Voetsteuntjes en grondspeling

RRacer

Die hard MF'er
17 feb 2005
951
0
Ik rijd een yamaha R1 uit '98. Nu komt het wel eens voor dat je de voetsteunen aan de grond rijd. Ik zat er over na te denken om verstelbare voetsteuntjes te monteren onder andere voor meer grondspeling.

zoiets
voetsteun-2.jpg


Nu heb ik nog een standaard demper , en ben ik bang dat ik deze dan aan de grond rijd. Dit omdat ik bij mijn vorige motor (zxr400) de 'slijtboutjes' onder de voetsteun verwijderd had en toen ik deze aan de grond reed en deze een beetje liet inklappen mijn uitlaat aan de grond kwam. Gevolg een geschaafde, beschadigde uitlaat. Dit wil ik verkomen bij mijn R1, moet ik nu gewoon een andere uitlaat monteren als ik dit wil verkomen met verstelbare steuntjes? En zorgen uitlaten als laser, yoshimura, bos etc ook altijd voor meer grondspeling?

Ik hoor graag jullie antwoorden/ervaringen.
 
De montage viel me 100% mee. Iedereen deed er heel ingewikkeld over: achterkant motor ophangen aan het dak, opkrikken, balk tussen achterframe en achterwiel, enz. Maar dat was niet nodig. Je moet wel zo'n paddockstand hebben. Hier voor het opbokken een paar plankjes doen, zodat hij hoger komt te staan. Dan aan weerszijden onder de stepjes zo'n autosteun (zie foto), eventueel iets verhoogd met een plankje. Moet je natuurlijk ook vaste stepjes hebben. Anders kan het ook door het motorblok te ondersteunen met een houtje ertussen. Oude ding eraf. Nieuwe eronder. Met de paddockstand kun je heel makkelijk het achterwiel omhoog en omlaag bewegen, zodat hij precies voor het juiste gaatje komt.

Als je op de motor zit, voel je wel dat hij een stukje hoger is. Het verschil was bij mij 2,5 cm. In theorie zou hij nerveuzer moeten worden omdat de hoek waarin het balhoofd staat steiler is, maar op het circuit merkte ik daar niet veel van. Ik weet niet hoe het bij nomaal straatgebruik is, maar bij snel rijden gaat het prima.

steuncq8.jpg
 
Vraagje: rij je met een Technoflex schokdemper? Zo ja, hoeveel kliks open heb je de High / Low speed staan?
Nee, de mijne is van Wilbers.

Nog even terugkomend op dat artikel uit dat motortijdschrift: het lijkt me sterk dat je harder door de bocht kan als je rechtopzit. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat vrijwel alle GP-rijders alleen maar achter dat ruitje kruipen omdat het er snel uitziet.
 
Nee, de mijne is van Wilbers.

Nog even terugkomend op dat artikel uit dat motortijdschrift: het lijkt me sterk dat je harder door de bocht kan als je rechtopzit. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat vrijwel alle GP-rijders alleen maar achter dat ruitje kruipen omdat het er snel uitziet.

Ik denk dat het wel enigsinds klopt... Je zwaartepunt komt meer naast de motor te hangen namelijk.
Maar ik denk dat de Motogp rijders ook nog liever wat meer uit de wind zitten want dat levert meer versnelling op.
Ik denk dus ook dat je gewoon lekker plat moet gaan liggen als je echt snel wilt gaan.

Lage snelheid(minder achter het ruitje):
1001449fg3.jpg


Hoge snelheid(meer achter het ruitje):
1001469xb8.jpg


Ik zou trouwens eens beginnen met achter ophogen, en de slijtboutjes eruit draaien, heb ik ook gedaan! Maar dat werkt ook maar tijdelijk:
dsc00093iq3.jpg
 
De montage viel me 100% mee. Iedereen deed er heel ingewikkeld over: achterkant motor ophangen aan het dak, opkrikken, balk tussen achterframe en achterwiel, enz. Maar dat was niet nodig. Je moet wel zo'n paddockstand hebben. Hier voor het opbokken een paar plankjes doen, zodat hij hoger komt te staan. Dan aan weerszijden onder de stepjes zo'n autosteun (zie foto), eventueel iets verhoogd met een plankje. Moet je natuurlijk ook vaste stepjes hebben. Anders kan het ook door het motorblok te ondersteunen met een houtje ertussen. Oude ding eraf. Nieuwe eronder. Met de paddockstand kun je heel makkelijk het achterwiel omhoog en omlaag bewegen, zodat hij precies voor het juiste gaatje komt.

Als je op de motor zit, voel je wel dat hij een stukje hoger is. Het verschil was bij mij 2,5 cm. In theorie zou hij nerveuzer moeten worden omdat de hoek waarin het balhoofd staat steiler is, maar op het circuit merkte ik daar niet veel van. Ik weet niet hoe het bij nomaal straatgebruik is, maar bij snel rijden gaat het prima.

(Afbeelding)
Oke thnx :} , ik denk dat ik met tailraiser al een heel eind geholpen ben. Montage moet wel lukken alleen ff waar ik hem aan het dak kan ophangen.
 
Ik denk dat het wel enigsinds klopt... Je zwaartepunt komt meer naast de motor te hangen namelijk.
Maar ik denk dat de Motogp rijders ook nog liever wat meer uit de wind zitten want dat levert meer versnelling op.
Ik denk dus ook dat je gewoon lekker plat moet gaan liggen als je echt snel wilt gaan.

Lage snelheid(minder achter het ruitje):
(Afbeelding)

Hoge snelheid(meer achter het ruitje):
(Afbeelding)

Ik zou trouwens eens beginnen met achter ophogen, en de slijtboutjes eruit draaien, heb ik ook gedaan! Maar dat werkt ook maar tijdelijk:
(Afbeelding)

Denk het ook Moto gp rijders liggen ook lang niet altijd achter het ruitje, zoals op onderstaande foto Gibernau laat zien.
motosplash.jpg

kan me voostellen dat er verschil is tussen de snelle en minder snelle bochten, maar dat is maar een gedachte kan goed heel anders zitten.

Gewoon nieuwdschierig!
Sinds het uitdraaien van de slijtboutjes, rijd je weleens je uitlaat aan de grond?
Zo niet, heb je een vervangingsdemper?
 
Laatst bewerkt:
Èchte motor kopen misschien? :+ WK Superbikes, als ze daar iets aan de grond rijden (916/996/998) is het de kuip.
Ja met underseat uitlaten hoef je niet bang te zijn dat je ze aan de grond rijd, maar daar hoef je al een tijdje geen duc meer voor te kopen (cbr1000rr, mv etc etc).
 
Denk het ook Moto gp rijders liggen ook lang niet altijd achter het ruitje, zoals op onderstaande foto Gibernau laat zien.
(Afbeelding)
kan me voostellen dat er verschil is tussen de snelle en minder snelle bochten, maar dat is maar een gedachte kan goed heel anders zitten.

Gewoon nieuwdschierig!
Sinds het uitdraaien van de slijtboutjes, rijd je weleens je uitlaat aan de grond?
Zo niet, heb je een vervangingsdemper?


Ik rijd nooit de uitlaat aan de grond en heb inderdaad een vervangingsdemper.
 
Voordat ik mijn uitlaten van mijn duc op de grond krijg moet ik eerst over de kop gaan....haha maare ff zonder dollen,Denk voordat je uitlaat op de grond kom je allang onderuit bent gegaan geloof mij maar die voetsteun is echt al het randje....
Welnee. Dat verschilt nogal per fiets. Bij een CBR als de mijne, bijv., rij je ook zomaar de uitlaat aan de grond. Qua grip zou je dan nog wel platter kunnen, maar dat gaat niet, omdat de uitlaat(rechts) en de middenbok(links) dan in de weg zitten. Ik ken mensen die (na monteren van een andere uitlaat en weghalen van de middenbok) zelfs de zijkuip aan de grond reden. En dan bedoel ik niet dat ze gevallen waren. Dat je je uitlaat aan de grond rijdt, wil dus nog niet persé zeggen dat je aan de grens zit. Hoe de grondspeling van een R1 met originele uitlaat is, weet ik overigens niet. Wat je je wel moet realiseren is dat de uitlaat niet inklapt. Als je dus de uitlaat op de grond hebt en je probeert nog platter te gaan, dan zal de uitlaat het achterwiel liften en ga je dus op je snuffert. Daar moet je wel voor uitkijken.

Overigens is het imho wel verstandig om dat soort hellingshoeken alleen uit te proberen op een circuit. Je gaat dan toch wel een beetje richting de grenzen en er hoeft maar weinig te gebeuren (steentje, vuiligheid, etc) en je glijdt onderuit. Op het circuit kun je toch wat beter op de toestand van het asfalt vertrouwen. En áls je dan gaat, heb je tenminste een grindbak om in te glijden.

Er naast hangen is ook echt er naast.

Niet een beetje verzitten of zo nee, Zover dat je met je kuit en knie holte het zadel vasthoud. Je bovenbeen ver naast het zadel.
Je boven lichaam naast de tank.
Goed druk houden op het binnenste steppie.
Zul je zien dat je grondspeling overhoud.

Neem wel een goed setje banden.
:?

Bij iedere cursus die ik tot dusver gedaan heb, leren ze je om druk te houden op het buitenste stepje.
 
Laatst bewerkt:
Er naast hangen is ook echt er naast.

Niet een beetje verzitten of zo nee, Zover dat je met je kuit en knie holte het zadel vasthoud. Je bovenbeen ver naast het zadel.
Je boven lichaam naast de tank.
Goed druk houden op het binnenste steppie.
Zul je zien dat je grondspeling overhoud.

Neem wel een goed setje banden.
Als je dan je steppie aan de grond rij zit de kans er goed in dat je je achterwiel optilt.
Niet aan te bevelen dus :N

Edit: Zoals Orpheus het geleerd is dus :z
 
Lijkt me logisch. Anders trap je als het ware je motor onder jezelf vandaan. Druk op buitenste stepje, vooral bij uitaccelereren.


vertel dan ook meteen ff dat je druk op je onderste stuurhelft uit moet oefenen ;)

Ik zit net ff die foto`s te bekijken,en wat foto`s van mezelf, maar ik zit dus ook opgevouwen achter mijn ruitje in de bocht.
 
Nu je het zegt, zoiets heb ik wel eens gehoord.

Dan zal ik eens kijken hoeveel klikjes. 8-)

Waarom ik er naar vraag - wanneer ik te weinig ingaande demping heb merk ik snel genoeg, maar ik had best wel moeite om te herkennen of ik nu meer high speed of low speed demping nodig had.
Uiteindelijk wel volledig tevreden, zowel stuureigenschappen, stabiliteit als terugmelding. :] :] Bleek ik meestal voor zowel High als Low op 13 klikken uit te komen (rebound 11).

Vraag: bij welke problemen/symptomen stel jij High bij en wanneer Low?
 
Waarom ik er naar vraag - wanneer ik te weinig ingaande demping heb merk ik snel genoeg, maar ik had best wel moeite om te herkennen of ik nu meer high speed of low speed demping nodig had.
Uiteindelijk wel volledig tevreden, zowel stuureigenschappen, stabiliteit als terugmelding. :] :] Bleek ik meestal voor zowel High als Low op 13 klikken uit te komen (rebound 11).

Vraag: bij welke problemen/symptomen stel jij High bij en wanneer Low?
Dat soort dingen heb ik helaas weinig kaas van gegeten. Ik heb hem eens laten afstellen door van die veringjongens op het circuit en het rijdt goed. Banden slijten ook goed. Dus ik kom nergens aan 8-)
 
Overigens is het imho wel verstandig om dat soort hellingshoeken alleen uit te proberen op een circuit. Je gaat dan toch wel een beetje richting de grenzen en er hoeft maar weinig te gebeuren (steentje, vuiligheid, etc) en je glijdt onderuit. Op het circuit kun je toch wat beter op de toestand van het asfalt vertrouwen. En áls je dan gaat, heb je tenminste een grindbak om in te glijden.
Sja, dat had je ff iets eerder moeten zeggen.. :o Rijd met mijn R1 ook regelmatig wat metaal aan de grond, afgelopen zaterdag werden daar, thanks to wat zand op de weg, ook de linkerzijkuipen aan toegevoegd.. :(

Vind ut idd wel een overweging om het circuit es op te gaan zoeken... :Y Scheelt ook reparatiekosten van de kuipdelen.. 8-)

[me]Jappie! is off to ZAC topic... :W [/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan