virago xv750 bj 91 achterste cylinder draait niet

**Renegade**

Die hard MF'er
10 feb 2004
918
0
Schiedam
Een kennis heeft een virago ,waar de achterste cilinder niet lekker mee loopt
Nu is jan en alleman er al mee bezig geweest en nu ben ik me er ook maar mee gaan bemoeien
Cdi unit was kapot en is inmiddels gerepareert,achterste cilinder en uitlaat wordt wel warm maar draait hoorbaar niet lekker mee,bougie vonkt op zicht wel goed
Maar als je het bougiekapje ervan aftrekt je nagenoeg geen verschilt merkt in het lopen van de motor,terwijl je als je de voorste kap er aftrekt de motor bijna direkt afslaat
Nu heb ik het vermoeden dat toch de bobine kapot is en dat die vonk niet voldoende is voor een goede ontstekeing(bougies ook al verwisselt en geen verschil,zijn trouwens nieuw)
Wie heeft er nog meer een idee??
Kann ik trouwens een ander type bobine gebruiken
Ik meen ergens gelezen te hebben,dat als het voltage maar hetzelfde is het niet uitmaakt!!!
Ik heb zelf nog een bobine liggen van een cbr600f ,daar komen 2 bougiekabels uit
Kan ik die dan gebruiken om alle 2 de bobine's van de virago te vervangen???

nee die bobine niet gebruiken die is voor 2 zuigers die gelijk omhoog komen,probeer eerst die bobines te swappen van de betreffende motor zodat je zeker weet dat dat de feitelijke oorzaak is,als de ene kabel te kort is om de bougie te halen even een stukje ertussen zetten met plakband en paperclip oid.
mijn idee is dat de carb gewoon schoongemaakt moet worden,of afgesteld?
als bij draaiende motor een constante vonkenregen op de losgenomen bougies waarneembaar is zonder verschil tov elkaar dan moet de carb de schuldige zijn.
voel ook is met een vingertoppie het druk verschil bij het bougiegat van voorste en achterste cillinder draaiend op de startmotor,lekke klep?je weet maar nooit :X

Laatst bewerkt:
Lijkt me duidelijk een geval van een niet synchroon staande carburatie. Controleer dit en als het verschil meer is dan +_ -50 mbar opnieuw afstellen.

Andere opties:

-lekkende vlotter-pen (vanwege "natte" bougie)
-inlaat rubber gescheurd (komt vaak voor bij deze motor)
-zoals al genoemd, lekkende kleppen

Succes!

ok bedankt
Ga hier van de week maar eens mee aan de slag
Als 1e (blijkt een half uur geleden)eens een originele bobine opzetten
Dat ding heeft 2 weken geleden iemand erin gezet?
Zit er nu 1 op van een ?? en misschien is het dan meteen opgelost
Heb niet zo heel veel tjd om aan iemand anders zijn motor te sleutelen,dus kan een paar dagen duren of dit al te bottleneck was
ik laat nog vanme horen

Niet echt zelden flikt een rottig bougieKAPJE zulke storingen; de fout is niet altijd meetbaar. KLEINIGHEDEN zoals deze in ieder geval uitsluiten.
Ook: iemand noemde al "vlotterpennetje"; moderne typen hebben vaak een plastic puntje, dat je onder een vergrootglas kunt checken op vervorming/ slijtage. Indien verslechterd, kan zo'n pennetje voor storingen zorgen, zowel brandstoftekort door "kleven" als verzuip-neiging door niet goed sluiten, soms beurtelings èn zowel trillings- als temperatuurgevoelig.

Nog: heel sommige machines hebben nog aarding van de ontstekings-unit op een boutje in het frame waarop zich rare overgangsweerstand kan opbouwen, vaak ook temperatuurgevoelig. Losmaken en met speciale contactreiniger behandelen, ook het gat en nat weer vastzetten. Voorzichtig met chemicaliën bij plastics, er bestaan er van allebei te veel om zeker te weten dat een plastic niet aangetast raakt.

Terug
Bovenaan Onderaan