen nog wel eens dood gaan van +/- 12V
bij sommige motoren willen ze ook niet meer starten dan.

spanningsregelaar zal het ook wel niet leukvinden maar dan zou het licht het nog wel moeten doen dacht ik.
 
heeft zo'n ding een CDi ?

Yep. Er zit een CDI onder de tank gemonteerd. Dat ding is momenteel m'n hoofdverdachte. Probleem is dat ik niet weet hoe ik 'm kan testen :-(

In de Haynes service & repair manual staat:
"If the battery polarity is wrong, damage will occur to the voltage regulator, alternator and ignitor unit."

De ignitor unit = CDI (ook wel TCI genoemd).

Zoeken via Google leert dat een nieuwe CDI rond 300-400 euro kost. Dus zo maar even een nieuwe proberen is geen optie. Wie weet hoe of waar ik 'm kan laten testen/doormeten?

spanningsregelaar zal het ook wel niet leukvinden maar dan zou het licht het nog wel moeten doen dacht ik.

De spanningsregulator dient toch alleen maar voor het opladen van de accu? Wisselspanning omzetten in gelijkspanning dmv diodes? Als deze kapot is, dan zou ik de motor toch nog wel moeten kunnen starten? En dan zou het licht idd nog moeten branden.. Ik ga toch nog eens kijken of ik 'm door kan meten.
 
waar kan ik bij een virago(ook 700cc '85) de spanningsregelaar vinden, want bij m'n vader z'n virago wil de accu niet meer opladen waardoor hij dus alleen nog maar met aanrennen start. Ik vermoede zelf ook al dat het de spanningsregelaar is(ik heb zelf alleen nog maar ervaring met brommers) :r
 
Yep. Er zit een CDI onder de tank gemonteerd. Dat ding is momenteel m'n hoofdverdachte. Probleem is dat ik niet weet hoe ik 'm kan testen :-(

Zoeken via Google leert dat een nieuwe CDI rond 300-400 euro kost. Dus zo maar even een nieuwe proberen is geen optie. Wie weet hoe of waar ik 'm kan laten testen/doormeten?

Wat je kan doen is even naar de sloop rijden en daar vragen of ze je CDI doormeten (Woesthoff in Brummen bood me dat een jaar geleden zelf aan). Omdat ik mijn motor bij me had mocht ik ook even een CDI van hun monteren om te kijken of dat het probleem was. Een 'nieuwe' CDI unit zou me bij Woesthoff ongeveer € 100,= kosten maar voor hetzelfde bedrag heb ik de oude via Kobra in Arnhem laten reviseren door een bedrijf in het zuiden des lands.

Bij mijn XV 750 zit de CDI trouwens tussen de accu en het achterspatbord??? Vreemd.
 
waar kan ik bij een virago(ook 700cc '85) de spanningsregelaar vinden, want bij m'n vader z'n virago wil de accu niet meer opladen waardoor hij dus alleen nog maar met aanrennen start. Ik vermoede zelf ook al dat het de spanningsregelaar is(ik heb zelf alleen nog maar ervaring met brommers) :r

Check eens achter het linker voetsteuntje voor de bijrijder. Daar zat die van mij. Dat ding is te herkennen aan een aantal touwtjes om de stroom door te geven :+ en koelribben (en da's wel serieus). Lijkt me redelijk makkelijk zelf te vervangen hoewel ik het heb laten doen en een godsvermogen moest betalen.
 
Check eens achter het linker voetsteuntje voor de bijrijder. Daar zat die van mij. Dat ding is te herkennen aan een aantal touwtjes om de stroom door te geven :+ en koelribben (en da's wel serieus). Lijkt me redelijk makkelijk zelf te vervangen hoewel ik het heb laten doen en een godsvermogen moest betalen.


FF mega off topic ...... Ryûh, ga jij ook de MAG-rit doen as zondag. Is alweer zo'n twee jaar geleden dat we elkaar ff gezien hebben. Ik ben benieuwd hoe je bike gemuteerd is ;-)

Eagle
(Virago 1100)
 
FF mega off topic ...... Ryûh, ga jij ook de MAG-rit doen as zondag. Is alweer zo'n twee jaar geleden dat we elkaar ff gezien hebben. Ik ben benieuwd hoe je bike gemuteerd is ;-)

Eagle
(Virago 1100)

Hey Eagle,

Ik ben bang, dat ik in het laatste jaar bijna geen kilometers gereden heb. Ik zit al met al denk ik nog niet aan de 3000 terwijl ik de jaren daarvoor toch rond de 15000 p/j zat. Door allerlei ellendige zaken als werk en gezondheidsprobleempjes van mijn betere helft heb ik maar erg weinig tijd (gehad) ;( .

Ik ben bang dat er in de komende tijd nog minder van terecht zal komen want mijn meisje is zwanger *D en dan moet er ineens vanalles uit gezocht worden.

Dit was eigenlijk alleen maar een lang verhaal om 'nee' te zeggen op je vraag. Weet je in ieder geval ook weer hoe de zaken er voor staan.
 
[offtopic]

Doet je Magna het weer dan??
Ben benieuwd naar je laatste foto's... was een erg interessant topic!! :} :}

[/offtopic]
 
CDI doorgebrand, kunnen ze echt niet tegen, probeer maar eens een ruil CDI, lopen zal ie niet direct door zolang stilstaan, je moet nog carb's schoonmaken enzo, maar vonk zul je wel hebben
En ik mag het niet hardopzeggen dan schrikken je kleppen, maar bij zolang stilstaan blaas ik altijd een beetje startpilot of ether in het luchtfilter, heel ietsje, werkt goed
 
Hoe die dr uitziet? Iets kleiner dan een doorsnee spanningsregelaar en meestal grijs van kleur, vierkant blokje.
Heb het gehad bij een goldwing, in brummen 2 nieuwe voor 100 euro de beide (bij een GW zitten er twee op) achterzijde oogt stroperig indien doorgebrandt
Nieuw kostten ze van een GW 1100 GULDEN per stuk, krengen zijn duur, is me gezegd

Handboek van de Virago staat ter download, zie WPH topic
 
Als niets het doet (zelfs geen controlelampjes) dan denk ik dat er wat anders aan de hand is.

zou eerst main switch nakijken.
main fuse etc.
draadboom doormeten.(ivm corrosie)
starter relay.

ook kunnen andere componenten in de "ketting" defect zijn zoals
kickstandswitch en de relay unit. maar dan moet je toch wel iets merken lijkt me.

heb je geen electrisch schema van de xv 700?

vman
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan