voertuigbeheersing op zak, nu verkeersdeelneming nog

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beat Nutz

Die hard MF'er
7 jan 2008
303
0
Zwolle (Overijssel)
Ik heb afgelopen woensdag (in het noodweer) mijn voertuigbeheersings-examen gehaald en ga binnenkort voor mijn verkeersdeelneming.
Ik heb nog weinig op de weg gereden (behalve af en toe een rondje Zwolle en natuurlijk van de rijschool naar de ijsselhallen)
Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij de verkeersdeelneming?
En wat waren jullie ervaringen met het examen verkeersdeelneming?
Alvast bedankt voor de tips en ervaringen!
 
Laatst bewerkt:
Ja... let op het overige verkeer ;).

En je positie op de weg, je kijkgedrag etc.

Vergeet straks de examinator die achter je rijdt, rij gewoon je eigen rit. Niet bang zijn om een foutje te maken, als je je goed herstelt van die fout hoeft dan geen probleem te zijn. Je hoeft echt geen perfecte rit te rijden.

Veel succes!

Bij welke rijschool les je trouwens?
 
wat kijken betreft, meningen zijn verdeeld. je moet niet overdreven gaan kijken, dat is niet nodig en levert geen plus punten op. gewoon kijken, hoofd naar links, naar rechts, wegwezen. probeer geen indruk te maken op de examinator. zorg dat je een beetje vlot rijdt. geen 60 waar je 50 mag, maar wel boven de 50 op de teller. 30 zones zijn dan ook 30 zones (geen 35, geen 40, zeker niet als er autos aan beide kanten van de weg geparkeerd staan). bochten techniek toepassen (naar links/rechts rijden, afhankelijk van de situatie) en niet als een gek de bocht in. rustig de bocht in, sneller de bocht uit. een stop teken is een stop teken, ook al kun je 5 uur van te voren zien dat er geen fuck aankomt. dus stoppen, voet op de grond en pas daarna wegrijden. mis je een uitritje of zo, gewoon rechtdoor rijden en zeggen dat je niet goed kon horen wat hij zei. dit laat je merken door in je helm te kloppen. laatst, positie op de weg: op tijd naar rechts als er vrachtwagens ofzo aankomen, voor de rest, links van het midden rijden. over put deksels is geen plus punt maar ga nou niet slalomen op de weg pom een deksel te vermijden. als het niet kan, kan het niet, pech!

in de buurt van onoverzichtelijke kruispunten snelheid minderen, goed kijken. hetzelfde voor zebrapadden. rechts kijken of er iets aankomt, maar ook links!!! niet denken dat je voorrang hebt en dat je links niet hoeft te kijken, doen! en dan gewoon kalm. rij zo als je altijd rijdt tijdens lessen!
 
Klopt wat hierboven staat, goed kijken bij kruisingen, maarrrr vergeet vooraf niet even duidelijk in je spiegels te kijken of er geen klever achter je zit. SUCCES
8-)
 
lekker ver vooruit kijken, dan rij je mooirecht uit.
en je ziet putdeksels en andere oneffenheden ruim van te voren zodat je er soepel langs kan rijden zonder abrupte bewegingen te maken.......
 
Het belangrijkste is je eigen rit rijden. Dus doen alsof er niemand achter je zit in een auto en gewoon doorknallen. Niet overdreven kijken, als je een bocht maakt gewoon even snel in je dode hoek kijken en gelijk het gas er weer op. Zelfverzekerd overkomen en niet gaan zitten twijfelen.

Ik haalde zelfs een tractor in vlak voor een rotonde terwijl ik wist dat mijn examinator dat nooit meer kon halen en moest wachten. Dat zijn plus punten want je rijd je eigen rit.
 
Heb ook AVD in Zwolle gehad e inderdaad gewoon je eigen rit rijden, ik was bijv al op het verkeersplein en de instructeur met examinator nog maar bij de Peugeot garage omdat zij telkens het verkeerslicht tegenhadden, dus moest ik gewoon effe wachten bij een informatiebord en later weer door, 2x moeten wachten maar wel gewoon geslaagd. :)

En inderdaad lekker doorrijden, 30 = 30, bij 50 gewoon rond de 55 gaan zitten en op de snelweg als je 100 mag gewoon 110.

En goed kijken vantevoren al als je op een kruispunt afkomt, maar ook weer niet te overdreven telkens checken. Gewoon lekker gaan en dan komt het goed, en mocht je nog een dijkweggetje meepakken let dan inderdaad op je bochten, van buiten naar binnen en weer naar buiten snijden enz, als er geen tegenliggers enz aankomen he.

Putdeksel een keer pakken kan gebeuren maar probeer het te vermijden door ver voor je uit te kijken en niet als je er vlak voor rijd aan het stuur trekken om hem te ontwijken.
 
Laatst bewerkt:
onder anderen... ook geef je de koekblikkers de ruimte om je in te halen op eigen strook. gewoon ietjes links uit het midden rijden.
 
Vandaag heb ik mijn eerste les gehad op de weg. Heerlijk bochtjes gemaakt en plaats op de weg heb ik ook door (theoretisch). Bedankt voor alle tips!
 
je moet NIET op de pijlen rijden, helemaal niet. ik weet niet wie je instructeur is maar vraag het iedereen hier, we leren allemaal een beetje links van het midden te rijden en de pijlen zo veel mogelijk te vermijden. kom je een grotere pijl tegen (met 2 richtingen) dan ga je door de hals van de pijl.
 
Laatst bewerkt:
Dit zegt mijn theorieboek. Tuurlijk, niet over alle markeringen moet je heen rijden. Dan begrijp ik. _O-
full
 
Dit zegt mijn theorieboek. Tuurlijk, niet over alle markeringen moet je heen rijden. Dan begrijp ik. _O- [afbeelding]
_O- het 1e plaatje: "bij slechte weersomstandigheden kunt u de markering beter vermijden"

En dus rijd je door de losliggende, al dan niet natte bladen, nee, DAT is verstandig _O- _O-.
 
De adviezen die ze geven zijn trouwens wel goed hoor. Maar het is echt een soort Fingerspitzengefuhl. Dat inzicht krijg je alleen door te rijden en er bewust mee bezig te zijn.
 
_O- het 1e plaatje: "bij slechte weersomstandigheden kunt u de markering beter vermijden"

En dus rijd je door de losliggende, al dan niet natte bladen, nee, DAT is verstandig _O- _O-.

Agree... En zelfs in een ''wat ik er van kan maken'' goot|(

Wil wedden dat ik straks en niet over die pijl ga rijden en niet door een goot. Maarja, zo staat het wettelijk vastgesteld. Dus zal dat ook maar gaan doen, todat ik mijn rijbewijs heb.
 
:N wettelijk staat er niet zoveel voor motoren vastgesteld. Je moet de veiligste optie kiezen en da's in dit geval het midden van de weg. Tevens omdat je dan dieper de bocht rechts kunt inkijken ;)
 
1. je theorieboek is heel oud.

2. ik zie nergens staan dat je midden op de rijstrook moet rijden.

3. op dat plaatje rechts, op de snelweg, is het logisch dat je midden rijdt, omdat je door de hals van de pijl moet.

4. wegmarkering vermijden om op natte bladeren te gaan rijden? flauw...
 
1. je theorieboek is heel oud.

2. ik zie nergens staan dat je midden op de rijstrook moet rijden.

3. op dat plaatje rechts, op de snelweg, is het logisch dat je midden rijdt, omdat je door de hals van de pijl moet.

4. wegmarkering vermijden om op natte bladeren te gaan rijden? flauw...

Ok, je hebt gelijk, theorieboek oud? Staan wel de nieuwe wegen in... kleur / maximale snelheid aanduidingen.

Maar niet lullig bedoeld, lees meerdere topics van je.... veel grootspraak... hoeveel jaar rijervaring heb je? 1? Ik bedoel je geboortejaar... 1989. Wederom niet lullig bedoeld, maar als mijn rij-instructeur mij dingen verteld neem ik dat van hem aan. Heb nog geen lessen op de weg gehad, dus het kan best zijn dat het in het midden rijden wat ik nu moet doen veranderd in iets link van het midden.

Overigens snap ik wel wat je bedoeld met die markeringen hoor, je gaat ook niet over de volle lengte een zebrapad markering pakken als je er langs heen kunt rijden. Maar ik bedoel dat er situaties zijn dat je soms wel bijna over de markering heen moet rijden.

En owjah... rijden leer je pas na je rijbewijs, dat weet ik wel van mijn autorijbewijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan