Virago XV250 accu leeg

Wincake

MF'er
21 okt 2012
161
0
Na een 2 maanden goed te hebben gereden was de accu van de Virago gister morgen leeg. Nu heb ik zelf heel weinig tijd om er naar te kijken maar tot is dit nagekeken: De accu nergens aangesloten meet hij 12 volt. Tijdens starten heel kort 10.5 volt. Tijdens het lopen 11.8 volt. Als ik de motor flink aanjaag maximaal 12.6 volt.

Mijn conclusie is dat de spanningsregelaar dood is. Klopt dit wel? Ik heb de how-to voor spanning meten doorgelopen.
Voor ik 80 euro inlever voor een spanningsregelaar zou ik toch nog graag de mening van de meer ervarenen horen.

Dank!
 
Dynamo kan ook kapot/overleden zijn en dan te weinig laadstroom leveren. Een defecte spanningsregelaar geeft meestal (dus niet altijd) juist een te hoge laadstroom. Eerst verder meten dus.

Zeker niet, integendeel. Als 1 van de 3 fase niet meer meedoet (wat verreweg het meeste voorkomt in de praktijk) is de laadspanning juist te laag.

In deze situatie brandt ook vaak de stator door omdat de fase die op het defecte deel van de regelaar zit de spanning niet kwijt kan en oververhit....

Het is gewoon een kwestie van meten.
 
Zeker niet, integendeel. Als 1 van de 3 fase niet meer meedoet (wat verreweg het meeste voorkomt in de praktijk) is de laadspanning juist te laag.

In deze situatie brandt ook vaak de stator door omdat de fase die op het defecte deel van de regelaar zit de spanning niet kwijt kan en oververhit....

Het is gewoon een kwestie van meten.
In dat geval is de spanningsregelaar dan ook niet de oorzaak, maar een gevolg. Daarin had ik wellicht duidelijker moeten zijn inderdaad. In dat geval gaat enkel de regelaar vervangen het probleem ook niet oplossen. Zoals ik dus al aangaf, eerst verder meten en niet op 1 meting een complete conclusie trekken.
 
In dat geval is de spanningsregelaar dan ook niet de oorzaak, maar een gevolg. Daarin had ik wellicht duidelijker moeten zijn inderdaad. In dat geval gaat enkel de regelaar vervangen het probleem ook niet oplossen. Zoals ik dus al aangaf, eerst verder meten en niet op 1 meting een complete conclusie trekken.

Nee!!! Doordat 1 van de fases in de regelaar is doorgeslagen/doorgebrand, kan de dynamo zijn energie niet meer kwijt en brandt door als je er te lang mee door rijdt. Het doorbranden van de dynamo is dan dus ontstaan door de defecte regelaar die 1 fase niet doorlaat, dus wel degelijk de oorzaak!

Vaak is het vervangen van alleen de regelaar voldoende, als er op tijd naar gekeken wordt.
 
Na een 2 maanden goed te hebben gereden was de accu van de Virago gister morgen leeg. Nu heb ik zelf heel weinig tijd om er naar te kijken maar tot is dit nagekeken: De accu nergens aangesloten meet hij 12 volt. Tijdens starten heel kort 10.5 volt. Tijdens het lopen 11.8 volt. Als ik de motor flink aanjaag maximaal 12.6 volt.

Mijn conclusie is dat de spanningsregelaar dood is. Klopt dit wel? Ik heb de how-to voor spanning meten doorgelopen.
Voor ik 80 euro inlever voor een spanningsregelaar zou ik toch nog graag de mening van de meer ervarenen horen.

Dank!

Als de wisselspanning die de dynamo levert tussen de fasen gelijk en boven de 50 volt is het waarschijnlijk de regelaar. Die gaan bij deze motoren heel vaak stuk.....

Controleer ook even de bedrading op doorgesleten isolatie en geoxideerde stekkerverbindingen.
 
die spanningsregelaar is een heel simpel ding die ook op een fzr600 zit, heb ik liggen voor 30 euro.
laatste keer was 1 vd draden op de stekker die er op aangesloten zat verbrand en deed de spanningsregelaar het nog wel.
hij zit achter het linkse dekseltje onder het zadel op een aluminium plaatje gemonteerd, let op dat de bevestigingsboutjes best wel eens vast geroest kunnen zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan