Vloeibare pakking bij nieuwe koppakking ?

Hans50

MF veteraan
4 feb 2008
3.561
2
Susteren
Ik heb van mijn RF900 de cilinderkop en cilinder verwijderd omdat een paar kleppen en een zuiger vernieuwd moeten worden.
De restant pakkingdelen die op kop en cilinder achterblijven zijn zwart en enigzins rubberachtig en flexibel dus voor mij lijken het wel overblijfselen van vloeibare pakking.
Vraag is dan ook of dit daadwerkelijk resten van vloeibare pakking kan zijn of worden nieuwe kop- en voetpakking ''droog'' gemonteerd ?.
Doe dit werk niet dagelijks ( eigenlijk nooit ) dus ik hoop op advies van de deskundigen op MF.
 
Die zwarte resten zijn van de oude pakking, daar zit standaard een dun laagje op, dat is eigenlijk al de vloeibare pakking.

Die oude zwarte resten moet je dus verwijderen, maar dat gaat vaak erg lastig. Je kan eventueel een goed vlakke houtbeitel gebruiken, maar werk wel voorzichtig ivm krassen!! Dus goed plat houden. Als je dr een dikke kras in maakt ben je verder van huis.
 
x7 en Beunhaas86 bedankt, zal sowieso voorzichtig te werk gaan en geen krassen maken ( wilde ik toch al niet ). Weet nu dat ik geen vloeibare hoef te gebruiken dus als ik alle spullen binnen heb kan ik gaan sleutelen.
 
Met scotch bright restanten verwijderen, het helpt ook als je het Sc-Br even in de thinner gooit, wordt de boel meteen lekker ontvet. Verder je koppakking er "droog" op leggen, en kruislings de bouten aan draaien en daarna op het juiste aanhaal moment vastzetten.
 
kruislings is alleen van toepassing op een EENcilinder, bij meercilinders werk je altijd van binnen naar buiten, dus in het midden beginnen, daarna een links, kruisen 2 rechts , naar boven3 rechts, kruisen 4 onder links enz.....
hiermee voorkom je dat de pakking naar binnen wordt geperst en gaat "stuiken", dus dat er een vouw in komt
 
kruislings is alleen van toepassing op een EENcilinder, bij meercilinders werk je altijd van binnen naar buiten, dus in het midden beginnen, daarna een links, kruisen 2 rechts , naar boven3 rechts, kruisen 4 onder links enz.....
hiermee voorkom je dat de pakking naar binnen wordt geperst en gaat "stuiken", dus dat er een vouw in komt


Yup das duidelijk kruisend werken _O- :W
 
Hij bedoelt denk ik als je een kop hebt met 8 bouten, dat je eerst de middelste 4 een beetje aandraait om rustig kruislings de buitenste mee te gaan pakken. Zo dus voorkomen dat je de pakking naar binnen perst.

Niet handig om eerst midden vast te zetten en dan de rest, dan kan het nog wel eens krak zeggen.
 
Hij bedoelt denk ik als je een kop hebt met 8 bouten, dat je eerst de middelste 4 een beetje aandraait om rustig kruislings de buitenste mee te gaan pakken. Zo dus voorkomen dat je de pakking naar binnen perst.

Niet handig om eerst midden vast te zetten en dan de rest, dan kan het nog wel eens krak zeggen.


Ja dat had ik al begrepen, het was een positief bedoelde opmerking. Ik werk inderdaad met 1 cylinders. Het basispricipe is hetzelfde, alleen de manier van aandraaien moet bij 4 cylinders inderdaad op die manier gedaan w0rden
 
Iedereen bedankt, met al deze raadgevingen en WPH kom ik een heel eind verder. Is alleen wachten op spullen nu en zouden er toch problemen onstaan sta ik uiteraard open voor jullie hulp.
 
vloeibare pakking is nutteloos bij een koppakking de compressie blaast dat namelijk ertussenuit en dan zou misschien de aanhaalmomenten niet meer gehaald worden....


Thanks, ook aan alle anderen voor de nuttige tips.
Als ik alles goed voor elkaar krijg laat ik dit wel weten, zoniet ook natuurlijk......
Kan ff duren want ik wil en hoef er geen haastklus van te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan