Visje in de ketting

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.352
3.298
Ridderkerk (ZH)
Iets wat al vaker voorbij gekomen is en waar ik nog steeds geen reet van snap:

Iedereen beweerd dat je een ketting van een zware motor moet klinken, want de "visjes" oftewel koppelschakels vallen er af. Nou is dat erg leuk allemaal, maar waarom bestaan die dingen dan???

Ik heb een FZR1000, 145PK en een 532 ketting. Die 532 is dus een grote jongens maat en vindt je niet terug op een Puch Maxi. Nu zit er een visje in de ketting en ik heb er geen probleem mee (komt nog wel misschien :? )

Als dat ding nou zo gevaarlijk is, waarom worden er dan visjes voor een 532 ketting gemaakt/verkocht?
 
Omdat het makkelijk is, maar geloof me, zo'n visje raak je dus gegarandeerd een keer kwijt, en dan is het te hopen dat je ketting er niet afloopt. Overigens gaan die visjes alleen los bij hoge snelheden, maar of dat een geruststelling is ....

[me]Kofferrek spreekt uit ervaring en heeft sindsdien een andere adres voor z'n onderhoud :( [/me]

(edit: Suzuki GSX1100F, 136 pk, 114 nm en ook een 532 ketting)
 
Ik weet niet hoe het visje gemonteerd was. Ik wist dat het er zat maar ik had er nooit op gelet, tot ik hem kwijt was en het sluitplaatje, en bijna de schakel...

Vergeet niet dat er erg grote krachten op zo'n visje komen te staan als hij "de bocht om moet" bij de tandwielen. Als je ketting dan niet al te vers meer is heeft zo'n visje voldoende speling om zich langzaam los te wrikken.
 
Hetzelfde heb ik me ook afgevraagd. Misschien wel om je in de gelegenheid te stellen thuis zelf de ketting erop te leggen en vervolgens om met 't visje richting vakman te kunnen gaan om 'm te laten klinken?

Kweet ook nix beters...
 
Wat precies is zo'n visje nou? is dat gewoon een schakeltje die de ketting bijeen houdt? en klinken houdt dan in dat de twee laatste schakels...?

Ik was al flink op zoek naar een zo mij verteld werd, ietwat dikkere schakel zodat ik de ketting eraf kon halen maar heb deze niet kunnen vinden na het 20keer handmatig ronddraaien van de ketting.. dit houdt dus in dat die van mij geklonken is? met als gevolg als ik de ketting eraf wil hebben moet het wiel eraf?
 
Wat precies is zo'n visje nou? is dat gewoon een schakeltje die de ketting bijeen houdt? en klinken houdt dan in dat de twee laatste schakels...?

Ik was al flink op zoek naar een zo mij verteld werd, ietwat dikkere schakel zodat ik de ketting eraf kon halen maar heb deze niet kunnen vinden na het 20keer handmatig ronddraaien van de ketting.. dit houdt dus in dat die van mij geklonken is? met als gevolg als ik de ketting eraf wil hebben moet het wiel eraf?

Soms is het voldoende om het wiel eraf te halen. Bij motorfietsen waarbij de ketting door de achterbrug gaat, zal de ketting eraf geslepen moeten worden.
 
Bij m'n Pegaso650 (toch geen PeeKaa-monster) is het CORRECT GEMONTEERDE visje er af gevlogen bij optrekken naar/op de snelweg. De snelheid was toen ongeveer 100-110 schat ik. De Schade was: gescheurd carter, luchtfilterkast aan gruzelementen, enorme deuk in de dikwandige RVS uitlaatdemper, kettinggeleider in 4 stukken, kapje rond het voortandwiel heb ik niet meer teruggezien. De ketting was dus rond het voortandwiel vastgeslagen, gelukkig niet achter, nu ging m'n achterwiel gewoon vrij ronddraaien.
Vergeef me dus als ik nooit meer een visje als sluitschakel meer wil hebben.
 
Nou ik lees het al: Vrijwel iedereen gaat voor klinken.

Ik ben het er in principe ook wel mee eens, maar mijn vraag was eigenlijk: WAAROM BESTAAN ER VISJES VOOR EEN 532 (EN ZWAARDERE) KETTINGEN.

Alleen het feit dat ze bestaan en worden verkocht geeft dus al aan dat de meningen verdeeld zijn. Als die dingen voor een sterke ketting (532 en breder dus!) verkocht worden is de leverancier dus van mening dat het NIET gevaarlijk is.

Dat er visjes bestaan voor smalle flutkettingen voor motoren van 50 PK en minder kan ik me voorstellen, maar voor een 145PK+ fiets vindt de fabrikant van die visjes het blijkbaar ook verantwoord.

En kom nou niet aan met antwoorden als: "De fabrikant maakt die dingen om wat te verdienen en als er ongelukken mee komen dan is dat jouw probleem", want er bestaat ook nog zoiets als aansprakelijkheid in Nederland.


FZRene gaat dit weekend trouwens gewoon zijn visje vervangen door een klinkschakel :)
 
Ik denk zodat mensen zonder speciaal gereedschap zelf een nieuwe ketting op hun machine kunnen leggen.

Ik heb zelf ook een visje op mijn ketting, maar maak me daar geen zorgen om. Ik heb maar een dunne flutketting en weinig vermogen 8-)
 
Nou ik lees het al: Vrijwel iedereen gaat voor klinken.

Ik ben het er in principe ook wel mee eens, maar mijn vraag was eigenlijk: WAAROM BESTAAN ER VISJES VOOR EEN 532 (EN ZWAARDERE) KETTINGEN.

Alleen het feit dat ze bestaan en worden verkocht geeft dus al aan dat de meningen verdeeld zijn. Als die dingen voor een sterke ketting (532 en breder dus!) verkocht worden is de leverancier dus van mening dat het NIET gevaarlijk is.

Dat er visjes bestaan voor smalle flutkettingen voor motoren van 50 PK en minder kan ik me voorstellen, maar voor een 145PK+ fiets vindt de fabrikant van die visjes het blijkbaar ook verantwoord.

En kom nou niet aan met antwoorden als: "De fabrikant maakt die dingen om wat te verdienen en als er ongelukken mee komen dan is dat jouw probleem", want er bestaat ook nog zoiets als aansprakelijkheid in Nederland.


FZRene gaat dit weekend trouwens gewoon zijn visje vervangen door een klinkschakel :)


..je hebt toch ook flexibele, op-te-rollen-NOOD-spaken voor fietsen ?? nou, dat je bij een fiets een visje gebruikt lijkt me duidelijk (tevens geen deelbaar frame)...en dat je op een motor met 145 PK geen visje wil hebben is ook niet zo moeilijk... dus als noodvoorziening prima oplossing zo'n visje...ook handig als je op de E25 bij Lyon ineens je ketting verliest met 150 km/uur..oprapen, visje gebruiken :? en je kan weer.....

kortom, weet ik het, waarom ze zo'n visje maken..zal wel op de zelfde automatische kettingmaker en visjes-loopband zijn als die kleine smalle kettinkjes
 
Ook maar even wat over het visje , is dat er ook niet voor, om de ketting gemakkelijk temonteren zonder de boel teslopen, ketting door zagen ,nieuwe ketting aankoppelen en door trekken en weer aan sluiten met de nieuwe schakel, lekker eerts vet en de o-ringentjes plaatsen aan de schakel, en let op dan ,KLINKEN,IK zou niet anders willen rijden :] Het idee met het visje , dat de ketting een puin hoop van mijn motor en van de berijder zou kunnen maken ;(
ps. een nieuwe nokkenas ketting wordt ook op deze manier gemonteerd en gaat ook lekker rond .
 
Vergeet niet dat er erg grote krachten op zo'n visje komen te staan als hij "de bocht om moet" bij de tandwielen. Als je ketting dan niet al te vers meer is heeft zo'n visje voldoende speling om zich langzaam los te wrikken.

Volgens mij valt dat mee hoor. Achter dat visje zit tenslotte een plaatje wat dezelfde dikte heeft als de overige schakels. Die vangt de krachten op.
In mijn ogen is de schakel waar het visje zit niks zwakker dan de rest. Het visje zelf is alleen maar een borging.

En ik geef toe als die borging eraf schiet, dan kun je aardige problemen krijgen. Maar als de borgpen uit je achteras of olieplug schiet, dan heb je ook problemen.

Ik heb er wel een vis opzitten, maar ik heb er geen angst voor.
 
Volgens mij valt dat mee hoor. Achter dat visje zit tenslotte een plaatje wat dezelfde dikte heeft als de overige schakels. Die vangt de krachten op.
In mijn ogen is de schakel waar het visje zit niks zwakker dan de rest. Het visje zelf is alleen maar een borging.

En ik geef toe als die borging eraf schiet, dan kun je aardige problemen krijgen. Maar als de borgpen uit je achteras of olieplug schiet, dan heb je ook problemen.

Ik heb er wel een vis opzitten, maar ik heb er geen angst voor.
Ik heb het ook niet over de krachten die de motor direct uitoefent op het visje, want die zijn (als het goed is) nihil. Maar als de ketting om het tandwiel gaat komen er grote middelpuntzoekende krachten op het visje te staan. (ketting gaat de bocht om, visje wil rechtdoor). Dat is bij een verbinding die gemaakt is om losneembaar te zijn vragen om moeilijkheden.
 
Nou ik lees het al: Vrijwel iedereen gaat voor klinken.

Ik ben het er in principe ook wel mee eens, maar mijn vraag was eigenlijk: WAAROM BESTAAN ER VISJES VOOR EEN 532 (EN ZWAARDERE) KETTINGEN.
Ik heb ff op de site van did (www.didchain.com) gekeken maar daar zweren ze ook bij geklonken schakels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan