Vluchtstrook rijden in de file

ThijmenB

Die hard MF'er
25 mrt 2019
380
164
Almere
Dag allen,
Ik rijd weleens met de motor vanuit Utrecht Science park naar huis, dan moet ik de A27 richting Almere hebben. Hiervoor moet ik twee maal achter elkaar op de weefstrook rechts blijven rijden. Deze staan erg graag vast met verkeer dat niet naar de A27 onderweg is. Ik zag veel motorrijders rechts over de vluchtstrook rijden dus ik ben dat ook maar gaan doen. Links langs de auto's is natuurlijk levensgevaarlijk want daar rijdt het verkeer sneller en veel mensen willen daar in-/uitvoegen. Ik weet dat de vluchtstrook gebruiken verboden is, maar wat zijn jullie ervaringen ermee? Het simpele argument "zij doen het ook!" is natuurlijk niet erg waardevol. Wat doen jullie in zulke situaties? Zien agenten het door de vingers of krijg je gewoon een prent?
 
Daar wordt gewoon kei hard op beboet in België, motorrijder of niet. De vraag is ook of je daar wìl rijden, met alle rotzooi die daar ligt...
 
Ik doe het zeker niet, je hoort daar gewoon niet te rijden, die vluchtstrook is voor noodgevallen. Een agent zal het ook niet snel door de vingers zien. Beetje afhankelijk van de situatie, als je op een hele rotte plek achteraan een file komt te staan is een klein stukje vluchtstrook om op een veiligere plek te komen wellicht acceptabel. Maar niet als je dan vervolgens doorrijdt, dan heeft het overduidelijk niets met veiligheid te maken, maar alles met jezelf belangrijker vinden dan anderen.
 
Je krijgt inderdaad een boete. Persoonlijk vind ik over de vluchtstrook rijden (veel) minder gevaarlijk dan tussen de files door.

Vroeger (jaren '80) reed ik soms bijna het hele stuk van Den Haag naar Rotterdam van huis naar studie over de vluchtstrook. Toen kon dat nog.
 
Ik pak wel eens een klein stukje, maar zo weinig mogelijk. "Mijn" oprit is een gecombineerde in-uitvoeg die vaak vastloopt omdat iedereen altijd direct na het puntstuk wil schuiven, en dat past niet. Daar trek ik hem soms even over de vluchtstrook omheen, maar dan wel stapvoets en nog geen 100 meter.
 
Dan denk ik dat voortaan (als enige motorrijder, ze zullen me wel uitlachen) maar netjes achteraan sluit. Het kost volgens mij 240 euro en als oom agent daar geen probleem van maakt dan loop ik het risico liever niet. Bedankt voor jullie inbreng, groetjes een beginnende motorrijder (nog een half jaar en dan ben ik van mijn A2 af)
 
Dag allen,
Ik rijd weleens met de motor vanuit Utrecht Science park naar huis, dan moet ik de A27 richting Almere hebben. Hiervoor moet ik twee maal achter elkaar op de weefstrook rechts blijven rijden. Deze staan erg graag vast met verkeer dat niet naar de A27 onderweg is. Ik zag veel motorrijders rechts over de vluchtstrook rijden dus ik ben dat ook maar gaan doen. Links langs de auto's is natuurlijk levensgevaarlijk want daar rijdt het verkeer sneller en veel mensen willen daar in-/uitvoegen. Ik weet dat de vluchtstrook gebruiken verboden is, maar wat zijn jullie ervaringen ermee? Het simpele argument "zij doen het ook!" is natuurlijk niet erg waardevol. Wat doen jullie in zulke situaties? Zien agenten het door de vingers of krijg je gewoon een prent?
Ik rij ook liever helemaal niet tussen rijen auto's, dus in de tijd dat ik woon-werk reed, een jaar of 13 geleden, had ik ook bedacht dat de vluchtstrook veiliger was. Ik hield in mijn spiegel goed in de gaten of er een voertuig van een hulpdienst aankwam. Bij de tweede of derde poging werd ik vooraan de file, bij het stoplicht, klem gereden door een andere motorrijder. Hij ontsnapte aan de dood door zich bekend te maken als agent buiten dienst. Hij vertelde me dat ik 'normaal' tussen de rijen door moest rijden en ik vertelde hem dat hij een gevaarlijke gek was (tussen de rijen doorrijden vind ik abnormaal en vooraan de file stilstaan terwijl honderden auto's vlak langs ons reden toen het licht op groen ging gekkenwerk). Boete was (toen al) meer dan 200 euro. Hij probeerde me nog terug te pakken door me twee keer te beboeten, maar daar ben ik onderuit gekomen.
 
Met een motor blokkeer je niks. Dat soort argumenten zijn ongeldig.
Nee, het was mijn argument om aan te tonen dat hij verkeerd bezig was. Ik moest op de overgang van de snelweg naar autoweg bij Wassenaar op de rijbaan blijven staan terwijl hij me bekeurde. En daar een lesje aanhoren dat ik tussen de rijen door moest rijden, net als hij en andere normale motorrijders.
 
Nee, het was mijn argument om aan te tonen dat hij verkeerd bezig was. Ik moest op de overgang van de snelweg naar autoweg bij Wassenaar op de rijbaan blijven staan terwijl hij me bekeurde. En daar een lesje aanhoren dat ik tussen de rijen door moest rijden, net als hij en andere normale motorrijders.
Ironisch genoeg gaan tegenwoordig veel vluchtstroken open in de spits als "spitsstrook".
Dan is het wel veilig en kunnen de hulpdiensten er wel door?
 
Laatst bewerkt:
Dag allen,
Ik rijd weleens met de motor vanuit Utrecht Science park naar huis, dan moet ik de A27 richting Almere hebben. Hiervoor moet ik twee maal achter elkaar op de weefstrook rechts blijven rijden. Deze staan erg graag vast met verkeer dat niet naar de A27 onderweg is. Ik zag veel motorrijders rechts over de vluchtstrook rijden dus ik ben dat ook maar gaan doen. Links langs de auto's is natuurlijk levensgevaarlijk want daar rijdt het verkeer sneller en veel mensen willen daar in-/uitvoegen. Ik weet dat de vluchtstrook gebruiken verboden is, maar wat zijn jullie ervaringen ermee? Het simpele argument "zij doen het ook!" is natuurlijk niet erg waardevol. Wat doen jullie in zulke situaties? Zien agenten het door de vingers of krijg je gewoon een prent?
Ik reed daar voor corona ook vaak ivm school. Ik reed er links langs, voegde op het laatste stuk in en op dat verbindingsstuk tussen de twee snelwegen in reed ik links op dat reepje asfalt, mits men me zag. 90% van de bestuurders geeft me daarbij ruimte.
 
Ironisch genoeg gaan tegenwoordig veel vluchtstroken open in de spits als "spitsstrook".
Normen hoeven maar even te verschuiven en voor je het weet zit je weer met zijn allen op de trein naar een instelling voor 'correctie'.
 
Dag allen,
Ik rijd weleens met de motor vanuit Utrecht Science park naar huis, dan moet ik de A27 richting Almere hebben. Hiervoor moet ik twee maal achter elkaar op de weefstrook rechts blijven rijden. Deze staan erg graag vast met verkeer dat niet naar de A27 onderweg is. Ik zag veel motorrijders rechts over de vluchtstrook rijden dus ik ben dat ook maar gaan doen. Links langs de auto's is natuurlijk levensgevaarlijk want daar rijdt het verkeer sneller en veel mensen willen daar in-/uitvoegen. Ik weet dat de vluchtstrook gebruiken verboden is, maar wat zijn jullie ervaringen ermee? Het simpele argument "zij doen het ook!" is natuurlijk niet erg waardevol. Wat doen jullie in zulke situaties? Zien agenten het door de vingers of krijg je gewoon een prent?
Reed er toevallig net nog langs (wel over de 28 naar de Waterlinieweg, dus kon doorrijden). Bizar druk altijd daar (zelfs in deze tijden), maar zou de vluchtstrook zelf mijden. Vanaf waar op USP moet je zijn? Soms is het sneller om via Rijnsweerd te rijden, daar de A28 op, en dan via het klaverblad de A27 richting noorden. Klein ommetje, maar wel stuk rustiger en daarmee sneller O-)
 
Reed er toevallig net nog langs (wel over de 28 naar de Waterlinieweg, dus kon doorrijden). Bizar druk altijd daar (zelfs in deze tijden), maar zou de vluchtstrook zelf mijden. Vanaf waar op USP moet je zijn? Soms is het sneller om via Rijnsweerd te rijden, daar de A28 op, en dan via het klaverblad de A27 richting noorden. Klein ommetje, maar wel stuk rustiger en daarmee sneller O-)
Ik zal eens kijken of dat een handige weg is voor mij. Ik zit daar op de Heidelberglaan.
 
Wat voor smoes je ook hebt, ga gewoon lekker tussen de auto’s door zoals het hoort. Als je het gaat gooien op ‘vluchtstrook is veiliger’, moet je misschien maar niet gaan motorrijden |(
Motorrijden doe ik al meer dan 38 jaar, misschien moet jij het maar niet doen. Blijkbaar weet je er niets van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan