vmax met naafbesturing

jozzi

Die hard MF'er
21 feb 2009
973
111
Facebook
Ik ben al lang een "stille" lezer van het motorforum en dan met name bij de zijspannen.
Mijn eigen bouwsel is nu klaar en is getest dus ik dacht ik zet eens wat foto´s hier op het forum aangezien er meerdere eigenbouwers rondhangen.
Het is een vmax met een naafbesturing die ik zelf heb gebouwd, de bak en frame is er door LBS zijspantechniek aangehangen.
full
 
Ik ben al lang een "stille" lezer van het motorforum en dan met name bij de zijspannen.
Mijn eigen bouwsel is nu klaar en is getest dus ik dacht ik zet eens wat foto´s hier op het forum aangezien er meerdere eigenbouwers rondhangen.
Het is een vmax met een naafbesturing die ik zelf heb gebouwd, de bak en frame is er door LBS zijspantechniek aangehangen.[afbeelding]


Dat ziet er bruut uit :Y

En welkom hier :W
 
Ik ben al lang een "stille" lezer van het motorforum en dan met name bij de zijspannen.
Mijn eigen bouwsel is nu klaar en is getest dus ik dacht ik zet eens wat foto´s hier op het forum aangezien er meerdere eigenbouwers rondhangen.
Het is een vmax met een naafbesturing die ik zelf heb gebouwd, de bak en frame is er door LBS zijspantechniek aangehangen.[afbeelding]
spijtig dat je zo lang gewacht hebt om wat van je te laten horen en zien , ik had misschien nooit de bmw gekocht ...........grapje :) :)
Ik heb de fotos al gezien op de site van LBS.

Niet veel van te zeggen , buiten dat het uitermate moooooiii is , spreek hier wel van de naafbesturing , nogmaals , spijtig dat we het hele verhaal niet kunnen volgen hebben vanaf nul .
Petje af hoor :}
 
Hey Bert,

Uit je reactie maak ik op dat je de bak Niet mooi vindt?

Laat ik je even uitleggen waarom ik de Boxerbak heb gekozen, de Vmax vind ik een soort van Hotrod onder de motoren, let wel dat vind IK, als ik een autofreak zou zijn dan zou ik ook een hotrod van het een of ander hebben.
De bak van LBS vind ik een vorm hebben die past bij een Hotrod, ik heb daarom ook een los spatbord ipv het spatbord aan de bak wat ook een mogelijkheid is bij de boxerbak.
De achterlichten zijn ook niet standaard, de ronde doen me ook denken aan een hotrod.
De rolbeugeltjes idem.
:Y
full
 
en nog eentje van de linker kant, ik krijg geen 2 foto´s op een reactie geplaatst
full
 
eh.... WOW !

Ziet er goed uit.


als je meerdere foto's wilt uploaden:
overige acties (rechtsbovenin het scherm)
documentenlijst
en dan de foto uploaden via document toevoegen
dan kun je via "open documentenlijst" (5e vierkantje van rechts met 3 gekleurde vk erin)
de foto's aanklikken en aan je post toevoegen. ;)

let wel: je maakt een soort fotoalbum aan op MF.
De foto's kun je niet verwijderen uit dit album


Die achterkant van die bak lijkt wel een beetje op een Wiessman Roadster
 
Laatst bewerkt:
Hey Bert,

Uit je reactie maak ik op dat je de bak Niet mooi vindt?

]

toch wel hoor , maar het is toch de naafbesturing dat het hem bij mij doet ......loop ik helemaal gek van :9~

en de fotos waar ik eerder van sprak zijn geen fotos maar stukjes video (you tube ) en daar was hij nog wit , of het zou een andere moeten zijn :?
 
Nee dat is dezelfde, 2 filmpjes van mij en een met Ad Donkers van LBS.
En die naafbestuuring dat had ik ook, werd ik helemaal gek van, eerst van de prijs van die duitsers en daarna van het bouwen, de naafbesturing van EML was niet mijn ding.

Dit is de derde uitvoering, de eerste leek op die van Ruko maar ik vondt dat het voorwiel te ver naar voren kwam(er paste een helm tussen de radiator en het voorwiel).
Dit was niet op te lossen op een manier waar ik te vreden mee was dus toen alles eraf gesloopt, toen de 2e uitvoering maar daarbij klopte de chamber hoek niet en nu dus deze en daarbij klopt alles wel of in ieder geval het stuurt of dat alles klopt.

Momenteel zit er een FJR eindoverbrenging op omdat de Vmax overbrenging het niet af kon en heb ik deze week de schokdempers gereviseerd die komen van een XJR en moesten stugger worden en dan maar meteen alles van binnen vernieuwd.
 
eens met de vorige sprekers, het is een bruut span.
het past op deze manier ook helemaal bij de V-max, goede keuze :}
ik ben het niet eens met de bandenmaat, maar het doet het wel goed op deze combi.
heb je nog documentatie over de bouw van je naafbesturing? ik ben wel benieuwd waar het probleem met je camber zat en hoe je het opgelost hebt :?
 
Hele gave bak, echt mooi! :} En ook ik had 'm natuurlijk al "ergens" op het net gezien, die is niet te missen. De Boxer vind ik trouwens perfect bij de V-Max passen, idd een beetje hotrodstyle en dat mag ook wel.

Maar uiteraard heb je een hele zooi foto's van de bouw en ga je die hier in je topic posten 8-)
 
Laatst bewerkt:
Dit is de derde uitvoering, de eerste leek op die van Ruko maar ik vondt dat het voorwiel te ver naar voren kwam(er paste een helm tussen de radiator en het voorwiel).
.

Dat is ook een kwestie van smaak , persoonlijk vindt ik dat Rukko heel mooi spul afleverd , duuuuur maar ho zoo mooi , met hun schijfrem buiten proportie en buiten het wiel en de joekels van velgen...... :Y jamie
 
Hoi Bert,

heb je ooit een Ruko in het echt gezien?
Ik heb vorig jaar op het EGT een paar Ruko combinaties gezien en ze rijden met 15" velgen, ik vondt dat niet passen bij mijn Vmax omdat ik achter al een 18" met een 245er erop had liggen. Volgens een van de 2 eigenaren van Ruko doen ze ook niet anders dan 15".
Die nieuwe van Ruko is trouwens erg vet een Suzuki Bking met een F1 racer!!
Alles in vrolijk zwart. *O*
 
Geweldig mooi span zeg,zeker de bak staat errug mooi aan de max met idd een hoog hot rod gehalte waar ik van hou. :9~
Met die brede banden ziet het er prachtig boosaardig uit. 8-)
Mijn complimenten!
Zelf ben ik ook een stille lezer die in het skuurtje ook aan zijspan knopen doet.
Mijn spannetje wordt meer het conventionele werk en misschien open ik tzt ook een topic.
:W
 
Hoi Bert,

heb je ooit een Ruko in het echt gezien?
Ik heb vorig jaar op het EGT een paar Ruko combinaties gezien en ze rijden met 15" velgen, ik vondt dat niet passen bij mijn Vmax omdat ik achter al een 18" met een 245er erop had liggen. Volgens een van de 2 eigenaren van Ruko doen ze ook niet anders dan 15".
Die nieuwe van Ruko is trouwens erg vet een Suzuki Bking met een F1 racer!!
Alles in vrolijk zwart. *O*
ja hoor , ik ben al 4 x naar het EGT geweest , 3 x Duitsland en 1 x Lux.
En ja , je heb gelijk , zijn allemaal 15" velgen met 195 banden erop , maar blijft mooi :9~

ik heb bij de beemer een 16 " onder achter , maar eerlijk gezegd zie ik er het nut niet van in , veel meer keus in 15" en beter aan de prijs...
BMDedome112008015.jpg

16 "
 
Laatst bewerkt:
Geweldig mooi span zeg,zeker de bak staat errug mooi aan de max met idd een hoog hot rod gehalte waar ik van hou. :9~
Met die brede banden ziet het er prachtig boosaardig uit. 8-)
Mijn complimenten!
Zelf ben ik ook een stille lezer die in het skuurtje ook aan zijspan knopen doet.
Mijn spannetje wordt meer het conventionele werk en misschien open ik tzt ook een topic.
:W
vooral doen !!!!!!
 
ik heb bij de beemer een 16 " onder achter , maar eerlijk gezegd zie ik er het nut niet van in , veel meer keus in 15" en beter aan de prijs...

Ik wel, een 16" velg met een plattere band geeft dezelfde omtrek als een 15" met een hogere band.
Een hogere band geeft meer zijdelinkse verschuiving in een bocht maar een plattere band is ook hoekiger en daardoor komt de bak minder snel omhoog, daarintegen is het wel zo dat een platte brede band erg spoorgevoeling is, ik heb het nu dus over mijn achterband van de Vmax(245/R18), bij de naafbesturing kan ik de naloop verstellen en ik heb het opgelost door de naloop te vergroten, dan is de combinatie ook minder zenuwachtig.
Hoeveel dit is kan ik niet precies zeggen het was een kwestie van rijden en bijstellen en was tussen de 10 en 20mm meer dus deze staat nu tussen de 50 en 60mm.
Mijn vorige zijspan was een Honda CBR100F met een eigenbouw bak eraan, voor lag een 195-er en achter en op het zijspan een 205 brede band, ik moet zeggen dat ik daar nooit problemen mee heb gehad mbt spoorvorming maar ik weet ook dat elk zijspan anders reageert op aanpassingen.
Zo had mijn vorige zijspan geen geremd zijspanwiel en ik heb het nooit als hinderlijk ervaren , mijn huidige heeft dus wel een geremd zijspanwiel en ik vondt het in het begin maar lastig. Nu ben ik er aan gewend en wil niet anders omdat 3 wielen nu eenmaal harder remmen als 2.
 
Hoi jozzi. Ha ik heb weer een V4 maat. Mooie combinatie man! Ik had hem idd ook al ergens voorbij zien komen. Wat betreft de grote velgen en platte banden deel ik je mening. Tuurlijk een 195 15" inch is makkelijker en goedkoper.. maar dit is onze hobby en niet de zaken auto waar je 100000 per jaar mee wegtikt. Naafbesturing is bewonderingswaardig maar vind ik persoonlijk niet mooi. Maarja, dat is persoonlijk. Bij jou combi vind ik het wel passen. Met de VFR blijf ik op 17" rijden en de bak krijgt een 15" met een 185 45 sportieve band. Deze vind ik goed passen bij de Rally, omdat hij het spatbord mooi vult en in verhouding met de bak is.

Ik hoop dat je nog wat bouw piccies met ons deelt.

Het is echt een brute hotrod combi!
 
Naafbesturing is bewonderingswaardig maar vind ik persoonlijk niet mooi. Maarja, dat is persoonlijk.
Inderdaad dat is persoonlijk, deze opmerking hoor ik vaker, ik persoonlijk vindt het wel mooi en was ook benieuwd hoe het zou sturen.
Omdat het erg duur is om er een te kopen heb ik het lasapparaat maar uit de hoek gehaald en ben zelf gaan knutselen.
Als een schommelvoorvork beter zou sturen dan was het project in de vriezer beland, na wat proefritjes was het duidelijk voor mij dat de naafbesturing de weg op moest.
 
Inderdaad dat is persoonlijk, deze opmerking hoor ik vaker, ik persoonlijk vindt het wel mooi en was ook benieuwd hoe het zou sturen.
Omdat het erg duur is om er een te kopen heb ik het lasapparaat maar uit de hoek gehaald en ben zelf gaan knutselen.
Als een schommelvoorvork beter zou sturen dan was het project in de vriezer beland, na wat proefritjes was het duidelijk voor mij dat de naafbesturing de weg op moest.

Hangt bij jou de naafbesturing ook aan het zijspan frame? Of puur aan de motor?
 
Bij mij is het frame van het zijspan en het "subframe" waar de naafbesturing scharniert een stuk, zodat het frame van de motor wordt ontlast bij zijspangebruik.
Het frame zit op 8 punten vastgebout met het motorframe, aan de rechterkant op zoveel mogelijk plaatsen en op de linker kant op de 2 bevestigingen waar ook het blok aan het frame wordt gemonteerd, en aan de onderkant op de plek waar normaal de middenbok zit.
Als er nog meer plaatsen waren op een vmax waar ik het frame zou kunnen vastbouten had ik dat gedaan ik denk bij meerdere bevestigingen wordt het geheel stugger, kijk maar bij sidebike daar is het motorframe geïntegreerd in het geheel( 2 neven van mij rijden zo´n combinatie dus heb ik het goed kunnen afkijken), haha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan