vliegwiel van oude sachs motor demonteren

willems

Rookie
8 nov 2004
5
0
Herselt
De kabels die van mijn bougie naar de dynamo gaan zijn dus over. En om daar aan te kunne moet eerst het vliegwiel eraf, maar ik krijg het er dus niet echt af :? Moet dit met speciaal gereedschap ofzo? Ik dacht eerst een moer (M30) op de grootste schroefdaad (zie foto's) te zetten en het dan gewoon los te draaien, is dit mss een goede manier?

Hier zijn enkele foto's om het wat te verduidelijken

http://www.smartgroups.com/picvault/25541770.JPG/SV3009574444.JPG
http://www.smartgroups.com/picvault/25541738.JPG/sachs_motor.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er uit alsof het gewoon met een spiebaan op de as zit?
Komt het niet los als je met een kunstof hamer een tik geeft op de as?
Misschien is kruipolie ook geen overbodige luxe gezien de roest.
 
ja idd effe inspuiten of cola eroverheen gooien (niet zo best voor de elektr) maar het is idd een half maan spietje wat daar in ligt. ff het spietje laten schrikken door de bout terug op de as te draaien totdat er genoeg draad in geschroefd zit. Natuurlijk niet tegen het vliegwiel aan draaien, dus losjes. en dan tegelijk proberen aan het vliegwiel te rommelen/trekken en op de moer/as te slaan dan moet ie los komen. er zijn ook poulie trekkertjes voor dit kleine goed, maar als je het goed doet dan heb je dat helemaal niet nodig. als ie ech niet loskomt ook af en toe op het vliegwiel zelf slaan rondom en dr op....rommel maar wat.
 
Typisch een klusje voor de poelietrekker toch?

Wel oppassen dat je die borging niet aan gort trekt, die zal er mss eerst af moeten.

Ik heb nooit aan z'on motor gesleuteld, dus ik weet het niet 100%

 
ja, in die gaten zat schroefdraad, nu enkel nog in 1, wat ze er ooit mee hebben gedaan weet ik niet. Die borgring zit aan dat verroest rond ding vast. en die zit dan nog eens vast op dat klein asje met schroefdraad. Dus je kan het er toch zomaar niet aftrekken dan? Ik heb het al helemaal ingespoten en het komt nog steeds niet los :?
 
maak een rond plaatje van staal en boor daar die zelvde gaatjes in en in het midden een gad met draad
draai boutjes in je vliegwiel in die gaatjes en zet ze vast als je er bij kunt boven en onder het vliegwiel met moertjes dan in het midden een dikke bout indraaien waaraan je een stompe punt hebt geslepen gewoon doordraaien tot vliegwiel loskomt


succes

kijk ff naar de bijlage
heb een tekeningetje gemaakt

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/138427/d173e6940f16fb947898444d5e4faec7 (ideeetje.bmp)​
 
Laatst bewerkt:
maak een rond plaatje van staal en boor daar die zelvde gaatjes in en in het midden een gad met draad
draai boutjes in je vliegwiel in die gaatjes en zet ze vast als je er bij kunt boven en onder het vliegwiel met moertjes dan in het midden een dikke bout indraaien waaraan je een stompe punt hebt geslepen gewoon doordraaien tot vliegwiel loskomt


succes

kijk ff naar de bijlage
heb een tekeningetje gemaakt

Dit zou moeten lukken, wel natuurlijk eerst ff de 2 defecte schroefdraden repareren.
 
Bij brommertjes startte ik hem dan even (kalmpjes) en dan kwam het vliegwiel los en meteen stop want ontsteking weg.

Maar ik weet niet of je machine nog startneiging heeft en het zal wel eng-groot zijn vergeleken bij brommers, dus zwaarder effect.

Maar er waren ook speciale pulley-trekkers met een bout die in het midden op de krukas duwde en klauwtjes die het vliegwiel dan optrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan