thai-mike
MF'er
- 26 jun 2008
- 112
- 0
Hallo techneuten,
Mijn vraag gaat over de visositeit van de motorolie die nu in mijn motor zit, ik heb de vraag ook al hier gesteld maar ik denk dat ik hier in Techniek,vragen en antwoorden meer kans van slagen heb. Een tijdje geleden heeft mijn motor een onderhoudsbeurt gehad en ik vermoed dat de olie die er nu op zit van een andere viscositeit is als voorheen, ik wil even zeker weten dat dit geen probleem is .
Voor de onderhoudsbeurt liep de temperatuur van het koelwater op tot zo'n 110C (nog niet in het rood), dat is natuurlijk niet verwonderlijk met een NC30 in Thailand. Dit gebeurde vooral bij langzaam rijdend stadsverkeer en bij ritten in de bergen. (de fan sloeg pas aan nadat ik een tijdje stil stond).
Zaterdag (na de onderhoudsbeurt) heb ik een rit gemaakt (onder dezelfde omstandigheden) en de temp liep op tot de 90C en bleef daar mooi staan. Heel mooi natuurlijk dat de temp nu zo mooi stabiel blijft , maar ik maak me een beetje zorgen over de olie die er nu in zit. Motorolie heeft toch ook bepaalde koeleigenschappen als ik me niet vergis? Vandaar dat ik nu twijfel bij de olie die er nu in zit 15w40, volgens de officiele specs zou er 10w40 in moeten.
De temperatuur verschilt hier van 25 tot 45 graden, is 15w40 daar voor geschikt?
Vriendelijk bedankt!
Michael
Mijn vraag gaat over de visositeit van de motorolie die nu in mijn motor zit, ik heb de vraag ook al hier gesteld maar ik denk dat ik hier in Techniek,vragen en antwoorden meer kans van slagen heb. Een tijdje geleden heeft mijn motor een onderhoudsbeurt gehad en ik vermoed dat de olie die er nu op zit van een andere viscositeit is als voorheen, ik wil even zeker weten dat dit geen probleem is .
Voor de onderhoudsbeurt liep de temperatuur van het koelwater op tot zo'n 110C (nog niet in het rood), dat is natuurlijk niet verwonderlijk met een NC30 in Thailand. Dit gebeurde vooral bij langzaam rijdend stadsverkeer en bij ritten in de bergen. (de fan sloeg pas aan nadat ik een tijdje stil stond).
Zaterdag (na de onderhoudsbeurt) heb ik een rit gemaakt (onder dezelfde omstandigheden) en de temp liep op tot de 90C en bleef daar mooi staan. Heel mooi natuurlijk dat de temp nu zo mooi stabiel blijft , maar ik maak me een beetje zorgen over de olie die er nu in zit. Motorolie heeft toch ook bepaalde koeleigenschappen als ik me niet vergis? Vandaar dat ik nu twijfel bij de olie die er nu in zit 15w40, volgens de officiele specs zou er 10w40 in moeten.
De temperatuur verschilt hier van 25 tot 45 graden, is 15w40 daar voor geschikt?
Vriendelijk bedankt!
Michael