Vloeibare pakking carter.

Jawadde

MF'er
24 sep 2020
59
14
Paal - België
Hallo, ik wil het carter van mijn Honda CB200 van 1975 terug dichtdoen en nu zag op Youtube een filmje waarin ze ook vloeibare pakking (Threebond) op de 2 rubberen oliedichtingen doen. Is dat echt nodig om op de rubberen oil seals pakking te doen? Dient een oil seal niet gewoon om het blok af te sluiten zonder het gebruik van pakking?
Ik heb een foto bijgevoegd van youtube.
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201023-123156_YouTube.jpg
    Screenshot_20201023-123156_YouTube.jpg
    92,7 KB · Weergaven: 17
Dat vind ik wel het nadeel van filmpjes op yt, en vaak vooral bij Amerikanen. Elke idioot kan ZIJN werkwijze op yt gooien alsof hij de waarheid in pacht heeft. En helaas gaan ze regelmatig regelrecht tegen de adviezen van fabrikanten en professionals in en maken er een zootje van of nog erger geven regelrecht gevaarlijk 'advies'
Of ligt dat gewoon aan de filmpjes die ik kijk? :+
Goed dat hij het hier nog een keer vraagt dan. _O-
 
"Keramisch" vet is lastig, als er in het "vet" keramische bolletjes/deeltjes zit dan is dit vooral een anti-vreet pasta en eigenlijk niet een vet om dingen mee te smeren, die keramische deeltjes slopen lagers ed.
Vooral die "tot 1500° C" is een aanwijzing dat dit eerder een anti-seize is dan een vet.
Keramisch vet is zeg maar de superieure variant van koperpasta, vooral op rvs schroefdraad erg effectief tegen vreten.

anekdote: mijn baas die zijn homokineten van zijn auto had gevuld met een "keramisch 1000°c vet" wat dus een anti-seize pasta was, drie weken laten beide homokineten volledig naar de kl0te 😂, compleet kapot en ruim door de keramische delen in de
 
Oei, dat is wel nuttige info. Aan lagers heb ik het nog nooit gedaan maar wel aan bouten, zadelpen, scharnieren van deuren, bij monteren van lagers (buitenkant van de lager) en op papieren pakking van cilinderkop.
Bedankt
Keramisch vet heeft alleen zin op plaatsen waar het loeiheet word, en waar roest op kan treden.
Bij een motor weet ik niet echt een goed onderdeel als voorbeeld, behalve boutjes of moertjes van de uitlaat.
In de industrie word het veel gebruikt bij persen waarbij stoom word gebruikt.
 
Jammer, ik ben te laat... Voor carters dichtmaken gebruik je dus nooit een siliconen pakkingsmiddel.

Ik kan wel weer in hoofletters gaan tiepen maar voor Carters gebruik je Curil.

Corrigeer me als ik er naast zit maar volgens mij heeft TS zich (weer) die siliconen pakking aan laten praten die best wel kan werken maar niet op blote carterdelen. Curil is een volledig uithardende pakking.

Effe het verschil:

De siliconenpakking smeer je hoe dun het ook zijn mag op je carterdelen, je maakt je carter dicht en de siliconenpakking wordt er tussenuitgedrukt, gaat zweven en komt in het gunstigstre geval in je oliefilter terecht maar in een ongunstig geval in de oliekanalen. De eerste keer dat daar een blok op stuk liep ligt ver achter ons

Curil is een glaspakking, die smeer je ook op de carterhelften, die schroef je ook dicht maar de Curil pakking vormt een rups op de naad en dicht daarmee dubbel af, gaat niet zweven omdat het niet loslaat. Ook aan de buitenkant komen er geen rulletjes vanaf,


1604327097611.png


Nou hoop ik dat @HennieBours mijn vrees kan ontzenuwen en dat ik het verkeerd zie dat die pakking siliconen pakking is, maar de plaatjes die ik opvroeg zeggen allemaal silicone...
 
Jammer, ik ben te laat... Voor carters dichtmaken gebruik je dus nooit een siliconen pakkingsmiddel.

Ik kan wel weer in hoofletters gaan tiepen maar voor Carters gebruik je Curil.

Corrigeer me als ik er naast zit maar volgens mij heeft TS zich (weer) die siliconen pakking aan laten praten die best wel kan werken maar niet op blote carterdelen. Curil is een volledig uithardende pakking.

Effe het verschil:

De siliconenpakking smeer je hoe dun het ook zijn mag op je carterdelen, je maakt je carter dicht en de siliconenpakking wordt er tussenuitgedrukt, gaat zweven en komt in het gunstigstre geval in je oliefilter terecht maar in een ongunstig geval in de oliekanalen. De eerste keer dat daar een blok op stuk liep ligt ver achter ons

Curil is een glaspakking, die smeer je ook op de carterhelften, die schroef je ook dicht maar de Curil pakking vormt een rups op de naad en dicht daarmee dubbel af, gaat niet zweven omdat het niet loslaat. Ook aan de buitenkant komen er geen rulletjes vanaf,


Bekijk bijlage 1560381

Nou hoop ik dat @HennieBours mijn vrees kan ontzenuwen en dat ik het verkeerd zie dat die pakking siliconen pakking is, maar de plaatjes die ik opvroeg zeggen allemaal
Ik ben voorstander van Curil als ik zelf het blok nooit meer open hoeft te maken.
 
bij deze corrigeer ik je Rob, want je denkt de heilige graal van dichtingen te verkondigen, maar het is maar een geloof, niet de enige absolute waarheid.
ik heb nooit iets anders dan siliconen dichting gebruikt, dicht perfect af, en als er een rupsje vormt, hangt dat na X tijd (als het blok weer open gaat) nog steeds daar waar het zich gevormd heeft. Die blijven evengoed plakken en gaat niet "rondzwerven".

en siliconen-dichting is de allergemakkelijkste om te verwijderen achteraf, nog een voordeel. met eendert wat wrijf je die gewoon weg.

ik rijd nog liever naar de winkel dan eendert wat anders dat ze me zouden aanbieden op dat moment.
 
.
Alle moderne blokken worden als er geen losse pakking gebruikt wordt met een op silicone basis pakking gebruikt en geen stinksooi als curil van de vorige eeuw
curil is meer voor de industrie en bedoeld voor als er eigenlijk een pakking tussen moet maar die heb je niet of de vlakken zijn beschadigt, bv voor de cilinderkop van je zündapp die je op een straattegel hebt gevlakt :+
het heeft wel zijn nut maar het is zooi om te verwijderen, de resten lopen over je blok naar beneden waar het zich mengt met straatvuil en uithard tot een soort verfdruiper van zand en superlijm :/

ja alle motor en autofabrieken gebruiken siliconen maar dat is een heel andere dan jij en ik kunnen kopen.
Je wilt geen azijnzuur gebaseerde siliconen, azijnzuur lekt weg in je motorolie en metaal gaat corroderen.
Neutrale siliconen zijn ruwweg op te delen in twee soorten chemie die de uitharding doet en de siliconen vormt, alcoxy en oxyme.
Alcoxy geeft methanol af die licht zuur is maar weinig corrosie veroorzaakt en geen probleem geeft met nitril rubbers, oxyme geeft aceton af bij uitharding welke de weekmakers in butylrubbers laten vervluchtigen, het rubber word keihard waar het in aanraking is geweest met aceton, rond de deelvlakken word het rubber vd keerringen hard en gaat olie lekken.

motorfabrikanten gebruiken neutral cure alcoxy siliconen en doseren die ook nog met zo'n prachtige 3d robot dispenser die op de microliter nauwkeurig een variabel spoor van 0,5-4 mm breed kan neerleggen.
Zie je waar het fout kan gaan als jij thuis met je tubetje blauwe of zwarte silicone staat te smeren?

vooral het aanbrengen is de truuk, je hebt echt maar heel weinig nodig, daarom zit er meestal bij de tube een doseer tuutje dat je kunt af snijden om hele dunne spoortjes te maken, dat doseert beter dan proberen een gelijkmatig laagje aan te brengen, dat je wellicht het verkeerde type siliconen hebt is over heen te komen, de meest gangbare zijn azijnzuur basis en na de eerste oliewissel ben je er van af.

(edit) ik heb het even opgezocht, de originele kit voor honda is honda bond 4
2D805390-DC0D-47CD-AA8F-E484385F4209.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe Curil is idd niet diegene die het ooit was, de nieuwe is groen en prima.
van de makers :

Elring Curil T afdichtpasta 60 ml​

Afdichtpasta Curil T - de niet uithardende, temperatuurbestendige afdichtpasta van ELRING:

Zeer hoge afdichtende werking, ook bij extreme thermische belasting (tot +250°C). Bij voorkeur voor vlakke en fijn bewerkte afdichtingsvlakken. Bij uitstek geschikt voor verbrandingsmotoren, uitlaatgasturbo's, transmissies, turbines, generators, schroefdraadverbindingen e.v.m.

Koel en droog bewaren. Bestand tegen minerale oliën en hun additieven, synthetische oliën en vetten, benzine en diesel, koud en heet water, zeewater. Uitdamptijd ca. 5-10 minuten (geen nadelen bij langere uitdamptijden). Temperatuurbestendig: ca. -40°C tot ca. +250°C). Kleur: groen. Inhoud: 60 ml.
 
Voor deze toepassing heb je een vloeibare pakking nodig die anaeroob is.
Deze hard uit door het ontbreken van zuurstof wat dus gebeurt op het moment dat je de carters samen schroeft en de bouten op mement vast zet.
De overtollige pakking lost op in de olie.
 
Voor die siliconen pakking maakt het merk volgens mij geen moer uit.
Met het aanbrengen van die pakking heb ik wel het idee dat je een paar maatregelen moet nemen, kan nemen, niks moet...
Het oppervlak ontvetten, echt vetvrij maken met aceton of thinner, heel dun opbrengen, uiteindelijk blijft er niet veel ruimte over..

En dan, ja dan weet ik het eigenlijk ook niet meer... Ik zelf gebruik het niet voor Carterdelen, zoals je gemerkt hebt, maar wel voor geperst stalen deksels en niet passende oppervlakken. Mijn idee is eerst in laten drogen en als het een beetje structuur begint te krijgen pas deksels er op plaatsen...
Op Papierpakkingen waar een siliconenrand op zit is de siliconen ook uitgehard.
Ik vind altijd dat siliconenpakking door Carterhelften zo weggeduwd wordt, in tegenstelleing tot Curil. Als je een deksel op zijn plaats drukt met Siliconenpakking en je lift het is alles er tussen vandaan, bij Curil zie je de oppervlakken nog donker gekleurd zijn en trek je draden...
 
Voor die siliconen pakking maakt het merk volgens mij geen moer uit.
Met het aanbrengen van die pakking heb ik wel het idee dat je een paar maatregelen moet nemen, kan nemen, niks moet...
Het oppervlak ontvetten, echt vetvrij maken met aceton of thinner, heel dun opbrengen, uiteindelijk blijft er niet veel ruimte over..

En dan, ja dan weet ik het eigenlijk ook niet meer... Ik zelf gebruik het niet voor Carterdelen, zoals je gemerkt hebt, maar wel voor geperst stalen deksels en niet passende oppervlakken. Mijn idee is eerst in laten drogen en als het een beetje structuur begint te krijgen pas deksels er op plaatsen...
Op Papierpakkingen waar een siliconenrand op zit is de siliconen ook uitgehard.
Ik vind altijd dat siliconenpakking door Carterhelften zo weggeduwd wordt, in tegenstelleing tot Curil. Als je een deksel op zijn plaats drukt met Siliconenpakking en je lift het is alles er tussen vandaan, bij Curil zie je de oppervlakken nog donker gekleurd zijn en trek je draden...
Ik onderschat je sleutelkunsten zeker niet maar in de autogarage gebruikten we ook gewoon vloeibare silicone pakking als het nodig was. De truc is gewoon het aanbrengen daarvan, zoals al vaker gezegd hier, het liefst flinterdun.

Bij mijn eigen motoren komt er echt geen kwak siliconen er tussen uit als ik de 2 helften monteer, en ook geen lek nadien.
 
De nieuwe Curil is idd niet diegene die het ooit was, de nieuwe is groen en prima.
van de makers :

Elring Curil T afdichtpasta 60 ml​

Afdichtpasta Curil T - de niet uithardende, temperatuurbestendige afdichtpasta van ELRING:

Zeer hoge afdichtende werking, ook bij extreme thermische belasting (tot +250°C). Bij voorkeur voor vlakke en fijn bewerkte afdichtingsvlakken. Bij uitstek geschikt voor verbrandingsmotoren, uitlaatgasturbo's, transmissies, turbines, generators, schroefdraadverbindingen e.v.m.

Koel en droog bewaren. Bestand tegen minerale oliën en hun additieven, synthetische oliën en vetten, benzine en diesel, koud en heet water, zeewater. Uitdamptijd ca. 5-10 minuten (geen nadelen bij langere uitdamptijden). Temperatuurbestendig: ca. -40°C tot ca. +250°C). Kleur: groen. Inhoud: 60 ml.
De oude curil is er gewoon nog en heet “curil” , ze hebben ook andere waaronder curil-t curil-k2 en nog meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan