Vlotterhoogte fazer 600 klopt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.341
Ridderkerk (ZH)
  • Merk: yamaha
  • Type: fzs 600
  • Bouwjaar: 2002
  • Kmstand: 50k
  • Probleem: vlotterhoogte ongelijk
  • Wanneer is het probleem onstaan: nu denk ik
  • Wat is er al aan gedaan: carbs gedemonteerd

Ik ben de carbs aan het schoonmaken van de fazer van mijn neef die 2 jaar heeft stilgestaan.

(De fazer, niet mijn neef)

Met het in elkaar zetten van de carbs zie ik dat 1 set vlotters veel hoger staat dan de rest:

20200411_172412.jpg


20200411_172507.jpg


2e carb van rechts dus. Alles zit hetzelfde in elkaar maar de vlotters van die carb liggen duidelijk veel hoger.

Nou heb ik lopen wisselen om het probleem te isoleren, dus de brandstofnaald, zitting, vlotters etc geswitched maar het probleem zit onmiskenbaar in 1 vlotter. Die vlotter ligt in iedere carb te hoog.

Nou zou dat aan dit lipje moeten liggen:

20200411_172520.jpg


Want daarmee rust de vlotter op de benzinenaald, en ik ken de procedure van het verbuigen van het lipje voor het afstellen van het brandstofniveau in de vlotterbak, maar ik zie geen enkel verschil tussen deze en de andere 3, en het verschil met vlotterhoogte is best groot.

Iemand tips? Of toch gewoon dat lipje verbuigen?
 
Toch begrijp ik het verhaal over dat veertje nog niet heb ik de indruk.

De vlotternaald is een cilindertje met een conisch puntje wat in een gaatje in de zitting valt

Op het uiteinde zit een veertje bevestigd, maar dat is eigenlijk gewoon een beugeltje waarmee de vlotternaald naar beneden wordt getrokken door de vlotter als het brandstofniveau te laag wordt, zodat het gaatje opengaat en er brandstof naar binnen kan, totdat deze opening door de stijgende vlotter weer dichtgedrukt wordt.

In de naald of dit systeem zit toch verder geen enkele veer of verende werking?

Is gewoon een vlotterafsluiter net als bij mijn plee thuis dacht ik.
Nee, die"verende" werking in je vlotternaald heeft eenmaal de functie dat de naald niet vastgedrukt word in de zitting. Zo drukt ie altijd even hard/vast aan en beschadigd de tip niet.
 
Toch begrijp ik het verhaal over dat veertje nog niet heb ik de indruk.

De vlotternaald is een cilindertje met een conisch puntje wat in een gaatje in de zitting valt

Op het uiteinde zit een veertje bevestigd, maar dat is eigenlijk gewoon een beugeltje waarmee de vlotternaald naar beneden wordt getrokken door de vlotter als het brandstofniveau te laag wordt, zodat het gaatje opengaat en er brandstof naar binnen kan, totdat deze opening door de stijgende vlotter weer dichtgedrukt wordt.

In de naald of dit systeem zit toch verder geen enkele veer of verende werking? Als de naald onderin de zitting zit is de toevoer gesloten.

Is gewoon een vlotterafsluiter net als bij mijn plee thuis dacht ik.
in de naald zit een pen en een veer
 
  • Merk: yamaha
  • Type: fzs 600
  • Bouwjaar: 2002
  • Kmstand: 50k
  • Probleem: vlotterhoogte ongelijk
  • Wanneer is het probleem onstaan: nu denk ik
  • Wat is er al aan gedaan: carbs gedemonteerd

Ik ben de carbs aan het schoonmaken van de fazer van mijn neef die 2 jaar heeft stilgestaan.

(De fazer, niet mijn neef)

Met het in elkaar zetten van de carbs zie ik dat 1 set vlotters veel hoger staat dan de rest:

Bekijk bijlage 1485117

Bekijk bijlage 1485118

2e carb van rechts dus. Alles zit hetzelfde in elkaar maar de vlotters van die carb liggen duidelijk veel hoger.

Nou heb ik lopen wisselen om het probleem te isoleren, dus de brandstofnaald, zitting, vlotters etc geswitched maar het probleem zit onmiskenbaar in 1 vlotter. Die vlotter ligt in iedere carb te hoog.

Nou zou dat aan dit lipje moeten liggen:

Bekijk bijlage 1485124

Want daarmee rust de vlotter op de benzinenaald, en ik ken de procedure van het verbuigen van het lipje voor het afstellen van het brandstofniveau in de vlotterbak, maar ik zie geen enkel verschil tussen deze en de andere 3, en het verschil met vlotterhoogte is best groot.

Iemand tips? Of toch gewoon dat lipje verbuigen?
Ik heb geen enkele reactie gelezen..

Doorzzichtig slangetje aansluiten op de vlotterkamers, carbs rechtop en vol laten lopen, en zo kun je zien of het brandstofniveau in de carburateurs gelijk is.
Als het brandstofniveau dan gelijk is, is het goed mogelijk dat de vlotters op zich verschillende hoogtes hebben.
 
Veert dat pennetje in die betreffende naald nog?

Ok, het is opgelost, zal uitleggen wat er aan de hand was en daarna ga ik me even een uurtje schamen.

Ik wist dus niet dat er een veertje in de naald zat en heb alle opmerkingen daarover dus vakkundig genegeerd.

Maar dat was het dus wel, bij 1 van de naalden zat dat stiftje vast, bij de andere 3 kon ik het stiftje met nauwelijks weerstand indrukken.

Gassen hierboven had het dus al gauw bij het rechte eind, MBM ook die had gezien dat de afstand tussen metalen lipje en beugelveertje niet klopte bij 1 carb, en de rest van de techneuten heb ik doeltreffend het bos ingestuurd met mijn opmerking dat het probleem meeverhuisde als ik alleen de vlotter verplaatste.

Wat dus niet zo was, het zat in de naald....

Mijn welgemeende excuses. Maar ik ben wel blij met de volhardendheid van de techneuten hier die toch doorgaan met het proberen te helpen van iemand die blijkbaar niet weet hoe een carb werkt én verkeerde informatie verstrekt.

Top! Mag ook wel eens gezegd worden, ik volg de "techneuten discussie" ook namelijk.

Het pennetje zat dus vast. Niet te weinig ook trouwens. Met een houten stokje moest ik behoorlijk hard drukken met een beetje olie erop en ineens schoot hij naar binnen en bleef zo vastzitten....

Ik had me al neergelegd bij een nieuw setje, maar na enig friemelen kwam hij los en na wat reiniger, perslucht en smeren gaat het pennetje weer net zo soepel als de rest.

Kan zijn dat ik hem alsnog gesloopt heb maar dat kan ik nu niet meer veranderen.

Nu staan ze allemaal gelijk:

20200412_131245.jpg


En nu snap ik de opmerking van Zot ook (eindelijk), want als ik de carbs nu schuin hou en voorzichtig draai kan ik zien wanneer de naalden onderin zitten maar nog niet het stiftje in de naald wordt ingedrukt. De onderkanten van de vlotters staan nu allemaal parallel met het bakje.

En de beugelveertjes staan nu ook allemaal op gelijke hoogte:

20200412_131257.jpg

20200412_131304.jpg


Iedereen bedankt voor het meedenken, de hulp en het advies. Sorry voor mijn onkunde.

Bij het eerstvolgende probleem open ik wel weer een topic...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan