vocht in de schuur

Bij 3 graden boven de omgevingstemp. lost alle vocht op die eventueel nog vrij is.
Onder normale omstandigheden wel te verstaan.

Als je een badkuip vol water 3 graden verwarmd dan blijft het 100% vocht.
Dit kan ik even niet volgens.
De eerste zin kan ik me nog wel wat bij voorstellen.
Hoe meer je de lucht verwarmt hoe meer vocht het kan opnemen waardoor eventueel aanwezig vloeibaar water sneller zal verdampen.
Maar waarom dat dan precies 3 gr zou moeten zijn?

Alleen van die laatste zin kan ik geen brood van bakken :?
 
Dit kan ik even niet volgens.
De eerste zin kan ik me nog wel wat bij voorstellen.
Hoe meer je de lucht verwarmt hoe meer vocht het kan opnemen waardoor eventueel aanwezig vloeibaar water sneller zal verdampen.
Maar waarom dat dan precies 3 gr zou moeten zijn?

Alleen van die laatste zin kan ik geen brood van bakken :?

2 zielen één gedachte.

Nou gaan vloeistof en gas weer door elkaar...
 
zet hem dan gewoon buiten met een hoes erover :),

ik weet niet maar misschien kan isolatie helpen,

gewoon van die blauwe isolatie tegen de muren en plafond, en van die zwrte korreltjes op de vloer en daar wel terug tegels op.
probeer ergens dubbelglas te krijgen en vervang die van het schuurtje ermee.

Na dit gedaan te hebben, en indien je geen elektriciteit hebt, kun je toch van die heteluchtblazers zettten die op huisbrandolie werken of petroleum.

Het is maar een idee, en kost misschien wat eurotjes, maar wel voorgoed dan.


of

je kunt van die speciale vet halen die ze op motorblokken spuiten, en spuit je die maar op je lichtmetalen deeltjes. Maar moet ze wel terug opkuisen bij hergebruik

Isolatie helpt niet een spoumuur wel.
Dubbelgals helpt wel tegen het beslaan van de ramen maar vermindert het vocht niet.
 
Ik heb zelf sinds 2 jaar de beschikking over een werk cq opslag ruimte van ongeveer 75m²

Deze ruimte is enkel steens en er is een gaskachel aanwezig die ruim voldoende capaciteit heeft. Echter.....
Om te werken is het ideaal om te stoken maar voor het vocht hoef ik het beslist niet te doen ! Dit jaar stook ik niet en blijkt het veel droger te zijn ? Wel heb ik nu 3 dakdoorvoeren open staan.

Dus denk ik dat een goede ventilatie méér effect heeft dan stoken?
In ieder geval is het een veel goedkopere oplossing.

greetz, all
 
Dit kan ik even niet volgens.
De eerste zin kan ik me nog wel wat bij voorstellen.
Hoe meer je de lucht verwarmt hoe meer vocht het kan opnemen waardoor eventueel aanwezig vloeibaar water sneller zal verdampen.
Maar waarom dat dan precies 3 gr zou moeten zijn?

Alleen van die laatste zin kan ik geen brood van bakken :?

Onder normale omstandigheden zal bij een verhoging van 3 graden de lucht droger worden.
Bij de spijterij wordt 3 graden aangehouden.
 
Ik heb zelf sinds 2 jaar de beschikking over een werk cq opslag ruimte van ongeveer 75m²

Deze ruimte is enkel steens en er is een gaskachel aanwezig die ruim voldoende capaciteit heeft. Echter.....
Om te werken is het ideaal om te stoken maar voor het vocht hoef ik het beslist niet te doen ! Dit jaar stook ik niet en blijkt het veel droger te zijn ? Wel heb ik nu 3 dakdoorvoeren open staan.

Dus denk ik dat een goede ventilatie méér effect heeft dan stoken?
In ieder geval is het een veel goedkopere oplossing.

greetz, all


Een (enkel)steense muur is wat anders dan een half steense muur volgens mij...

Bij een gewoon woningbouwschuurtje staat er 1 rij stenen die in de lengte richting staan, het muurtje is dus ca 10 cm dik (- - - -). Bij een steense muur staan de stenen dus in de breedte en is de muur dus ca 20 cm dik(| | | |), maar deze heeft dan nog geen spauw.

Een steense muur heeft door zijn dikte minder last van vocht dan een half steense muur, maar het beste is voor dit klimaat een spauwmuur, die heeft dus een loze tussenruimte die evt ook nog geisoleerd is.

Correct me if i'm wrong... *:)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf sinds 2 jaar de beschikking over een werk cq opslag ruimte van ongeveer 75m²
Deze ruimte is enkel steens en er is een gaskachel aanwezig die ruim voldoende capaciteit heeft. Echter.....
Om te werken is het ideaal om te stoken maar voor het vocht hoef ik het beslist niet te doen ! Dit jaar stook ik niet en blijkt het veel droger te zijn ? Wel heb ik nu 3 dakdoorvoeren open staan.
Dus denk ik dat een goede ventilatie méér effect heeft dan stoken?
In ieder geval is het een veel goedkopere oplossing.
greetz, all

Vergeet niet dat het verbranden van gas ook nog een hoop waterdamp extra oplevert......
 
Een (enkel)steense muur is wat anders dan een half steense muur volgens mij...

Bij een gewoon woningbouwschuurtje staat er 1 rij stenen die in de lengte richting staan, het muurtje is dus ca 10 cm dik (- - - -). Bij een steense muur staan de stenen dus in de breedte en is de muur dus ca 20 cm dik(| | | |), maar deze heeft dan nog geen spauw.

Een steense muur heeft door zijn dikte minder last van vocht dan een half steense muur, maar het beste is voor dit klimaat een spauwmuur, die heeft dus een loze tussenruimte die evt ook nog geisoleerd is.

Correct me if i'm wrong... *:)

Worden steens muren de laatste 20 jaar nog toegepast dan?

Als je een steens muur hebt wordt het wel interessant om aan de buitenkant te isoleren.
Is wel duurder dan binnen, en je hebt alsnog geen spouwmuur (tenzij je nog een buitenspouwblad metseld).
 
Het is ook geen oplossing, maar meer een tijdelijk iets. Met dit koude weer buiten muren impregneren heeft weinig zin. Dat kun je beter 's zomers doen als alles droog is en het impregneersel droog is voor er weer vocht is.

Bij mij thuis kan ik er niets aan doen.... Het enige dat ik kan doen is ventileren overdag.
 
Een kunststof pui met dubbelglas impregneer je niet zo snel... in mijn geval dan.... dat is de enige buitenwand die ik heb... kortom iets minder hijgen 's nachts.... en gewoon luchten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan