Voetpomp vraag en manometer analoog of digitaal?

Mesmer

Die hard MF'er
19 dec 2009
893
1
Groningen
Ik rij een oldtimer auto die op het moment nogal last heeft van twee langzaam leeglopende banden.

Voor die auto zou ik graag een voetpomp willen hebben die ik ook goed voor mijn motoren kan gebruiken.

Kan iemand mij een tip geven voor een goede voetpomp? Of een tip voor een ander soort pomp? Ik heb in de garage waar alles staat geen stroom tot mijn beschikking.

Daarnaast wil ik graag een manometer aanschaffen (jaja die heb ik nog niet..)

Op louis.de een paar leuke gezien. Digitaal en analoog en een nieuwe analoge die de oude analoge gaat vervangen maar los van de hogere prijs volgens mij exact hetzelfde is..

Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

De oude en de nieuwe analoge
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Ik lees veel positieve reviews over de digitale maar mij lijkt een analoge handiger doordat die het altijd doet.

Ook hierover zou ik graag wat tips krijgen.
 
Voetpomp: gewoon de goedkoopste die je kan vinden. Die van mij kostte iets van 15 euro, doet het prima. Zit een metertje op maar die is onnauwkeurig en lastig af te lezen. Weet inmiddels redelijkmgoed hoeveel de afwijking is, dus kom vaak aardig in de buurt van de gewenste bandenspanning. Meet het altijd nog even na met mijn bandenspanningsmeter.

Meterdingetje: ik heb zo'n digitale, doet het ook prima.

Zorg wr wel voor dat je spullen koopt die makkelijk op het ventiel gaan. Kan bij motoren nig wel eens lastig zijn. En meet de bandenspanning steeds met hetzelde apparaat. Wil nog wel eens afwijkingen in diemdingen zitten. Als je dezelfde meter gebruikt heb je ook altijd dezelfde afwijking ;)
 
Laatst bewerkt:
full30263417_a.jpg


En een goedkoop pompje.
 
Voetpomp: gewoon de goedkoopste die je kan vinden. Die van mij kostte iets van 15 euro, doet het prima. Zit een metertje op maar die is onnauwkeurig en lastig af te lezen. Weet inmiddels redelijkmgoed hoeveel de afwijking is, dus kom vaak aardig in de buurt van de gewenste bandenspanning. Meet het altijd nog even na met mijn bandenspanningsmeter.

Meterdingetje: ik heb zo'n digitale, doet het ook prima.

Zorg wr wel voor dat je spullen koopt die makkelijk op het ventiel gaan. Kan bij motoren nig wel eens lastig zijn. En meet de bandenspanning steeds met hetzelde apparaat. Wil nog wel eens afwijkingen in diemdingen zitten. Als je dezelfde meter gebruikt heb je ook altijd dezelfde afwijking ;)


Ik ben het er niet helemaal mee eens.
Je hebt voetpompen met 1 cilinder, en met 2 cilinders. De laatste trapt toch wel een stukje soepelder weg.

Ik weet niet hoe nauwkeurig je analoge meters precies kunt aflezen. Ligt er denk ik aan hoe groot het bereik is.
Digitale is wel handig met achter de komma. Tenminste als je daar waarde aan hecht.
1 motormaatje is er nogal secuur aan. Ik had met de vakantie in Italie mijn bandendruk 0,2 bar te hoog. Met iets minder druk zou het stukken beter sturen. Ik heb niet echt wat gemerkt...
Tussen mijn digitale en de zijne zat 0,1 bar verschil.
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf deze drukmeter voor onderweg. was een actie van Bridgestone. die kreeg je gratis bij het aanschaffen van een set banden. prima ding doet het na jaren nog steeds.
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit
maar voor de garage zou ik een goede voetpomp kopen. zeker als je banden hebt die je regelmatig bij moet pompen. dan ga je snel ergernis opbouwen bij el cheapo spul. voordeel van een goede voetpomp is dat er ook meteen een goede meter in zit dus dan heb je al geen extra meter meer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij een oldtimer auto die op het moment nogal last heeft van twee langzaam leeglopende banden.

Voor die auto zou ik graag een voetpomp willen hebben die ik ook goed voor mijn motoren kan gebruiken.

Het ligt eraan wat je precies wilt.
Je hebt 1 auto en meerdere motoren. (3 voertuigen?) Vaak loop je alles in 1 keer langs als je toch bezig bent.

De beetje standaardpompen zijn tot 2 bar goed te doen, daarna duurt de drukopbouw steeds langer.
Als je veel banden hebt is een 2cilinder voetpomp echt niet verkeerd.
Ik heb zelf ook al wel eens zo'n cheap 12volts pompje voor op de cigarettenaansteker gekregen. Dat was een klereherrie en schoot ook niet op. Maar er zullen er vast betere zijn op 12 volt.

Een voetpomp heeft een iets grotere cilinderdiameter en een kortere slag dan een fietspomp.
Ik heb zelf een fietspomp die tot de 11bar gaat. Ziet er degelijk uit, ook de meter, maar bij de 2,5 bar gaat het al een stuk zwaarder en langzamer. Bij de 3bar is het helemaal afzien. (Dan heb ik het wel over de mountainbike).

Bij een beetje lucht erbij in is een 1 cilindervoetpomp of fietspomp goed te doen. Als de band half plat staat ben je een eeuwigheid aan het pompen.
 
Met een analoge kan je net zo goed de druk meten met een decimaal achter de komma :?

Ja dat klopt. Ik had de link van TS nog niet bekeken.
Ik ging ervanuit dat er ook analoge meters zijn met een hoger bereik dan 4 bar. Bij dezelfde diameter van de meter word dan de aflezing onnauwkeuriger.
Maar het is achteraf ook wel logisch dat ze alleen meters hebben tot 4bar, hoger heb je normaal niet nodig (mijn fietspomp gaat trouwens wel tot 11 bar).

Was eigenlijk alleen bedoeld voor de "miereneukers" die denken dat 0,2 bar teveel of te weinig op de openbare weg echt merkbaar is. Voor circuitrijden zal het wel uitmaken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactiea. Ik ga maar eens kijken naar een voetpomp, bij voorkeur met dubbele cilinder maar het hoeft zeker geen duur ding te zijn.

En ik begrijp dat de meeste een digitaal luchtdrukmetertje hebben? Dan komt die ook op het lijstje :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan