vliegtuig-benzine

niko gee

Rookie
2 sep 2006
4
0
rotterdam
Een kennis was sportvlieger en heeft nu nog een grote jerrycan met vliegtuigbenzine staan.
Superbenzine, met lood, octaan 98 (dacht hij).
Loodvrije superbenzine98 verkoopt men in Nederland pas sinds medio 1989.
Betekent dit dan, dat ik mijn Honda GL650D (1983) de komende tijd goedkoop kan laten rijden op dit spul?
 
Als dit echte vliegtuig benzine is dan is het zogenaamde AVgas en dit is loodhoudende benzine met een octaangetal van ruim boven de 100.
Deze brandstof veroudert ook vrijwel niet en is nog steeds te koop op de diverse vliegvelden.

Dit kun je dan beter in een verhouding van 1 op 3 mengen met gewone brandstof.
 
O
Hoezo mengen? Van dat hoge octaangetal gaat je motor echt niet stuk hoor.



Dat betwijfel ik.
Hij loopt er iig wel langzamer op.
avgas 100 LL (licht blauw van kleur) is de meest gebruikte (in kleine 2/4 seaters zoals een cesna) en verkochte op vliegveldjes en die reduceert als bijgevolg de verbrandingssnelheid aanzienlijk en daardoor zou eigenlijk de ontsteking veel vroeger moeten, als je op 100% gaat rijden en je ontsteking niet aanpast rijd je dus met een veel te late ontsteking.
Hij staat dan dus nog te branden terwijl de uitlaatklep al open gaat.

AVgas is bedacht om 2 problemen op te lossen; het hogere loodgehalte moet de kleppen beschermen en detonatie voorkomen maar de 2e en veel belangrijkere reden is dat vliegtuigen last van vapor-lock kunt krijgen door de lagere luchtdruk op vlieghoogte.

Die mooie eigenschap die vapor-lock tegengaat heeft uiteraard geen waarde in een gewone motor terwijl je wel de nadelen krijgt van een lagere verbrandingssnelheid en vooral een moeilijker verdampen van de brandstof, dat moeilijker verdampen zorgt er voor dat tijdens compressie niet alle brandstof verdampt, daardoor zijn er in het heet gecomprimeerde dampmengsel nog steeds grote druppels aanwezig en die reduceren de verbrandingssnelheid, de benzine loopt onverbrand en onverdampt bijna uit je uitlaat terwijl de motor zelf gruwelijk arm staat.
AVgas is vooral van een veel hogere en zuiverder kwaliteit dan gewone auto benzine, het word gemaakt van andere ingredienten (alkylaat) dan autobenzine en wat kwaliteit betreft vergelijkbaar met Aspen benzine en dus ook heel lang houdbaar.

Ik gok dat 100% uiteindelijk zelfs motorschade kan geven.
1/3 bijmengen is een goede middenweg, vroegah, toen het nog mocht van de FIM werd in veel racemotoren 1/3 tot 1/2 bijgemengd zodat de compressie wat omhoog kon zonder dat je al te veel last had van de veel tragere verbranding.
Het was iig algemeen bekend dat bij meer dan 50% bijmengen de voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen, de motor gaat ondanks dat je een veel hogere compressie kunt toepassen uiteindelijk minder vermogen leveren.
 
Laatst bewerkt:
Mengen met die goedkope blue one meuk benzine. Compenseert die extra ethanol het teveel aan lood weer een beetje. ;)

Laatst was er een interessante documentaire over lood in benzine op NGC. Kwam er op neer dat het eigenlijk al jaren bekend was dat het super giftig is voor mensen maar dat de loodindustrie dat jarenlang met "wetenschappelijk" bewijs heeft ontkend.

Vreemd dat dit in vliegtuigen nog wel gebruikt mag worden.

ah gevonden: http://channel.nationalgeographic.com/cosmos-a-spacetime-odyssey/videos/a-grave-threat/
 
Laatst bewerkt:
En vrijwel alle conventionele vliegtuig motoren hebben 2 bougies per cilinder en een dubbele ontsteking. Ook om ervoor te zorgen dat dus alle brandstof wel ontstoken wordt
 
Lood in benzine. :N

Persistent en giftig als de pest. Veel meer dan wat er verder uit een uitlaat komt.
Inderdaad verschrikkelijk hoe er zo lang lood is gebruikt tegen beter weten in. In armere landen gebeurt het nog steeds helaas.
 
Laatst bewerkt:
Mengen met die goedkope blue one meuk benzine. Compenseert die extra ethanol het teveel aan lood weer een beetje.

Sinds jaar en dag moet er al verplicht minimaal 5% ethanol in Euro95 zitten.

Iedereen die zo fel tegen ethanol is, geen Euro95 meer tanken dan..

Er worden aardig wat termen bij brandstof door elkaar gegooid, de verkorte 'cursus':

Ethanol heeft een hoog octaangetal en bevat geen octaan, het octaangehalte is 0.


Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de compressieverhouding van een motor kan zijn, en hoe hoger het rendement van de motor, en daardoor een lager brandstofverbruik. Het octaangetal zegt niets over het energiegehalte.
Ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine maar een lagere energie-inhoud.


;)
 
Laatst bewerkt:
Lood in benzine.

En jij gelooft werkelijk dat de chemische vervangingen die er nu toegevoegd moeten worden om de klopvastheid eigenschappen van de troep die ze tegenwoordig als benzine durven te verkopen wel gezond zijn of minder schadelijk zijn voor de mensheid? |(

Dream on. })

Vroeger kon je gewoon je handen met benzine schoon maken zonder dat ze helemaal ontvet werden en wit uitsloegen. Probeer dat maar eens met die moderne tinnuf zooi. Die toevoegingen zijn allemaal stuk voor stuk zwaar kankerverwekkend :(

Maar ja tis maar wat je jezelf wijs laat maken. _O- })
 
O


AVgas is bedacht om 2 problemen op te lossen; het hogere loodgehalte moet de kleppen beschermen en detonatie voorkomen maar de 2e en veel belangrijkere reden is dat vliegtuigen last van vapor-lock kunt krijgen door de lagere luchtdruk op vlieghoogte.
Dat is een mythe die de benzinemaatschappijen in leven houden.
Lood is toegevoegd om de klopvastheid omhoog te brengen. Toen in de jaren '30 de compressie omhoog ging kregen Otto motoren last van pingelen. De benzinefabrikanten gingen lood toevoegen om voorontsteking/ pingelen tegen te gaan.
Dat je daardoor geen harder materiaal nodig had voor kleppen en zittingen was bijkomstigheid, geen oorzaak.
 
Sinds jaar en dag moet er al verplicht minimaal 5% ethanol in Euro95 zitten.

Iedereen die zo fel tegen ethanol is, geen Euro95 meer tanken dan..

Er worden aardig wat termen bij brandstof door elkaar gegooid, de verkorte 'cursus':

Ethanol heeft een hoog octaangetal en bevat geen octaan, het octaangehalte is 0.


Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de compressieverhouding van een motor kan zijn, en hoe hoger het rendement van de motor, en daardoor een lager brandstofverbruik. Het octaangetal zegt niets over het energiegehalte.
Ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine maar een lagere energie-inhoud.


;)

Even de niet relevante opmerkingen over octaangetal etc aside, er zit inderdaad 5% ethanol in EURO95. BlueOne on the other hand bevat 15% ethanol, huilen met de pet op dus.
 
Even de niet relevante opmerkingen over octaangetal etc aside, er zit inderdaad 5% ethanol in EURO95. BlueOne on the other hand bevat 15% ethanol, huilen met de pet op dus.

Wat is er mis met ethanol? Het kan zelfs op verschillende manieren (droog/nat) geïmplementeerd in benzine zitten.

Ook euro95 kan zo maar 10% ethanol bevatten idd. Het is minimaal 5% ethanol wat er in MOET zitten.

Overigens zit er 10% 'natte' ethanol in Blue One 95. En geen 15%. Met andere woorden in normale Euro95 kan zo maar eens net zoveel ethanol als in Blue One 95 zitten.

;)
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft meer met veiligheid te maken.
Inderdaad, veiligheid. Ontsteking van een (zuiger-) vliegmotor werkt hetzelfde als bij een bromfiets. Werkt onafhankelijk van de accu. Accu leeg, geen spanning, bougies blijven vonken ivm werking op magneetspoelen. Bovenste bougies van elke cilinder zitten op een magneetspoel en de onderste bougies op een andere magneetspoel. Mocht er een spoel de geest geven, blijven de andere bougies toch vonken. Wel volgt er dan een drop in rpm, wat tevens een indicatie is dat er iets mis is met de ontsteking.

In dat geval maak je relaxed een voorzorglanding en niet, zoals de media het vaak noemt, een noodlanding.
 
Een kennis was sportvlieger en heeft nu nog een grote jerrycan met vliegtuigbenzine staan.
Superbenzine, met lood, octaan 98 (dacht hij).
Loodvrije superbenzine98 verkoopt men in Nederland pas sinds medio 1989.
Betekent dit dan, dat ik mijn Honda GL650D (1983) de komende tijd goedkoop kan laten rijden op dit spul?

Lood in je benzine sloopt je katalysator, maar die zal er bij jou niet opzitten :)
 
Wat is er mis met ethanol? Het kan zelfs op verschillende manieren (droog/nat) geïmplementeerd in benzine zitten.

Ook euro95 kan zo maar 10% ethanol bevatten idd. Het is minimaal 5% ethanol wat er in MOET zitten.

Overigens zit er 10% 'natte' ethanol in Blue One 95. En geen 15%. Met andere woorden in normale Euro95 kan zo maar eens net zoveel ethanol als in Blue One 95 zitten.

;)

Met ethanol zelf is niks mis maar het hoort niet in benzine thuis. Het heeft een lagere calorische waarde en bevat zelfs een klein deel water. Verder is het corrosief, vinden pakkingen en leidingen van oudere auto's/motoren niet fijn.

Moderne voertuigen kunnen er goed tegen maar de wat oudere modellen niet. Doordat het van zichzelf al water bevat en ook hygroscopisch is krijg je bij langere tijd stilstand (oldtimers die niet veel rijden en vaak ook een metalen tank hebben) een laag water onder in de tank.


Verde bevat Euro95 in NL maximaal 5% ethanol. Anders heet het Euro95E10. Hier heet dat nu dus onder andere BlueOne. In Frankrijk en Duitsland wel veel als E10 te koop. In Duitsland komen ze het echter aan de straatstenen niet kwijt nadat een paar keer in de krant heeft gestaan dat het slecht voor je auto is.

Blue One bevatte 15% ethanol maar sinds 1 januari van dit jaar mag dat maximaal 10% zijn. (bron: Home - Blue One 95 )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan