voelt als schop tegen je achterwiel

rudiman

MF'er
18 jun 2007
241
0
Alkmaar
Ik heb bij onze honda nighthawk een vreemd probleem. Als je over een hele kleine ophoging rijd (steentje, opplak strepen , middenstreep) voelt het als of de motor een beetje opzij schiet. volgens mijn vriendin voelt het alsof je een schop(je) tegen je achterwiel aan krijgt. Het is niet ernstig maar je schrikt er soms wel van. Als je over een put of drempel rijd merkt je niks. Ik heb al gevoeld aan de wielen maar er is geen speling te ontdekken. Nu is het ook zo dat je niet met je handen los kunt rijden want dan wil de motor niet graag rechtdoor en moetje behoorlijk met je gewicht sturen. Volgens de garage komt dat omdat het balhoofdlager een doodpunt heeft. Dat ga ik dus binnenkort vervangen. Zal de "schop tegen je achterwiel" daar ook door veroorzaakt kunnen worden?
 
Het is wel een heel merkwaardig verhaal over die balhoofdlagers. 'k Zou denken dat bij een dood punt jouw fiets juist niet de bocht om te krijgen was. :?

Bij kleine oneffenheden in het wegdek kan een wiel inderdaad een stapje opzij zetten; dat hoort bij het leven. Zolang het over is voordat je hebt kunnen reageren is er niets aan de hand. :)

Dit onderwerp is waarschijnlijk beter op z'n plaats in Techniek, vragen en antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Controleer ook even bandenspanning en bandenslijtage. Je zit in de buurt, kom er anders eens mee langs. Even kijken kost niets.....
 
Laatst bewerkt:
Balhoofd lagers zijn eenvoudig te controleren.Neem aan dat een nachthok :+ een middenbok heeft?Voorwiel vrij van de grond zetten en zachtjes je stuur heen en weer bewegen,als er een putje inzit zal je stuur dit opzoeken en is dat duidelijk voelbaar! :YZgn put in je balhoofd.
 
Vering en of band niet veul te hard of vering juist veul te slap zodar deze doorslaat.
 
Kan ook aan je banden liggen. Ik had er met de BT's behoorlijk last van.
Bij de PP's vrijwel niet maar nu de achterband aan z'n eindje komt begin ik dat soort dingen ook weer te voelen.
 
waarschijnlijk is je achterband een beetje vierkant aan het worden,
het lijkt inderdaad als een schopje, maar kan in principe geen kwaad,
alleen wat al gezegd is "je schrikt er soms van"
 
lijkt vierkant gereden banden of in ieder geval iets bij je banden , daar zal ik eerst naar kijken dan je balhoofdlagers
 
Als ik het zo lees dus niks ernstigs, maar eens langs de bandenboer gaan en kijken wat die er van vind. Al ben ik bang dat een bandenboer altijd vind dat ie banden moet verkopen.
 
Dit verschijnsel heet 'vierkante achterband' en wordt veroorzaakt door een 'vierkante' achterband.
:o
 
Denk eerder aan wiellager achter of schokbreker(s). Schokbrekers lekken niet en functioneren goed ? Check of er speling in wiellager zit.
En idd ook bandendruk controleren een band met te weinig lucht ligt als een dweil op de weg.
 
komt dat niet gewoon door het verschil in breedte van de banden? Voorwiel gaat langs de streep en achterwiel net niet waardoor het voelt alsof je achterwiel ff opzij stapt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan