Vizier sluit niet lekker

Motorlars

MF'er
12 apr 2019
235
166
Roden
Na mijn 2e pinlock te hebben vergald ben ik er wel een beetje klaar mee nu.

Heb iets minder dan een jaar geleden een Shark Spartan aangeschaft en na enkele maanden wilde het vizier niet goed meer sluiten. Ik heb hem er een aantal keer afgehaald om schoon te maken en ik gok dat ik met terugzetten iets niet goed heb gedaan oid. Hij gaat heel moeizaam over de rubberen rand aan de onderkant. Met vrij veel kracht lukt dat wel, maar als ik hem gewoon dichtklap gaat hij er niet overheen. Gevolg is dat met een beetje regen het water vanaf de bovenkant gewoon de helm inloopt. Dat druppelt dan weer lekker over de pinlock heen, waar ik met geen mogelijkheid de opgedroogde druppels af kan krijgen zonder het ding te bekrassen.

Iemand een idee hoe en wat? Vizier lijkt niet vervormd te zijn. Ik kan hem verder ook gewoon nog makkelijk op en neer bewegen. Zie ook foto's. Eerste 2 is de maximale stand als ik hem gewoon, zonder kracht naar beneden duw. Laatste 2 is dus als ik hem met kracht over die rubberen rand forceer. Zo zou het, lijkt mij, moeten en zo ver kreeg ik hem voorheen ook altijd zonder kracht te zetten.
 

Bijlagen

  • 20210202_101809.jpg
    20210202_101809.jpg
    64,7 KB · Weergaven: 10
  • 20210202_101716.jpg
    20210202_101716.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 12
  • 20210202_101754.jpg
    20210202_101754.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 9
  • 20210202_101746.jpg
    20210202_101746.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 11
Ik kan het niet heel goed aan de fotos zien, maar zit je pinlock wel hoog genoeg?

Ik heb dit ook gehad (met een Shoei), waardoor de rubberen rand ook op de pinlock kwam (was echt moeilijk te vinden). Daarna de pinlock wat hoger geplaatst (gedraait dus), dat loste alle issues op.
 
M'n eerste gedachte is ga langs een dealer, maar ja, dat gaat even niet. Verder is van de foto's niet veel te zien. Betreft het een origineel vizier? Was de pasvorm voor het schoonmaken wel oké? Lijkt wel of het vizier niet past, iets te kort is. Heb je met schoon maken te warm water gebruikt? Hitte en kunststof gaat niet niet altijd goed.
 
Ik kan het niet heel goed aan de fotos zien, maar zit je pinlock wel hoog genoeg?

Ik heb dit ook gehad (met een Shoei), waardoor de rubberen rand ook op de pinlock kwam (was echt moeilijk te vinden). Daarna de pinlock wat hoger geplaatst (gedraait dus), dat loste alle issues op.
Pinlock zit er nu niet meer op, die zag er inmiddels weer zo beroerd uit dat ik hem heb weggegooid. Maar, toen hij er nog op zat paste hij wel gewoon. Het vizier heeft boven en onder een randje waar de pinlock tussen valt, dus de pinlock zelf kan geen problemen geven met sluiten.
M'n eerste gedachte is ga langs een dealer, maar ja, dat gaat even niet. Verder is van de foto's niet veel te zien. Betreft het een origineel vizier? Was de pasvorm voor het schoonmaken wel oké? Lijkt wel of het vizier niet past, iets te kort is. Heb je met schoon maken te warm water gebruikt? Hitte en kunststof gaat niet niet altijd goed.
Origineel vizier idd en ik maak altijd met lauwwarm water schoon. Ik heb van het zomer wel met die woestijntemperaturen gereden af en toe, kan dat al funest geweest zijn? Ik weet niet meer precies vanaf wanneer hij niet goed meer paste, volgens mij ergens in of na de zomer.
 
Heb je het probleem zonder de Pinlock ook? Ik heb de Race R Pro, vizier lijkt wat op jou vizier, afdichtring ook. Ook ik moet wat "kracht" zetten om hem goed te laten sluiten, maar dan sluit hij ook goed :Y. Heb verder geen Pinlock, heb ik ook niet nodig, vizier beslaat nooit.
Mocht je ooit in de buurt van Alkmaar zijn en de vizieren zijn uitwisselbaar, dan mag je hier eens komen testen (heb een licht en donker vizier).

[edit] laat maar, vizieren komen niet overeen, passen gaat dus niet. Kijken mag altijd ;)
 
Laatst bewerkt:
Pinlock zit er nu niet meer op, die zag er inmiddels weer zo beroerd uit dat ik hem heb weggegooid. Maar, toen hij er nog op zat paste hij wel gewoon. Het vizier heeft boven en onder een randje waar de pinlock tussen valt, dus de pinlock zelf kan geen problemen geven met sluiten.

Origineel vizier idd en ik maak altijd met lauwwarm water schoon. Ik heb van het zomer wel met die woestijntemperaturen gereden af en toe, kan dat al funest geweest zijn? Ik weet niet meer precies vanaf wanneer hij niet goed meer paste, volgens mij ergens in of na de zomer.
Ik heb geen kennis van de eigenschappen van kunststof, kan dus geen antwoord geven op je vraag over de invloed van woestijn-temperatuur op je vizier. Misschien een vizier van een vriend/ kennis proberen, wellicht kom je er dan achter of jouw vizier niet meer past door wat de reden ook is.
 
In principe mag je bij de temperaturen in NL alleen stress-relaxatie verwachten van dit soort plastics. Dat wil zeggen: als het spul onder spanning staat, zal de spanning afnemen dmv permanente vervorming die langzaam door kruip vd polymeren plaats vindt.

Daarmee verwacht ik echter geen vervormingen waardoor het vizier moeilijker sluit, eerder makkelijker.
 
Voor het schoonmaken van je vizier. Zowel binnenkant als buitenkant.
Stuk keukenpapier nat maken en op het scherm plakken. 5 minuten in laten weken en vervolgens er weer af halen en alle opgelost vuil er mee af wrijven. Daarna droog wrijven met een stuk keukenpapier. Geeft geen krassen. Gaat bij mij al jaren goed.
 
Ik had hetzelfde probleem met mijn Spartan. Geometrie van de helm komt gewoon net niet overeen met het vizier. Misschien heeft het te maken met de schaalmaat (ik heb een S, die heeft ook een kleinere schaal dan grotere maten). Zoals hierboven in het filmpje aangegeven heb ik toen met wat trial & error het vizier iets bijgesteld, nu is het iets beter, maar nog steeds niet optimaal. Ik ben bang dat dit gewoon een ontwerpfoutje is geweest.
 
Let wel op met de schroefjes. Deze zijn van aluminium, verjongd en vastgezet met wat loctite, dus je hebt kans dat ze afbreken. Daar ben ik ook op de harde manier achter gekomen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan