Vliegjes op pak.. Hoe er afhalen?

Tynos

Die hard MF'er
10 nov 2002
628
0
Oudewater
Ik heb al even gezocht mbv de zoekfunctie maar ik kon hier niet echt een antwoord op vinden:
"Hoe haal ik vliegjes (en overblijfselen) het beste van mijn leren pak af?".

Helm en motor vind ik geen probleem, kost weinig moeite eigenlijk.
Mn pak heb ik nog niet echt geprobeerd, maar ik denk dat het met een sponsje toch wat lastiger wordt. Iemand goede adviezen? Ik zit namelijk iedere keer helemaal onder tegenwoordig!

gewoon door de wasstraat lopen .........(natuurlijk zonder hotwax).... :)

Een goeie regenrit. Is me opgevallen dat je die krengen er bijna niet af krijgt met een doekje en product, maar dat ze na een regenbui er gewoon afgaan (op een helm dan) :?

Andere tip is er gewoon mee onder de douche gaan staan, en dan een beetje zeep erbij.

Laatst bewerkt:
geen zeep, daarmee was je de olie/vet in et leer uit. Hierdoor droogt et uit en kan et gaan scheuren. Als je leer wilt wassen, doe dat dan alleen met water/speciale leer reineger die de olien niet uit et leer haalt.

En na je leer schoongemaakt hebt, altijd na vetten, of behandelen met speciaal leerspul.

geen zeep, daarmee was je de olie/vet in et leer uit. Hierdoor droogt et uit en kan et gaan scheuren. Als je leer wilt wassen, doe dat dan alleen met water/speciale leer reineger die de olien niet uit et leer haalt.

En na je leer schoongemaakt hebt, altijd na vetten, of behandelen met speciaal leerspul.

Oke thanx voor de tip! Ik heb een potje leervet staan dus dat gaat helemaal goed komen!
Natuurlijk ook anderen bedankt voor de tips!

Gewoon een busje leerzeep halen bij een winkel waar ze paardenspullen verkopen 8-) (Hebben daar veel lederen spullen) en tis ook nogeens veel goedkoper dan bij een leerspeciaalzaak.

Op een sponsje doen en goed inwrijven, daarna met een schoon nat sponsje het pak
afnemen en goed laten drogen en nabehandelen met leervet. Gaat perfect.

Gewoon een busje leerzeep halen bij een winkel waar ze paardenspullen verkopen 8-) (Hebben daar veel lederen spullen) en tis ook nogeens veel goedkoper dan bij een leerspeciaalzaak.

Op een sponsje doen en goed inwrijven, daarna met een schoon nat sponsje het pak
afnemen en goed laten drogen en nabehandelen met leervet. Gaat perfect.

weet alleen niet waar er een paardenwinkel is.....ken er geen een in Haarlem in iig. Maar wel goede tip ....ga het uitzoeken

Op een ander forum kreeg ik de tip om m'n leren pak niet opnieuw in te vetten, omdat vet in de poriën gaat zitten waardoor ze dicht gaan zitten. Ook trekt het vuil aan en alles bij elkaar gaat je pak sneller slijten.

De oplossing die hier gegeven werd was met een sopje van warm water en groene zeep je pak reinigen, laten drogen en dan ledermelk gebruiken zodat het weer soepel wordt. Die persoon had deze oplossing rechtstreeks van een fabrikant die motorpakken maakt.

Ik ga nu een beetje twijfelen wat de beste methode is :?

Gewoon met water schoonmaken. M`n opa en oma hebben hun hele leven gewerkt met leer, klassiek auto`s bekleden etc. Zij zeiden altijd met water en niet altijd invetten. Leer heeft af en toe water nodig of zoiets, vraag me niet hoe maar het werkt idd.

s4s

Aflikken..

Ik gebruik speciaal lederspul, houdt het leer ook lekker soepel

Zadelzeep van Stübben.
Reinigt en zorgt ervoor dat het leer verzorgt wordt, dus je leer droogt niet uit maar wordt er lekker soepel van..........
Dat is HET voor mij ;)

Te koop in een ruitersportzaak.

huh?
dat klinkt op zich wel goed... leermelk...nooit van gehoord alleen...

Even wat gegoogled op ledermelk:

Ledermelk is speciaal ontwikkeld voor het reinigen en het beschermen van leer tegen vocht en heeft een diep verzorgende werking. Ledermelk:

- geeft het leer een mooie glans
- is stof- en vuilwerend
- voorkomt uitdroging
- is zuinig in gebruik

Van het Porsche forum (sorry 8-) ):

"1. een zacht vochtig sponsje met zo'n ossegalstick in smeren, en dan even boenen je zal zien het vuil vliegt eraf, afnemen met een nat doekje
Na het schoonmaken moet je is het water in je emmertje zien.

2. even laten drogen en insmeren met een naturel ledermelk, die je bij iedere interieur zaak kunt kopen.

Het ziet er schoonmoederachtig uit maar je zal het effect zien, omdat je met die ossegalzeep de nerven echt schoonkrijgt ipv dichtsmeren met allerlei middeltjes, het vuil blijft erin en je leer gaat op den duur scheuren.
Je leer word er weer lekker strak van."

Voor schoonmaken is iig een sopje naturel (groene) zeep geschikt, dat ben ik op meerdere fora tegengekomen. Niet door en door nat maken!

Iemand nog meer tips?

gewoon met de zeep die ik bij mijn pak heb gekregen. Daarna even de conditioner erin wrijven en mijn pakkie is weer mooi schoon.

dat spul is ook wel los te koop bij de motorzaak.

Head & Shoulders...

Witte spikkels, zwarte spikkels... allemaal één koek... O-)

Terug
Bovenaan Onderaan