Visje in de ketting

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.356
3.315
Ridderkerk (ZH)
Iets wat al vaker voorbij gekomen is en waar ik nog steeds geen reet van snap:

Iedereen beweerd dat je een ketting van een zware motor moet klinken, want de "visjes" oftewel koppelschakels vallen er af. Nou is dat erg leuk allemaal, maar waarom bestaan die dingen dan???

Ik heb een FZR1000, 145PK en een 532 ketting. Die 532 is dus een grote jongens maat en vindt je niet terug op een Puch Maxi. Nu zit er een visje in de ketting en ik heb er geen probleem mee (komt nog wel misschien :? )

Als dat ding nou zo gevaarlijk is, waarom worden er dan visjes voor een 532 ketting gemaakt/verkocht?
 
Ik heb het ook niet over de krachten die de motor direct uitoefent op het visje, want die zijn (als het goed is) nihil. Maar als de ketting om het tandwiel gaat komen er grote middelpuntzoekende krachten op het visje te staan. (ketting gaat de bocht om, visje wil rechtdoor). Dat is bij een verbinding die gemaakt is om losneembaar te zijn vragen om moeilijkheden.
OK, dan snap ik hem. Maar als de ketting om het tandwiel draait wordt de schakel zeer snel naar beneden (of omhoog) getrokken door de schakel ervoor. De voorwaartse kracht blijft dus groot en naar mijn mening kan hij er dus niet aflopen. Alleen als hij verkeerd om zit (of je de motor heel hard achteruit duwt :+ ) dan loopt hij er wel snel vanaf.

Ik heb ff op de site van did (www.didchain.com) gekeken maar daar zweren ze ook bij geklonken schakels.

Geloof ik. Ik weet zeker dat je met geklonken minder risico loopt dan met een visje. Maar ik vind het extra risico acceptabel.

[me]De Highlander denkt dat hij genoeg te bepraten heeft terwijl hij samen met kofferrek staat te wachten totdat anderen het vlees gedraaid hebben.[/me]
 
OK, dan snap ik hem. Maar als de ketting om het tandwiel draait wordt de schakel zeer snel naar beneden (of omhoog) getrokken door de schakel ervoor. De voorwaartse kracht blijft dus groot en naar mijn mening kan hij er dus niet aflopen. Alleen als hij verkeerd om zit (of je de motor heel hard achteruit duwt :+ ) dan loopt hij er wel snel vanaf.
Ik heb nog een foto gevonden van één of andere idioot O-) z'n ketting (met klinkschakel overigens :P ) als voorbeeld.

full


Als je ketting versleten is zit er ook speling op je plaatjes. Hierdoor wordt het visje niet goed meer op z'n plaats gehouden en kan het eraf vallen.
[me]De Highlander denkt dat hij genoeg te bepraten heeft terwijl hij samen met kofferrek staat te wachten totdat anderen het vlees gedraaid hebben.
[/me]
:^
 
Maar als de ketting om het tandwiel gaat komen er grote middelpuntzoekende krachten op het visje te staan.
middelpuntzoekend; ofwel; een kracht die zich naar het hart van de as richt. als het visje nu echt op deze manier wordt belast (wat ik sterk betwijfel) kan ie er volgens mij niet af komen, simpelweg omdat een visje alleen demontabel is in de richting LOODRECHT op de middelpuntsvliegende vector (kracht).

oppassen geblazen trouwens met generaliseren van: hoge snelheden, pk grenzen die al dan niet bepalen of je moet klinken.
laat ik het zo zeggen; een eenpitter met 40 pk heeft waarschijnlijk een dikkere ketting dan een 4 pitter met hetzelfde vermogen, terwijl de topsnelheid lager ligt.
adios mf amigos
 
Ik heb ff op de site van did (www.didchain.com) gekeken maar daar zweren ze ook bij geklonken schakels.
Ja, da's leuk hoor maarre... ik heb net een nieuwe kettingkit voor mijn FZR600 gekocht. Jawel, DID, niet het goedkoopste. En ik had er al rekening mee gehouden dat m'n achterbrug er waarschijnlijk uit moest. Wat blijkt: zit een sluitschakel mét visje in de doos. En een open ketting. Op het zakje waar de sluitschakel met visje in zit (!!)staat dat een klinkschakel de voorkeur heeft! Maar die stoppen ze niet bij de doos in. En nu? Moet ik zo'n klink-sluitschakel los kopen of zo? B|
Edit: Woops! Er zat dus wél een klinkschakel bij in! Zat echter vastgeplakt en verstopt in het doosje bij de ketting. Had ik in eerste instantie dus niet gezien. Excuus! DID rules toch dus. :X O-)
 
Laatst bewerkt:
Ja, da's leuk hoor maarre... ik heb net een nieuwe kettingkit voor mijn FZR600 gekocht. Jawel, DID, niet het goedkoopste. En ik had er al rekening mee gehouden dat m'n achterbrug er waarschijnlijk uit moest. Wat blijkt: zit een sluitschakel mét visje in de doos. En een open ketting. Op het zakje waar de sluitschakel met visje in zit (!!)staat dat een klinkschakel de voorkeur heeft! Maar die stoppen ze niet bij de doos in, stelletje @#$%^&* :( |( En nu? Moet ik zo'n klink-sluitschakel los kopen of zo? B|

Vreemd, de DID kettingset voor mijn VFR bevatte een klinkschakel en geen visje. Weet je zeker dat je geen kettting voor een brommer heb gekocht :+
 
Nu rij ik al 15 jaar motor en heb ik zeker 6 kettingen gemonteerd en altijd met visje.Nooit aan gedacht dat je ook kan klinken.Begin opeens te bibberen.Kunnen die dingen echt wel eens losschieten?
 
Nou ik lees het al: Vrijwel iedereen gaat voor klinken.

Ik ben het er in principe ook wel mee eens, maar mijn vraag was eigenlijk: WAAROM BESTAAN ER VISJES VOOR EEN 532 (EN ZWAARDERE) KETTINGEN.

Alleen het feit dat ze bestaan en worden verkocht geeft dus al aan dat de meningen verdeeld zijn. Als die dingen voor een sterke ketting (532 en breder dus!) verkocht worden is de leverancier dus van mening dat het NIET gevaarlijk is.

Dat er visjes bestaan voor smalle flutkettingen voor motoren van 50 PK en minder kan ik me voorstellen, maar voor een 145PK+ fiets vindt de fabrikant van die visjes het blijkbaar ook verantwoord.

En kom nou niet aan met antwoorden als: "De fabrikant maakt die dingen om wat te verdienen en als er ongelukken mee komen dan is dat jouw probleem", want er bestaat ook nog zoiets als aansprakelijkheid in Nederland.


FZRene gaat dit weekend trouwens gewoon zijn visje vervangen door een klinkschakel :)


Eeen visje kan prima werken, ook bij zwaardere kettingen. Het grote nadeel van die dingen is echter dat ze niet geschikt zijn voor een hoge trekkracht gecombineerd met een hoge draaisnelheid. En dat is nu precies wat er gebeurd bij een motor met een hoog vermogen. Daarbij opgeteld de kleine diameters van het voortandwiel en de resulterende krachten op het visje maakt het ongeschikt voor het gebruik op (hoog vermogen) motorfietsen.

Klinken is in dat opzicht gewoon veel beter. En ook nog zelf te doen. Een kettingbreker kost tegenwoordig bijna nix meer.

ZXR
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan