Vluchtstrook rijden in de file

Dag allen,
Ik rijd weleens met de motor vanuit Utrecht Science park naar huis, dan moet ik de A27 richting Almere hebben. Hiervoor moet ik twee maal achter elkaar op de weefstrook rechts blijven rijden. Deze staan erg graag vast met verkeer dat niet naar de A27 onderweg is. Ik zag veel motorrijders rechts over de vluchtstrook rijden dus ik ben dat ook maar gaan doen. Links langs de auto's is natuurlijk levensgevaarlijk want daar rijdt het verkeer sneller en veel mensen willen daar in-/uitvoegen. Ik weet dat de vluchtstrook gebruiken verboden is, maar wat zijn jullie ervaringen ermee? Het simpele argument "zij doen het ook!" is natuurlijk niet erg waardevol. Wat doen jullie in zulke situaties? Zien agenten het door de vingers of krijg je gewoon een prent?
Als je alarmlichten hebt zou ik deze aan doen (net zoals wanneer ik door de file rijdt) en dan langzaam langs de lijn rijden op een rustige alerte manier. Liefst zo dicht mogelijk bij de lijn. Uiteraard mega alert net zoals met tussen de file door rijden.

Het mag niet maar wanneer men ziet dat je het op een zo veilig mogelijke verantwoorde manier doet dan kan men het vaak beter verteren dan wanneer je arrogant over de vluchtstrook raced want "jij" rijdt motor.

Die alarmlichten mogen ook niet, maar bij mijn motor zitten ze in de spiegels en dus boven de koplamp. Dat helpt merk ik dus gebruiken wij die.

Alles hangt af van de desbetreffende situatie en wat het veiligst is om te doen. Als je pech hebt krijg je gewoon een bon.
 
Wat voor smoes je ook hebt, ga gewoon lekker tussen de auto’s door zoals het hoort. Als je het gaat gooien op ‘vluchtstrook is veiliger’, moet je misschien maar niet gaan motorrijden |(
Ik ken de exacte sitautie niet maar als de linkerbaan doorgaand is dan rijden ze met minimaal 100 langs je.

Je kan dan niet tussen de file doorrijden, want links is geen file. Je kan blijven staan in de file, rechts over de vluchtstrook of links met snel rijdend verkeer.
Links is voor mij dan echt geen optie.
 
Als je pech hebt kom je mij tegen, die nooit over de vluchtstrook zal rijden en op het moment dat de vluchtstrook uitvoegstrook wordt dus gewoon naar rechts komt, of er nou een vluchtstrookhufter tussen zit of niet, je gaat gewoon de vangrail in
 
Als je pech hebt kom je mij tegen, die nooit over de vluchtstrook zal rijden en op het moment dat de vluchtstrook uitvoegstrook wordt dus gewoon naar rechts komt, of er nou een vluchtstrookhufter tussen zit of niet, je gaat gewoon de vangrail in
Zo tegen die brandende tankwagen aan.💥
 
Als je pech hebt kom je mij tegen, die nooit over de vluchtstrook zal rijden en op het moment dat de vluchtstrook uitvoegstrook wordt dus gewoon naar rechts komt, of er nou een vluchtstrookhufter tussen zit of niet, je gaat gewoon de vangrail in
Het leuke aan deze situatie is dus dat er geen uitvoegstrook komt maar dat er twee keer achter elkaar een weefstrook is, en dat is nou juist het punt.
 
Het leuke aan deze situatie is dus dat er geen uitvoegstrook komt maar dat er twee keer achter elkaar een weefstrook is, en dat is nou juist het punt.
het is ook een beetje ongenuanceerd uitgedrukt maar -vooral belgen- als je vindt dat je aan de andere kant van de witte streep mag moet je het zelf maar oplossen op het moment dat je tegen een probleem aanloopt, nou dat is dan voor jou einde vluchtstrook / begin waar ik ga rijden, je komt ook niet tussen mij en mijn voorganger. En dat is allemaal helemaal geen regel, zal ook nooit mijn best doen om iemand omver te rijden maar een rechts over de pechstrook inhalende etter irriteert sowieso, daar ga ik dus geen ruimte voor maken. Met name bij uitvoegstroken zijn ze vaak íets te vroeg uitgevoegd. Op het moment dat ik aan de beurt ben heeft irritantje het kortste strootje
 
Laatst bewerkt:
het is ook een beetje ongenuanceerd uitgedrukt maar -vooral belgen- als je vindt dat je aan de andere kant van de witte streep mag moet je het zelf maar oplossen op het moment dat je tegen een probleem aanloopt, nou dat is dan voor jou einde vluchtstrook / begin waar ik ga rijden, je komt ook niet tussen mij en mijn voorganger. En dat is allemaal helemaal geen regel, zal ook nooit mijn best doen om iemand omver te rijden maar een rechts over de pechstrook inhalende etter irriteert sowieso, daar ga ik dus geen ruimte voor maken. Met name bij uitvoegstroken zijn ze vaak íets te vroeg uitgevoegd. Op het moment dat ik aan de beurt ben heeft irritantje het kortste strootje
Het verkeer is geen plek voor frustraties. Bij een zijdelingse verplaatsing dien je voorrang te verlenen aan andere bestuurders, ook als zij zich op de vluchtstrook begeven. Dan rijd je dus wel met opzet iemand omver. Bovendien, als zelfs een motor niet tussen jou en je voorganger past, dan rijd je er veel te dicht op. "Irritaties" kun je dus beter gewoon laten, het levert hooguit gevaarlijke situaties op. Dat terzijde, ik vroeg mij vooral af wat mede motorrijders doen en of oom agent hier streng mee is. Mijn excuses als ik daarin niet duidelijk genoeg geweest ben.
 
Dan denk ik dat voortaan (als enige motorrijder, ze zullen me wel uitlachen) maar netjes achteraan sluit. Het kost volgens mij 240 euro en als oom agent daar geen probleem van maakt dan loop ik het risico liever niet. Bedankt voor jullie inbreng, groetjes een beginnende motorrijder (nog een half jaar en dan ben ik van mijn A2 af)
Een auto die bij jou achterop klapt "kost" meer dan 240 euro.... Ondanks dat verzekering tegenpartij je schade vergoed verlies je er altijd op.
Helaas spreek ik uit ervaring.
 
Bij een zijdelingse verplaatsing dien je voorrang te verlenen aan andere bestuurders,
Dus als iemand die veel te hard rijdt mij rechts inhaalt terwijl ik netjes naar rechts aan het overstappen ben krijg ik de schuld???

Situatie A4/A13
 
Een auto die bij jou achterop klapt "kost" meer dan 240 euro.... Ondanks dat verzekering tegenpartij je schade vergoed verlies je er altijd op.
Helaas spreek ik uit ervaring.
Daar heb je zeker een goed punt. Motorrijden is ook een denksport heb ik soms het idee.
Dus als iemand die veel te hard rijdt mij rechts inhaalt terwijl ik netjes naar rechts aan het overstappen ben krijg ik de schuld???

Situatie A4/A13
Correct. Ik verzin het niet.
 
Dus als iemand die veel te hard rijdt mij rechts inhaalt terwijl ik netjes naar rechts aan het overstappen ben krijg ik de schuld???

Situatie A4/A13
De oude of de nieuwe situatie? Die oude was echt drama :X

Situatie waar het hier om gaat is (volgens mij) niet helemaal zelfde trouwens. Er staat al dikke file vanaf de Uithof en dat is een grote langzaam-rij-file richting de A27 in de spits. Maar de linkerbaan gaat wel hard.
 
Dan denk ik dat voortaan (als enige motorrijder, ze zullen me wel uitlachen) maar netjes achteraan sluit. Het kost volgens mij 240 euro en als oom agent daar geen probleem van maakt dan loop ik het risico liever niet. Bedankt voor jullie inbreng, groetjes een beginnende motorrijder (nog een half jaar en dan ben ik van mijn A2 af)
Was het geen € 390 O-) _O-:]


Over de vluchtstrook rijden​

Boetes overzicht »
Verkeer op de weg
»
Motorfiets
»
Verkeersregels
»
Snelweg/autoweg
»
Over de vluchtstrook rijden
  • Over de vluchtstrook rijden € 390.00
 
Jaren terug reed ik dit stuk ook (maar dan richting a27 naar zuid). Toen was het zo dat de bocht na het stoplicht helemaal stil stond en dat je daar links langs kon en dat je daarna soms links en soms rechts wel ruime kon vinden binnen de lijnen.

Waar is tegenwoordig de ruimte? Normaal staan autos een beetje in een rij aan een kant, zodat er ruimte is om er langs te rijden Het laatste weefvak reden de auto's in mijn herinnering vooral links en bovendien gaan de meeste naar het zuiden, dus ontstaat daar voor jou ruimte. In het eerste weefvak was het altijd wat minder duidelijk, maar reed het toen zo langzaam (als het al reed) dat het wel ging meestal.
 
Jaren terug reed ik dit stuk ook (maar dan richting a27 naar zuid). Toen was het zo dat de bocht na het stoplicht helemaal stil stond en dat je daar links langs kon en dat je daarna soms links en soms rechts wel ruime kon vinden binnen de lijnen.

Waar is tegenwoordig de ruimte? Normaal staan autos een beetje in een rij aan een kant, zodat er ruimte is om er langs te rijden Het laatste weefvak reden de auto's in mijn herinnering vooral links en bovendien gaan de meeste naar het zuiden, dus ontstaat daar voor jou ruimte. In het eerste weefvak was het altijd wat minder duidelijk, maar reed het toen zo langzaam (als het al reed) dat het wel ging meestal.
Ik ga binnenkort eens kijken of het mogelijk is om gewoon in te voegen en later weer uit te voegen. Zou toch moeten lukken met een motor. Vaak rijdt het links flink harder dan rechts ondanks dat de max snelheid verlaagd is met de matrix borden. Maar laatste tijd heb ik er gelukkig niet zoveel last van. Mijn rooster is helemaal afgestemd op corona dus ik rijd eigenlijk vrijwel nooit meer in de spits.
 
Terug
Bovenaan Onderaan