Viscositeit olie in Thailand (VFR400 NC30)?

thai-mike

MF'er
26 jun 2008
112
0
Hallo techneuten,

Mijn vraag gaat over de visositeit van de motorolie die nu in mijn motor zit, ik heb de vraag ook al hier gesteld maar ik denk dat ik hier in Techniek,vragen en antwoorden meer kans van slagen heb. Een tijdje geleden heeft mijn motor een onderhoudsbeurt gehad en ik vermoed dat de olie die er nu op zit van een andere viscositeit is als voorheen, ik wil even zeker weten dat dit geen probleem is :).

Voor de onderhoudsbeurt liep de temperatuur van het koelwater op tot zo'n 110C (nog niet in het rood), dat is natuurlijk niet verwonderlijk met een NC30 in Thailand. Dit gebeurde vooral bij langzaam rijdend stadsverkeer en bij ritten in de bergen. (de fan sloeg pas aan nadat ik een tijdje stil stond).

Zaterdag (na de onderhoudsbeurt) heb ik een rit gemaakt (onder dezelfde omstandigheden) en de temp liep op tot de 90C en bleef daar mooi staan. Heel mooi natuurlijk dat de temp nu zo mooi stabiel blijft *D, maar ik maak me een beetje zorgen over de olie die er nu in zit. Motorolie heeft toch ook bepaalde koeleigenschappen als ik me niet vergis? Vandaar dat ik nu twijfel bij de olie die er nu in zit 15w40, volgens de officiele specs zou er 10w40 in moeten.
De temperatuur verschilt hier van 25 tot 45 graden, is 15w40 daar voor geschikt?

Vriendelijk bedankt! :)
Michael
 
Ok, dus als ik het goed begrijp is er eigenlijk niet veel aan de olie veranderd om dat het nu nog steeds een w40 is? Bedankt voor je antwoord! :} Misschien dat dan de thermostaat vast heeft gezeten of zo (ik zeg maar iets geks he! :P), ben in ieder geval blij te horen dat de olie geen probleem is!

Hier woon ik samen met mijn vrouwke en het is hier inderdaad heel goed te doen (zeker op de motor!). Wat ik hier op het forum lees van laserguns en uitlaten die te veel DB's produceren daar hebben ze hier (gelukkig) nog niet van gehoord. *D
 


Helemaal offtopic hoor..

Ik zie de topictitel en denk meteen al.... Thailand?

Mazzel hoor.... mooie omgeving daar (had even in je profiel gekeken).
Mae Nam Kwai.... nice..
We waren er afgelopen mei weer.
Blijft mooi... en nog steeds lees ik de bangkokpost online... :Y


:W
 
[zwaar offtopic]

Als je hier geweest bent dan ben je vast en zeker ook bij de Erewan waterval geweest. In plaats van naar Erewan te gaan maar de 3199 te blijven volgen kom je echt een van de beste stukken asfalt tegen in Thailand om een potje te sturen *D. Hoe verder je gaat hoe mooier het landschap wordt!.

Voor wat betreft de Bangkok post, das eigenlijk de Thaise Telegraaf. The Nation wordt niet (zo erg?) door de overheid gecontrolleerd en is daardoor wat eerlijker.

Sawasdee Krap! ;)
 
[zwaar offtopic]

Als je hier geweest bent dan ben je vast en zeker ook bij de Erewan waterval geweest. In plaats van naar Erewan te gaan maar de 3199 te blijven volgen kom je echt een van de beste stukken asfalt tegen in Thailand om een potje te sturen *D. Hoe verder je gaat hoe mooier het landschap wordt!.

Voor wat betreft de Bangkok post, das eigenlijk de Thaise Telegraaf. The Nation wordt niet (zo erg?) door de overheid gecontrolleerd en is daardoor wat eerlijker.

Sawasdee Krap! ;)

Nope.... niet bij Erawan geweest.... toevallig wel bij Sai Nok.
En Bangkok Post.... met verbazing blijf ik de verhalen rondom Shinawatra Thaksin volgen. Hoezo zelfverrijking. Toevallig was ik ook in Bangkok ten tijde van de staatsgreep van 2006 en heb ik daar toch wel het een en ander van meegekregen.
En dan kan ik alleen maar weer waarderen hoe dat verloopt.
En koning Bhumibol en koninging Sirikit.... tja, wij hebben thuis beiden meerdere shirtjes met het koninklijk logo en die worden regelmatig gedragen. *O*

De enige plek in Thailand waar ik wel heb gereden met de motor was in de omgeving van Chiang Mai. En dat was ook super. Wellicht volgende keer in jouw regio of een flinke route langs overal en nergens. Inmiddels redden we ons prima met het verkeer.... alleen het lezen van die naambordjes he... beroerd!

Oh ja.... en dan ga ik nog even flauw maken...
Mijn favoriete band is Karabao... en weet je wat?
Afgelopen jaar ben ik bij het concert geweest in Bangkok... *O*
Een geweldig concert... :Y
 
[zwaar offtopic]

Als je hier geweest bent dan ben je vast en zeker ook bij de Erewan waterval geweest. In plaats van naar Erewan te gaan maar de 3199 te blijven volgen kom je echt een van de beste stukken asfalt tegen in Thailand om een potje te sturen *D. Hoe verder je gaat hoe mooier het landschap wordt!.

Voor wat betreft de Bangkok post, das eigenlijk de Thaise Telegraaf. The Nation wordt niet (zo erg?) door de overheid gecontrolleerd en is daardoor wat eerlijker.

Sawasdee Krap! ;)
...dat had ik moeten weten :Y

maar ja, zo'n 110 cc leent zich niet echt voor serieus werk.
 
Wel toevallig dat je net niet bij Erewan geweest bent *D
Verder zal ik me niet uit laten over de Thaise politiek (of het gebrek daaraan!) Mijn buren, schoonfamilie etc voldoen mijn dagelijks hoeveelheid al ruim voldoende ;).
Ik draag alleen op maandag (een gele natuurlijk!) een koninklijk shirtje als we s'morgens de monniken een offer gaan brengen. (Jenet mijn vrouw gaat meerdere malen per week, maar ik slechts op maandag :)).

Het verkeer is goed te doen in Thailand als je maar defensief rijdt (2e natuur voor Nederlanders toch?), als je dan ook nog in gedachte hebt dat de gemiddelde Thai auto rijdt zoals ze brommer rijden dan kun je hun weggedrag aardig inschatten. Het enige vervelende is als je met de motor door Bangkok moet (bijv Kanchanaburi - Koh Chang) je mag dan geen gebruik maken van de express wegen :(, gelukkig gaan er geruchten dat er een speciaal rijbewijs komt voor boven de 200cc wat dat misschien wel mogelijk gaat maken *D

Van de Thaise band is Karabao wel mijn favoriet, maar ik ben nog nooit naar een concert van ze geweest. Qua dat betreft heb ik net een andere smaak.

@Lemmy
Als je alleen voor het uitzicht gaat dan is het met een 110 te doen, mijn vrouw heeft enkele jaren geleden met haar vriendinnen hetzelfde traject gedaan op een 125 (met 3 personen!) De berg kwamen ze bijna niet op en naar beneden hadden de remmen het wel heeel zwaar te voorduren! (Die Thai kennen echt geen gevaar he |( ).

Een tijdje terug had ik een CBR400 tot mijn beschikking voor mijn motorrijdende kameraden (zijn er niet veel!) uit Nederland. Helaas kwam er niemand op dagen dus heb ik er een mede farang blij mee gemaakt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan