Vliegwiel wil niet los

De Highlander

MF veteraan
5 sep 2001
2.460
1
Utrecht
Het vliegwiel van mijn Yamaha DT1 uit 1968 moet los.

Er zit geen schroefdraad in het vliegwiel, dus het moet eigenlijk door middel van twee klauwen die erachter haken.

Wie heeft een trekker die zou kunnen passen, of waar zou ik zo'n ding kunnen kopen. Yamaha-dealer is geen optie.

full
 
Het vliegwiel van mijn Yamaha DT1 uit 1968 moet los.

Er zit geen schroefdraad in het vliegwiel, dus het moet eigenlijk door middel van twee klauwen die erachter haken.

Wie heeft een trekker die zou kunnen passen, of waar zou ik zo'n ding kunnen kopen. Yamaha-dealer is geen optie.

(Afbeelding)


Gewoon een gammatrekker halen en die op maat slijpen.

:)

en anders probeer je de brommert-specialist bij je in de buurt eens!
 
- Verdrinken met WD40
- Moer enkele slagen losdraaien, liefst bovenkant moer vlak met einde bout
- Paar houten wigjes (wasknijpers) er achter tikken, op gelijkmatige afstanden, hoe meer hoe beter. Met wigjes de boel op spanning zetten.
- Droge tik op as/moer met nylon of houten hamer. Stalen hamer kan ook maar sloop de boel niet.
- Als ie nog niet los is > nog een tik
 
- Verdrinken met WD40
- Moer enkele slagen losdraaien, liefst bovenkant moer vlak met einde bout
- Paar houten wigjes (wasknijpers) er achter tikken, op gelijkmatige afstanden, hoe meer hoe beter. Met wigjes de boel op spanning zetten.
- Droge tik op as/moer met nylon of houten hamer. Stalen hamer kan ook maar sloop de boel niet.
- Als ie nog niet los is > nog een tik

En dan wachten tot het stuk is -O-
Dit kun je dus rustig vergeten, zorg dat je een passende trekker bemachtigd en ga vooral niet zitten klooien met een hamer. Dat ding zit echt muurvast en die krijg je echt niet op een andere manier los.
 
Het vliegwiel van mijn Yamaha DT1 uit 1968 moet los.

Er zit geen schroefdraad in het vliegwiel, dus het moet eigenlijk door middel van twee klauwen die erachter haken.

Wie heeft een trekker die zou kunnen passen, of waar zou ik zo'n ding kunnen kopen. Yamaha-dealer is geen optie.

(Afbeelding)

Ben ik nou gek? het lijkt er verdacht veel op op de foto dat er wel schroefdraad in zit en het verbaast me ook heel erg dat er geen schroefdraad in zou zitten.
 
En dan wachten tot het stuk is -O-
Dit kun je dus rustig vergeten, zorg dat je een passende trekker bemachtigd en ga vooral niet zitten klooien met een hamer. Dat ding zit echt muurvast en die krijg je echt niet op een andere manier los.

Heb poelietrekker, maar ook ervaring met bovenstaande methode. Werkt uitstekend, tenminste als het een konische as is, en dat zal het zekers zijn. Met de kleine (relatief zachte) houten wigjes maak je echt niets stuk. WD40 is altijd een uitstekend recept. Met een hamertik sloop je niets. Omdat de boel onder spanning staat is een kleine tik meestal voldoende. Spanning + kleine tik > iets bewegen en vliegwiel is los. Zolang je maar niet op de schroefdraad van de as slaat en de moer er maar ver genoeg opgedraaid zit blijft de draad ook heel. Natuurlijk is het niet de bedoeling om de krukas er uit te slaan, maar als het vliegwiel zo vast zit dan gaat het met een poelietrekker ook niet.
Heb een keer een vliegwiel gehad dat met poelietrekker (zoeen met klauwen) omboog: zat zo vast op de as dat door trekken de randen naar buiten kwamen terwijl centrum op as bleef zitten. Werd een soort schaaltje :X . Hiervoor was zo'n inschroeftrekker de enige oplossing. Zoeen komt dan ook niet met wigjes los. Maar als je geen trekker bij de hand hebt is wigjes methode het proberen waard mits je oordeelkundig te werk gaat.
 
Ben ik nou gek? het lijkt er verdacht veel op op de foto dat er wel schroefdraad in zit en het verbaast me ook heel erg dat er geen schroefdraad in zou zitten.
:Y :Y :Y idd jij bent gek _O-
Die dingen zijn konisch met een half maantje in de as :Y zitten meestal KNEITER vast
"Pouly trekker" gaan lenen of een made in china ding kopen.

Sloop de boel niet door het anders te proberen want dan is het ;( ;( ;( ;(
 
Je kunt van 2 slotbouten, waarvan je 2 zijden van kop afplat, een mooie trekker maken die exact in de beide gaten van het vliegwiel passen.
Slotbouten in de gaten en een 1/4 slag draaien zodat deze achter het vliegwiel grijpt.
Dikke stalen plaat erboven met 2 gaten erin voor de slotbouten en in het midden een bout die tegen de krukas aan drukt, of de moer op de krukas naar boven draaien voor de spanning.

Klein beetje warmte erbij doet ook goed.
 
Laatst bewerkt:
Sorry Zot en Ritzen; er zit echt geen schroefdraad in.

Maar goed, na wat rondvragen heb ik een clubmaatje gevonden met een trekker. Hij heeft ze voor me meegenomen, dus ik heb ze nu liggen. Een drieklauw en een tweeklauw.
Ik hoop dat ik van het weekend nog tijd vind, dan kan ik ze gaan proberen. Ik heb er wel vertrouwen in dat het met dit spul gaat lukken.
Zot, nog bedankt voor het aanbod van langskomen, maar motortje rijd nog niet.
 
geen schroedraad erin is constructief onverantwoord, dit omdat een twee armige conventionele trekker ALTIJD het vliegwiel deformeert, en dat mag absoluut niet, nog maar te zwijgen wat de magneten meekrijgen, die buigen helemaal NIKS, en breken bij de minste poging tot buigen.
als ik jou was zou ik voor de zékerheid tóch maar ff bij zot langsgaan, geeft me toch een beter gevoel
 
Als er echt geen schroefdraad in zit voor een trekker, (wat ik me ook nog steeds niet voor kan stellen), dan zou ik gewoon een tik met een nylon hamer op de krukas geven, lijkt me sterk dat het vliegwiel niet los "schrikt".
 
Vroeger met de brommer deden we 't zo:
Moer een slag los draaien
Brommer met twee man optillen
Derde man geeft klap met nylon hamer of de as/moer (pas op de draad)

Werkte steeds..... ;)

Wel zo optillen dat i vrij hangt, dus aan stuur en bagagedrager
 
Terug
Bovenaan Onderaan