Vlagsignalen op het circuit..

Hans uut Zwolle

Die hard MF'er
14 okt 2014
619
74
Zwolle
Ik wil graag eens aandacht vragen voor de vlagsignalen op het circuit.
Deze vlaggen zijn vanuit race-control de enige manier om (via de baanposten) te kunnen communiceren met de rijders. Veel vlaggen dienen de veiligheid, niet alleen voor de rijders, maar ook voor de baco's.
Een gele vlag bijvoorbeeld betekent potentieel gevaar in 1 van de baanvakken voor je. Pas je snelheid aan, zorg dat je een probleem kunt ontwijken, er kan zomaar een motor, een mede-coureur, of een motoronderdeel op de baan liggen.
Voor veel mensen is je snelheid matigen: ik rij geen 240, maar 238.
Ik garandeer je, dat als je in de grindbak bezig bent met hulpverlening (of het nou als baco, als EHBOer of als arts of paramedic) in de bak of op de baan bezig bent met hulpverlening, dan wil je je daar graag op concentreren, en je niet bezighouden met potentieel gevaar van iemand die de gele vlag niet snapt op respecteert.

Een leuk voorbeeld is de vlag: 60.
Heeft iets te maken met de maximum snelheid.
En dan zijn we met de medical car onderweg naar een melding in de Duikersloot, rijden we zelf 140 op de Veenslang, worden we links en rechts voorbijgereden....
Mensen, heb respect voor de vrijwilligers langs de baan, zorg dat die ook plezier houden in hun hobby!
Veel plezier met ONZE hobby....
 
hans,

ik ben het compleet met je eens , sterker nog ze zouden rijders die de vlaggen negeren gewoon moeten verwijderen voor die dag. ik maak het regelmatig mee dat er een code 60 wordt gegeven of geel en dat mensen gewoon nog door knallen.

respecteer de vlaggen je zou het zelf ook fijn vinden als je een poging had gedaan om van de grindbak een japans rots tuintje te maken dat de rest rustiger ging rijden en dat het medische team veilig zijn werk kan doen.
 
Helemaal mee eens!

En de 60 vlag zouden ze af moeten schaffen vind ik. Veel mensen hebben er lak aan en het begin van code 60 kan hele gevaarlijke situaties opleveren. Mensen die vertragen naar 60 en anderen die de vlag missen.. Best is rood vlaggen vind ik ipv de 60 vlag.
 
Eens met Hans.

Maar het afschaffen van de code 60 vlag lijkt mij geen goed idee .
Ik denk dat er dan teveel tijd in herstarts gaat zitten wat weer ten koste gaat van de totale rijtijd op zo'n dag en die is al niet bijster veel..

Wel pleit ik voor betere controle op het naleven van de 60km regel en dan vooral controle op de onderlinge afstand ten tijde van de 60 vlag.
Bijna altijd maak ik mee dat tijdens een code 60 de achterliggers inlopen en zo weer aansluiting vinden terwijl je net een paar rondes je best hebt gedaan om uit te lopen.

Blijft natuurlijk moeilijk controleren...
 
Eens!

De controle op het naleven van de gele vlag gebeurt volgensmij niet. Terwijl dit wel kan middels de sectortijden.

De 60 vlag afschaffen/aanpassen zou ik ook niet erg vinden. Op de meeste motoren zit een afwijkende vertanding of helemaal geen snelheidsmeter waardoor de rijder toch al niet weet hoe hard ie rijd.

Maak bij code 60 van de 1e rijder een soort safetycar. En een nieuwe rollende start als de gevaarlijke situatie is opgelost en het hele veld is aangesloten. Dan is er ook geen voordeel voor rijders die hard rijden tijdens de code 60 en kan er toch doorgeraced worden.
 
Laatst bewerkt:
Eens!

De controle op het naleven van de gele vlag gebeurt volgensmij niet. Terwijl dit wel kan middels de sectortijden.

De 60 vlag afschaffen/aanpassen zou ik ook niet erg vinden. Op de meeste motoren zit een afwijkende vertanding of helemaal geen snelheidsmeter waardoor de rijder toch al niet weet hoe hard ie rijd.

Maak bij code 60 van de 1e rijder een soort safetycar. En een nieuwe rollende start als de gevaarlijke situatie is opgelost en het hele veld is aangesloten. Dan is er ook geen voordeel voor rijders die hard rijden tijdens de code 60 en kan er toch doorgeraced worden.

In de pitstraat gok je dus ook maar wat? Kwestie van 1 keer kijken wat je afwijking is met GPS oid. Zo moeilijk is dit ook weer niet.

En dan is er nog steeds voordeel voor de rijders achter je want had je een gat van 10 sec is dit weg!
 
Nou rijd ik tegenwoordig geen "dagen" meer maar hoe moet een willekeurige rijder een "60" vlag kunnen/gaan interpreteren als 'ie op een circuit niet eens met een "normale" teller mág rijden?

Óf mag ik dan met "60" op de toerenteller rijden en dus.....
 
Laatst bewerkt:
Juist, wat bedoel je? Er is geen reglement die zegt dat je niet met een snelheidsmeter mag rijden. Als je teller niet meer klopt door gewijzigde verhoudingen is dat jouw probleem. Mijn laptimer kan ik met 1 druk switchen naar een snelheidsindicator. Werkt prima.

En dan zijn we met de medical car onderweg naar een melding in de Duikersloot, rijden we zelf 140 op de Veenslang, worden we links en rechts voorbijgereden....
Dit is wel een moeilijk punt. Andersom, rij je 60 km/h, zonder spiegels met oordoppen in komt er ineens een groot voertuig met 80 km/h verschil langs je. Dat is natuurlijk ook niet fijn. Maar ik denk dat iedereen het belang wel begrijpt dat hulpverlener asap naar de plek van het ongeval moeten kunnen.
 
als je problemen hebt om te zien wat nu 60 km/u is op de motor , kijk gewoon naar de afstand naar je voorligger en laat deze niet kleiner worden , hij was al sneller waarschijnlijk dus laat hem lekker gaan, een hoop hebben een pitlimiter erop zitten , zet die aan en je hebt 60 km/u , voor de rest is het niet zo moeilijk om via race control te controleren wie echt te hard heeft gereden > 65km/u ( die ronde tijd is te berekenen ) en dan 30 sec straf aan je broek plus een waarschuwing :]
 
Eens met Hans.

Maar het afschaffen van de code 60 vlag lijkt mij geen goed idee .
Ik denk dat er dan teveel tijd in herstarts gaat zitten wat weer ten koste gaat van de totale rijtijd op zo'n dag en die is al niet bijster veel..

Wel pleit ik voor betere controle op het naleven van de 60km regel en dan vooral controle op de onderlinge afstand ten tijde van de 60 vlag.
Bijna altijd maak ik mee dat tijdens een code 60 de achterliggers inlopen en zo weer aansluiting vinden terwijl je net een paar rondes je best hebt gedaan om uit te lopen.

Blijft natuurlijk moeilijk controleren...

Volledig mee eens, controleren op sectortijden en dan ook met name de verschillen tussen de rijders!

Heb je geen goede km teller dan moet je nog rustiger rijden of hopen dat de rijder voor je een goede teller heeft en de afstand geljk houden.
 
Juist, wat bedoel je? Er is geen reglement die zegt dat je niet met een snelheidsmeter mag rijden. Als je teller niet meer klopt door gewijzigde verhoudingen is dat jouw probleem. Mijn laptimer kan ik met 1 druk switchen naar een snelheidsindicator. Werkt prima.Dit is wel een moeilijk punt. Andersom, rij je 60 km/h, zonder spiegels met oordoppen in komt er ineens een groot voertuig met 80 km/h verschil langs je. Dat is natuurlijk ook niet fijn. Maar ik denk dat iedereen het belang wel begrijpt dat hulpverlener asap naar de plek van het ongeval moeten kunnen.

1e punt :^ Zou niet waar waar je niet met een normale teller mág rijden?

2e punt daar hebben ze die mooie witte vlag voor dan weet je dat er een voertuig in het baanvak zit ;)
 
er zijn er een hoop die echt schijt aan de vlaggen hebben.........gewoon inhalen onder geel en inderdaad code 60 is een ramp !! Er zijn er bij die komen je voorbij fluiten ....en 2 bochten verder hebben ze in de gaten dat ze wel langzaam rijden allemaal
zeer streng op controleren met sancties en anders maar afschaffen de code 60 Dan maar in de pitstraat wachten :(
 
er zijn er een hoop die echt schijt aan de vlaggen hebben.........gewoon inhalen onder geel en inderdaad code 60 is een ramp !! Er zijn er bij die komen je voorbij fluiten ....en 2 bochten verder hebben ze in de gaten dat ze wel langzaam rijden allemaal
zeer streng op controleren met sancties en anders maar afschaffen de code 60 Dan maar in de pitstraat wachten :(

Vandaag met de endurance ook... op de baan rijden ze 70 in de pitstraat (olie spoor op rechte stuk dus werden via de pitstraat geleid) en daar dan 50 rijden want daar word scherp gecontroleerd... Pitstraat uit ging er 1 voor me nog ff uitgebreid het gripspoor ernaast op de baan bekijken om dan ineens weer het gas erop te zetten |(
 
Juist, wat bedoel je? Er is geen reglement die zegt dat je niet met een snelheidsmeter mag rijden. Als je teller niet meer klopt door gewijzigde verhoudingen is dat jouw probleem. Mijn laptimer kan ik met 1 druk switchen naar een snelheidsindicator. Werkt prima.
Dit is wel een moeilijk punt. Andersom, rij je 60 km/h, zonder spiegels met oordoppen in komt er ineens een groot voertuig met 80 km/h verschil langs je. Dat is natuurlijk ook niet fijn
. Maar ik denk dat iedereen het belang wel begrijpt dat hulpverlener asap naar de plek van het ongeval moeten kunnen.
dat is wel iets wat je kan verwachten onder een code 60 vlag dus om daar nou van te schrikken is een beetje raar.
 
Blijft natuurlijk moeilijk controleren...


Transponder en rondetijden zeggen dan genoeg, de controle is heel makkelijk. er is altijd mogelijk te meten hoeveel sec een rondje duurt met 60 kmu, onderlinge afstanden zouden ook zichtbaar moeten zijn met bijvoorbeeld sectoren.
 
juist code geel is gevaarlijk, Sommige gaan abrupt van het gas af, anderen hebben er maling aan, en word ook vooraf verteld aan vrij rijden dag , ga niet van het gas af, maar wees voorbereid dat er wat gaande is.
 
juist code geel is gevaarlijk, Sommige gaan abrupt van het gas af, anderen hebben er maling aan, en word ook vooraf verteld aan vrij rijden dag , ga niet van het gas af, maar wees voorbereid dat er wat gaande is.
Bij code geel vaart verminderen want er kan wat op de baan liggen en voor de veiligheid van de baco's en eventueel gevallen coureur.
 
ja vaart minderen maar er zijn er ook bij die meteen gaan remmen.
gewoon verder op 80% en het gas afrollen ipv remmen, dit zou voldoende moeten zijn bij geel
 
Dit is wel een moeilijk punt. Andersom, rij je 60 km/h, zonder spiegels met oordoppen in komt er ineens een groot voertuig met 80 km/h verschil langs je. Dat is natuurlijk ook niet fijn. Maar ik denk dat iedereen het belang wel begrijpt dat hulpverlener asap naar de plek van het ongeval moeten kunnen.
Je mag er gerust vanuit gaan, dat de chauffeurs van de medical cars echt wel een potje kunnen sturen, en hun verantwoordelijkheden kennen ten opzichte van de rijders.
Ze gaan echt niet als een blind paard inhalen hoor.Als een ongeval dusdanig ernstig is, dat we er met zeer hoge spoed heen moeten krijg je echt een code rood, in het belang van iedereen.
Dit wordt echt goed gecommuniceerd tussen de postleiders en race-control. Die onvolprezen postleiders zijn stuk voor stuk ervaren mensen, die een situatie best goed kunnen inschatten.
 
ja vaart minderen maar er zijn er ook bij die meteen gaan remmen.
gewoon verder op 80% en het gas afrollen ipv remmen, dit zou voldoende moeten zijn bij geel

Heb het volgende bij CRT geleerd
Gele vlag gezwaaid
direkt gevaar op of vlak naast de baan, kans op rescuevoertuig op of naast de baan, echt duidelijk snelheid minderen, rechtop zitten, klaar zijn om te stoppen, inhalen verboden tot het punt waar de groene vlag getoond wordt

Jammer dat niet elke organisatie dezelfde regels hanteert voor de vlaggen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie sanctie voor coureur is dagje meelopen op een baanpost :Y kan die ervaren hoe het is om in een grindbak te werken ter wel collega's coureurs voorbij knallen.
Loop al meer dan 10 jaar daar brommers en coureurs uit de gripbak te rapen en je maakt wat mee :X
Van mij mogen ze ook na afloop de bak aan harken,want sommige kunnen er een bende van maken :P Maar laten we met z'n alle respect voor elkaar hebben want zonder elkaar kunnen we de hobby niet uitvoeren.
er zijn er een hoop die echt schijt aan de vlaggen hebben.........gewoon inhalen onder geel en inderdaad code 60 is een ramp !! Er zijn er bij die komen je voorbij fluiten ....en 2 bochten verder hebben ze in de gaten dat ze wel langzaam rijden allemaal
zeer streng op controleren met sancties en anders maar afschaffen de code 60 Dan maar in de pitstraat wachten :(
 
Ga er met zijn allen vanuit dat de mensen die langs de baan staan motorsportliefhebbers zijn, anders ga je niet voor een vergoeding van 12 euro per dag in weer en wind proberen de boel zo goed en veilig mogelijk te maken.
Ja, inderdaad, 12 euro per dag, plus een lunchpakket, en somt een warme hap.
En dan dagen van soms 10 uur....
Medische dienst heeft niets te klagen hoor, onze vergoeding is beter, en we komen pas in actie als er iets misgaat. We zitten lekker in het medisch centrum tot ze ons nodig hebben.
Dan doen we ons best om het een zo goed mogelijke afloop te laten hebben.
Ik denk met name aan de mensen in het oranje en groen, die de bak in gaan, direkt na de klapper, als er nog volop gereden wordt.
Neem van me aan, het is niet de beste plek om te zijn als er nog mensen zijn die met 200+ OP 15 meter langs je heen blazen.....
 
ik ben ook zeker blij met de baco's en zonder hun zouden we echt onze hobby niet kunnen uitvoeren. persoonlijk vind ik dan ook dat naleving van de vlaggen en de daarbij afgesproken reacties geel = gas minderen (80%) en door rijden en bij groen weer knallen, rood = echt van het gas af sessie is voorbij meteen naar binnen ( meestal zie je dan rijders hun hand op steken en echt vaart minderen, tempo 50%)strenger gecontroleerd mag worden met duidelijke sancties

ik denk dat de grootste overtredingen zijn bij de code 60 vlag er zullen collega rijders bij zijn die dan een mogelijkheid zien om het gat dicht te rijden of zelfs mensen nog in te halen. nu is het als rijder ook natuurlijk wel zo dat als je de hele tijd 200+ aan het rijden bent en je gaat dus van het gas af ivm vlaggen dat het langzaam lijkt maar dit zal door de baco toch heel anders beleefd worden want ja van 200 naar 160 is voor de rijder een groot verschil maar langs de kant denk je nog steeds .... tering !!

hopelijk blijft de code60 vlag bestaan want anders gaan we weer terug naar veel rode vlaggen
en dat wil niemand

:] :W
 
Regels van de vlaggen wordt niet bepaald door de organisaties maar door het circuit. Organisaties moeten het wel goed uitleggen.
Dit klopt tot op zekere hoogte.
Bij de Dorna worden er andere signalen gehanteerd dan bij nationale evenementen,
en bij de BSB is het weer anders.
Vandaag dat over 3 weken er ook Britse marshalls meekomen die vlaggen bij de BSB races,
terwijl onze Baco's de Nederlandse races vlaggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan