Voedingsspanning toerenteller stabiliseren

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
Ik heb op mijn Guzzi een elektronische toerenteller van een VanVeen OCR gebouwd, die wordt aangestuurd door een voedingsdraad van de bobine.....

Werkt prima maar er is 1 ding, de wijzer wappert een beetje.
(soms weet je niet of je stil staat of 8 k draait zeg maar........ ;) )

Nou vroeg ik me of die stuurdraad misschien "vuile stroom" krijgt en hoe of wat je dat kunt stabiliseren ?

judge-dash-web.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lijkt inderdad op een storingssignaal. Ligt ie ergens klangs je bougiekabel ofzo misschien :?

Of is je aansluiting rot (stekkers), of de teller zelf ofzo :?
 
Is een Van Veen OCR geen dubbelschijfs wankelmotor? Die ontsteking levert toch 6 vonken per omwenteling?.
dat zou kunnen maar als de wijzer goed stilstaat geeft hij wel exact het juiste toerental aan, gewoon 1 vonk per omwenteling dus...........

het probleem is alleen als ik ga rijden dat hij gaat wapperen...........

misschien moet ik hem eerst eens in rubbers hangen anders.......
 
...
dat zou kunnen maar als de wijzer goed stilstaat geeft hij wel exact het juiste toerental aan, gewoon 1 vonk per omwenteling dus...........
...

Mmm, da's eigenlijk wel vreemd. Maar stilstaand toeren maken zonder te rijden werkt wel?

Ik heb hier een scoop en kan het wel voor je doormeten (voeding en signaal). Dan heb je wel meetwaarden, wat het betekend is vraag 2 (toevallig ook een van Veen bij de hand? :+ ).
 
Mmm, da's eigenlijk wel vreemd. Maar stilstaand toeren maken zonder te rijden werkt wel?
Ja, eigenlijk bedenk ik me net dat het waarschijnlijk dan meer een ophangings probleem is dan vuile stroom misschien..........

Bestaat er eigenlijk wel zoiets als vuile stroom, het draadje is namelijk aangesloten op de draad die van de elektronische onstekingskast komt en naar een bobine gaat.
 
...
Bestaat er eigenlijk wel zoiets als vuile stroom, het draadje is namelijk aangesloten op de draad die van de elektronische onstekingskast komt en naar een bobine gaat.

Dat signaal is geen mooie blokgolf (0V/12V), maar het zou niet moeten veranderen als de motor belast word.

Trilling klinkt ook erg logisch, wat ik weet van een wankelmotor is dat ze juist behoorlijk trillingsvrij zijn O-) .

Rondje rijden met de meter in de hand? :P
 
Toch wel gek, Guzzi rammelt/trilt altijd wel flink toch ? De mijne wel tenminste, stilstaand met een ruk aan het gas voel je van alles trillen.
En als dat ook bij jou zo is, zou de teller los in je hand ook flink op en neer moeten gaan als je er een beetje mee schud, lijkt me.
 
mijn guzzi trilt nauwelijks, kwestie van goed in elkaar zetten, goed synchroniseren etc. maar ik ga het toch eens proberen met dikke rubbers..............want hij wappert inderdaad ook als je er een beste klap op geeft........
 
Zitten er een soort stekkertjes aan de draadjes? Als er 1 twijfelachtig contact maakt, beetje vuil of geoxideerd of niet helemaal vastklemmend kan de boel op trillingen reageren en je zoekt je wild.

Voelen of de stekkertjes goed "pakken" en eventueel een druppeltje/ snuifje contactreiniger er op en 2x los/vast steken.
 
Ik gebruik altijd contactreiniger uit de electronica-onderdelen-winkel; meestal: "Kontakt60" maar er zijn meerdere goeie.

Oppassen: persoonlijk vertrouw ik geen enkele reiniger voor 100% op ALLE plastics, hoewel de fabrikanten natuurlijk al minstens 50 jaar ervaring met dit spul hebben en alles trachten vóór te zijn; maar er worden iedere keer ook weer andere plastic-samenstellingen gelanceerd.

Ik probeer altijd zo goed mogelijk om niets anders dan alleen het contactmetaal te raken, je weet maar nooit.

"Vroeger" was er een spulletje dat ik mooier vond, dunne rode olie, heel klein aanstip/druppel-baar, een merk "Cramolin"; in de laat-60er jaren werd het uit de handel genomen, ik heb nooit begrepen waarom, vermoed misschien giftigheid maar zulk goed spul ben ik daarna nooit meer tegengekomen.
 
Ik ken WD40 niet maar naar wat ik zo lees is het NIET voor electrische contacten.

Heb je geen kennis in de buurt die veel in computer-hardware rommelt of radio/versterker-knutselaar is? Zo een heeft altijd wel een spuitbus bij de hand.

Het gaat maar om een paar minieme snuifjes bij wijze van proef, baat het niet dan schaadt het niet.

Meppel is wat ver van Sittard anders was ik met mijn diesel-brommobieltje allang langsgekomen met de spuitbus.

In garages hebben ze ook wel een spuitspul waarmee ze bijvoorbeeld vervuilde of geoxideerde lampfittingen bewerken, komt op hetzelfde neer maar ik weet er geen merk van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan