Virago valt stil boven 4000rpm

tiborphilip

Rookie
14 mrt 2022
28
0
Beste forum leden
ik ben al jaren in het bezit van oa een Virago 920 uit 82
nu doet zich het volgende probleem voor
de motor lijkt begrenst tot 4000 rmp dan houd hij spontaan in alsof de dodeman knop gebruikt wordt
de carbs zijn brandschoon na diverse demontages membramen zijn heel !
inlaat rubbers okay
het vreemde is dat de ontsteking lamp gewoon door knippert bij het uitvallen
ontsteking unit al eens vervangen zonder resultaat
wie herkend dit probleem en heeft een tip
 
onbelast krijg je hem wel boven de 4000 maar loop dan niet mooi meer met van die ontsteking plofjes .. onder het rijden is het rond de 4000 maar het is ook niet zo dat 1 cilinder wel door wil dus ik vraag me af wat is centraal geregeld pickups en bobines zijn apart de tci waar ik in eerste gedacht aan dacht is ook vervangen zinder resultaat . en als er 1 carburateur weigert draai 1 cilinder gewoon door . ik heb er aan zitten denken om de toeren teller los te treken ( die loopt over beide bobines ) maar dat is meer een wanhoops daad
allemaal heel interessant maar is nauwelijks een antwoord op mijn vragen.
 

Bijlagen

  • 6AD66C86-E0AD-4454-99E6-833A409F74E2.jpeg
    6AD66C86-E0AD-4454-99E6-833A409F74E2.jpeg
    38,2 KB · Weergaven: 11
dank je voor bericht . deze setjes zijn ook al vervangen en ook dan zou het frappant zijn dat ze beiden de geest geven

Zijn de vlotternaalden wel de juiste lengte? Anders krijg je ook rare dingen.
Deze vorig jaar uit een Rebel gehaald. Als ie moest trekken viel er een cilinder uit.
 

Bijlagen

  • 20200427_120647.jpg
    20200427_120647.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 9
De symptomen lijken toch op een benzinetekort tijdens belasting. Als deze stil valt, benzinekraan direct dichtdraaien en de vlotterbakken aftappen. Als er weinig/niks meer uitkomt heb je de verdachte te pakken... Verstopte benzinefilter, geknikte benzineslang of het beruchte vacuüm in de benzinetank.
 
De symptomen lijken toch op een benzinetekort tijdens belasting. Als deze stil valt, benzinekraan direct dichtdraaien en de vlotterbakken aftappen. Als er weinig/niks meer uitkomt heb je de verdachte te pakken... Verstopte benzinefilter, geknikte benzineslang of het beruchte vacuüm in de benzinetank.
dat zal best kunnen en is de moeite waard oom nog een te bekijken . maar dan blijf ik het frappant vinden dat ze dat beiden op hetzelfde moment doen.?? ik heb gecheckt met slangen aan de carbs maar is onder het rijden niet te zien 🤨 verder is het pijl volgens het boekje en blijven constant
 
Wat voor benzinekraan zit erop? Bij een GS500 zit er een onder de tank maar ook nog een aan het frame. Die laatste is vacuüm bedient door de carburateurs maar op een gegeven moment wil dat rubbertje niet meer of komt er een haarscheurtje in. De carburateur krijgt hem dan niet meer goed open getrokken met benzinetekort tot gevolg.

Daar kan je eindeloos naar zoeken want op het oog is de benzinekraan nog brandschoon en het rubber is ook niet altijd zichtbaar slecht.
 
Heb je een vacuüm bediende benzinekraan? Controleer dan het membraan van de kraan eens, daar kan best een scheurtje in zitten..
nogmaals : kan je mij uitleggen waarom dat scheurtje pas problemen geeft bij 4000 tr/min en dan zo dat de motor direct uitvalt ipv eerst nog wat te pruttelen (een carbu heeft namelijk een benzinevoorraad) ?
 
Omdat er staat 'om en nabij' de 4000 toeren en niet exact. Ik ken ts niet en iedereen heeft een ander waarnemingsvermogen. De een merkt de kleinste onregelmatigheid op, de ander merkt het niet eens als de motor op 3 ipv 4 cilinders loopt
Na alles wat hierboven staat zou dat mijn eerste keuze zijn om te bekijken aangezien de rest al uitgesloten is. (Dit al eerder meegemaakt namelijk) En dit is eenvoudig te controleren.
Veel dingen zijn al geprobeerd en dan moet je verder zoeken.
 
Omdat er staat 'om en nabij' de 4000 toeren en niet exact. Ik ken ts niet en iedereen heeft een ander waarnemingsvermogen. De een merkt de kleinste onregelmatigheid op, de ander merkt het niet eens als de motor op 3 ipv 4 cilinders loopt
Na alles wat hierboven staat zou dat mijn eerste keuze zijn om te bekijken aangezien de rest al uitgesloten is. (Dit al eerder meegemaakt namelijk) En dit is eenvoudig te controleren.
Veel dingen zijn al geprobeerd en dan moet je verder zoeken.
dus een gescheurde benzinekraan is totaal geen probleem zolang je maar (ik speel nu even met je mee) ruim onder 4000tr/min blijft ?
 
  • Leuk
Waarderingen: wyb
Bij een klein scheurtje in het membraan kan dat goed gaan. Ik heb hier een pan european gehad die pas boven een bepaald toerental ( geen idee meer welke dat precies was) er ineens mee stopte volgens de eigenaar. Na het uitsluiten van een aantal dingen ben ik de benzinekraan eens gaan bekijken en kwam een klein scheurtje tegen. Bij voorzichtig vacuüm trekken met een spuit ging het een poosje goed en daarna opende het scheurtje zich waardoor de kraan afsloot.
 
Janbros gaat er vanuit dat het falen van het rubber in een benzinekraan altijd lineair verloopt en dat het of 0 kapot is of 1 gewoon werkt. Het is hem vergeven en ik hoop dat de werkelijkheid hem bespaard blijft want het is een behoorlijk frustrerende zoektocht kan ik je vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan