vliegtuig racen

zwammi

MF'er
17 sep 2003
197
0
yamaland
ooit al eens iemand tegen een (sport)vliegtuig opgetrokken?? er lopen genoeg baantjes evenwijdig aan de startbaan bij een vliegveld e, in belgie althans, heb het een paar keer gedaan, chessna,ulm en dat soort dingen ging zeer gemakkelijk, hoef bijna niet eens aan mijn gas te komen, de volgende, een fouga magister of zo denk ik ging iets moeilijker, maar toch

dus volgende dat ik doe is de f16 :]
 
Ik denk dat je met een beetje motor een sportvliegtuigje inderdaad ver achter je laat. Met een beetje pech (voor die Cessna) is jouw topsnelheid nog hoger dan die van hem!

Idd. appels en peren! :)
 
Heeft Capirossi niet onlangs een keer tegen een straaljager gesport? Schumi iig wel, die bleef hem het eerste stuk wel voor (logisch ook ivm massatraagheid)
 
Je zult het wel niet geloven, maar met een zweefvliegtuig in de lierstart kom je ook wel onder de 4 seconden naar de 100 kph... écht wáár! :) Ik wil wel wedden dat je met zo'n kist er heel wat motoren mee uit kunt trekken, misschien met uitzondering van een R1 ofzo ...

Gewichtsverhouding: eenzitter prestatiezweefvliegtuig 255 kilo, voortgetrokken aan lierkabel met zescylinder lijndiesel, met naar schatting 250 pk. Dat zijn verhoudingen waar ook motoren zich niet voor zouden schamen.
(Een MF'er die 's weekends op de motor naar het zweefvliegveld gaat)

full


En dit is dan ongeveer waar je aan moet denken.
 
Je zult het wel niet geloven, maar met een zweefvliegtuig in de lierstart kom je ook wel onder de 4 seconden naar de 100 kph... écht wáár! :) Ik wil wel wedden dat je met zo'n kist er heel wat motoren mee uit kunt trekken, misschien met uitzondering van een R1 ofzo ...

Gewichtsverhouding: eenzitter prestatiezweefvliegtuig 255 kilo, voortgetrokken aan lierkabel met zescylinder lijndiesel, met naar schatting 250 pk. Dat zijn verhoudingen waar ook motoren zich niet voor zouden schamen.
(Een MF'er die 's weekends op de motor naar het zweefvliegveld gaat)

[foto]
En dit is dan ongeveer waar je aan moet denken.

Die 100km/h dat is 'indicated airspeed' en het starten van een zweefkist gebeurt nog steeds tegen de wind in. Daar gaat daar met 3/ms grondwind dus minstens 10 km/h af. Ik denk dat hier hele volksstammen zitten dat op hun motortje wel voor elkaar krijgen in 4 seconde: zelfs de 25 kW's.
 
Die 100km/h dat is 'indicated airspeed' en het starten van een zweefkist gebeurt nog steeds tegen de wind in. Daar gaat daar met 3/ms grondwind dus minstens 10 km/h af. Ik denk dat hier hele volksstammen zitten dat op hun motortje wel voor elkaar krijgen in 4 seconde: zelfs de 25 kW's.

Gebeurt uiteraard met IAS... Zoveel moet een zweefvlieger ook nog wel weten van zijn instrumenten. ;) Zelfs als je hiervoor corrigeert hebben 25 kW motoren geen pk/kilo verhouding van 1 op 1, iets wat volgens mij belangrijker is bij acceleratie onder de honderd km/u. Als ik uitga van het lege gewicht van een honda CB500 van 173 kilo, en dat afzet tegen 34 pk... dan kom ik nog steeds op een verhouding pk/kg van ongeveer 1 op 5. Daarnaast moet je bij een motor nog enige techniek hanteren, schakelen, enzovoort... Die 4 seconden worden dus bijna nooit gehaald. Bij een lier hoeft dat allemaal niet, die geeft bijna onmiddelijk vol gas. Ik zou het dus nog wel eens willen zien in de praktijk! (Geïnteresseerd in een race? }) )
 
Laatst in topgear gingen ze racen tegen een harrier over het circuit, hoewel de harrier de bochten nogal ruim nam won deze toch.
 
Een Cessna of Piper komt met gemiddeld 65 knopen, ruim 115 km/uur, los van de grond. Kan eerder maar dan ga je forceren.
Daar hebben ze dan wel zowat 100 meter voor nodig en doet dat in ongeveer 20 seconden.
Zelfs een Opel Astra is sneller....

Een motor in zo'n sportvliegtuig heeft ongeveer 160-180 pk op de krukas.

 
Zo'n zweefvliegtuig klimt vrijwel meteen steil omhoog, dan zal het met de voorwaartse snelheid wel meevallen toch? Je zou dus de acceleratie over de horizontale afstand startplaats - afkoppelmoment moeten meten of berekenen.... :?
 
ooit al eens iemand tegen een (sport)vliegtuig opgetrokken?? er lopen genoeg baantjes evenwijdig aan de startbaan bij een vliegveld e, in belgie althans, heb het een paar keer gedaan, chessna,ulm en dat soort dingen ging zeer gemakkelijk, hoef bijna niet eens aan mijn gas te komen, de volgende, een fouga magister of zo denk ik ging iets moeilijker, maar toch

dus volgende dat ik doe is de f16 :]

Een f16 gaat in 10 seconden van 0-300. Een 20 seconden later wordt de 1000 overschreden.
 
Zo'n zweefvliegtuig klimt vrijwel meteen steil omhoog, dan zal het met de voorwaartse snelheid wel meevallen toch? Je zou dus de acceleratie over de horizontale afstand startplaats - afkoppelmoment moeten meten of berekenen.... :?

Klopt. maar de eerste 100 meter horizontale afstand hou je hem toch vrij vlak, vanwege onverhoopte kabelbreuk / et cetera. Iets wat je overigens wel kunt meten, is de snelheid waarmee de kabel wordt ingelierd...
 
Niet vergeten dat die lier al draait voor dat hij aankoppelt.

[off topic]
Hoe bedoel je dat? Heb zelf ooit aan zweefvliegen gedaan, en op het moment dat je zo'n stalen kabel aan het toestel koppelt, wil je echt niet dat die lier gaat draaien en die kabel inhaalt :? Als ie draait wil je helemaal niet in de buurt van die kabel zijn....
[/off topic]

[on topic]
Racen met TGV's is ook wel een uitdaging :)
[/on topic]
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens een F-14 Tomcat, van 0 tot 300 in 1,8 sec !!!! Ha.Ha
Appels en peren
de groeten maar weer...
 
Een F-14 tomcat die gelanceerd wordt vanaf een katapult op een vliegdek schip gaat van 0 naar 295 km/h in minder dan 2 seconden, 2 seconden daarna zit ie op 950 kmh.....geen R1 die daar tegen op kan. dan hebben we het over 3,5-4 G....(gemiddelde R1 rijder weeegt 80 kilo...betekent 280-320 kilo aan de handvatten/steppies/buddy.....)(we hebben het hier over "ground-speed" en niet "Air-Speed")
 
[off topic]
Hoe bedoel je dat? Heb zelf ooit aan zweefvliegen gedaan, en op het moment dat je zo'n stalen kabel aan het toestel koppelt, wil je echt niet dat die lier gaat draaien en die kabel inhaalt :? Als ie draait wil je helemaal niet in de buurt van die kabel zijn....
[/off topic]
Meen dat ie bedoelt dat de diesel al draait en dat er een koppeling zitten tussen lier en diesel. Lijntje zelf heeft ligt al strakjes aan, verder heeft een staal kabel een flinke rek...
 
Terug
Bovenaan Onderaan