Voertuigcontrole gehaald... maar toch..

Kaastosti

MF'er
16 mei 2006
184
0
Haarlem
Na een aantal lessen en een examen heb ik dan deel 1 in de pocket. Een stapje dichter bij het felbegeerde motorrijbewijs. Dat examen ging bijna foutloos, dus in dat opzicht ben ik er best tevreden over. Maar toch...

Daar vlak voor had ik nog een blok van vier uurtjes waarin alle oefeningen nog een keer gedaan werden. Tijdens dat blok ben ik in de korte slalom op een best stomme manier redelijk hard onderuit gegaan. Nu heb ik het idee dat ik het examen wel heb gehaald, maar misschien niet de controle heb die ik zou moeten hebben.

Theorie bijna klaar met leren en daarna volgen dus de praktijklessen... ben een beetje bang dat ik daar weer op zo'n manier onderuit stuiter. Niet dat ik onzeker ben oid, maar het idee blijft toch hangen. Hadden meer mensen dat, die uiteindelijk met vlag en wimpel geslaagd zijn? Dan heb ik iig weer hoop dat het goed moet gaan komen ;)
 
Ik zou gewoon lekker doorgaan, daarna het gewoon met je eigen motor nog eens oefenen op een parkeerterrein. Heb je dan nog het idee dat je het niet prettig vind, dan kun je dan altijd nog eens een lesje nemen.
 
Is dat een 'ja'?

Desalniettemin: gefeliciteerd met je AVB. En wat betreft het onderuit gaan: dat overkomt iedereen wel een keer tijdens het lessen denk ik. Liever op zo'n gecontroleerde manier dan dat het je bij een serieuze snelheid overkomt, toch?
 
De eerstvolgende keer dat ie dreigt om te flikkeren zal ik idd niet meer denken "ach met een beetje gas extra trek ik 'm er wel uit"... dat werkte niet echt zoals gehoopt ;)
 
Te hard remmen werkt ook niet trouwens... ;)

[me]penguin heeft dat recentelijk nog proefondervindelijk getest :X
[/me]


Maar goed, ik heb tijdens het lessen ooit de motor neer moeten leggen omdat ik de balans verloor op een steile helling. Op zo'n moment moet je juist weer opstappen en doorrijden; het vertrouwen komt vanzelf weer terug. Ook na m'n schuiver ben ik meteen weer op de motor gestapt (weliswaar van 'papa pingu'). Anders ga je algauw een geestelijke barrière opbouwen misschien...
 
Heb je gelijk in... ik ben toen ook meteen doorgegaan met les, alhoewel de instructeur en assistent raar opkeken dat ik uberhaupt opstond en doorwandelde :)

Maar goed, gewoon niet bij stilstaan en doorgaan is dus het devies.

Wist niet dat jij zo'n motorpopje was? Nooit een motor gezien bij de ingang iig.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik ging voor het examen onderuit, maar daarna toch het examen bijna foutloos gehaald. Vallen kan altijd gebeuren, zelfs de profs vallen weleens. De kunst is om daarna weer erop te stappen en ervan te leren. In ieder geval gefeliciteerd met het behalen van je voertuig-beheersing. *O*
 
korte/langzame slalom doe je later toch noooiit meer op je eigen motorfiets (denk ook niet dat ik het ooit zal kunnen op mn SV) dus gewoon vergeten en verder gaan met rijbewijs halen :W
 
ach joh, tijdens het examen (oude stijl) ging ik bijna onderuit met de remproef.
Examinator vond het knap dat ik hem hield. Mag ook wel na vele ervaring met de brommer en vallen :9

Je leert elke dag bij met rijden ;)
 
Ik ben ook tijdens het lessen vlak voor m'n examen langzaam omgedonderd... Gewoon opstappen en door gaan :) .

En je moet maar zo zien: Die idiote korte slalom (wat het ook inhoud :P ) ga je toch nooit meer doen ;) .

\\
 
Gewoon vertrouwen op de instructeur. Als het een goeie is heeft ie het zo door en gaat misschien nog is oefenen met je om het goed erin te krijgen. Of je bespreekt het met m.
 
ik oefen nog regelmatig de slalommen (!?) op de weg... best te doen .. moet toch me bandjes warm rijden in een drukke stad
 
Die slalommen en 3 rondjes in een hokje rijden waarna je "ontsnapt" via een denkbeeldige uitgang gebruik je nooit meer. Is enkel om de motor te leren kennen.
Waar je wat aan hebt zijn noodstop, uitwijken en keren op de weg. Als je dat kan heb je in de praktijk genoeg controle.
 
Je hebt nu ook geleerd hoe het is om te vallen ;)

Viel mee toch? :) Hoef je der ook niet meer zo bang voor te zijn :)
(En een beetje angst houd je scherp :+ )
 
korte/langzame slalom doe je later toch noooiit meer op je eigen motorfiets (denk ook niet dat ik het ooit zal kunnen op mn SV) dus gewoon vergeten en verder gaan met rijbewijs halen :W

slalom juist wel... beetje de banden opwarmen
die 8jes en rondjes rijden... :X
 
ik oefen nog regelmatig de slalommen (!?) op de weg... best te doen .. moet toch me bandjes warm rijden in een drukke stad

Banden rij je warm door hard optrekken en stevig remmen, niet door te slingeren. Het is geen auto waarbij dat wel kan. De theorie waarom dit is, mag je zelf op zoeken. Als je het niet gelooft, mag je eens kijken naar de motog-GP'ers, die slingeren ook niet, die remmen en geven gas in de opwarmronde.

edit: typo's gefixed
 
Laatst bewerkt:
Theorie bijna klaar met leren en daarna volgen dus de praktijklessen... ben een beetje bang dat ik daar weer op zo'n manier onderuit stuiter. Niet dat ik onzeker ben oid, maar het idee blijft toch hangen. Hadden meer mensen dat, die uiteindelijk met vlag en wimpel geslaagd zijn? Dan heb ik iig weer hoop dat het goed moet gaan komen ;)
Zelfs met vlag en wimpel slagen maakt je nog geen ervaren motorijder. Als ik kijk naar hoe ik nu op de motor zit ten opzichte van een jaar geleden (toen net mijn 1e fiets gekocht) dan is het een wereld van verschil. Het hebben van een rijbewijs is alleen maar een toegangskaartje tot het motorrijdersgilde. Maar lekker rijden leer je alleen door het te blijven doen!

Banden rijdt je warm door hard optrekken en stevig remmen, niet door te slingeren. Tis geen auto waarbij dat wel kan. De theorie waarom dit is mag je zelf op zoeken. Als je het niet geloofd mag je eens kijken anar de motogGP'ers, die slingeren ook niet, die remmen en geven gas.
:^

Niks theorie. Ik kan de link ff niet vinden, maar heb een tijd terug ergens een test gelezen waarin ze het nou voor eens en altijd hadden uitgezocht. Sindsdien slingert deze jongen dan ook niet meer (tenzij ie er gewoon ff zin in heeft natuurlijk :9 )
 
Zoals al gezegd, iedereen valt wel eens, velen ook tijdens lessen ;(
Heb zelf ook twee keer een dubbele knee down gemaakt :9~
die langzame sla-lom is gewoon irritant en dat je een keer omgaat zegt niets over dat je die motor niet goed onder controle zou hebben voor je weglessen.
Het zijn nog steeds lessen en je instructeur let echt wel op je mate van voertuigbeheersing, ook nog tijdens de weglessen.
Ik zou zeggen don't worry, ga lekker verder lessen en je zult al tijdens je weglessen merken dat je je steeds meer thuis voelt op de motor. *O*
 
Wees blij dat je al een keer gevallen bent, dan hoef je dat niet meer te doen.

Klop klop ik moet nog en rij een GSXR 1100 ...... :X


Verder Succes met afrijden !! Je leert pas rijden na het lessen
 
Het leven is een groot proces van vallen en opstaan, waarom zou het LEREN motor rijden daar een uitzondering op zijn? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan