Virago voorvork met olieslang

Gertjankoele

Rookie
1 apr 2022
8
1
Ik ben een oude Virago 920 aan het verbouwen. Wil graag de voorvork iets rechterop. Meestal laat je dan de vorkpoten iets door de kroonplaat steken. Er zit hier een soort olieleiding door de kroonplaat, waarmee beide vorkpoten gekoppeld zijn.
En het zit erg vast.
Onmogelijk met deze voorvork?
Graag advies

Gertjan
 
Is geen olieslang, maar leiding voor lucht ondersteuning.
Het is mogelijk om het systeem eraf te halen, adviseer je dan wel om zwaardere veren te plaatsen.

Niet alle delen van dit systeem zijn meer leverbaar, let goed op voor je iets loshaalt.
 
Laatst bewerkt:
Het is idd gezegd.
Dit zijn luchtondersteunde vorkpoten. Met een verbinding tussen links en rechts.

Grote kans dat t momenteel lekt, gezien de leeftijd.

Fatsoenlijk afdichten en per poot op juiste druk zetten kan. Zo uit mn hoofd zit er op elke poot een ventieltje. Bovenop.
 
Als het systeem gelijk is aan de Vf van Honda dan zal het door clipons niet afgedicht worden.

Bij de VF worden de gaatjes nog wel eens dicht gelast. Poten moet dan denk ik uit elkaar een goed, zeer goed ontvet worden. Tig apparaat lijkt mij ook een aanrader.

db
 
Het gaat om luchtdruk. Het moet dus afdichten bij x bar. Vandaar ook de klemmingen met o ringen. Metaal op metaal dicht dat niet af.

Sorry dat je goedkope en makkelijke idee van verbouwen niet gaat werken. Maar dit soort dingen maakt t verschil tussen geslaagde aanpassing en om zeep geholpen :)
 
Zou het mogelijk zijn om met clipons deze gaten af te dichten? Clipons komen dan bovenop de kroonplaat.
Gertjan
Als je goed afsluitende clip-ons hebt met een beetje vloeibare pakking ertussen zou dat best kunnen. Maar je krijgt er dan geen luchtdruk meer in.... Als je de vork niet aanpast functioneert hij zonder luchtdruk echt slecht.
1671487744295.png
Ik ken het virago systeem alleen in de versie hierboven, een Tr1 vork heeft per poot een ventieltje. Is wat makkelijker in gebruik denk ik. Maar ook geen top systeem.
 
yamaha-xv920-virago-1982-c-usa-front-fork_bigyau0868d-11_31a8.gif


Zit ook op de Honda 450 Nighthawk. 1 ventiel (nr 50) en een luchtleiding naar de andere poot. Uit mijn hoofd 0,8 bar luchtdruk er in, gewoon met de bandenpomp te doen. Heb zelf ongeveer 2cm kunnen schuiven (dus de kroonplaat 2cm kunnen laten zakken waar de clipons nu op zitten) met het leiding- en ventielspul er nog (boven) op. Wel de afdekplaat (met contactslotgat) iets moeten verbouwen om de boel er in te laten passen.
 
Laatst bewerkt:
meestal ben ik met dit soort topics niet erg serieus , maar nu wel , waarom wil je dit doen met alle geweld , stukken poten boven de kroonplaat uit is nou niet bepaald een mooi gezicht en dat luchtsysteem zit er ook niet voor niets op
 
Dat luchtsysteem was destijds misschien aardig, maar na al die jaren is dat aardige er wel vanaf. Dat doorsteken van de poten help wel bij wat TS wil bereiken, een iets andere balhoofdhoek. Maar je levert ook een en ander in!! grondspeling vooral. En check ook even wat het doet met de naloop. Voor je het in de gaten hebt krijgt het ding best een "apparte" wegligging. Zeker als het om enkele centimeters doorsteek gaat. Als je dan eens aan die voorrem trekt veert het nog weer verder in en klopt er misschien niet veel meer van de wegligging.

Plaatjes zou mooi zijn, kunnen we dat wat beter beoordelen. En plaatjes zijn sowieso goed :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan