Virago xv 750 (1981) start ineens niet meer

Riccardo

Rookie
22 sep 2019
4
1
HELP!!!

Ik heb gisteren een prachtige virago xv 750 uit 1981 gekocht als basis voor een caferacer. Bij aankoop startte hij gewoon in 1 keer, maar nadat ik hem vervoerd had op de aanhanger naar huis, krijg ik hem met geen mogelijkheid meer aan de praat. De startmotor draait gewoon en af en toe komt er een harde knal uit de uitlaten (dus wel een vonk en compressie), maar aanslaan......helaas!

Is er een Virago expert die mij op weg kan helpen?
 
Kijk maar of er benzine komt als ie op pri staat. Dan even starten. Lukt dat niet dan kunnen het de carburateurs zijn.
Nu hebben al de virago's al snel een carburateur probleem.

Haal de carbs er maar af om ze schoon te maken met carb. reiniger of remmenreiniger en door te spuiten met wat hoge druk. Let op dat je de membranen weer goed monteert. Er zit nl. een uitstulping op de membraan die op de juiste plek moet vallen.

Als ie weer loopt ook de inlaatrubbers even inspuiten met remmenreiniger. Bij wijziging van toeren heb je valse lucht.
 
Veel van dat soort oude fietsen heeft een geheel eigen 'startprocedure' waar ze vaak best gevoelig voor zijn. Choke open, half open, of dicht ... wel gas geven of juist absoluut niet, etc. Ik zou de vorige eigenaar nog effe bellen voor advies.
 
Veel van dat soort oude fietsen heeft een geheel eigen 'startprocedure' waar ze vaak best gevoelig voor zijn. Choke open, half open, of dicht ... wel gas geven of juist absoluut niet, etc. Ik zou de vorige eigenaar nog effe bellen voor advies.
Ik ben benieuwt of er een startprocedure is.

Wat gebeurt er als je de bike aanduwt?

Hoe dan ook voorlopig houdt ik het op carburateur problemen. Ik heb er een aantal gehad en altijd gedoe met de carbs.
 
meestal ligt het probleem dat zo'n motor niet "gereed gemaakt" (lees benzinekraan dicht) is voor vervoer op remork/in cammionet.
de motor davert namelijk serieus op en neer, ook de vlotters, en als de benzinekraan nog open staat (op pri bv, of gewoon open als het geen vacuum-kraan is) gaat er iedere keer wat extra benzine in de vlotterkamers lopen, tot ze overlopen in de motor of bij sommigen het luchtfilter doordrengt wordt met benzine.

bougies er uit halen en verbrandingsruimtes droogblazen met perslucht. vermoed dat luchtfilter hoger zit dan carbu's bij een virago ? dan weer proberen starten met kraan dicht en pas na enkele pogingen kraan terug open zetten.
 
Nou....het is opgelost....voel me wel een beetje dom; maar ja....het blijkt dus dat er alleen benzine in de carburateurs komt in de "on" en "reserve" stand als de motor draait. Om hem te starten moet hij eerst in de "PRI" stand....en dat was nou net de stand waarin ik hem niet had gezet (dacht dat dat "off" was). Ik had het pas in de gaten toen ik de tank eraf wilde halen om bij de carbs te komen. Toen ik de slangetjes eraf wilde halen liep er ineens benzine uit de tank.

Ik ben een HONDA CB750 uit 1979 gewend (mijn andere caferacer project) en die heeft alleen een "off", "on" en "reserve" stand....

Nou ja: weer wat geleerd, zal ik maar zeggen!
 
Kijk eens of het vacuum slangetje van de carburateur naar de benzinekraan goed aansluit en geen knikken heeft.

Ook in de on-stand moet hij vlot kunnen starten. Bij de eerste omwenteling door de startmotor wordt er al vacuum getrokken en moet de kraan open gaan. Het starten vindt plaats op de benzinevoorraad in de vlotterkamer.
 
Misschien dat door het vervoer op de aanhanger er niet meer genoeg benzine in de vlotterkamer zat. Ik heb hem in geval weer aan de praat gekregen en hij loopt heel netjes. Er zitten geen knikken in de benzineslangetjes, maar er zitten ook geen klemmetjes op de benzineslangetjes. Wellicht dat hij daardoor ook niet goed vacuüm trekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan