Vliegwiel spie brak doormidden, hoe verwijder ik de rest uit de krukas?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk Winsun
  • Type:192F
  • Bouwjaar:2018
  • Kmstand: niet veel
  • Probleem: zie titel
  • Wanneer is het probleem onstaan: Heute
  • Wat is er al aan gedaan: geprut, getikt en gevloekt..
  • 1585061139764.png
Gezien mijn ongeduld en temperament laat ik 't vandaag voor wat het is...
Wellicht het vliegwiel niet hard genoeg vastgedraaid?
(Pas dit bericht aan voor je het plaatst)
 
Laatst bewerkt:
Het is een conische as, dus als je die moer goed vast ropt blijft het echt wel zitten.

Of gewoon even een rupsje op die spie lassen, dan valt hij er nadat het afgekoeld is, zo uit.

Maar Sammie doet nou eenmaal graag moeilijk....
 
Die Chinese 1 pitter heeft denk ik geen toerenteller.

Heel af en toe kom je vliegwielen met aan 1 kant een extra gewicht tegen, maar dat verwacht ik bij deze motor niet.

Ik zou hem gerust zonder spie vast zetten.
 
Tegen emk van z'n generator is t ook niet dus gewoon de krukas versie voor zowel benzine/dieseltjes.
Edit;
Van de andere kant krijgt dat vliegwiel wel elke keer een flinke zwieper bij arbeidsslag, dat is juist gebeurd bij hem, heeft t door de spie heegeslagen. ( Inferieure kwaliteit)
 
Inferieure kwaliteit is het sowieso...

Maar als de conus goed is moet het ook met die grote klappen gewoon blijven zitten.

VW heeft jarenlang hun krukaspoulies zo bevestigd.
 
De restjes lijkengefuseerd te zijn met de tap, zie en voel geen onderscheid.. ik heb nu een klein freesje voor de dremel maar.. krig 't dinge rniet uit en zit - ben ik bang- dieper dan origineel?
Ik denk dat ik deze krukas verprutst heb..

Als een tandarts onder in een kies kan komen met een fraisje kan jij toch wel zo'n spie "amouveren"?
Mogelijk je fraisje nog te groot?
 
Als het niet lukt spul demonteren en op 180graden een nieuwe spiebaan (laten) freisen. Verse spie en juiste montage. Daarna weer gaan met die banaan.
Een spie alleen is er ook niet om de krachten op te vangen. Dit moet echt in combinatie van de juiste aspassing en opsluiting.
 
Ik heb een 2mm freesje maar,ja het klinkt simpel maar zie geen overgang spie/krukas en denk dat ik het weer verprutst heb, vooreerst bouw ik eerst het vorige '13'pk dieselblok weer in, en kijk dan verder..
 
Ik weet niet zeker of 't aan mij ligt, en zou ook niet weten wat ik anders gedaan had kunnen hebben.. Lijkt alsof door het draaien van het zware vliegwiel de spierest is gefuseerd met de krukas.
Een andere spiebed infrezen is wellicht nog een optie, ik zal t.z.t eens rondneuzen..(Dank voor de tip!!) Eerst de enfield weer rijdend maken en genieten, dan komt dit ding later, vb van de winter wel weer..
 
Als het niet lukt spul demonteren en op 180graden een nieuwe spiebaan (laten) freisen. Verse spie en juiste montage. Daarna weer gaan met die banaan.
Een spie alleen is er ook niet om de krachten op te vangen. Dit moet echt in combinatie van de juiste aspassing en opsluiting.
Het verhaal is dus dat ik het spul niet hard genoeg aangedraaid zou hebben..
Het blokkeren van het vliegwiel is een beetje lastig maar heb toch mijn 108 kg. op laten leunen met de ratel..

Voordat ik er mee verder ga moet te zien of te bepalen zijn waar de krukas stopt en de spierest begint.. dat zie je nu helemaal niet en ik ga niet in het wilde weg slijpen..
 
Het verhaal is dus dat ik het spul niet hard genoeg aangedraaid zou hebben..
Het blokkeren van het vliegwiel is een beetje lastig maar heb toch mijn 108 kg. op laten leunen met de ratel..

Voordat ik er mee verder ga moet te zien of te bepalen zijn waar de krukas stopt en de spierest begint.. dat zie je nu helemaal niet en ik ga niet in het wilde weg slijpen..
Heb je alles goed ontvet bij montage?
Als er olie/vet op de conische pasvlakken zit maakt het een groot verschil qua klemkracht.
Dat kan ervoor gezorgd hebben dat zelfs met de correcte spanning op de bout alles doordraait bij belasting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan