vmax met naafbesturing

Strak spannetje, daar zit vakwerk aan.
Volgens mij heb ik dit span al gezien op het moto-guzzitreffen in Vortum-Mullem *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Of ik moet in de tijd dat mijn spannetje bij jouw staat, je V-max-span kunnen lenen
Dan wordt het bedrag alleen maar leuker.........................voor mij!!!! _O- _O- _O-

Volgens mij heb ik dit span al gezien op het moto-guzzitreffen in Vortum-Mullem
Hey Vortum, heb jij niet een FJ met een comete bak? :Y Dan is het treffen bij Wim en Annie in de schuur geweest of de Vmax zonder bak gezien.

Perry of John, houdoe hé!!!
 
Afgelopen zondag werd ik ingehaald door een FJR met een EML GT bak eraan op de A73 ter hoogte van Haps, iemand van hier?
 
Was het een rode met een bakkenist die heeeeeeeel fanatiek zat te zwaaien.
nee , was een grijze zonder bakkenist en hij gaf goed door :] .
Ik was naar Hengelo geweest om te kijken of ze geen goede prijs zouden geven voor een goed zijspan , maar ben van een kale reis thuisgekomen, ik had graag mijn span ingeruild voor een bmw LT met EML maar de inruilprijs dat hij mij voorstelde lag toch onder mijn verwachtingen , dus geen ander zijspan :N
 
:] :] :]


Wat een prachtige combinatie. Zou hem alleen al willen om in het halletje te zetten en er naar te kijken. Maar dat halletje is er te klein voor haha.

Zal beslist heel anders en heel apart rijden zijn als een motor (oudere BMW en Guzzi)met pakweg 60 pk waar toevallig een zijspannetje aan hangt. Dit is er 100 % op gebouwd, en ik schat de pk´s op het dubbele van die 60.

Maar wat is nu naafbesturing en wat zijn de voordelen daarvan. En graag ook ... zijn er ook nadelen aan?

Verder ... magnifiek mooi *O* :Y
 
Ik ben gisteren teruggekomen van de kleppenballrun en die ging dit jaar vanaf Beho bij Luxemburg via duitsland, weer naar belgie en toen terug naar duitsland(bij Aachen in de buurt) en toen weer naar een plaatsje bij Lommel in Belgie en van daaruit naar Handel waar de Finish was en de naafbesturing heeft het goed gedaan.Zeker in de kleine dorpjes in de Belgische ardennen heeft de naafbesturing en de ophanging behoorlijk op z´n donder gehad en alles is heel gebleven.
Ik moet wel zeggen dat de achterband (245-er) erg gevoeling is voor de ronde vorm van de weg in de ardenne.
De laatste km´s hebben we door de regen gereden en omdat ik een regenbroek niet nodig vond is de dikke voorband dan wel een nadeel want een brede band brengt veel water met zich mee.
Op goede weg en dat is bijna overal in nederland, stuurt de naafbesturing perfect, het stuurgedrag is erg direct en voelt stabiel aan, omdat een Vmax-frame niet bekend staat voor zijn stijfheid was voor mij duidelijk dat het een naafbesturing moest worden omdat de krachten tijdens het sturen niet over het balhoofd verdeeld worden maar via de onderkant van het frame en het zijspanframe.
Zo en nou even de voor en nadelen:

De voordelen zijn dus

het balhoofd niet wordt belast,


Het uiterlijk, je houdt ervan of niet,

Als je stuurt blijft het wiel nagenoeg vlak op het wegdek met het loopvlak wat met een schommelvork met een autoband minder gebeurt omdat je met de balhoofdhoek zit.

Tijdens het remmen blijft de naloop hetzelfde omdat de ophanging een paralellogram is(met een l-etje meer of minder).

De nadelen zijn:

De prijs, in duitsland betaal je al gauw 4500 euri voor een naafbesturing (Bode, Stern en Ruko) en dan zit-ie er nog niet op en je hebt een 15" velg :? .

Je wordt op bijna elk tankstation aangesproken op je motor, dat is 3x per dag leuk maar je wilt toch ook wat km´s maken, maar we blijven vriendelijk :Y. Het voordeel is wel dat je dus op motortreffens wat te ouweh**ren hebt en veel nieuwe kennissen maakt *O*.

FF alles bij elkaar: als ik een nieuw zijspan moest kopen werdt het weer een naafbesturing.
 
Laatst bewerkt:
Omdat jouw fusee schuin naar achter staat is dat toch te vergelijken met de balhoofdshoek bij een motor?

Met naafbesturing zou het wiel ook opgetild/gekanteld moeten worden bij het sturen, anders zou hij niet vanzelf terug gaan in de middenstand bij het loslaten van het stuur.
 
Je wordt weer schaamteloos ontkracht Jozz... wel leuk blijven vinden hier hoor ;)

Melderslo was super. Jammer dat je er niet bij was.

Pluis en de struikrovers was ook leuk maar had meer van die "pluis" verwacht.
Tijdens ons optreden sprak ik een kerel die vertelde dat het echt een oldskool gitarist zou zijn. Nou, hij speelde geen enkele solo en als er iets oldskool is zijn het wel gitaarsolo's.

Verder lekker :] maar wel de Tuono op de kant gelegd. Beetje schade meer niet.
Was ook niet mijn schuld dus komt weer helemaal goed.

De VFR is bijna af.

JFJ.
 
Laatst bewerkt:
Als je stuurt blijft het wiel nagenoeg vlak op het wegdek met het loopvlak wat met een schommelvork met een autoband minder gebeurt omdat je met de balhoofdhoek zit.

@ DAF400
In principe heb je gelijk maar de balhoofdhoek bij een schommelvoorvork is veel groter dan de hoek die het bovenste en onderste punt maken bij mijn naafbesturing daarom is de hoek die de band maakt tijdens het sturen ook kleiner (ik heb er ook nagenoeg staan, zie quote)als de hoek bij de naafbesturing nul graden was dan zou het wiel haaks op de weg blijven.
Verder zit het middelpunt van het wiel niet op de hartlijn die de 2 scharnierpunten(fusee) maken, hieruit volgt mijn naloop. :Y

@JFJ,
ik moet er wel om lachen dat de naafbesturing zoveel verschillende reactie´s losmaakt dat heb ik onderweg ook vaak :Y , de meest gestelde vraag is dan ook of het stuurt en het antwoord is dan altijd: bij die laatste bocht nog wel _O-

@Jastul,
de pk´s zijn 2x die 60 van jou+25 dat is standaart bij een Vmax met Vboost, maar ik heb al eens geschreven:PK´s zijn voor aan de tap en koppel is om mee te rijden 8-)
 
Laatst bewerkt:
}) })

Volgende keer kom je eens koffie drinken in Aken, en dan wil ik graag een stukje mee in het zijspan. Please !!!

Nog een kinderlijk vraagje maar toch (wil ik het graag weten)

Meneer, hoe hard gaat ie?
145 pk, en koppel ?

:W :W :W
 
Hij gaat ongeveer 195 en dat is hard genoeg vindt ik, ik heb het 1x gereden en dat is niet echt ontspannen rijden. Het koppel is gewoon standaard 103Nm en dat rijdt fijn, je hoeft niet overal terug te schakelen.
Afgelopen weekeind heb ik de kleppenballrun gereden da´s een ludieke cannonballrun, er reedt een BMW K1200RS mee met een speedline, ook met naafbesturing, die jongens gingen voor de snelste tijd en die kon ik niet bijhouden. De BMW had ongeveer 1:3 gereden dat komt overeen met ongeveer overal gas open :} !!!!
Ja dat doe ik niet meer :N het moet leuk blijven, we hebben gewoon met een stel vrienden de hele rit gereden 8-)
 
:P :P

195 met een combinatie. Dat heb ik ooit eens solo gereden met mijn Ducati. Vond ik erg hard. En dan met zijspan !! Geeft me een beetje een Mad Max gevoel, dit soort combinaties.

Ik neem aan dat je over je zijspan (dus de bak !!) ook tevreden bent?

Die BMW R 1150 R met hetzelfde zijspan als jij, van die vriend van je, die in Uden staat. wordt die in consignatie verkocht of heeft ie hem ingeruild?
Heb geprobeerd je een pm te sturen maar lukte niet. :N


:] :W
 
dat leek misschien zo, maar ook een zeus heeft een balhoofdshoek nodig :Y
ho maar daar ben ik van overtuigd , maar het wiel blijft plat op de grond en daar ben ik ook zeker van :Y
hier een foto om het een en ander klaarder te maken
IMAGE0046.jpg

de grote geperforeerde driehoek is de arm waarmee het wiel gedraaid word ( trek er aan en duw er tegen ) dus het wiel word vertikaal rond een as geduwd
IMAGE0044.jpg

en blijft plat op de grond
Pict0025.jpg

kan niet kantelen door de 2 dikke buizen die het wiel rechtop houden :)
 
kan niet kantelen door de 2 dikke buizen die het wiel rechtop houden :)

Die 2 dikke buizen zitten echter niet recht onder elkaar ( of vertekend dat op de foto?), waardoor je wel degelijk een kanteling krijgt, toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan