vliegtuig-benzine

niko gee

Rookie
2 sep 2006
4
0
rotterdam
Een kennis was sportvlieger en heeft nu nog een grote jerrycan met vliegtuigbenzine staan.
Superbenzine, met lood, octaan 98 (dacht hij).
Loodvrije superbenzine98 verkoopt men in Nederland pas sinds medio 1989.
Betekent dit dan, dat ik mijn Honda GL650D (1983) de komende tijd goedkoop kan laten rijden op dit spul?
 
En jij gelooft werkelijk dat de chemische vervangingen die er nu toegevoegd moeten worden om de klopvastheid eigenschappen van de troep die ze tegenwoordig als benzine durven te verkopen wel gezond zijn of minder schadelijk zijn voor de mensheid? |(

Dream on. })

Vroeger kon je gewoon je handen met benzine schoon maken zonder dat ze helemaal ontvet werden en wit uitsloegen. Probeer dat maar eens met die moderne tinnuf zooi. Die toevoegingen zijn allemaal stuk voor stuk zwaar kankerverwekkend :(

Maar ja tis maar wat je jezelf wijs laat maken. _O- })

:^
 
Vergeleken met lood? En zeker de hoeveelheid ervan die in benzine zat? Ja.
De hoeveelheid lood die in het milieu terecht kwam is vele malen schadelijker dan de stoffen die met huidige benzine in het milieu komen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met ethanol? Het kan zelfs op verschillende manieren (droog/nat) geïmplementeerd in benzine zitten.

Ook euro95 kan zo maar 10% ethanol bevatten idd. Het is minimaal 5% ethanol wat er in MOET zitten.

Overigens zit er 10% 'natte' ethanol in Blue One 95. En geen 15%. Met andere woorden in normale Euro95 kan zo maar eens net zoveel ethanol als in Blue One 95 zitten.

;)
Brazilië rijdt al jaren op ethanol. Hoor je verders niks over.

En nagenoeg elke stof is kankerverwekkend, en in ieder geval giftig.
 
ODat betwijfel ik.
Hij loopt er iig wel langzamer op.
avgas 100 LL (licht blauw van kleur) is de meest gebruikte (in kleine 2/4 seaters zoals een cesna) en verkochte op vliegveldjes en die reduceert als bijgevolg de verbrandingssnelheid aanzienlijk en daardoor zou eigenlijk de ontsteking veel vroeger moeten, als je op 100% gaat rijden en je ontsteking niet aanpast rijd je dus met een veel te late ontsteking.
Hij staat dan dus nog te branden terwijl de uitlaatklep al open gaat.

AVgas is bedacht om 2 problemen op te lossen; het hogere loodgehalte moet de kleppen beschermen en detonatie voorkomen maar de 2e en veel belangrijkere reden is dat vliegtuigen last van vapor-lock kunt krijgen door de lagere luchtdruk op vlieghoogte.

Die mooie eigenschap die vapor-lock tegengaat heeft uiteraard geen waarde in een gewone motor terwijl je wel de nadelen krijgt van een lagere verbrandingssnelheid en vooral een moeilijker verdampen van de brandstof, dat moeilijker verdampen zorgt er voor dat tijdens compressie niet alle brandstof verdampt, daardoor zijn er in het heet gecomprimeerde dampmengsel nog steeds grote druppels aanwezig en die reduceren de verbrandingssnelheid, de benzine loopt onverbrand en onverdampt bijna uit je uitlaat terwijl de motor zelf gruwelijk arm staat.
AVgas is vooral van een veel hogere en zuiverder kwaliteit dan gewone auto benzine, het word gemaakt van andere ingredienten (alkylaat) dan autobenzine en wat kwaliteit betreft vergelijkbaar met Aspen benzine en dus ook heel lang houdbaar.

Ik gok dat 100% uiteindelijk zelfs motorschade kan geven.
1/3 bijmengen is een goede middenweg, vroegah, toen het nog mocht van de FIM werd in veel racemotoren 1/3 tot 1/2 bijgemengd zodat de compressie wat omhoog kon zonder dat je al te veel last had van de veel tragere verbranding.
Het was iig algemeen bekend dat bij meer dan 50% bijmengen de voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen, de motor gaat ondanks dat je een veel hogere compressie kunt toepassen uiteindelijk minder vermogen leveren.


Kleine toevoeging, door de lagere luchtdruk daarboven verdampt de brandstof op dat moment dan weer wel beter en sneller, dus als je met je motor op laten we zeggen 4000 meter zou kunnen rijden... mja ze noemen het niet voor niets "vliegmachien" (vlaamse r1 referentie voor niet motorrijders).
 
Klopt. Het zit ook overal in... wordt gebruikt bij de bereiding van veel voedsel, maar ook dingen als industriële schoonmaakmiddelen en bijvoorbeeld de productie van pesticiden... Ik hoorde dat het zelfs wordt toegevoegd aan drinkwater...
 
Ethanol is niets mis mee, nogmaals het hangt er vanaf hoe het geïmplementeerd in een brandstof zit. Euro95 is een hele verzameling van koolwaterstoffen. Normaal tussen de 4 en 12 verschillende.

Als je brandstof uiteen valt heeft dat niets te maken met ethanol maar met de samenstelling van de normale aanwezige stoffen.

Blue One 95 is mij erg goed bekend. Daarop meerdere voertuigen af laten stellen (JD Engineering). Ze lopen er zelfs zuiniger en rustiger op bij koude start. Na circa 250.000km is er zelfs geen interne verontreiniging waar te nemen bij TSI motoren viel mij op. Terwijl dat bij Euro95 wel het geval was.
 
Laatst bewerkt:
Ethanol is niets mis mee, nogmaals het hangt er vanaf hoe het geïmplementeerd in een brandstof zit.
Ik drink het zelfs :Y
Geïmplementeerd in de weekend-brandstof. Wordt verkocht onder de merknaam 'Jupiler" *O*

;)
Euro95 is een hele verzameling van koolwaterstoffen. Normaal tussen de 4 en 12 verschillende.

Als je brandstof uiteen valt heeft dat niets te maken met ethanol maar met de samenstelling van de normale aanwezige stoffen.

Blue One 95 is mij erg goed bekend. Daarop meerdere voertuigen af laten stellen (JD Engineering). Ze lopen er zelfs zuiniger en rustiger op bij koude start. Na circa 250.000km is er zelfs geen interne verontreiniging waar te nemen bij TSI motoren viel mij op. Terwijl dat bij Euro95 wel het geval was.
 
Wat een gezever. Lood is heftig giftig, onomstotelijk bewezen. Het is een verschrikkelijk slecht idee geweest om lood in brandstoffen te mikken.

"Lead is a toxic metal that accumulates in the body and is associated with subtle and insidious neurotoxic effects especially at low exposure levels, such as low IQ and antisocial behavior.

It has particularly harmful effects on children.

For the entire US population, during and after the TEL phaseout, the mean blood lead level dropped from 16 μg/dL in 1976 to only 3 μg/dL in 1991."


Dat andere stoffen ook kankerverwekkend zijn is absoluut waar, maar denken dat dat lood in brandstof goed / niet erg maakt is blijk van hersenaantasting door lood.

"Joh maakt toch niet uit, de rest is ook giftig, dus laten we er vooral niks aan doen" _O-

Met die gedachten gang leefden wij nog in grotten en dronken we nog steeds rioolwater, en werden we amper ouder dan 25.


Zelf zou ik deze brandstof dan ook niet gebruiken, vooral om omwonenden en mijzelf dat beetje extra lood te besparen.


(oh nee.. nu komt er weer 'ja dat beetje maakt niet uit' als reactie natuurlijk.. ja.. en dat denken alle mensen met hun lagere IQ door lood, waardoor alle beetjes samen voor nog meer mafketels gaat zorgen)
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan