Een XV535 is een prachtige motor. Het is zonder twijfel de mooiste chopper die standaard uit de fabriek komt. Weinig er op en er aan, de voorvork net even wat platter als de anderen, lekker laag. Alleen zijn kleine tank is soms een nadeel.
Aan het verhaal van TripleXS heb ik niets toe te voegen, dat klopt. Die verhalen gaan niet meer op voor de XV535. Het gaat over de 700, 750 4n 920 serie die uit halverwege de jaren 80 en eerder komt. Maar ook toen was het alleen maar die serie, de zwaardere XV1000 en TR-1 (toerder met hetzelfde rijwielgedeelte en blok) ging het ook al niet meer op.
Wat betreft de stuureigenschappen, tsja, hij stuurt natuurlijk niet zo scherp als een supersport. Daar staat tegenover dat je als beginnende motorrijder vaak nog erg bewust stuurt en hij dus ook minder op de onnodige beginnerskorrecties reageert. Maar het sturen als een mammoettanker verhaal valt wel wat mee, de XV535 heeft nog lang niet zo´n platte (45 graden) vork als ik op mijn machine bouw. Men kan beter zeggen: het stuurt anders. Voor onderstaande typen choppers wordt het verhaal wel anders.
Het is een mooie en goede motor. En er is veel voor te koop aan accesoires zoals bijvoorbeeld treeplanken en een sissybar voor de berijder. Bij het laatste zit je gewoon op een luxe burostoel achter je stuur. Die rugprobleem verhalen, ach... Dat hangt ook van jezelf af. Ik zit met mijn bijna 2 meter lekkerder op een chopper dan dubbelgevouwen op een racer. Meestal is het een afstelling van stuur en forwarded controllers om het probleem te verhelpen. Geen apehanger er op zetten bijvoorbeeld. En als die er op zit, dan vervang je hem door een lager en breder model.
Wat betreft snelwegen, hij kan het wel hebben, alleen hij rijd mooier op gewone wegen. Elke chopper doet dat trouwens, het zijn per defenitie motoren om rustig en ontspannen te rijden. Uiterlijk is voor een chopper ook belangrijker dan prestaties.