Vmax going turbo

Ik gok een kilo of 8 lachgas 60PK netto extra, injectie die te rijk stond voor een tijdje en nu de turbo erop.

Blok heef nu 45.000 km gelopen.
Ik denk dat het een setje kopbouten met zuigers en veren gaat worden...

Dure boel helaas....
 
Dure boel idd.

K'heb helaas de zelfde ervaring, max met tikkie in het blok gekocht, dacht dat het kettingspanner zou zijn. Bij 3 zuigers drijfstang "iets" te ruim door misbruik. Dure gok dus.

Kan je niet gelijk iets opboren naar 1300cc dmv Venture zuigers?

Uk
 
Ik zit al met 0,5 bar turbo druk en 10.5:1 compressieverhouding...

Wil graag mn drijfstangen in mn blok laten zitten ;)
 
Probleem gevonden :

full
 
En de Vmax kwaal had ik nu ineens ook B|

O ring uit de gallerij gelopen en dus big end lager aangetast.
Dus die kan ik ook vervangen B|

Ik ga gelijk een andere gallery bouwen die wel heel blijft en de O ring er niet uit kan.
 
Gaat een hoop werk worden... :X
Zou je er niet ook gelijk een setje gesmede zuigers in zetten?

Hoop dat je je blok toch binnen afzienbare tijd weer draaiend hebt! Succes!
 
Laatst bewerkt:
En de Vmax kwaal had ik nu ineens ook B|

O ring uit de gallerij gelopen en dus big end lager aangetast.
Dus die kan ik ook vervangen B|

Ik ga gelijk een andere gallery bouwen die wel heel blijft en de O ring er niet uit kan.

Mijn oom komt dit ook vaak tegen bij fietsen die hij repareert, en hij gebruikt deze oplossing:

oring_3.jpg


oring_4.jpg
 
Laatst bewerkt:
auw.. -O- En de cilinderwand?
Die cilinder is niks mee aan de hand. Andere cilinder heeft een rare vlek erin zitten.


Verder is het gewoon ruk want niemand levert Vmax zuigers die niet standaard zijn.
En anders willen ze je een Venture 1300 set leveren met nog meer compressie B|
 
Mijn oom komt dit ook vaak tegen bij fietsen die hij repareert, en hij gebruikt deze oplossing:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik ga zelf ook iets fixen.

Het pijpje zelf draai ik opnieuw maar dan zo dat de randen veel dikker zijn en dieper het blok in.
Beugeltje heb ik aan zitten denken en doe die er ook nog wel bij denk ik.
 
En anders willen ze je een Venture 1300 set leveren met nog meer compressie B|

80 x 64 O-)

Maar die scheur in de zuiger... das van cilinder 1 toch? Die is het warmste en dan mss wat slechte oliesmering / koeling gehad door de blowby / slechte olietoevoer?
 
Laatst bewerkt:
Een wat vreemde schade. Als het door detonatie zou komen dan was de zuiger aan de bovenzijde beschadigd, niet aan de zijkant. Kan het niet komen door oliedrukverlies vanwege die o-ring die eruit gepopt was?

Balen man.
 
Wat ik kan zien is dat de smering goed gebleven is daar.
De cilinder is niks mee aan de hand op een vage vlek na ( door mn lachgas denk ik van voorheen )

Het alu is gesmolten op de plek waar de compressieveren zitten.
Deel van het gesmolten Alu is door de oliegaten naar binnen gelopen.

Wat wel is dat de drijfstang van die cilinder op het verste punt zit.
Alle bigends hebben vlekken in de toplaag zitten van contact met de krukas.
Krukas is nog schoon en goed. Nokkenassen hebben iets of wat inloopsporen maar niet bijzonder.
Hoofdlagers zijn nog perfect gebleven.

Zal het dan toch die STOMME O ring geweest zijn ?

Volgende stap modificaties is ook gelijk een drukmeter voor mn olie inbouwen B|
Straks is het zo erg dat mn turbo er ook nog eens aan gaat door zo een Yamama o ring B|
 
" Zal het dan toch die STOMME O ring geweest zijn ?" ziet er wel uit als een olie probleem.

Maar ik zou niet alleen de toevoer van de olie in de gaten gaan houden maar ook de temp, en ook de temp van het water want 110 graad cel is ook aan de hoge kant. (ondanks dat je achter een hoop slome bmwers aan reed).

Succes met de rebuild!!
 
Wat ik kan zien is dat de smering goed gebleven is daar.
De cilinder is niks mee aan de hand op een vage vlek na ( door mn lachgas denk ik van voorheen )

Het alu is gesmolten op de plek waar de compressieveren zitten.
Deel van het gesmolten Alu is door de oliegaten naar binnen gelopen.

Wat wel is dat de drijfstang van die cilinder op het verste punt zit.
Alle bigends hebben vlekken in de toplaag zitten van contact met de krukas.
Krukas is nog schoon en goed. Nokkenassen hebben iets of wat inloopsporen maar niet bijzonder.
Hoofdlagers zijn nog perfect gebleven.

Zal het dan toch die STOMME O ring geweest zijn ?

Volgende stap modificaties is ook gelijk een drukmeter voor mn olie inbouwen B|
Straks is het zo erg dat mn turbo er ook nog eens aan gaat door zo een Yamama o ring B|

Waar is die O-ring van :?

als al je lagers/zuiger er nog zo uitzien... lijkt mij geen olie aan/afvoer probleem........ :X

zoiets wel vaker gezien... zonder pingel sporen......soms overtoerd/moeheid/hoge verbrandings piek drukken...........
Alfa's die pingelden net alleen boven de zuigerveer.....


Al met al heb je m flink op de donder gegeven. NOS/turbo
;)
 
Als het door detonatie zou komen dan was de zuiger aan de bovenzijde beschadigd, niet aan de zijkant.

Het kan thans wel. Het heeft te maken met insluitingen van het mengsel en het verbrandingsverloop. Het hoeft niet zelfontbranding te zijn maar late verbranding of erger een late pingel.

Tijdens de normale verbranding gestart door de ontsteking stijgt de cilinderdruk. Door de verbranding en de heterogeniteit van het mengsels gaan zich "bellen met een rijk /arm mengsel" ontstaan die in eerste instantie niet willen ontsteken. Als de cilinderdruk hoog genoeg is gaan die bellen wel ontbranden.

Alleen spreken we nu over een turbomotor, de cilinderdruk is langer en sneller hoog waardoor de eventuele naverbranding van de bellen op een plek gebeurt waarbij deze niet normaal verbranden maar exploderen (sneller vlamfront).

Bij het pingelen waarbij de zuiger aan de bovenkant beschadigd is meestal ook de zuiger nog hoog in de cilinder. De positie van de drijfstang is op dat moment ongunstig waarbij de verbrandingsdruk wordt gebruikt om de krukas door te buigen.

Dus kan dit pingelen zijn? Ja dat kan want Niels reed per ongeluk met 0.9bar bij een compressie van 10.5. Een pingel op hoog toerental kan dan een eerste schade hebben toegebracht. Gezien de rijkheid van het mengsel en de lage druk waarmee hij op het einde reed lijkt het me niet mogelijk dat de motor aan het pingelen was. Maar mss dat het wel heet genoeg is om schade te berokken.

Waar is die O-ring van :?

Stijgleiding na de oliepomp meen ik. Die leiding stuurt de olie naar boven. Maar bij veel oliedruk (veel toeren bij dikke olie) knalt deze eruit.
 
Laatst bewerkt:
Met 0,9 bar druk heb ik 1 middag gereden en ik kon niet eens gas geven want de boost limiter greep al in ;)

oilringworshamcurtis3L.jpg



Deze lag er net zo bij mij uit.

Zoals het eruit ziet is dit een koelprobleem geweest door lage druk van de olie.
Want al mijn big end lagers zijn aangetast en de zuiger die kapot is is het verste van de gallerij en het warmst geweest omdat deze linksachter zit.

Vermoedelijk een broos stuk in het alu want er is 1 plek die er niet gesmolten uit lijkt te zien maar is wel verbrand.
De rest is afgebroken of gesmolten.

Lachgas zal ook een deel bijgedragen hebben in de schade denk ik.

Het komt volgens mn pa wel vaker voor dat dit gebeurd en met 1 haarscheur in het materiaal kan het al gaan groeien en dan heel snel gaan.
Maar te weinig druk met de olie is ten alle tijden funest.

Olie blijft goed op temperatuur en het koelwater zal heter geweest zijn door de verbrandingsgassen die langs mn zuiger gegaan is en zo het rendement knudde was.

Koeling ga ik nog wel iets aan doen en door de ECU van mn inspuiting laten sturen op 100 graden of iets meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan