VMM's zijspanperikelen

Vandaag een obt gereden,remmen ging gelukkig,warm starten is een kriem en hij brult nu nog harder dan ie al deed,waarschijnlijk op een van de slechte stukken wat los of kapot getrild,bij thuiskomst niet meer naar gekeken,had een houten kont van heb ik jou daar en wilde alleen nog maar op de bank ploffen.
Klein aandenken:

1k0.jpg


;)
 
Het is idd allemaal rubberen leidingen wat er voor op zit,wil ik sowieso vervangen voor staalomvlochten,wat er nu op zit zit er ook al een tijdje en dat is natuurlijk ook niet goed.
Kijk dan ook of je een T-splitter vlak bij de klauwen kunt krijgen. Dan kan je zelfs met koperen leidingen heel kort naar de klauwen.
 
Zooooooooo,dat is een tijd geleden dat er wat aan m'n zijspan is gebeurt,maar er zit beweging in.

Tijdje geleden voor een solo vf1100 gaan kijken in Den Haag,was niet duur,zou technisch in orde zijn,kon aan de foto's zien dat het een rat was,maar niet al te gek verbouwd. Daar aangekomen zag hij er helemaal niet verkeerd uit,maar na het starten werd ik toch minder blij,er zat een flinke ratel in het blok en dat is waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze met deze motor aan het rubberen zijn geweest,achterband is iig mooi glad. Heb 'm toch meegenomen,op het kuipwerk na is ie compleet, heeft een goede roestvrije originele uitlaat die ik nodig heb en heb nu in weze alles reserve,alleen jammer van het blok,maar die levert ook nog onderdelen. Enige probleem dat ik heb was met het op naam zetten,kreeg de motor met papieren mee en eenmaal thuis bleek dit niet te kloppen,appje gestuurd aan de verkoper en die zou de juiste overschijfcode opzoeken maar niets meer van gehoord en kan ook geen contact met hem opnemen,hij leefde onder de radar vertelde hij mij en is nu eigenlijk ook verdwenen,maar ik ga die motor toch slopen,dus niet zo'n heel groot probleem.

Heb nu afgelopen weekend uit de onderdelenmotor de startkoppeling gehaald en daar komen nieuwe veren en kogels in en gaat dan in het zijspan,die krijg ik alleen nog maar gestart als ik 'm aansleept,slaat alleen maar door als je probeert te starten,dan gelijk nieuw oliefilter en de olie die de vf-sleutelaars aanraden,nieuwe bougies,luchtfilter en dan kan ik tenminste rijden. Andere problemen komen later aan de beurt,dit moest eerst om überhaupt te kunnen rijden.
Bij de onderdelenmotor de bouten en moeren van het uitlaatsysteem ingespoten met kruipolie,dat is het volgende dat ik wil overzetten,maar daar zag ik al dat het misschien niet passen wil,bij het zijspan zit de monoveer er voor de sier op en heeft men er twee normale veren opgezet die de uitlaat dempers in de weg gaan zitten,zijspan heeft na de collector twee kleine dempers naar links die laag zitten en voor het achterwiel blijven ipv ernaast,maar ik wil eigenlijk toch de originele uitlaat erop hebben. Maar dat is voor later,eerst de startkoppeling,dan kan ik tenminste weer rijden.
 
Oude startkoppeling uit elkaar gehaald en van de 3 rollers was er maar 1 waar ook nog de veer en de stift waar de veer inzit bijzat. Nu kunnen ze er niet zomaar uitvallen,maar stel dat ze ergens door het blok zwerven.
 
Na de startkoppeling ook gelijk bougies,olie en luchtfilter vervangen,daarvoor moet ook de tank aan de kant om bij 2 van de 4 bougies te komen en om bij het luchtfilter te komen.
Ook gelijk een aandachtspunt gevonden,hier loopt een bevestiging van het zijspan aan het frame los.

1552128412327..jpg
 
zoiezo is die bevestiging aan het frame ook een beetje mottig gelast. zal vast zitten maar verdient geen schoonheidsprijs. Ik blijf ook geen voorstander van lassen aan het origineel frame maar ja..

benno
 
Las ziet er idd niet netjes uit,maar hij houdt,kan nu niet verder met weer in elkaar zetten,verkeerde luchtfilter meegekregen en de juiste is niet meer voorradig,wordt nu een grotere besteld en dan op maat gemaakt.
 
ach, naar hedendaagse maatstaven is het geen fraaie las, maar ik heb ook een GL1000 gehad waar het originele frame in elkaar "gebakken" was met laswerk waarbij vergeleken dit er keurig uit ziet, dus alles is relatief. Voor mij ziet dit er uit als iets dat wel een schuurpapiertje en een likje verf kan gebruiken. Net als wat locktite en een imbussleutel.

Succes met het luchtfilter!
 
Laatst bewerkt:
Ooit mijn eerst motor zijspan gekocht, een gl1000 met een verbrede eml er aan, gedaan door een zelf knutselaar.
Wie dan het laswerk gedaan heeft? Het leek nergens op maar het zat wel vast, alles geschilderd zo over de slak heen het polyesterwerk zag er iets beter uit dat valt in het zicht.

Dus het laswerk aan je zijspan koppeling kan wel wat hebben, je zou voor het zicht er wat aan kunnen werken zodat het mooier lijkt, dat deed ik ook alles afgeslepen en netjes strak gemaakt, ook het polyester strak gezet en een verse lak laag.
 
ach, naar hedendaagse maatstaven is het geen fraaie las, maar ik heb ook een GL1000 gehad waar het originele frame in elkaar "gebakken" was met laswerk waarbij vergeleken dit er keurig uit ziet, dus alles is relatief. Voor mij ziet dit er uit als iets dat wel een schuurpapiertje en een likje verf kan gebruiken. Net als wat locktite en een imbussleutel.

Succes met het luchtfilter!
Luchtfilter bleek toch nog ergens te bestellen,kost wel 43 euro,maar met de kilometers die ik maak kan die ook 10 jaar blijven zitten,krijg nog geld terug van het verkeerd meegegeven luchtfilter,valt het wel mee.
Bevestiging van de beugel ,daar was de moer van losgelopen en verdwenen,zit nu vast met een borgmoer.
 
Goed bezig!

In april ook in Genemuiden? En dan ietsje langer dan de vorige keer in Halle?
 
Mijn dimlicht was een tijd geleden ook uitgevallen,wat friemelen aan de bos draden achter de koplamp gaf weer licht,ook eens naar kijken of dat niet beter kan.
 
Hoe meer ik in deze motor duik,hoe meer ik tegenkom.

Dimlicht werkt,wil eigenlijk het hele neusje,waar ook de verlichting inzit vervangen voor een ouderwetse lamp, zo'n lekkere lompe die goed licht geeft,wat er nu opzit lijkt van een scooter te komen,is ook op meerdere plekken gescheurd en ik vind het niet echt staan,kan ik gelijk de bedrading netter maken.

Zag ook dat de voorste uitlaten met een aparte constructie aan het blok gemonteerd zijn,er is een hoeklijn geplaats onder de voorste cilinders,daar zitten draadeinden aan gelast die in het blok steken waar normaal de draadeinden uitkomen waar je de moeren op draait als je de uitlaat vastzet aan het blok,zal er een foto van maken als het een keer droog is,heb in de garage te weinig licht voor een goed beeld.

Wil eigenlijk wel naar Genemuiden en het weekend daarna een OBT rijden,dus laat het nu voor wat het is,anders staat die motor in de steigers terwijl ik er mee weg wil en als het weer beter wordt om buiten te kunnen werken,dan moet er maar eens wat aan gebeuren.
 
Dimlicht werkt,wil eigenlijk het hele neusje,waar ook de verlichting inzit vervangen voor een ouderwetse lamp, zo'n lekkere lompe die goed licht geeft,wat er nu opzit lijkt van een scooter te komen,is ook op meerdere plekken gescheurd en ik vind het niet echt staan,kan ik gelijk de bedrading netter maken.
Bedoel je zo'n ronde?? Ik kwam er hier van de week een tegen in de "bak onbegrijpelijke stukken". Ooit een jaar of tien terug van plan geweest om hem op een XJ750 te zetten, maar dat is er nooit van gekomen en de XJ is al jaren weg. Mocht ik je er een plezier mee kunnen doen.... Maggiehebbenvoorgratis :)
 
Bedoel je zo'n ronde?? Ik kwam er hier van de week een tegen in de "bak onbegrijpelijke stukken". Ooit een jaar of tien terug van plan geweest om hem op een XJ750 te zetten, maar dat is er nooit van gekomen en de XJ is al jaren weg. Mocht ik je er een plezier mee kunnen doen.... Maggiehebbenvoorgratis :)
Idd zo'n grote ronde,ik denk dat dat beter staat maar zeker weten doe ik dat pas als ik er eentje opzet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan