Vliegwiel verwijderen van Ducati 851 1989 welk gereedschap ?

DucAnimal

Rookie
19 jun 2009
26
0
Hallo Motorfreaks,


Het gaat om het verwijderen van een vliegwiel van een Ducati 851 van 1989.

Ik vraag me af of een vliegwiel alleen verantwoord verwijderd kan worden met origineel ducati gereedschap ??

Of heeft iemand hier een truc op om dit op een simpele manier met gewoon gereedschap te doen ??

Graag zoveel mogelijk reacties ( tekeningen, afbeeldingen ) want alle tips zijn welkom !!

Vriendelijke motor en racegroet,

DucatiAnimal :]
 
Volgens ducati heb je Tool 88713.0710 nodig om het vliegwiel tegen te houden om zo vervolgens de moer los te kunnen draaien.

Vervelend genoeg heb ik niet zo'n speciale sleutel :(

maar misschien kan het op een andere manier ook goed.

blijf vooral reageren :]
 
Als het vliegwiel gewoon met een grote moer vastzit, net als op de 999 (moer 32 geloof ik), kan je het gewoon met de luchthamer doen. Je kan het vliegwiel dan met de hand tegenhouden. Ook het vastzetten kan je zonder verder bijzonder gereedschap doen(wel een beetje hittebestendige loctite gebruiken). Luchthamer erop en vastrammen die boel.

Heb ik ook zo gedaan bij de 999 afgelopen winter.
 
Goeiedag motorfreaks,

Bedankt voor al jullie reacties :)


Hoop een luchtsleutel te kunnen lenen en dan hopen dat hij los gaat.

Wat bedoel je precies met een gevoerde en ongevoerde plaat Rob ( Troost ) ??

Voor het vastzetten is inderdaad een behoorlijk koppel nodig 137 - 147 Nm wat zou een luchtsleutel halen of toch lock tite ??

Graag blijven reageren alles weten is zo handig :?

Vriendelijke motorgroet,
DucAnimal :]
 
Goeiedag motorfreaks,

Bedankt voor al jullie reacties :)


Hoop een luchtsleutel te kunnen lenen en dan hopen dat hij los gaat.

Wat bedoel je precies met een gevoerde en ongevoerde plaat Rob ( Troost ) ??

Voor het vastzetten is inderdaad een behoorlijk koppel nodig 137 - 147 Nm wat zou een luchtsleutel halen of toch lock tite ??

Graag blijven reageren alles weten is zo handig :?

Vriendelijke motorgroet,
DucAnimal :]

in de koppeling zitten om en om gevoerde en ongevoerde platen.
als je door 2 ongevoerde en een gevoerde plaat 2 gaatjes boor en ze met boutjes aan elkaar zet is de koppeling geblokkeerd, zet je ze daarna vast aan de motor dan is motor geblokkeerd en kan je de moer los draaien (en naderhand weer op moment vast).

hieronder zo'n tool.
full
 
dat is niet eens nodig. je hoeft alleen een arm te maken op de plaat met de binnenvertanding/lippen.
deze larm laat je afsteunen op een stepje of zo en je kan de moer zo losdraaien.

wel als je de moer van de koppelingskern wilt losdraaien, maar niet van het vliegwiel, deze zit gekoppeld aan de koppelingskorf.
de kern zit aan de versnellingsbak.
 
~Hallo Rob en Halflive en andere motorfreaks,

Bedankt voor beide reacties !!

Het gaat in dit geval om het vliegwiel aan de linkerzijde van de 851 als je er op zit.

zal eens kijken of ik een beugel kan maken :Y


Veel motorplezier gewenst ikzelf straks ook weer graag BRRRRRRRRRRRRRRRRRR...... :]

Mtrgrt DucatiAnimal~
 
Vroeger deden we dat gewoon met een schroevendraaier en een hamer. Schroevendraaier achter het vliegwiel, schroevendraaier aandrukken, en dan een paar tikken tegen de krukas. Soms moest je wat harder slaan, maar het vliegwiel kwam altijd los!

En de vliegwielmoer kwam altijd los door een stuk pijp aan de sleutel te zetten en er op te gaan staan. Soms ook een paar tikken met de hamer. Of de brander er op zetten.

Ok, dat was dan een ééncylinder 50cc, maar één of twee cylinders zal toch niet uitmaken? Krukas is krukas, en daar zit er maar één van in.


:+
 
Laatst bewerkt:
\Hallo Rob en Halflive en andere motorfreaks,

Bedankt voor beide reacties !!

Het gaat in dit geval om het vliegwiel aan de linkerzijde van de 851 als je er op zit.

zal eens kijken of ik een beugel kan maken :Y


Veel motorplezier gewenst ikzelf straks ook weer graag BRRRRRRRRRRRRRRRRRR...... :]

Mtrgrt DucatiAnimal\
oh, dat is je dynamo.
waarschijnlijk kan je daar bij de brommerboer nog wel een trekkertje voor kopen.
gewoon zo'n dingetje dat je in het midden schroeft met een boutje er door. de brommerboer verkoopt allerlei soorten, op het aprilia brommertje van mijn zoon zit ook een ducati ontsteking, met zo'n trekkertje.
 
Bedankt allemaal,

Helaas is dit geen brommer en een standaard vliegwiel trekkertje gaat niet werken.

Ik heb hem los gekregen met een Snap On accu boormachine met hamerslag en dop 30 erop.

Dus weer een mogelijkheid erbij :z

succes ermee !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan