vizier scheurtjes HJC rpha st

Albertoo

MF'er
16 jan 2018
54
12
Hallo,
Ik heb een vraagje. Mijn vriendin heeft nu 2 tot 3 jaar deze helm (HJC rpha st). Nu is zowel het vizier als de pinlock als eens vervangen omdat het metalen klipje uit het vizier brak en de pinlock uitscheurde. Nu begint echter het hele vizier allemaal kleine haarscheurtjes te vertonen en wordt het zo erg dat het bijna niet meer veilig is om mee te rijden mijn inziens. Je kan die haarscheurtjes ook voelen in het vizier. Zijn er meer mensen die daar problemen mee hebben of een idee hebben waar dit door komt? Ik heb een paar foto's toevegoed maar is een beetje moeilijk te zien denk ik. Bedankt alvast.

1592840020208.png
1592840042002.png
 
Ik heb het nog nooit gezien. Misschien komt het door het gebruik van een bepaald schoonmaakmiddel?
 
Ook Glassex maakt je vizier dof.
Op zich werkt dat prima, maar op lange duur niet goed voor het vizier/ zonneklep.
Maar haarscheurtjes, zelfs na flink wat km's, Nee dat dus niet!
 
bewaar je de helm op een plek waar ie veel in de zon staat?
als het kunststof broos word als gevolg van UV straling, kan het ook gaan barsten.

(die scheurtjes doen me heel erg denken aan de koplamp van een chinese auto, welke geen UV-coating had, zoals bij westerse en japanse auto's.
na een paar jaar was het kunststof zodanig aangetast, dat je dergelijke scheurtjes zag zitten)
 
Er zitten ook wel een paar flinke horizontale krassen op het vizier, maar weet je zeker dat de haarscheurtjes niet in het pinlock zitten? Het lijkt op de foto's zo, dat het alleen binnen het deel waar de pinlock zit, de scheurtjes zitten. Persoonlijk zou ik ook denken aan schoonmaakmiddelen die het kunststof aantasten.
Meer dan water en een klein beetje afwasmiddel (Dreft bijvoorbeeld) is niet nodig.
 
In principe maakt ze het vizier alleen schoon met een beetje water en zeep. Mochten er heel veel muggen enzo opzitten (heb je soms in de polder, echt een ramp na een week woon werk verkeer) dan even met insprayen met putoline bike wash pro(RS1 Bike Wash Pro productinformatie. - Putoline), even in laten trekken (zeg een minuutje) en dan de vliegen eraf poetsen en daarna nog even met water en zeep naspoelen (blijft anders een glanzend laagje achter die heel naar is om doorheen te kijken zeker als t iets gaat regenen).
Staat op de verpakking dat t niet schadelijk is voor plastic en ik gebruik het ook voor mijn helm ook (HJC IS max II) en merk daar niets aan en die wordt vaker gewassen en meer gebruikt(zowel kilometers als keren per week op de motor).

Wanneer de helm niet gebruikt wordt staat ie thuis binnen in een kast en op werk ook gewoon binnen op een tafel (niet in direct zonlicht) dus zonlicht zou geen probleem moeten zijn.

Die horizontale krassen zijn van de week ergens gebeurd, zijn niet zo heel diep (je kunt ze maar net met je nagel voelen) maar ruim voor die tijd begonnen die haarscheurtjes zich al te vormen. Is ook langzaam gebeurd: steeds meer en steeds groter. Ondanks dat het op de foto lijkt dat het in de pinlock zit, zitten ze echt in het vizier. Je kunt de haarscheurtjes echt voelen als je met je nagel over het vizier gaat (veel beter dan die horizontale krassen), zowel aan de binnenkant als de buitenkant. Opzich als je recht door het vizier kijk zie je ze niet maar als je er van schuin tegenaan kijkt zie je ze pas, daarom zijn ze ook moeilijk op de foto te zetten.

Is dit nog een veiligheids/garantie kwestie? Kan me voorstellen dat als die scheurtjes nog groter worden het vizier vanzelf kapot gaat met een beetje wind of een opspattend steentje bij wijze van spreken. Verder ziet de helm er nog gewoon goed uit en had niet echt verwacht van een helm van 400 eu dat het vizier gewoon begint te scheuren, ook niet toen eerder al de sluiting uit het vizier brak. Kan verder ook geen vergelijkbare situaties vinden dus weet niet zo goed wat ik er mee moet.
 
Ik zou het vizier zsm vervangen.
Je wil niet meemaken dat het onderweg scheurt.
Het zicht zal er ook wel niet beter op worden.
Garantie kan je wel vergeten na 2-3 jaar.
Ook omdat je het vizier met zeep e.d. schoon maakt.
En voortaan alleen water gebruiken.
 
Dus..... nooit met zulk soort middelen het vizier reinigen. Alleen met water en eventueel een beetje babyshampoo. (Tip gekregen van iemand van Arai Helmet Europe)
 
Als ik thuis kom met mijn vizier vol vliegjes of andere troep dan zet ik mijn helm op het aanrecht en pak een paar vellen keukenrol. Die vouw ik een paar keer dubbel en doorweek die met warm water. Dat ‘plak’ ik op het Vizier en laat dat een minuut of 10 a 15 weken. Daarna schuif je dat er van links naar rechts af met alle troep. Even met een nieuw stuk papier drogen en je bent klaar voor de volgende rit. Niks geen schoonmaakmiddelen, alleen water volstaat.
 
Als ik thuis kom met mijn vizier vol vliegjes of andere troep dan zet ik mijn helm op het aanrecht en pak een paar vellen keukenrol. Die vouw ik een paar keer dubbel en doorweek die met warm water. Dat ‘plak’ ik op het Vizier en laat dat een minuut of 10 a 15 weken. Daarna schuif je dat er van links naar rechts af met alle troep. Even met een nieuw stuk papier drogen en je bent klaar voor de volgende rit. Niks geen schoonmaakmiddelen, alleen water volstaat.

Als je het keukenpapiertje dan netjes opvouwt met de vliegjes aan de binnenkant, dan kan je hem in heet water hangen en een lekker bakje Wuhan food market thee trekken.
 
Als ik thuis kom met mijn vizier vol vliegjes of andere troep dan zet ik mijn helm op het aanrecht en pak een paar vellen keukenrol. Die vouw ik een paar keer dubbel en doorweek die met warm water. Dat ‘plak’ ik op het Vizier en laat dat een minuut of 10 a 15 weken. Daarna schuif je dat er van links naar rechts af met alle troep. Even met een nieuw stuk papier drogen en je bent klaar voor de volgende rit. Niks geen schoonmaakmiddelen, alleen water volstaat.
Deze procedure is mij bekend. Alleen neem ik daarvoor een zeik-natte vaatdoek. (heb je daarna geen last van papier-prut)
Als je het keukenpapiertje dan netjes opvouwt met de vliegjes aan de binnenkant, dan kan je een lekker bakje Wuhan food market thee van trekken.
Nee niet doen!! :X Daar zijn er heel veel ziek van geworden.................:P
 
Deze procedure is mij bekend. Alleen neem ik daarvoor een zeik-natte vaatdoek. (heb je daarna geen last van papier-prut)

Doe ik ook met een zachte vaatdoek. Ook keukenpapier kan namelijk krasjes veroorzaken helaas. Ervaring met schoonmaken van de bril met keukenpapier.
Droog hem dan met een oude hydrofiel doek( krast ook niet)
 
Dan ben ik wel benieuwd waarom dat schoonmaak middel barsten veroorzaakt, zeker omdat er staat dat het de kunststof niet aantast, het vizier niet mat of iets wordt en ik er op mijn vizier geen last van heb. In theorie zou ik me nog voor kunnen stellen dat het de weekmakers eruit haalt als je het er lang op laat zitten maar ik kan bijna niet geloven dat dat zo snel gaat en dat het vizier dan van alleen open en dicht doen al zo gaat verpulveren/scheuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak m'n vizier schoon met glassex of helmreiniger, en dat gaat prima. Kan me niet voorstellen dat een vizier daar zodanig van aangetast raakt dat er scheurtjes ontstaan. Onderweg als het heel erg is met de dode insecten ook nog wel een tussendoor met een glasdoekje, maar m'n vizier ziet er nog prima uit.
 
Die scheurtjes zijn allemaal verticaal... staat dat ding niet onder spanning ofzo? Verkeerd erop gezet met vervangen? Misschien zelfs verkeerd vizier erop gezet dat nét niet helemaal lekker past? Nieuwe pinlock te strak aangeschroefd? Ziet er naar mijn ogen meer uit alsof iets dat ding uit z'n vorm trekt of duwt, danwel heeft getrokken of geduwd.

Ik vind dit er wel erg dramatisch uitzien voor schoonmaakmiddel, namelijk.
 
Heeft veelweg van oppervlakte spanning scheurtjes
oorzaak door te veel vrijven (opervlakte spanning en Temperatuur ) in combi met schoonmaak middel dat de weekmaker van het Lexan heeft aangetast.
 
Hallo,
Ik heb een vraagje. Mijn vriendin heeft nu 2 tot 3 jaar deze helm (HJC rpha st). Nu is zowel het vizier als de pinlock als eens vervangen omdat het metalen klipje uit het vizier brak en de pinlock uitscheurde. Nu begint echter het hele vizier allemaal kleine haarscheurtjes te vertonen en wordt het zo erg dat het bijna niet meer veilig is om mee te rijden mijn inziens. Je kan die haarscheurtjes ook voelen in het vizier. Zijn er meer mensen die daar problemen mee hebben of een idee hebben waar dit door komt? Ik heb een paar foto's toevegoed maar is een beetje moeilijk te zien denk ik. Bedankt alvast.

Bekijk bijlage 1515334
Bekijk bijlage 1515339
Hier ook een HJC RPHA ST. Exact dezelfde haarscheurtjes in het vizier aan de onderzijde bij de clip waarmee hij vastklikt. Je bent dus niet de enige!

En deze helm heeft circa 2 jaar in een donkere kast gelegen zonder gebruikt te worden. De vliegen haal ik er alleen af met een natte doek, dus geen schoonmaakmiddelen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan