Virago XV 1100 Dynamo probleem

Frederiko

Die hard MF'er
20 jul 2003
591
0
Arnhem
Hallo,

Vorige maand heb ik XV 1100 (bj 1992, 23000 km) gekocht. Na de nodige kosten onderhoudsbeurt+achterband, kreeg ik hem gisteren niet meer aan de praat. Moest hem aanduwen. Startmotor begon over te slaan en maakte daarna nog alleen maar een klikkend geluid en af en toe ratelend geluid. Dus naar de garage! Waarschijnlijk stator (dynamo kapot). Is een duur grapje. Schijnt normaal te zijn na 10 jaar.
Helaas te moeilijke klus voor mijzelf, blok moet namelijk links open.

Mijn vraag is dan ook of iemand dit zelfde probleem herkent?
 
Nee het is geen accuprobleem, stator/dynamo laadt gewoon niet goed bij. Het wordt uiteindelijk dan wel een accuprobleem. Aangezien deze dan geen vermogen meer heeft om de motor goed de doen laten starten. ;(
Het probleem schijnt o.a. bij V-twins te onstaan bij te weinig olie of slecht verversen waar door de stator uit niet goed gekoeld wordt.
 
Die stator vervangen is helemaal niet moeilijk. Die zit gewoon aan de buitenkant, en is zo gedemonteerd. Probeer eerst een okkasie stator te vinden, en als dat niet lukt kan je die stator opnieuw laten wikkelen bij iemand die alternators reviseert, of waar ze elektomotoren herwikkelen.
 
Hallo Black B@ndit,

Bedankt voor je reaktie terug.
Stator is misschien inderdaad niet zo moeilijk te vervangen. Maar wanneer het probleem in de rotor zit welke er omheen draait, wordt het een ander probleem. Speciaal gereedschap voor nodig en hij moet bij vervanging in de juiste timing terug gezet gaan worden is voorlopig niks voor mij! Of ik moet het een keer gezien hebben. :]
 
Je hebt toch al gemeten of er nog wisselspanning van de alternator komt? want het is natuurlijk ook mogelijk dat de spanningsregelaar stuk is. Van zo'n Yamaha heb ik geen gegevens, maar bij een oude GSX550E moet die spanning onbelast (dus stekker lostrekken en daar de spanning meten) meer dan 75V wisselspanning zijn bij 5.000RPM. Dat toerental zal bij een tweecilinder wel wat lager liggen. De spanning moet in elk geval bij alle drie fasen ongeveer gelijk zijn. Als daar verschil in zit, is er iets mis met de wikkelingen. Ook mag die stator niet aan de massa liggen. Dat moet je meten met een ohm-meter tussen de wikkelingen en de massa.
 
Hallo Black B@ndit,

Weer bedankt voor jouw reactie terug. Ik ben niet zo goed op de hoogte van elektriek. Maar ik heb me er eens even in verdiept. En dat van die spanningsregelaar zou best wel eens kunnen kloppen. Toen de motor doorgemeten werd zaten de draden inderdaad aan de massa en lade hij wel degelijk nog iets bij. Motor staat daar nu nog en ik neem aan dat ze volgens schema eerst de spanningsregelaar gaan door meten, om mij niet onnodig op kosten te jagen. Verder zullen ze eerst middels de stekker komend van de stator de drie uitgangen moeten gaan doormeten. Deze waarden moet bij Ohms maal 1 tussen de waarden van 0.34 –0.42 ohms liggen. Maar ik hoop en ik neem aan, dat ik hun als leek niet hoeft te vertellen, wat voor een volgorde er gevolgd moet worden om bij het ergste uit te komen.
Even wat anders: ook hoorde ik waarschijnlijk een relais o.i.d. te keer gaan terwijl de motor niet meer gestart werd. Gelijk de sleutel omgedraaid, dacht dis niet goed. Maar het geprrrrrrrr ging toch nog even door, ondanks dat het contact verbroken was. Wat dit nu precies was?? Later toen ik hem heb aangelopen heeft die dit niet meer gedaan. Wat betreft de magneten die kunnen wel degelijk in de loop der jaren hun magnetisme verliezen. Raar maar waar. Letterlijk staat in het werkboek: A flywheel can lose magnetism from old age or a sharp blow. Wat een blow is, is mij niet geheel duidelijk. Knal?
Morgen ga ik toch even langs, om te vragen wat ze nu voor een volgorde gaan aanhouden, ik voel me dan wel een beetje een bemoeial maar toch het is mijn motor en mijn portemonnee uiteindelijk. :9 Wordt vervolgd :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan