VN1500 slaat af en gooit benzine eruit

gsx-zwolle

MF veteraan
7 mrt 2007
2.485
0
Zwolle (Overijssel)
Ik heb een vraag over mijn VN1500 classic (1991). 1500 twin blok met enkele carburateur.

Ik heb hem gekocht van iemand bij wie hij pakweg een jaar heeft stil gestaan.
Hem voor controle bij motorzaak gebracht, geen bijzonderheden, alleen hield hij wat in bij lage toeren. Hij zou dan moeten worden afgesteld met een dynajet setje, op mijn verzoek gelijk een open luchtfilter laten monteren zodat hij daarop icm de open pijpen kon worden afgesteld.

Alles goed, tot hij bij de derde rit o.i.d. ineens afsloeg en nauwelijks meer aan de praat te krijgen was. Hij is terug gegaan naar de dealer waar eigenlijk niks noemenswaardigs gevonden werd.

Één rit gemaakt niks aan de hand, tweede rit zelfde verhaal. Nu Met ANWB aan de praat laten maken, maar wilde steeds afslaan, dus stationair omhoog gezet. Na één minuut draaien gooide hij benzine eruit via overloop. Terug naar de dealer, bleek een rubber die onder de carburateur zit i.o.d. uitgedroogd/gaatje in te zitten. Deze is vervangen, bij testrit door motordealer geen problemen meer.

Ik weer rijden en aan het eind van de rit zelfde verhaal, motor slaat stationair af en gooit bij het handmatig op toeren houden (of stelschroef staionair omhoog) benzine eruit via overloop.
Motor weer terug, nu hebben ze alles nagekeken, bleek het benzinefilter verrot te zijn en daardoor stukjes filter de gasnaald of vlotternaald? (beide zijn preventief vervangen namelijk ) te blokkeren. Logisch verhaal, dus goede hoop. Carburateur tevens ultrasoon gereinigd en twee testritten door dealer geen probleem.

Je raadt het al, mijn eerste rit halverwege weer dikke pech, motor slaat af en gooit benzine eruit als ik hem draaiend wil houden. Motor is inmiddels naar de dealer terug en die gaat hem helemaal nalopen, al heeft hij zo niet direct een idee waar het nu aan ligt. Optie zou het vlotterniveau kunnen zijn dacht hij, maar dat leek hem eigenlijk ook sterk aangezien die nooit vervangen is.

Vandaar ook hier maar even posten, misschien heeft iemand dit eerder gehad, of een idee waar dit logischerwijs aan kan liggen? :?
 
Als je lekker wilt motorrijden kun je beter iets nieuwers kopen. Deze is 27 jaar oud.
Dat is meer iets voor een hobbysleutelaar.
Niks mis mee toch.......?
Die van mij is 33jr oud. Sleutelen vind ik (bijna) net zo, leuk als het rijden!
Ik durf zeker wel te stellen dat deze brommerd beter is dan 9jr terug toen ik 'm kreeg. :t
 
Benzine er uit gooien, betekend, dat de carb overloopt. Kan een slecht afsluitende vlotternaald zijn door slijtage, of door vuil, door bv roestvorming in de tank.

Kijk eens in de tank of er roestvorming is. Zet desnoods een benzine filter in de leiding, als deze er niet tussen zit.

Verkeerd vlotterniveau geloof ik niet in, dan zou hij altijd over moeten lopen.
 
Kweenie of er een opvoerpomp op zit, maar die zorgt voor wat voordruk op de benzinetoevoer. Dat hoeft geen punt te zijn... ALS

Het doppiedingetje onder de vlotter maar goed afsluit en het lijkt erop dat dat bij jou niet het geval is. Een vezel van een wollen trui kan al aardig roet in het eten gooien. Is er een nieuwe benzinefilter tussen gekomen of rij je zonder. Kan je je benzinekraan op "off" zetten, of een equivalent daarvan. Rij dan op een rustig weggetje je vlotterkamer leeg totdat hij afslaat... waarom weet ik eigenlijk ook niet :)... gekheid, maar probeer dan eens met de benzinekraan de toevoer te regelen.
Als die carb heel slecht is valt er geen eer aan te behalen, maar anders zou het alleen maar in het vlotterniveau (discutabel) of de toevoerafsluiter kunnen liggen, kan ik als ervaringsdeskundige opperen
 
Benzine er uit gooien, betekend, dat de carb overloopt. Kan een slecht afsluitende vlotternaald zijn door slijtage, of door vuil, door bv roestvorming in de tank.

Kijk eens in de tank of er roestvorming is. Zet desnoods een benzine filter in de leiding, als deze er niet tussen zit.

Verkeerd vlotterniveau geloof ik niet in, dan zou hij altijd over moeten lopen.


:(, zit ik me de pleuris op te tiepen
 
Bedankt voor de 'adviezen', maar inhoudelijk hebben jullie ook geen input dus?
Niet gelijk zo lelijk gaan doen! :9
Mss een heel klein beetje input................ :?

Carb uit elkaar en alles in de ultrasoon.
Controleren alle pakkingen, rubberwerk, vlotters, balgen ect.
Checken of alles kan werken als zou moeten.

Inspecteren toestand van de benzine in de tank. Desnoods spoelen en oude peut wegmikken.
Bij opbouwen is een extra zwevend benzine-filter in dit geval ook niet verkeerd!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag over mijn VN1500 classic (1991). 1500 twin blok met enkele carburateur.

Ik heb hem gekocht van iemand bij wie hij pakweg een jaar heeft stil gestaan.
Hem voor controle bij motorzaak gebracht, geen bijzonderheden, alleen hield hij wat in bij lage toeren. Hij zou dan moeten worden afgesteld met een dynajet setje, op mijn verzoek gelijk een open luchtfilter laten monteren zodat hij daarop icm de open pijpen kon worden afgesteld.

Alles goed, tot hij bij de derde rit o.i.d. ineens afsloeg en nauwelijks meer aan de praat te krijgen was. Hij is terug gegaan naar de dealer waar eigenlijk niks noemenswaardigs gevonden werd.

Één rit gemaakt niks aan de hand, tweede rit zelfde verhaal. Nu Met ANWB aan de praat laten maken, maar wilde steeds afslaan, dus stationair omhoog gezet. Na één minuut draaien gooide hij benzine eruit via overloop. Terug naar de dealer, bleek een rubber die onder de carburateur zit i.o.d. uitgedroogd/gaatje in te zitten. Deze is vervangen, bij testrit door motordealer geen problemen meer.

Ik weer rijden en aan het eind van de rit zelfde verhaal, motor slaat stationair af en gooit bij het handmatig op toeren houden (of stelschroef staionair omhoog) benzine eruit via overloop.
Motor weer terug, nu hebben ze alles nagekeken, bleek het benzinefilter verrot te zijn en daardoor stukjes filter de gasnaald of vlotternaald? (beide zijn preventief vervangen namelijk ) te blokkeren. Logisch verhaal, dus goede hoop. Carburateur tevens ultrasoon gereinigd en twee testritten door dealer geen probleem.

Je raadt het al, mijn eerste rit halverwege weer dikke pech, motor slaat af en gooit benzine eruit als ik hem draaiend wil houden. Motor is inmiddels naar de dealer terug en die gaat hem helemaal nalopen, al heeft hij zo niet direct een idee waar het nu aan ligt. Optie zou het vlotterniveau kunnen zijn dacht hij, maar dat leek hem eigenlijk ook sterk aangezien die nooit vervangen is.

Vandaar ook hier maar even posten, misschien heeft iemand dit eerder gehad, of een idee waar dit logischerwijs aan kan liggen? :?
De motor staat nu voor de vijfde keer bij dezelfde dealer, met dezelfde klacht.
Bij de eerste keer gaan ze daar al de fout in.

Je moet een andere goede monteur gaan zoeken.
 
Wat is een "open "luchtfilter, en waarom moet een motor na een jaar stilstaan plotseling een dyna setje hebben,bij mij staan sommige wel langer stil, en nog nooit een carb uit elkaar gehaald...
sterker nog, ik gooi er mijn hele leven al herrie uitlaten op, en heb nog nooit een testbank van dichtbij gezien...

Zit je beluchting van je vlottekamer goed, is alles weer gemonteerd zoals het hoort?
 
Terug
Bovenaan Onderaan